Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor må volkswagen kalle tilbake bilene?


Agurk43

Anbefalte innlegg

"Oppgraderingen" til VW bør man holde seg langt unna hvis man vil beholde moment i dieselmotren sin.... peak power vil sikkert se lik ut men momentregisteret vil nok være veldig bratt og ubehagelig for sjåføren. Ta en mapping av motoren før og etter oppgraderingen og krev tilbake penger for tapt kjøreglede isåfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Man måler (bl.a.) rett i eksosen. Men programvaren var laget for å detektere når bilen ble testet og da ble en del motorparametre nedjustert for å få mindre utslipp.

 

f.eks:

IF drivhjul = i_fart AND ikkedrivhjul = ikke_i_fart THEN reduce_power_output

Har også hørt at det var problemer med juksinga på 4wd-modellene. Muligens pga. dette.

 

Ja mulig det finnes aktverdige grunner, men mest renhårige ville vært å målt utslipp i eksos uten å koble seg til softwaren på biler som skal testes. Da "vet" heller ikke bilen at den testes, for å si det sånn. Men det går kanskje ikke.

 

Jeg ser at ingen egentlig har svart deg på dette her, så jeg tar det opp igjen selv om det har gått noen dager:

 

Under testing er det alltid innholdet i eksosen som måles. Også i dette tilfellet med denne motoren.

Bilen står på en "testbenk" der drivhjulene kan rulle når motoren er i gang, og så "kjøres" det etter bestemte hastighetsprofiler som skal tilsvare motorvei eller bykjøring. Og så måler man avgassene.

 

Jeg vet ikke om det sitter en person i bilen og styrer gasspådraget under testen eller om dette gjøres via en fjernstyring av et eller annet slag, men VW var i hvert fall så "lure" at deres motorstyrings-SW kunne detektere om bilen ble kjørt på vanlig vei, eller om den ble kjørt i en avgass-test. Hvis bilen trodde at det foregikk en test, så ville den justere seg slik at NOx-utslippene fra motoren gikk ned (samtidig med motorytelsen) og dermed ville den passere testen.

Lenke til kommentar

Som forbruker burde vi jo bare være fornøyde... Vi har jo fått ferdig "Chipet" biler, er jo en grunn til at Audi har skjeldent vært noe særdeles lønnsom og tune på med ren programering, får bare ut noen få ekstra hester... Hele tilbakekallingsprogrammet er jo rett å slett å gjøre det motsatte..  Trimme ned bilen :p

Lenke til kommentar
Betydelig forskjell i dreiemoment

Da de forsøkte å lure bilen til å tro at den var på vei, ble maksimalt dreiemoment målt til 352,5 Nm (260 lb-ft) ved 2561 omdreininger i minuttet.

Da da forsøkte å lure bilen til å tro at den ble utslippstestet, ble maksimalt dreiemoment målt til 309,1 Nm (228 lb-ft), ved 2588 omdreininger i minuttet.

 

 

Ai, den var omentrent slik jeg hadde sett det for meg ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...