Psykake Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Kan virkelig ikke se noe negativt med dette. Spesielt "** Homøopatiske midler." Herlig at dette endelig er forbudt slik at de ryggradløse svindlerene ikke får importert lureridritten sin. Ser du ingenting negativt med det fordi du har satt deg inn i saken, eller ser du ingenting negativt med det fordi du har lest noen linjer. Det er en god del som er svært uenig med deg, kan begynne med de nesten 10 000 her. https://www.facebook.com/groups/513272555517926/?pnref=story Personlig blir jeg litt provosert over at TV2 kjører en sak på dette, hvor Høie og legemiddelverket får uttale seg fritt uten et eneste kritisk spørsmål rundt de negative konsekvensene her. Dette kommer til å få stor konsekvens for svært mange her til lands. Tusenvis av kroner ekstra i utgifter på å kjøpe på apotek kontra import, deretter er det problematikken rundt tilskudd som apoteket ikke har i sortimentet og som man ikke får tak i. Det er ikke få som har behov for spesifikke tilskudd grunnet allergiproblemer, hvor det ikke bare er til å benytte seg av produsent 2 sin variant. Legemiddelindustrien feirer nok. De negative konsekvensene du ramser opp er ren spekulasjon inntil videre. Jeg jubler uansett på vegne av homeøpatene. Hurra! Men du har rett i at jeg ikke har satt meg så nøye inn i saken. Skal gjøre det! Kanskje jeg skifter mening. Endret 1. oktober 2015 av Psykake Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Kan virkelig ikke se noe negativt med dette. Spesielt "** Homøopatiske midler." Herlig at dette endelig er forbudt slik at de ryggradløse svindlerene ikke får importert lureridritten sin. Ser du ingenting negativt med det fordi du har satt deg inn i saken, eller ser du ingenting negativt med det fordi du har lest noen linjer. Det er en god del som er svært uenig med deg, kan begynne med de nesten 10 000 her. https://www.facebook.com/groups/513272555517926/?pnref=story Personlig blir jeg litt provosert over at TV2 kjører en sak på dette, hvor Høie og legemiddelverket får uttale seg fritt uten et eneste kritisk spørsmål rundt de negative konsekvensene her. Dette kommer til å få stor konsekvens for svært mange her til lands. Tusenvis av kroner ekstra i utgifter på å kjøpe på apotek kontra import, deretter er det problematikken rundt tilskudd som apoteket ikke har i sortimentet og som man ikke får tak i. Det er ikke få som har behov for spesifikke tilskudd grunnet allergiproblemer, hvor det ikke bare er til å benytte seg av produsent 2 sin variant. Legemiddelindustrien feirer nok. De negative konsekvensene du ramser opp er ren spekulasjon inntil videre. Jeg jubler uansett på vegne av homeøpatene. Hurra! Men du har rett i at jeg ikke har satt meg så nøye inn i saken. Skal gjøre det! Kanskje jeg skifter mening. Hvis du ikke har satt deg inn i saken så er det vel kanskje like greit at du bare dropper diskusjonen ? Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Flott tiltak. Selvmedisinering er et stort problem. Folk må få lov til å gjøre hva de vil med seg selv. Får de ikke hjelp fra fastlegen, så kan de overstyre legen ved å bestille de samme medisinene fra et autorisert apotek i utlandet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Legemiddelverket ser det som viktigere å beskytte mot skadevirkninger av medisiner en skadevirkninger av mangel på medisiner. Dette virker å være en prinsippsak. De nevner stadig ordet "trygt" i avisen, uten tanke for at det er utrygt å ikke få medisin når man er syk.. Er ingen garanti for at man får det man betaler for når man importerer fra utlandet heller. Falske medisiner har gjerne enten ingen virkning, veldig dårlig virkning eller rett og slett helsefarlig. Blandt annet arsenikk, maling, tynner, rottegift, uranium har blitt funnet i medisiner, da er det bedre å heller ikke få i seg medisiner enn falske medisiner man tror er ekte. http://www.tv2.no/a/3621422 http://www.aftenposten.no/okonomi/--Vi-har-hort-om-folk-som-har-fatt-knekkebrod-i-posten-i-stedet-for-en-Iphone-7975663.html Innfør totalforbud mot handel over nett. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Kan virkelig ikke se noe negativt med dette. Spesielt "** Homøopatiske midler." Herlig at dette endelig er forbudt slik at de ryggradløse svindlerene ikke får importert lureridritten sin. Ser du ingenting negativt med det fordi du har satt deg inn i saken, eller ser du ingenting negativt med det fordi du har lest noen linjer. Det er en god del som er svært uenig med deg, kan begynne med de nesten 10 000 her. https://www.facebook.com/groups/513272555517926/?pnref=story Personlig blir jeg litt provosert over at TV2 kjører en sak på dette, hvor Høie og legemiddelverket får uttale seg fritt uten et eneste kritisk spørsmål rundt de negative konsekvensene her. Dette kommer til å få stor konsekvens for svært mange her til lands. Tusenvis av kroner ekstra i utgifter på å kjøpe på apotek kontra import, deretter er det problematikken rundt tilskudd som apoteket ikke har i sortimentet og som man ikke får tak i. Det er ikke få som har behov for spesifikke tilskudd grunnet allergiproblemer, hvor det ikke bare er til å benytte seg av produsent 2 sin variant. Legemiddelindustrien feirer nok. De negative konsekvensene du ramser opp er ren spekulasjon inntil videre. Jeg jubler uansett på vegne av homeøpatene. Hurra! Men du har rett i at jeg ikke har satt meg så nøye inn i saken. Skal gjøre det! Kanskje jeg skifter mening. Hvis du ikke har satt deg inn i saken så er det vel kanskje like greit at du bare dropper diskusjonen ? Jeg kan vel uttale meg på bakgrunn av at det blir vanskeligere for kvakksalvere å drive forretninger.Det er noe som er helt topp! At dette har andre konsekvenser er helt naturlig , da det er snakk om en temmelig bred produktbase. Det er umulig å forby kun lureriprodukter siden de gjerne har samme ingredienser som f.eks kosttilskudd o.l Lenke til kommentar
Mr.Swearegen Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg synes man skal ha kontroll på vanedannende legemiddler, men det å ta vitaminer og urter under samme kam, for å klare å skille klinten fra hveten, er jo et overgrep mot det moderne samfunnet vi lever i. Nå blir det fritt frem for å skru opp prisene på alle vitaminer og urtebaserte kosttilskudd i Norge. Det er jo dessuten ikke alt man får tak i helsekostforettningene her til lands. Jeg har meldt meg inn her for å vise min motstand: https://www.facebook.com/groups/513272555517926/ og her: http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=5350 Lenke til kommentar
nåfårdetjaggumegværenok! Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Så nå får jeg ikke bestille curry eller andre krydderblandinger eller komponenter fra utlandet? Organisk gurkemeie eller muskat f.eks som ikke er blitt bestrålt i stykker med gammastråle-maskin kan jeg altså nå glemme? Endret 1. oktober 2015 av nåfårdetjaggumegværenok! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Organisk gurkemeie Gurkemeie er ei plante. Alle planter er organiske. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Kan virkelig ikke se noe negativt med dette. Spesielt "** Homøopatiske midler." Herlig at dette endelig er forbudt slik at de ryggradløse svindlerene ikke får importert lureridritten sin. Ser du ingenting negativt med det fordi du har satt deg inn i saken, eller ser du ingenting negativt med det fordi du har lest noen linjer. Det er en god del som er svært uenig med deg, kan begynne med de nesten 10 000 her. https://www.facebook.com/groups/513272555517926/?pnref=story Personlig blir jeg litt provosert over at TV2 kjører en sak på dette, hvor Høie og legemiddelverket får uttale seg fritt uten et eneste kritisk spørsmål rundt de negative konsekvensene her. Dette kommer til å få stor konsekvens for svært mange her til lands. Tusenvis av kroner ekstra i utgifter på å kjøpe på apotek kontra import, deretter er det problematikken rundt tilskudd som apoteket ikke har i sortimentet og som man ikke får tak i. Det er ikke få som har behov for spesifikke tilskudd grunnet allergiproblemer, hvor det ikke bare er til å benytte seg av produsent 2 sin variant. Legemiddelindustrien feirer nok. De negative konsekvensene du ramser opp er ren spekulasjon inntil videre. Jeg jubler uansett på vegne av homeøpatene. Hurra! Men du har rett i at jeg ikke har satt meg så nøye inn i saken. Skal gjøre det! Kanskje jeg skifter mening. Hvis du ikke har satt deg inn i saken så er det vel kanskje like greit at du bare dropper diskusjonen ? Jeg kan vel uttale meg på bakgrunn av at det blir vanskeligere for kvakksalvere å drive forretninger.Det er noe som er helt topp! At dette har andre konsekvenser er helt naturlig , da det er snakk om en temmelig bred produktbase. Det er umulig å forby kun lureriprodukter siden de gjerne har samme ingredienser som f.eks kosttilskudd o.l Hvorfor skal du uttale deg om noe du ikke vet noe om, blir da spørsmålet mitt. Lenke til kommentar
nåfårdetjaggumegværenok! Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Organisk gurkemeie Gurkemeie er ei plante. Alle planter er organiske. GMO planter regnes ikke som organisk. Organisk betyr også at det har blitt stilt veldig strenge krav til jordbruket og kvaliteten på jorden som det har blitt dyrket i, og hvilke næringsmidler som har blitt brukt og hvordan de har kommet til å bli i sin nåværende form. Det betyr også at det er fritt for diverse herskens insekts midler og andre syntetiske stoffer og stråling. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Så nå får jeg ikke bestille curry eller andre krydderblandinger eller komponenter fra utlandet? Organisk gurkemeie eller muskat f.eks som ikke er blitt bestrålt i stykker med gammastråle-maskin kan jeg altså nå glemme? sjekk selv: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-27-1565 Lenke til kommentar
nåfårdetjaggumegværenok! Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Så nå får jeg ikke bestille curry eller andre krydderblandinger eller komponenter fra utlandet? Organisk gurkemeie eller muskat f.eks som ikke er blitt bestrålt i stykker med gammastråle-maskin kan jeg altså nå glemme? sjekk selv: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-27-1565 Takk. I følge artikkelen til VG så tolker jeg det slik at alt av urter vil være forbudt å bestille fra utlandet. http://www.vg.no/forbruker/helse-og-medisin/totalforbud-naa-er-det-ulovlig-aa-bestille-medisiner-fra-utlandet/a/23533936/ Ser at gurkemeie står oppført som legemiddel. Jeg er fortsatt usikker på om det er rimelig å forvente at denne listen vil endre seg dramatisk nå den nærmeste tiden og at det meste vil bli reseptpliktig eller vil kreve spesialtillatelse og at man må måtte sende inn diverse søknader sammen med lege for å få godkjent import til privat bruk. Jeg bestiller jevnlig 1 kilo Cayenne pepper og en lang rekke andre krydderurter av svært god kvalitet til en billig penge som ikke er mulig å oppdrive i dette landet. Jeg prøvde santa maria organisk kardemomme fra den lokale dagligvaren. Det smakte helt ærlig rompe i forhold til det fruktige himmel paradiset jeg besøkte da jeg fikk det importert fra karela og andre organiske bønder i india. Cayenne pepper som er organisk og ubestrålt og etisk produsert. Det er kritisk viktig for meg og alle som bryr seg om å gjøre det som er riktig at det er disse sertifiseringene bak. Også for å kunne fungere noenlunde i hverdagen mentalt og energinivået generelt så MÅ jeg ha methylkobalamin med minimum 2000 mcg for å merke en effekt, og ikke latterlige 9 mcg som det er bestemt her til lands. Jeg pleier å bestille 5000 mcg og har aldri hatt noen problem med det. Det er det ingen som har. Methylkobalamin er bare det fancy navnet på aktiv form for b12 som kroppen vår har veldig vanskelig for å ta til seg og lagre. Og å få dette gjennom kjøtt eller melk og egg er langt fra optimalt. Det må opptas gjennom undersiden av tungen. Forfedrene våre fikk det da dem tygde på maur som har veldig høye nivåer. Totalt uaktuelt for meg uansett da jeg er veganer og ikke kunne tenke meg å begå en så avskyelig handling som å spise et kadaver og alt det uetiske og forkastelige som ligger bak dette. Endret 1. oktober 2015 av nåfårdetjaggumegværenok! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 GMO planter regnes ikke som organisk. Organisk betyr også at det har blitt stilt veldig strenge krav til jordbruket og kvaliteten på jorden som det har blitt dyrket i, og hvilke næringsmidler som har blitt brukt og hvordan de har kommet til å bli i sin nåværende form. Det betyr også at det er fritt for diverse herskens insekts midler og andre syntetiske stoffer og stråling. Nei. Se i en ordbok, f.eks. Bokmålsordboka: organisk a2 (fra gr.; se organ) 1 levende, som hører til dyre- eller planteriketen planet uten o- liv 2 i kjemi: som inneholder karbonforbindelser 3 med., som gjelder et organo- sykdom 4 som har en indre, naturnødvendig sammenheng; harmoniskforfatterskapet danner et o- hele Lenke til kommentar
nåfårdetjaggumegværenok! Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) GMO planter regnes ikke som organisk. Organisk betyr også at det har blitt stilt veldig strenge krav til jordbruket og kvaliteten på jorden som det har blitt dyrket i, og hvilke næringsmidler som har blitt brukt og hvordan de har kommet til å bli i sin nåværende form. Det betyr også at det er fritt for diverse herskens insekts midler og andre syntetiske stoffer og stråling. Nei. Se i en ordbok, f.eks. Bokmålsordboka: organisk a2 (fra gr.; se organ) 1 levende, som hører til dyre- eller planteriketen planet uten o- liv 2 i kjemi: som inneholder karbonforbindelser 3 med., som gjelder et organo- sykdom 4 som har en indre, naturnødvendig sammenheng; harmoniskforfatterskapet danner et o- hele Helt riktig at det er ordbokdefinisjonene for hva som i grunnen regnes som organisk innenfor de respektive feltene. Her prøver jeg da å gå litt nærmere inn på hva som er kriteriene for organisk sertifisert mat. Se gjerne her hvis du ønsker å utvide forståelsen for hva dette kan omfatte: https://en.wikipedia.org/wiki/Organic_certification Endret 1. oktober 2015 av nåfårdetjaggumegværenok! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 "Organic" på engelsk kan ikke automatisk oversettes med "organisk" på norsk. Det nærmeste norske ordet man kommer er "økologisk". 2 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Se gjerne her hvis du ønsker å utvide forståelsen for hva dette kan omfatte: https://en.wikipedia.org/wiki/Organic_certification I venstre kant av den sida du lenka til er det lenke til tilsvarende side i svensk Wikipedia: ekologiskt jordbruk. Den har lenke til Wikipedia på norsk bokmål: økologisk landbruk. Det ser altså ut til at forvirringa skyldes at du har feiloversatt organic. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Flott tiltak. Selvmedisinering er et stort problem. Folk må få lov til å gjøre hva de vil med seg selv. Får de ikke hjelp fra fastlegen, så kan de overstyre legen ved å bestille de samme medisinene fra et autorisert apotek i utlandet. Systemet vårt bygger på at jeg betaler for andre sin sykdom eller vice versa. Da er vi ikke interessert i at idioter med internettlinje skal finne opp sin egen "medisin", fordi når de dauer eller må ha akutthjelp så må vi betale. Så nei, her i landet får ikke folk gjøre som de vil, med de fordeler og ulemper det medfører. Lenke til kommentar
maxijoker Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 De som tror man kan overstyre sin lege til å importere legemidler fra utlandet/EØS-land, de tar feil. Det finne en mulighet i lovverket, men -det stilles strenge krav til perboratet sin forpakning og beskrivelse. Dette er lovverket fra TOLL CUSTOMER: " Legemidler og kosttilskuddPrivatpersoner kan bare importere legemidler fra EU/EØS-land som er reseptfrie, godkjent i Norge og med norsk pakningsvedlegg og tekst på pakningen. I praksis betyr det at det er svært få legemidler du kan handle på nett fra utlandet. Husk at noen kosttillskudd også regnes som legemiddel." Hvilket land utenom Norge selger preparater hvor boksen er/har norske etiketter, har norsk pakningsvedlegg? SVAR: INGEN. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Så nå får jeg ikke bestille curry eller andre krydderblandinger eller komponenter fra utlandet? Organisk gurkemeie eller muskat f.eks som ikke er blitt bestrålt i stykker med gammastråle-maskin kan jeg altså nå glemme? sjekk selv: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-27-1565 Takk. I følge artikkelen til VG så tolker jeg det slik at alt av urter vil være forbudt å bestille fra utlandet. http://www.vg.no/forbruker/helse-og-medisin/totalforbud-naa-er-det-ulovlig-aa-bestille-medisiner-fra-utlandet/a/23533936/ Ser at gurkemeie står oppført som legemiddel. I den listen jeg linket til er både gurkemeie og muskat oppgitt som Handelsvare (-merket med H -), og dermed er de unntatt fra importforbudet. Det gjelder for øvrig det meste av det vi til daglig kaller "krydder". I denne saken ville jeg nok tillegge Legemiddelverkets liste større vekt enn VG's skriblerier. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 "Organic" på engelsk kan ikke automatisk oversettes med "organisk" på norsk. Det nærmeste norske ordet man kommer er "økologisk". Jepp, her er kjernen av problemet. Det blir litt som når engelsk silicon oversettes til norsk silikon. Alle levende organismer er på norsk organisk materiale. Til og med fossile oljeressurser kan kalles organiske og kjemi med karbonforbindelser kalles ofte organiske. Men ikke alt organisk materiale er dyrket på økologisk vis. (I betydningen sånn matmyndighetene definerer ordet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå