DonTomaso Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 (endret) Jeg skal altså kjøpe ny allroundpc, og har skjerm, HD (Seagate Barracuda V 120GB IDE ATA/100 8MB cache) og mus/tastatur. Trenger resten. Viktige momenter: -Stillegående, skal stå på soverom -AMD-basert. -Overklokkingsmuligheter ikke nødvendig. -Aller helst ikke så mye mas med finurlig kjøling. Et par vifter er nok for meg. -Grafikkort med Directx9-kompatibilitet. -Skal være ærlig med meg selv og innrømme at maskina nok stort sett brukes til spilling og surfing, men det er greit å ha muligheten til enkel videoredigering også! -Siden harddisken ikke er serial-ATA : Trenger jeg en slik en? Hvis ja: Er det problemer med å ha en S-ATA og en ATA-disk i samme kabinett? -Anbefal gjerne også et litt stilig kabinett. Liker en ren mac-look (børsta stål?) og vil absolutt ikke ha neonlys/plexiglass/fjortis-LAN-utseende.. Setter umåtelig stor pris på hjelp/tips! Takk. Endret 13. november 2003 av DonTomaso Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 asus a7n8x deluxe 1000kr ca barton 2500+ 900kr ca radeon 9600 pro 1500kr ca 256mb eller 512mb twinmos pc2700 minne 450/900 kr ca soundblaster audigy bulk lydkort nettverkskort for å gjøre pcen stillegående kan du enten voltmodde viftene du får med pcen eller du kan kjøpe stillegående vifter. jeg liker å bruke 120mm vifter på cpu og skjermkort da disse kan støye lite og flytte mye luft. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) Jeg skal altså kjøpe ny allroundpc, og har skjerm, HD (Seagate Barracuda V 120GB IDE ATA/100 8MB cache) og mus/tastatur. Trenger resten. Viktige momenter: -Stillegående, skal stå på soverom -AMD-basert. -Overklokkingsmuligheter ikke nødvendig. -Aller helst ikke så mye mas med finurlig kjøling. Et par vifter er nok for meg. -Grafikkort med Directx9-kompatibilitet. -Skal være ærlig med meg selv og innrømme at maskina nok stort sett brukes til spilling og surfing, men det er greit å ha muligheten til enkel videoredigering også! -Siden harddisken ikke er serial-ATA : Trenger jeg en slik en? Hvis ja: Er det problemer med å ha en S-ATA og en ATA-disk i samme kabinett? -Anbefal gjerne også et litt stilig kabinett. Liker en ren mac-look (børsta stål?) og vil absolutt ikke ha neonlys/plexiglass/fjortis-LAN-utseende.. Setter umåtelig stor pris på hjelp/tips! Takk. asus a7n8x deluxe med passiv kjøling kr. 1046,- AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton kr. 817,- DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 X 2 sum kr. 762,- (PSdata)Aopen Case ATX Tower Black 350W PSU USB 2.0 Silent PSU, H600B kr. 787,- CD-R/RW/DVD Samsung CD-brenner IDE 52x/24x/52x/16x Bulk,SM-352BEAB ,Combo, Sort design kr. 596,- PowerColor Radeon 9800SE 128MB DDR AGP, ATI 9800SE, DVI-I, TV-Out, Bulk kr. 1724,- WaterChill CPU Cooling kit KT03-L20/220v - Vannkjøling kr. 1997,- Samlet kr. 7725,- som er kansje litt i det dyreste laget for deg men verdt hvert øre! Alle varer er fra komplett.no's prisliste om det ikke er spesifisert. Hovedkortet ble valgt grunnet passiv kjøling, det har 2 stk. nettverkskort onboard og kommer med et godt onboard lydsystem som overgår mange tilleggskort. Dette HK er også et av markedets beste kort generelt for AMD. 2 stk. RAM-brikker av standard kvalitet for dual-DDR oppsett. Kabinettet (AOpen H600) er valgt på det grunnlag at det skal ha en god og stille strømforsyning (medfølgende PSU er 100% lik Fortron/Source, 350W, ATX12V som microplex selger for 600 spenn), dette kabinettet er veldig lett å arbeide med, god plass og gode kjølemuligheter. CD-R/RW/DVD-combo ble valgt slik at du har egen IDE kanal til harddisk og en egen til CD/DVD, du får en ytelsereduksjon ved å ha HD/CD på samme kanal. Skjermkortet ble valgt grunnet ytelse/pris pluss at det finnes muligheter til å modde det til et "ekte" 9800PRO om de siste 4 pipelinene er inntakte (mao. et 9800PRO kort til kr. 1724), sjansen for at pipelinene er inntakte ligger på 40-50%. Du ble vel litt skremt når jeg nevnte væskekjøling men dagens teknologi og forskning har gjort det enklere og sikrere å montere. Skal man ha et temmelig lydløst system så er vannkjøling en god start, koster kansje litt mer enn standardkjøling men du kommer til å ha glede av det i flere år. Disse settene kan også bygges ut for GPU/NB kjøling. Det blir nok ikke lenge til før væskekjøling av data blir en standard siden det snart er fysisk umulig å kjøle prosessorene med luft. Du trenger ikke en SATA disk siden dette kortet også har IDE tilkoblinger som standard, skal du kjøpe en ny disk så gå for SATA som er kjappere og supplementer med ATA disken din, no probs. Endret 13. november 2003 av norrick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå