Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

totalforbudt med import av medisiner og urter fra utlandet, fra 01.10.15

maxijoker

Anbefalte innlegg

Kan virkelig ikke se noe negativt med dette. Spesielt "** Homøopatiske midler."

Herlig at dette endelig er forbudt slik at de ryggradløse svindlerene ikke får importert lureridritten sin.

Ser du ingenting negativt med det fordi du har satt deg inn i saken, eller ser du ingenting negativt med det fordi du har lest noen linjer.

Det er en god del som er svært uenig med deg, kan begynne med de nesten 10 000 her. https://www.facebook.com/groups/513272555517926/?pnref=story

Personlig blir jeg litt provosert over at TV2 kjører en sak på dette, hvor Høie og legemiddelverket får uttale seg fritt uten et eneste kritisk spørsmål rundt de negative konsekvensene her. 

Dette kommer til å få stor konsekvens for svært mange her til lands. Tusenvis av kroner ekstra i utgifter på å kjøpe på apotek kontra import, deretter er det problematikken rundt tilskudd som apoteket ikke har i sortimentet og som man ikke får tak i. Det er ikke få som har behov for spesifikke tilskudd grunnet allergiproblemer, hvor det ikke bare er til å benytte seg av produsent 2 sin variant.

Legemiddelindustrien feirer nok.

De negative konsekvensene du ramser opp er ren spekulasjon inntil videre. Jeg jubler uansett på vegne av homeøpatene. Hurra! 

Men du har rett i at jeg ikke har satt meg så nøye inn i saken. Skal gjøre det! Kanskje jeg skifter mening.

Hvis du ikke har satt deg inn i saken så er det vel kanskje like greit at du bare dropper diskusjonen ? 

Jeg kan vel uttale meg på bakgrunn av at det blir vanskeligere for kvakksalvere å drive forretninger.Det er noe som er helt topp!  

At dette har andre konsekvenser er helt naturlig , da det er snakk om en temmelig bred produktbase. Det er umulig å forby kun lureriprodukter siden de gjerne har samme ingredienser som f.eks kosttilskudd o.l

Hvorfor skal du uttale deg om noe du ikke vet noe om, blir da spørsmålet mitt.

Tror muligens ikke du vet så mye om dette heller, men kun har har slukt tabloidnyhetene og hengt deg på hylekoret som veldig mange andre.

Jeg har lest  meg litt opp og må si at de såkalte negative konsekvensene ikke overskygger de positive. Hvis man velger å se det store bildet.

At Big Pharma skal ha et økonomisk motiv for dette finner jeg svært usansynnlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror muligens ikke du vet så mye om dette heller, men kun har har slukt tabloidnyhetene og hengt deg på hylekoret som veldig mange andre.

Jeg har lest  meg litt opp og må si at de såkalte negative konsekvensene ikke overskygger de positive. Hvis man velger å se det store bildet.

At Big Pharma skal ha et økonomisk motiv for dette finner jeg svært usansynnlig.

Kan du forklare litt nærmere det du mener med Big Pharma og økonomisk motiv? Tror jeg er svært uenig med det, men kan hende jeg har misforstått setningen din.

Lenke til kommentar

Kan du forklare litt nærmere det du mener med Big Pharma og økonomisk motiv? Tror jeg er svært uenig med det, men kan hende jeg har misforstått setningen din.

Hei,

Det var rettet til han som skrev at Legemiddelindustrien feirer nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Kan virkelig ikke se noe negativt med dette. Spesielt "** Homøopatiske midler."

Herlig at dette endelig er forbudt slik at de ryggradløse svindlerene ikke får importert lureridritten sin.

Ser du ingenting negativt med det fordi du har satt deg inn i saken, eller ser du ingenting negativt med det fordi du har lest noen linjer.

Det er en god del som er svært uenig med deg, kan begynne med de nesten 10 000 her. https://www.facebook.com/groups/513272555517926/?pnref=story

Personlig blir jeg litt provosert over at TV2 kjører en sak på dette, hvor Høie og legemiddelverket får uttale seg fritt uten et eneste kritisk spørsmål rundt de negative konsekvensene her. 

Dette kommer til å få stor konsekvens for svært mange her til lands. Tusenvis av kroner ekstra i utgifter på å kjøpe på apotek kontra import, deretter er det problematikken rundt tilskudd som apoteket ikke har i sortimentet og som man ikke får tak i. Det er ikke få som har behov for spesifikke tilskudd grunnet allergiproblemer, hvor det ikke bare er til å benytte seg av produsent 2 sin variant.

Legemiddelindustrien feirer nok.

De negative konsekvensene du ramser opp er ren spekulasjon inntil videre. Jeg jubler uansett på vegne av homeøpatene. Hurra! 

Men du har rett i at jeg ikke har satt meg så nøye inn i saken. Skal gjøre det! Kanskje jeg skifter mening.

Hvis du ikke har satt deg inn i saken så er det vel kanskje like greit at du bare dropper diskusjonen ? 

Jeg kan vel uttale meg på bakgrunn av at det blir vanskeligere for kvakksalvere å drive forretninger.Det er noe som er helt topp!  

At dette har andre konsekvenser er helt naturlig , da det er snakk om en temmelig bred produktbase. Det er umulig å forby kun lureriprodukter siden de gjerne har samme ingredienser som f.eks kosttilskudd o.l

Hvorfor skal du uttale deg om noe du ikke vet noe om, blir da spørsmålet mitt.

Det siste jeg fikk med meg før jeg reiste var at tabloidnyhetene (VG, Dagbladet, Aftenposten, TV2, NRK) stort sett bare påpekte det faktum at forbudet er blitt innført, uten å gå nærmere inn på problemstillingen. Det eksisterer til gjengjeld artikler om enkeltpersoner, men dette er hovedsaklig mindre aviser. Første innlegget mitt i tråden inneholder en link, ikke til en avisartikkel, men til en gruppe på facebook for de som blir rammet av dette. Så jeg ser ikke helt hvorfor du prøver å vinkle dette som om jeg bare har lest en artikkel på nett og ikke tenkt over noe annet. 

Du har en forholdsvis nedlatende holdning når du omtaler det som "såkalte negative konsekvenser", og ikke engang prøver du å utdype hva du sikter til. Du må gjerne ta en debatt med de dette gjelder, og omtale det som såkalte negative konsekvenser, for det er da ingen som helst tvil om at dette er reelle negative konsekvenser. Her har du en av dine "såkalte negative konsekvenser": http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Silje-28-var-sa-syk-at-legene-var-i-ferd-med-a-gi-henne-opp-Sa-endret-alt-seg-3447901.html

I beste fall vil det for Silje bare bli langt dyrere. Andre er kanskje ikke like heldig, hvor alternativene er få og de ikke får tillatelse til egenimport, de som sliter stort med inkontinens vil nok gå på en smell..

Hvorvidt de positive konsekvensene overveier de negative er en annen sak, og her er jeg heller ikke enig. Holdningskampanjer med fokus på trygghet, gjort folk flest oppmerksomme på hensyn de må ta etc, kunne fungert like bra og det hadde ikke hatt noen negativ effekt. Å tro at dette vil gjøre det vanskeligere for enkelte å drive useriøst virker noe ulogisk, først og fremst er ikke Norge et vesentlig nok marked og man må også ta i betraktning at det uansett ikke er flertallet som bestiller fra useriøse aktører. Det er referanser til undersøkelser på hjemmesider, men svært mye virker å være spekulasjon. Hvor mange er det som har blitt skadet grunnet falske legemidler i Norge ? 

Jeg vet ikke hvorfor legemiddelindustrien ikke skulle feire økt markedsandel.

Lenke til kommentar

De som tror man kan overstyre sin lege til å importere legemidler fra utlandet/EØS-land, de tar feil. 

Det finne en mulighet i lovverket, men -det stilles strenge krav til perboratet sin forpakning og beskrivelse. Dette er lovverket fra TOLL CUSTOMER:

"

Legemidler og kosttilskudd

Privatpersoner kan bare importere legemidler fra EU/EØS-land som er reseptfrie, godkjent i Norge og med norsk pakningsvedlegg og tekst på pakningen. I praksis betyr det at det er svært få legemidler du kan handle på nett fra utlandet. Husk at noen kosttillskudd også regnes som legemiddel."

Hvilket land utenom Norge selger preparater hvor boksen er/har norske etiketter, har norsk pakningsvedlegg? SVAR: INGEN.

Ganske mange faktisk, har bestilt legemiddel i utlandet og der var Norsk tekst på pakkningen, inkludert mange andre språk..

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Så nå får jeg ikke bestille curry eller andre krydderblandinger eller komponenter fra utlandet?

Organisk gurkemeie eller muskat f.eks som ikke er blitt bestrålt i stykker med gammastråle-maskin kan jeg altså nå glemme?

sjekk selv: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-27-1565

Takk. I følge artikkelen til VG så tolker jeg det slik at alt av urter vil være forbudt å bestille fra utlandet.

http://www.vg.no/forbruker/helse-og-medisin/totalforbud-naa-er-det-ulovlig-aa-bestille-medisiner-fra-utlandet/a/23533936/

Ser at gurkemeie står oppført som legemiddel.

I den listen jeg linket til er både gurkemeie og muskat oppgitt som Handelsvare (-merket med H -), og dermed er de unntatt fra importforbudet. Det gjelder for øvrig det meste av det vi til daglig kaller "krydder".

I denne saken ville jeg nok tillegge Legemiddelverkets liste større vekt enn VG's skriblerier.

"Da var akkurat du svært så heldig, fordi, det samme produktet (også etikettens tekst og pakningsvedlegget) skal kunnen finnes i apotekerutslag her i Norge. Jeg har ikke sett noen av dem her, med annet språk enn norsk. Hvilket produkt er det vi her snakker om? 

Lenke til kommentar

De medisinene det er problemer med falskneri på er medisiner som er reseptbelagte i utlandet, og først og fremst potensmidler. Det blir galt å forby kosttilskudd/mat i samme slengen. "It's not a drug, it's a leaf".

Det er faktisk et eksempel på skade av urene kosttilskudd i Norge, nemlig fortodol. Det var forurenset med et farlig legemiddel. Men dette ble solgt i Norge, så denne loven hadde ikke gjort noen forskjell. I UK dør opptil 500 av paracetamolforgiftning hvert år, så dette problemet er ubetydelig.

Argumentet er "trygghet". Når ble det trygt å ikke få behandlingen man trenger?

Problemet er løsbart på andre måter. Forslag:

1) Tillate import av preparater som er reseptfrie i opprinnelseslandet.

2) Gjøre de medisinene det jukses med (potensmedisiner) reseptfrie i Norge.

3) Endre reglene for kosttilskudd i Norge, slik at mye mer går utenom legemiddelforbudet.

Det underliggende problemet er at legemiddelverkets bruk av ordet "trygghet" ikke bare omhandler pasienttrygghet, men også deres egen trygghet. De søker mest mulig ryggdekning. De vet at det er mye kjipere for dem at noen blir feilbehandlet enn at noen ikke får behandling. Det er ingen som kan ta dem for å ikke ha gjort noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...