Laserbeam Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Der hvor jeg bor så får vi endel mat fra kirkensbymisjon, som igjen får mat som egentlig skal kastes fra diverse butikker. Det er mat som går ut på dato om 1-2 dager når vi får dem, går ut samme dag eller har gått ut for et par/tre dager siden. Da har maten stått kjølt eller fryst før dem leverer maten til oss (jeg bor i en kommunal omsorgsbolig). På de fleste matvarer så står det enten "best før" eller "siste forbruksdag", "best før" holder mange dager over datoen, og fryser man det ned med en gang (eller holder det kjølig), så holder det lenge. Hvis datoen for "siste forbruksdag" er samme dagen så fryser jeg det ned med en gang. Samme prinsippet kan sikkert også brukes med mat man finner via "dumpster diving". Jeg bruker også disse punktene jeg har lært meg: Se, ser den bra ut, fortsett til punkt 2. Lukt, lukter den bra, fortsett til punkt 3. Frys det ned eller hold det kjølig, se punkt 4, 5 og 6. Står det står "best før" ved datoen, hold det kjølig eller frys det ned. Står det står "siste forbruksdag" ved datoen og datoen er enten samme dagen du plukka den opp, eller et par dager etter samme dagen, frys den ned. Hvis det står "siste forbruksdag" ved datoen, og det var for mer enn 1 dag siden, så ville jeg ikke ha tatt sjansen, følg da fra punkt 1 igjen. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Der hvor jeg bor så får vi endel mat fra kirkensbymisjon, som igjen får mat som egentlig skal kastes fra diverse butikker. Det er mat som går ut på dato om 1-2 dager når vi får dem, går ut samme dag eller har gått ut for et par/tre dager siden. Da har maten stått kjølt eller fryst før dem leverer maten til oss (jeg bor i en kommunal omsorgsbolig). På de fleste matvarer så står det enten "best før" eller "siste forbruksdag", "best før" holder mange dager over datoen, og fryser man det ned med en gang (eller holder det kjølig), så holder det lenge. Hvis datoen for "siste forbruksdag" er samme dagen så fryser jeg det ned med en gang. Samme prinsippet kan sikkert også brukes med mat man finner via "dumpster diving". Jeg bruker også disse punktene jeg har lært meg: Se, ser den bra ut, fortsett til punkt 2. Lukt, lukter den bra, fortsett til punkt 3. Frys det ned eller hold det kjølig, se punkt 4, 5 og 6. Står det står "best før" ved datoen, hold det kjølig eller frys det ned. Står det står "siste forbruksdag" ved datoen og datoen er enten samme dagen du plukka den opp, eller et par dager etter samme dagen, frys den ned. Hvis det står "siste forbruksdag" ved datoen, og det var for mer enn 1 dag siden, så ville jeg ikke ha tatt sjansen, følg da fra punkt 1 igjen. Bra tips. Jeg kan nevne at egg i regelen holder seg 3-4 måneder over holdbarhetsdatoen. Dette er fordi vi er med i et-regelverk-for-alle-Europeere-systemet EU. Dette gjør forøvrig at vi kaster 12,9 millioner spiselige egg hvert år her i landet, den årlige produksjonen fra 37,000 høns. Enda en grunn til å ikke være med i den klubben? Endret 1. oktober 2015 av Aiven Lenke til kommentar
G Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Dersom et egg har en brist i skallet så kan det komme bakterier til. Det er nok med en sprekk som er tynnere enn et hårstrå. Dette er vel ekstra dumt dersom egget i tillegg har vært skittent før "fabrikken" vasket det. Egg har dessuten en naturlig god beskyttelse både i skallet, men også i en tynn hinne som høna legger fra seg utenpå skallet. Teknisk sett så gjør du egget bittelitt mer sårbart for "infeksjoner" dersom du har vasket det. Derfor bør man f.eks. unngå totalt å vaske egg man ønsker å ruge fram kyllinger i fra. Man bør heller skrape/børste bort smuss mekanisk for rugeegg. Egg som du kjøper på butikken er svært svært sjeldent befruktet av en hane, og kan ikke brukes som rugeegg. Motto: har et egg en brist i skallet så kast det. Det andre var mer "trivial facts" som jeg har tilegnet meg. Endret 1. oktober 2015 av G Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Etter min lesning kan man spise egg nærmere et halvt år etter utgåelsesdato, og om det lukter vondt er avgjørende om du bør spise det eller ei. Gamle egg egner seg også mindre til bakverk, da det fungerer verre som bindemiddel. I så har man kjøtt, der kjøttdeig alltid skal gjennomstekes, mens hele kjøttstykker ikke trenger å være gjennomstekt. Man gjør dette for å unngå bakterier, og kjøttdeig er mye mer eksponert for dette. Det høres derfor logisk ut i mitt hode at hyllelivet til kjøttdeig er kortere. Noen som vet dette sikkert? Fisk og kylling anses vel for å vare kortere enn rødt kjøtt. Endret 2. oktober 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
G Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Noe avgjørende for langtidsoppbevaring av egg, det er temperatur og luftfuktighet vil jeg tro. Et egg er fremdeles en levende organisme i rå tilstand. Det har derfor lang holdbarhet. Når man skal ruge ut et befruktet egg, så bør man ikke vente for mange dager. Men, det kan gå an å få kyllinger fra egg selv etter et par uker etter at egget pluppet ut fra høna. Kanskje til og med 3 uker etterpå. Rugeegg bør oppbevares i romtemperatur, eller litt under romtemperatur. Ikke for kjølig. Egg som skal bevares for å spises bør oppbevares kjøligere, men ikke for kjølig. For som med alt annet levende, enten det er en grønnsak, frukt etc., så bør man ikke kjøre kjøleskapet så kaldt at vannet i varen ødelegger ved utvidelse eller krymping. Husk at vannet er krympet mest ved 4 grader, jamfør det er tettest og veier mest ved den temperaturen. Så jo nærmere du kommer den lave temperaturen, jo mer krefter i krymp utsetter du maten for. Og når du beveger det mellom 4 grader og 0 grader så utvider vannet seg betydelig igjen. Frost er fy-fy. Forskjellige matvarer har forskjellige ideelle oppbevaringstemperaturer, som man sikkert enkelt kan google seg fram til. Endret 2. oktober 2015 av G Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Oi, her var det bra tips ja. Rydderegelen er jo en selvfølge. Var ute å så litt i går, men føler jo at det er kriminelt så turte ikke se ned i noen koneeinere. Men tenker å prøve meg igjen i morgen kveld. Hehe. Om du sjekker ut den gruppa jeg lenket til lenger opp, så kanskje du finner noen du kan skralle med der. Den er for hele landet, vet ikke hvor du bor så... har meldt meg inn. Bor i gjøvik for tiden Jeg å, har også lyst til å teste dumpster diving. 1 Lenke til kommentar
Ole761 Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 Jeg å, har også lyst til å teste dumpster diving. Er du også i området? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Jeg å, har også lyst til å teste dumpster diving. Er du også i området? Ja, bor liksom på baksiden av ICA på andre siden av jernbanesporet. 2 Lenke til kommentar
Ole761 Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Da hadde jeg min første tur inatt. Endte med noen bananer og noen solrik (som fortsatt hadde lenge igjen på dato, og smakte godt) 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Da hadde jeg min første tur inatt. Endte med noen bananer og noen solrik (som fortsatt hadde lenge igjen på dato, og smakte godt) Grattis, bra jobba 1 Lenke til kommentar
Ole761 Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Etter det jeg har forstått så er smør det som er vanskeligst å finne? I natt så fant jeg en del pakker Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Har faktisk aldri funnet smør, grattis :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå