Tanner Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Haha =D Nei, det vet jeg ikke. Land hvor de ligger på Norge-nivå. Endret 1. oktober 2015 av Tanner Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har et noe relevant spørsmål. Hva skjer hvis man vinner green card lotteriet? Blir man både norsk og amerikans statsborger, eller hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Du som er jente kunne jo prøve å finne drømmemannen der borte? Er vel mange menn som er lei av de krevende og feite damene der borte og ser etter noe i utlandet. Gifter du deg så skal du vel i teorien kunne bli der resten av livet. Bare pass på å ikke møte en psykopat som utgir seg for å være en helt annen person. OkCupid er en gratis side som mange amerikanere bruker som jeg vet om Endret 1. oktober 2015 av Iceman22 Lenke til kommentar
Dr. Tesla Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Tror egentlig trådstarter ikke er SÅ interessert i å bli "postordrebrud" og/eller inngå proforma ekteskap. 1 Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har et noe relevant spørsmål. Hva skjer hvis man vinner green card lotteriet? Blir man både norsk og amerikans statsborger, eller hvordan fungerer det? Et green card er et id-kort man får når man har permanent oppholdstillatelse. I første omgang tildeles det midlertidig i to år før man leverer søknad og beviser på at man fremdeles tilfredsstiller kravene for permanent oppholdstillatelse. Kortet må deretter fornyes hvert tiende år. Dersom man etter noen år ønsker å bli amerikansk statsborger vil man miste sitt norske statsborgerskap. Eneste unntak er om man er født med dobbelt statsborgerskap. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Jeg har et noe relevant spørsmål. Hva skjer hvis man vinner green card lotteriet? Blir man både norsk og amerikans statsborger, eller hvordan fungerer det? Et green card er et id-kort man får når man har permanent oppholdstillatelse. I første omgang tildeles det midlertidig i to år før man leverer søknad og beviser på at man fremdeles tilfredsstiller kravene for permanent oppholdstillatelse. Kortet må deretter fornyes hvert tiende år. Dersom man etter noen år ønsker å bli amerikansk statsborger vil man miste sitt norske statsborgerskap. Eneste unntak er om man er født med dobbelt statsborgerskap. Ok. Noen som har forslag til hvor jeg kan få tatt bilde til lotteri søknaden? Får man gjort det hos politiet? Her står det om kravene for bildet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann , lang arbeidsuke , tilnærmet ingen beskyttelse som arbeidstaker , lavt lønsnivå og lite ferie . jeg kunne ivertfall ikke jobbet en plass der man kan få sparken på dagen for man er litt uenig med sjefen eller ikke har lyst og jobbe overtid den dagen . Lite atraktivt til sammenligning med hva da liksom? som Tanner sier , leste du i det hele tatt hva jeg skrev ? 1 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Det er veldig få land som er på Norge-nivå når det gjelder arbeidstid, rettigheter og ferie. Vi er noen latsabber hele gjengen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann , lang arbeidsuke , tilnærmet ingen beskyttelse som arbeidstaker , lavt lønsnivå og lite ferie . jeg kunne ivertfall ikke jobbet en plass der man kan få sparken på dagen for man er litt uenig med sjefen eller ikke har lyst og jobbe overtid den dagen . Lite atraktivt til sammenligning med hva da liksom? som Tanner sier , leste du i det hele tatt hva jeg skrev ? Ja det gjorde jeg, så kom igjen, hvilke alternative land er bedre enn USA eller ligger på Norge nivå? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann , lang arbeidsuke , tilnærmet ingen beskyttelse som arbeidstaker , lavt lønsnivå og lite ferie . jeg kunne ivertfall ikke jobbet en plass der man kan få sparken på dagen for man er litt uenig med sjefen eller ikke har lyst og jobbe overtid den dagen . Lite atraktivt til sammenligning med hva da liksom? som Tanner sier , leste du i det hele tatt hva jeg skrev ? Ja det gjorde jeg, så kom igjen, hvilke alternative land er bedre enn USA eller ligger på Norge nivå? vell jeg snakket om Norge vs usa , når ble andre land en dette et tema ? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 vell jeg snakket om Norge vs usa , når ble andre land en dette et tema ? "usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann" "landene", hvilke er mer attraktive? Hele poenget her er jo at OP vil ut av Norge og da helst til USA. Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 usa må jo være et av de mindre atraktive landene og ønske og jobbe i for en nordmann , lang arbeidsuke , tilnærmet ingen beskyttelse som arbeidstaker , lavt lønsnivå og lite ferie . jeg kunne ivertfall ikke jobbet en plass der man kan få sparken på dagen for man er litt uenig med sjefen eller ikke har lyst og jobbe overtid den dagen . Lite atraktivt til sammenligning med hva da liksom? som Tanner sier , leste du i det hele tatt hva jeg skrev ? Ja det gjorde jeg, så kom igjen, hvilke alternative land er bedre enn USA eller ligger på Norge nivå? vell jeg snakket om Norge vs usa , når ble andre land en dette et tema ? Da må du ha formulert deg litt feil. Hvis du leser den første linjen din, så ser du at alle andre land er et tema her. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Det er som de sier: USA er et fint land å bo i, gitt at du har penger og en god jobb. Selvsagt så har man mange fordeler ved å være her i Norge, og det blir fort tatt for gitt. Men med Norge som sikkerhetsnett så ser jeg ingen grunn til å ikke ta sjansen på å bo og jobbe i USA. Sosionom er et veldig dårlig utgangspunkt til å søke arbeidstillatelse med, siden det strengt tatt er en utdanning eksklusivt til Skandinavia, og mange amerikanske arbeidsgivere vil stå med store spørsmålstegn når de ser på CVen din. Dette er ikke en grei situasjon å være i når du søker som en emigrerende arbeider, og arbeidsgiver må betale store summer for å gi deg arbeidstillatelse. Det de kaller for "social worker" i USA krever sertifiseringer eksklusivt til amerikanske stater. Endret 2. oktober 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
Dr. Tesla Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Det er veldig få land som er på Norge-nivå når det gjelder arbeidstid, rettigheter og ferie. Vi er noen latsabber hele gjengen. Snakk for deg selv i så fall. Andre her både jobber mye og tar ikke så mye ferie, om noe i det hele tatt. Kremt. Med det sagt, så har du rett i at Norge er et bra land mtp. rettigheter og ferie og slikt. Men det er en myte at folk i Norge er late og ikke jobber hardt. Man må også se på hvor mye man produserer, hvis man først skal ta denne debatten. Endret 6. oktober 2015 av Dr. Tesla 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Det er veldig få land som er på Norge-nivå når det gjelder arbeidstid, rettigheter og ferie. Vi er noen latsabber hele gjengen. Det stemmer ikke. http://www.oecd.org/employment/emp/oecdindicatorsofemploymentprotection.htm Som du kan se i tabellen "Latest data on the OECD indicators of employment protection," scorer Norge veldig likt resten av OECD-landene og lavere enn noen av dem på indikatorer for beskyttelse av arbeidstakere. Det eneste iøyenfallende er at Norge regulerer midlertidige ansettelser relativt strengt, der bare Tyrkia, Luxembourg og Frankrike scorer høyere (Per 2013. Arbeidsmiljøloven er nylig endret og åpner nå i større grad for midlertidige ansettelser.) Nordmenn jobber årlig mindre enn snittet i OECD-landene, men vi skiller oss ikke vesentlig ut. http://www.oecd-ilibrary.org/employment/average-annual-working-time_20752342-table8 Endret 6. oktober 2015 av Zarac 1 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Det er veldig få land som er på Norge-nivå når det gjelder arbeidstid, rettigheter og ferie. Vi er noen latsabber hele gjengen. Snakk for deg selv i så fall. Andre her både jobber mye og tar ikke så mye ferie, om noe i det hele tatt. Kremt. Med det sagt, så har du rett i at Norge er et bra land mtp. rettigheter og ferie og slikt. Men det er en myte at folk i Norge er late og ikke jobber hardt. Man må også se på hvor mye man produserer, hvis man først skal ta denne debatten. Jeg snakker utifra egne erfaringer som mellomleder, hva jeg leser, og hva jeg generelt observerer. Har dessverre ikke gått dypere inn i det, men det er nå min mening. Poenget mitt var at det er vanskelig for oss å finne et så perfekt land som oss å jobbe i som Norge, fordi det er ikke alle som har 5 uker ferie og 7.5t arbeidsdag, og så og si sikker jobb så lenge du ikke driter deg skikkelig ut. Mtp USA hadde jeg fint klart å hatt 2 uker ferie, for jeg har ikke noe mer her hjemme. Bortsett fra når jobben sier jeg MÅ ta ferien pga at jeg sitter igjen med for mye. Jeg er også hardtarbeidende, så USA ville ikke blitt store forskjellen for min del. Men, de fleste liker ikke tanken på to uker ferie, og det ser du jo tegn til også i denne tråden. Det er veldig få land som er på Norge-nivå når det gjelder arbeidstid, rettigheter og ferie. Vi er noen latsabber hele gjengen. Det stemmer ikke. http://www.oecd.org/employment/emp/oecdindicatorsofemploymentprotection.htm Som du kan se i tabellen "Latest data on the OECD indicators of employment protection," scorer Norge veldig likt resten av OECD-landene og lavere enn noen av dem på indikatorer for beskyttelse av arbeidstakere. Det eneste iøyenfallende er at Norge regulerer midlertidige ansettelser relativt strengt, der bare Tyrkia, Luxembourg og Frankrike scorer høyere (Per 2013. Arbeidsmiljøloven er nylig endret og åpner nå i større grad for midlertidige ansettelser.) Nordmenn jobber årlig mindre enn snittet i OECD-landene, men vi skiller oss ikke vesentlig ut. http://www.oecd-ilibrary.org/employment/average-annual-working-time_20752342-table8 På listen du nevner, så er vi jo lengst nede i arbeidstimer såvidt jeg ser. Jeg sa ikke at vi skiller oss ut, men vi er nok ikke det mest hardtarbeidende folkeslaget her i verden. Ergo så kan det bli en overgang for mange å dra til statene, som flere har nevnt i denne tråden. Det er dog flere forhold som må tas inn i sammenhengen, som Dr.Tesla nevnte. Angående beskyttelse av arbeidstakere visste jeg ikke. Men, da skiller vi oss vel ikke vesentlig ut der heller. Sammenligner vi det med statene (for å holde meg OT her) så blir det vel en lek å jobbe i Norge. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Du kan se tall på produktivitet her: http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/industry-and-services/oecd-compendium-of-productivity-indicators-2015/labour-productivity_pdtvy-2015-7-en#page2 Hvis du multipliserer produktiviteten med arbeidstimene i forrige tabell, vil du se at Norge, på tross av færre arbeidstimer, produserer mer enn USA per årsverk. Det tyder vel ikke på at arbeidslivet er en lek i Norge i forhold til USA, bare at amerikanere bruker lenger tid på å produsere like mye som nordmenn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå