Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Over en altfor lang periode har jeg slitt med økonomien og ønsker nå å komme meg ovenpå igjen. Jeg har endelig fått meg ny jobb og tjener helt greit (nesten 200kr timen 37.5t i uken) Men jeg trenger i første omgang ca 40 000 ekstra for å få betalt bort det mest kritiske ved siden av bo, leveutgifter og studentlånet. Jobben jeg har er veldig fysisk krevende/belastende og jeg er ganske utslitt på slutten av arbeidsdagen. Så å forplikte meg til en ekstra jobb på kveldstid tror jeg ikke vil funke i lengden. Små godt betalte oppdrag kan derimot funke. Jeg har vurdert alt fra å lære meg apputvikling til utføre diverse småtjenester (illustrere, lage noe jeg kan få solgt, småjobber +++) , kanskje også starte mitt eget lille firma/selvstendig næringsdrivende. Jeg er en veldig kreativ og praktisk anlagt person som alltid har likt å lære meg nye ferdigheter. Så mulighetene er egentligt mange om jeg setter godviljen til. Er det noen som har noen flere tips? (Ps ikke noe MLM takk! , så ForeverLiving Zinsino, og alt det andre i samme gate er konsepter jeg ikke har trua på. Endret 30. september 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 No free lunch osv. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Nå har jeg gratis lunch buffe på jobben (sparer så ekstremt mye penger på det^^), men regner med at du mener "ingenting kommer gratis"??☺ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Finnes det muligheter for å jobbe overtid?om så, bli en såkaldt "hai" :-) Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Det er jo ganske enkelt å tjene raske penger hvis du kler deg i svart med finlandshette og står rundtomkring en minibank... Jeg tenker da selvfølgelig at du skal sette deg ned der og tigge, avslappende og fint siden du er sliten etter jobben Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Nå har jeg gratis lunch buffe på jobben (sparer så ekstremt mye penger på det^^), men regner med at du mener "ingenting kommer gratis"?☺ Er nok lettere å få gratis lunsj nå om dagen Uttrykket er riktig ja. Raske penger finnes det, men det er ikke raskt å skaffe de. Hvis jeg ikke gjorde meg forstått så kan jeg gå litt i dybden. Du sier du kan lære deg app utvikling. Hvordan skal du tjene penger på dette? Det finnes enormt mange mennesker som lager apper. Det finnes millionvis av apper. Hvordan har du tenkt at du skal slå de som har jobbet med apper i flere år, og fortsatt jobber mange timer i uken med det? Hvis du skal lykkes så bør du minst bruke resten av tiden din på det og ikke noe annet. Kanskje også ofre søvn og venner. Kanskje starte eget lite firma? Ja, og den energien din var på topp etter jobb sa du? Å "bare" starte et lite firma krever ofte en fulltids stilling i seg selv. Og mer. De som starter bare et lite firma jobber ofte natt og dag for å få til dette, spesielt hvis de har en jobb i tillegg. Og de er ikke garantert suksess. Her er det også ofring av nattesøvn og venner. Ikke for å demotivere deg, men det høres ut som at du trur det bare er å lage en app så går det bra. Eller starte et firma. 40.000 kroner er ikke mye å spare på den lønna der imo, og det bør ta maks et år på å komme i land. Hvis ikke så bør du sjekke forbruksvanene dine. Du har sikkert noen fine ideer, men det hjelper ikke med vanlig godvilje desverre. Så da er vi tilbake på no free lunch (i uttrykkets rette forstand ) Men, where there is will, there is a way. 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg har kjørt leiebiler til utlevering og tilbake ved noen anledninger. Det har betalt seg helt greit. Fikk en gang 2500 for 10 timer, hvor ca. 6,5 timer var sovende på en ferge, ventende på et fly og en flytur. Ikke fysisk krevende og de gangene det er aktuelt er gjerne utenom normal arbeidstid. 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Hvor mye penger bruker du hver måned? Og hvor mye av de pengene MÅ du bruke? Endret 30. september 2015 av Zash Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg har kjørt leiebiler til utlevering og tilbake ved noen anledninger. Det har betalt seg helt greit. Fikk en gang 2500 for 10 timer, hvor ca. 6,5 timer var sovende på en ferge, ventende på et fly og en flytur. Ikke fysisk krevende og de gangene det er aktuelt er gjerne utenom normal arbeidstid. hvor var det du kjørte og hvor tokk du kontakt ? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Plukk opp ting fra Finn.no som gis bort for så å selge det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) ....Er nok fult klar over at det ikke er bare bare å starte lite firma/enkeltmannsforetak eller lage app! Det er derimot en bedre vei å gå enn å sitte på sofaen og vente på at lottokupongen går inn. Den som intet våger intet vinner sies det. Jeg prøver bare å være litt kreativ og det skader ikke å eksperimentere/idemyldre på hobbybasis om ideene er god. Men tilbake til hva tråden egentligt handler om: kreative løsningee for å spe på lønnen ved siden av hovedjobben! Et klassisk eksempel på dette er jo å leie ut deler av boligen sin. Jeg eier ikke noe bolig så det er desverre ikke aktuelt pr dags dato. Utføre diverse tjenester(flytting, design, snekkerarbeid etc), lage noe på hobbybasis som en kan selge (eks maleri om en er god) Det er kreativitet/problemløsning/oppfinnsomhet/prosjektarbeid/tilegne meg nye ferdigheter jeg har "skåret høyest på" opp gjennom årene og noe av det jeg trives best med. Så jeg håper jo jeg kommer til å starte i det små med noe tilsvarende. Om en finner opp noe som er kickstarter/investor verdig/salgbart så kan en ikke alltid ta legge hode i sanden og tenkte nei det vil aldri gå. Finn småjobber, statist/småroller i film og reklame (statist.no) er noen alternativer. Ikke at jeg passer som blogger eller youtuber, men det er de som tjener greit på dette og. Ta på seg småjobber i ny og ne (rigge opp til konserter etc) , salg og kjøp av brukte ting er også en mulighet. Jeg har selv fått noe som noen trodde bare var søppel og som de skulle kaste men jeg fant ut at tingen gikk for 10 000 brukt på ebay om den var i fin stand. Alle munner drar;) Melde seg på alt av gratis konkuranser på nettet og selge det en vinner er en annen mulighet . Derimot kanskje ikke den mest realistiske av dem. Men den som spiller ikke, vinner ikke) Håper dette gir litt klarhet i hvilke type tips jeg er på jakt etter Endret 1. oktober 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har kjørt leiebiler til utlevering og tilbake ved noen anledninger. Det har betalt seg helt greit. Fikk en gang 2500 for 10 timer, hvor ca. 6,5 timer var sovende på en ferge, ventende på et fly og en flytur. Ikke fysisk krevende og de gangene det er aktuelt er gjerne utenom normal arbeidstid. Takk ☺...Sånne tips setter jeg pris på Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hva er du best på f.eks? Hva med å prøve ut en liten runde med det for å teste markedet og diverse. Hvis ikke det er noe, så prøver du neste ting osv. Det viktigste er å begynne et sted. Så fort du ser hva som fungerer, så er det bare å gå all in med det. Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Det er summen av en rekke virksomheter, seriøse og hobby, samt livsførsel/stil som avgjør hvor rik du er. Selv har jeg i perioder bare hatt 20% jobb uten annen inntekt (i oppstartsfaser osv) Plukk bær i skauen og bli en god fisker..du TJENER ikke penger på det, men du sparer. Penger spart er penger tjent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hvor mye penger bruker du hver måned? Og hvor mye av de pengene MÅ du bruke? Det kommer veldig ann på, men etter at utleier, lånekassen og kollektivtransporten har fått sine penger så sitter jeg igjen med ca 4-7000 som skal dekke mat/klær/ regninger/sparing. Jeg har som sagt ca 40 000 jeg skylder som jeg ønsker å få bort kjappest mulig). Forrige måned var derimot lønna mi 9000 før husleie på 7000 og andre utgifter . Så det sier seg selv at den måneden gikk ikke økonomien helt opp . Ekstra inntekt som betaler bra over kort tid hadde med andre ord ikke vært feil for å hente seg inn. Det er de som tjener endel ekstra tusenlapper i uka på brukt trusesalg, men tror neppe det er et stort marked for mine ballesvette boksere. Hovedrolle i en reklamefilm kan gi fra 10 000 kjappe og oppover. Det hadde derimot ikke vært feil å brukt ferdighetene jeg allerede har eller lære meg noen nye ferdigheter som jeg kan tjene noen ekstra tusenlapper på i måneden. Eks kunne jeg jo ha prøvd å satt meg bedre inn i dronebygging (en av interessene jeg har) og kanskje satt samme noe som jeg kunne ha solgt med fortjeneste. Anskaffet meg de riktige lisensene og ustyret og kanskje tatt på meg videooppdrag hos meglere Dette krever derimot en ganske grei investering først. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Det finnes "uendelig" mange måter å tjene ekstra kroner på, men gå for noe du kan ikke noe du skal lære deg. Det finnes så mange som er flinke til akkurat det nå og det tar lang tid før du kommer "over" dem. Men en ting du kan gjøre er å se på bo situasjonen, her kan du lett spare endel tusenlapper i måneden. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Hvor mye penger bruker du hver måned? Og hvor mye av de pengene MÅ du bruke? Det kommer veldig ann på, men etter at utleier, lånekassen og kollektivtransporten har fått sine penger så sitter jeg igjen med ca 4-7000 som skal dekke mat/klær/ regninger/sparing. Jeg har som sagt ca 40 000 jeg skylder som jeg ønsker å få bort kjappest mulig). Forrige måned var derimot lønna mi 9000 før husleie på 7000 og andre utgifter . Så det sier seg selv at den måneden gikk ikke økonomien helt opp . Ekstra inntekt som betaler bra over kort tid hadde med andre ord ikke vært feil for å hente seg inn. Med din inntekt, som er nesten 30 000 i mnd, har du vell godt over 20 000 utbetalt hver mnd? Og av disse saa gaar mellom 13 og 16 tusen med til bolig, laanekassen og kollektivtransport??? Si 2000 til laanekassen, saa da bruker du mellom 11 og 14 tusen kroner paa bolig og kollektivtransport? Hva faen? Bor du i villa og tar taxi til jobb eller?? Endret 1. oktober 2015 av Zash Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) ....Nå ble vel det veldig avsporing hva tråden egentligt handler om: tjene ekstra penger ved siden av hovedjobben ror å bli kvitt gjeld kjappere.Men husleie på 7500 , nedbetaling av lån på 6000 og 800 i reiseutgifter så går regnestykket ditt litt bedre opp. Og kun hatt denne nye jobben i et par uker Før det gikk jeg delvis arbeidsledig ganske lenge og havnet i en jobb som ikke betalte det jeg var lovet/fikk ikke timene jeg var lovet og mye annet rot som gjor at jeg hadde 5-10 000 mindre i måneden enn jeg hadde regnet med når jeg sa ja til jobben. Så ja jeg har havnet litt økonomisk bakpå. Endret 2. oktober 2015 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Hva med å prøve å få utbetalt timene du ikke fikk? Ta kontakt med fagforening/arbeidstilsyn Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Man kan vel ikke kreve lønn for å ikke å ha vært på arbeid. Man burde heller ha tatt det tidligere (som dessverre mange ikke gjør) og kreve å få jobbe de timene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå