Gå til innhold

Dumpster diving

Ole761

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg skrev den forrige posten min, så har jeg vært ute og skrallet i Oslo og vasket fangsten. Tok med 20 smoothies, 7 kulturmelk, 1 lettmelk, 1 skummetmelk, 1 pakke lapskaus, en entrecote, 3x4 med fruktyoghurt og 3 Skyr. Fant endel mer, tar bare med det jeg kan bruke. Ofte har jeg funnet mye mer enn dette :)

Har gjort det nokså mye. Anbefaler denne gruppa på Facebook. Når kulda setter inn, så skal jeg ut og lete igjen, vinteren er bra sesong for skralling, ting holder seg bedre og det er mindre lukt.

Møt på onkel blå eller andre som har lurt på hva du dreiv med, og hva svarte du eventuelt da?

Dumpsterdiving er i en juridisk gråsone, det er i teorien ikke lovlig, men politiet bryr seg ikke noe om det. Jeg har aldri blitt stoppet selv, men jeg har venner som har blitt "ferska". Politiet tok personalia på dem og lot dem deretter fortsette å skralle.

Om du møter noen ansatte eller vektere, så kan det gå litt begge veier, men så lenge man er høflig og tilbyr seg å gå, så har det ikke bydd på noen problemer for min del. Jeg har også fått tommel opp av både vektere og butikkansatte. Det er mange som ikke liker at det kastes så mye mat i samfunnet vårt.

BT har en serie om det samme gående for tiden. 

http://www.bt.no/tv/#!/sok/skralle

Slik å forstå at "skralling" er det norske ordet for dumpster diving - eller er det noen forskjeller?

Artig serie, kjenner en av deltakerne litt. Skralling er egentlig dansk (skrall er søppel på dansk), men jeg synes det passer godt her i landet også :) Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Har du noe tips da? Klar du deg så anonym  og mørk som mulig og unngår kameraer, eller bryr du deg egentlig ikke så mye om det?

Jeg skraller helt åpenlyst og er ikke redd for å bli fersket. Om noen ber meg gå, spør jeg om jeg skal rydde opp først. Når jeg har ryddet, så går jeg bare. Generelt har vi en fast regel her i Oslo å rydde godt etter oss, gjerne litt ekstra, dersom det ligger søppel utover fra før av. På den måten sikrer vi at ikke de butikkansatteføler at vi kommer og roter og griser, så de får mere jobb.

En venninne av meg skrev disse nybegynnertipsene:

8 BEGYNNERTIPS FOR DUMPSTERDIVING

1. For å unngå at containere blir låst i fremtiden er det svært viktig at man passer på å rydde opp etter seg slik at man ikke legger igjen grisete spor. Og rydd gjerne litt ekstra hvis du ser at det trengs. På den måten kan vi etterlate et positivt inntrykk av oss selv til butikkene og minske sjansen for at de forbinder oss med noe negativt.

2. Begynn å dumpstre tidligst 15-30 min etter butikken har stengt hvis du vil unngå pinlige situasjoner der butikkpersonalet oppdager deg. Dessuten er det vanlig at butikkpersonalet kaster maten etter stengetid. Hvis du blir oppdaget av personalet, vær hyggelig og ydmyk, og hvis de vil at du skal gå, så gjør du det. Det er butikken som eier søpla, så i teorien er dumpsterdiving stjeling. Men ingen har blitt straffet for dumpsterdiving i Norge, så ingen grunn til bekymring (kilde: http://www.ung.no/oss/lovbrudd/92584.html).Husk at du har moralen på din side når du dumpstrer fordi du redder mat som ellers ville blitt kastet. Det er både miljøvennlig, dyrevennlig og en logisk reaksjon på bruk-og-kastsamfunnet. Men ikke diskutér dette med butikkpersonalet hvis de oppdager deg, de gjør bare jobben sin.

3. Kiwi har en teit “garantiordning” som fører til at enorme menger brukbar mat kastes bare fordi det går ut på datoen enten samme dag eller dagen etter. Derfor er det vanlig å finne store mengder spiselig mat i containerne til Kiwi-butikker.

4. Mat som har blitt tilgriset i søpla kan vaskes med en blanding av 50% eddik og 50% vann. Eddik er desinfiserende og fjerner lukt.

5. Det er en fordel å være flere når man dumpstrer, f.eks. to. For da kan den ene holde lokket til containeren oppe mens den andre henter ut ting. I tillegg er det hyggeligere

6. Ikke ta med deg mere enn det du vet du kan bruke eller gi bort. Kanskje det kommer noen flere som skal dumpstre etter deg? Edit: Siden vi har denne gruppa kan du gjerne ta med deg alt du klarer, sånn at du kan dele med resten av gruppa

7. Pakkeliste for dumpstretur: Ryggsekk, masse bæreposer, gummihansker, lykt (helst hodelykt). På sommertid kan det være en fordel med sykkel hvis du skal innom flere butikker. Er man skikkelig avansert kan du kjøpe en dumpstre-bag til sykkelen

8. Bruk sansene dine og sunn fornuft når du lurer på hva du skal ta med deg. Først ser du på produktet, kanskje er det én dårlig paprika i 3-pack-paprikapakka, da kan du ta de to bra paprikaene og kaste den dårlige. Det er jo ikke farlig å spise en paprika som har ligget sammen med en muggen. Bare vask den litt. Og hvis produktet ser helt fint ut, kan du lukte, lukter det greit, så kan du smake en liten bit. Kjøtt må man naturligvis være ekstra forsiktig med. Her har jeg ingen råd å gi, for kjøtt har jeg ikke noe peiling på (Vet du noe her? Si gjerne ifra hvis du har råd å gi om dumpstret kjøtt! ). OBS: Se opp for ferdigkokt ris og pasta. Dette kan være veldig farlig å spise, så vårt råd er å stå over.

Lenke til kommentar

Oi, her var det bra tips ja. Rydderegelen er jo en selvfølge.

Var ute å så litt i går, men føler jo at det er kriminelt så turte ikke se ned i noen koneeinere. Men tenker å prøve meg igjen i morgen kveld.

Hehe. Om du sjekker ut den gruppa jeg lenket til lenger opp, så kanskje du finner noen du kan skralle med der. Den er for hele landet, vet ikke hvor du bor så...

Lenke til kommentar

Var ute å så litt i går, men føler jo at det er kriminelt så turte ikke se ned i noen koneeinere. Men tenker å prøve meg igjen i morgen kveld.

Hehe. Om du sjekker ut den gruppa jeg lenket til lenger opp, så kanskje du finner noen du kan skralle med der. Den er for hele landet, vet ikke hvor du bor så...

har meldt meg inn. Bor i gjøvik for tiden :)

Lenke til kommentar

har meldt meg inn. Bor i gjøvik for tiden :)

Det er ganske spennende og skummelt i starten :)

Lenke til kommentar

"i starten"  :wee:

ser her: http://www.dn.no/privat/2015/08/06/1822/p-n-mned-kjpte-eivind-31-18-egg-og-to-pakker-bremykt
"

Pragmatisk

Kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen sier de har et pragmatisk forhold til at friganere forsyner seg fra søppelkassene utenfor kjedens butikker.

– Vi ønsker selvsagt minst mulig matsvinn, og butikkene våre ønsker ikke å kaste mer enn det de ikke kan selge. Når det likevel kastes mat, legger vi ikke mye energi i at noen kommer og forsyner seg, sier hun og legger til at kjedens primære fokus er å redusere matsvinnet både i et økonomisk og miljømessig perspektiv."

Lenke til kommentar

Er det ikke veldig grisete å holde på med dette? I tillegg til at søppel du får på deg vil kunne skape en god bakterievekst?

Til dere som gjør det eller kjenner miljøet, bruker dere kjeledress eller noe sånt som dere kaster til vask?

Regner med at mye av maten som plukkes fra søppla gjerne fortsatt har innpakkningen intakt. Frukt og grønt kan gjerne vaskes da de har skall osv. 

Lenke til kommentar

Er det ikke veldig grisete å holde på med dette? I tillegg til at søppel du får på deg vil kunne skape en god bakterievekst?

Til dere som gjør det eller kjenner miljøet, bruker dere kjeledress eller noe sånt som dere kaster til vask?

Har ikke gjort det enda, men har da ikke planer om å ta med muggen mat hjem :)

Lenke til kommentar

Joda, den er grei. Men jeg snakker om når du står å vasser oppi containeren og velter rundt på posene der. Det kommer fort gris på klær, sko (sokker?) osv.

Synes det er litt fascinerende med folk som gjør dette. :p

De fortjener strengt tatt ros!

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Rekner vell med at dei fleste som driver med dette ikkje er fult så hardcore at dei bader i containeren på jakt etter godbitane. Dei fleste plukker vell berre det som ligger på toppen og litt under?

Har jobba med renovasjon, og det er ofte såpass mykje mat i containerane at det burde ikkje være nødvendig å rote så mykje med mindre det er noke heilt spesielt ein er ute etter.

Lenke til kommentar

Joda, den er grei. Men jeg snakker om når du står å vasser oppi containeren og velter rundt på posene der. Det kommer fort gris på klær, sko (sokker?) osv.

Synes det er litt fascinerende med folk som gjør dette. :p

De fortjener strengt tatt ros!

Vasser ikke «oppi containere» :) I Oslo bruker alle butikkene jeg dumpstrer på standard søppelkasser av plastikk, som man kommer nedi fra kanten, uten å gå oppi dem. Men ja, man kan få gris på seg og da gjelder det å vaske ting når man kommer hjem. En risiko er det sikkert, men jeg vet faktisk ikke om noen som har blitt alvorlig sjuke av dette, selv ikke etter googling. Antakelig er det ikke så mye farligere enn ting som hvermannsen gjør til daglig, som å kjøre bil og gå over gata.

Hyggelig at du synes vi fortjener ros.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Okei da. I see. xD Bare antok at butikker brukte store containere for å samle søppelet.

Jeg tenkte ikke på helsemessig risiko (spiser mye mat selv som er gått ut på dato, og det er helt trygt). Tenkte vel heller på den hygieniske biten. :p

No problem. Hvis jeg noen gang eier en butikk så skal dere få komme å rote ned i søppelet så mye dere vil! :)

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...