Agurk43 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hei! Jeg har lest litt om volkswagen-skandalen og at de har jukset på utslipstestene osv., men jeg skjønner fortsatt ikke hvilken nytte det gjør å tilbakekalle alle bilene? Det står at 60% av bilene bare får en programvareoppdatering som jeg regner med fjerner programvaren som jukset, men hvilken nytte gjør dette i praksis når bilen allerede har vært igjennom testene? Det er jo bare bortkastet bruk av penger. Også de resterende 40% får en ny motor? Er dette en motor som holder seg innenfor NOx-kravene? Isåfall, hvorfor solgte ikke volkswagen bilene med den motoren i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Sikkert fordi den motoren ikke er utpreget sportslig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Alt handler vel om penger, vil jeg tro. De som nå får ny programvare vil vel såvidt jeg forstår få mindre kraft og slappere respons. Hadde jeg hatt en velfungerende motor hadde jeg tenkt meg om 2 ganger før jeg tok den inn. Tviler på det blir en forbedring av det. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Får faktisk enkelte ny motor? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Hei! Jeg har lest litt om volkswagen-skandalen og at de har jukset på utslipstestene osv., men jeg skjønner fortsatt ikke hvilken nytte det gjør å tilbakekalle alle bilene? Det står at 60% av bilene bare får en programvareoppdatering som jeg regner med fjerner programvaren som jukset, men hvilken nytte gjør dette i praksis når bilen allerede har vært igjennom testene? Det er jo bare bortkastet bruk av penger. Også de resterende 40% får en ny motor? Er dette en motor som holder seg innenfor NOx-kravene? Isåfall, hvorfor solgte ikke volkswagen bilene med den motoren i utgangspunktet? Oppdateringen gir sikkert reduserte utslipp og ytelse. Nytten det gjør er at bilen holder seg innenfor kravene, og dermed faktisk blir lovlig å kjøre. Ellers kan myndighetene gi kjøreforbud. Oppdatering: Noen biler får bytte av en del. Endret 30. september 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Kan dere vise til kilder? Jeg har bare hørt at grunnen til at de måtte jukse var at det var for dyrt å gi alle bilene et ordentlig eksosannlegg, og at det rett og slett var billigere å "jukse". Men dette har jeg ingen kilder på. Dere som snakker om programvareoppdateringer og bytte av en del, hvor finner jeg mer informasjon om dette? Det høres bare veldig usannsynlig ut at en kunde får mindre effekt i bilen på grunn av at Volkswagen tullet. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Det de har gjort er å montere utstyr og programvare som begrenser utslippene nok til å komme innenfor kravene. Så laget de mer programvare, denne gangen for å detektere når bilen ble testet i lab. Kun da bilen var i lab ble programvaren som senker utslippene kjørt - i vanlig bruk slapp bilen ut ca. 40 ganger så mye nitrogenoksider som vanlig. Dette er selvsagt kriminelt og bør straffes, helst med fengsel til de ansvarlige og krav om full fiks for kundene. Går det ikke an å gi dem biler med lovede krefter _og_ lovede utslipp? Så synd for VW da. De får gi folk pengene tilbake samt betale drøye bøter for alle årene bilene har forurenset nærmiljøet til de som har brukt dem. 2 Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hvis jeg får et brev eller noe om at de vil kalle inn bilen min - kan jeg bare si "nei takk" da eller...? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Bilen er jo på ingen måte i henhold til typegodkjennelsen, så det er ikke sikkert du bare kan si "nei takk". Hadde myndighetene hatt skikkelige baller hadde de krevet VW for avgiftene de har sneket seg unna. NOX-avgiften på en Golf er nå ca. 1500 kroner og skulle vært 30-40.000. Endret 30. september 2015 av Audun_K 8 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hvis jeg får et brev eller noe om at de vil kalle inn bilen min - kan jeg bare si "nei takk" da eller...? Da kan du fort risikere at bilen din ikke lenger er godkjent å kjøre i Norge, og blir avskiltet ved første anledning. Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Dersom det skal omprogrammeres og endres noe så kan det føre til tregere gassrespons og at bilen blir dauere. Jeg har en greit feit audi som sikkert er rammet av dette, og jeg kommer _ALDRI_ til å godta en dauere bil. Bilen er kjøpt med 2.0 tdi og 143 hk. da skal den være like sprek før som etter. Ellers får de kjøpe bilen tilbake eller komme med en greit heftig kompensasjon for dette. Hvorfor skal jeg bruke 2 timer av min tid gratis på jukset dems for å fikse dette? Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Bilen er jo på ingen måte i henhold til typegodkjennelsen, så det er ikke sikkert du bare kan si "nei takk". Hadde myndighetene hatt skikkelige baller hadde de krevet VW for avgiftene de har sneket seg unna. NOX-avgiften på en Golf er nå ca. 1500 kroner og skulle vært 30-40.000. Dette! 40 ganger NOx utslipp til omgivelsene i opp til 7 år er ikke småtterier, og i høyeste grad noe jeg forlanger at de norske myndighetene tar tak i. Krev inn kr. 30-40.000 i unndratte avgifter fra VW for hver av de 147.000 bilene, og bruk disse 4-6 milliardene på tiltak for å rette opp de påførte miljøskadene. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Kun da bilen var i lab ble programvaren som senker utslippene kjørt - i vanlig bruk slapp bilen ut ca. 40 ganger så mye nitrogenoksider som vanlig. Muligens dumt spørsmål, men hvorfor måler man ikke bare rett på eksosen i slike lab-tester? Da ville jo ikke all verdens programvare-triks hjulpet en døyt. Lenke til kommentar
Agurk43 Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Får faktisk enkelte ny motor? Ja, det er snakk om at litt under halvparten får ny motor. Viser til kilde nederst i innlegget. Kan dere vise til kilder? Jeg har bare hørt at grunnen til at de måtte jukse var at det var for dyrt å gi alle bilene et ordentlig eksosannlegg, og at det rett og slett var billigere å "jukse". Men dette har jeg ingen kilder på. Dere som snakker om programvareoppdateringer og bytte av en del, hvor finner jeg mer informasjon om dette? Det høres bare veldig usannsynlig ut at en kunde får mindre effekt i bilen på grunn av at Volkswagen tullet. VW har lovet å ikke endre antall hestekrefter, så det er nok ingen fare for at du sitter igjen med en dårligere bil. Spørsmålet mitt er bare hvorfor i alle dager de ikke gjorde dette til å begynne med, når de uansett har en motor som visstnok holder seg innenfor kravene og yter like bra? "– Det er ikke slik at bilen vil få færre hestekrefter. Man skal ikke få igjen noen dårligere bil en den man hadde, sier Male til NRK." Kilde: http://www.nrk.no/norge/vw-om-retting-av-juksebiler_-hestekreftene-skal-ikke-endres-1.12579570 Kilde: http://www.nrk.no/norge/har-vw-jukset-med-din-bil_-dette-ma-du-vite-1.12579061 Endret 30. september 2015 av Agurk43 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Man måler (bl.a.) rett i eksosen. Men programvaren var laget for å detektere når bilen ble testet og da ble en del motorparametre nedjustert for å få mindre utslipp. f.eks: IF drivhjul = i_fart AND ikkedrivhjul = ikke_i_fart THEN reduce_power_output Har også hørt at det var problemer med juksinga på 4wd-modellene. Muligens pga. dette. Endret 30. september 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Man måler (bl.a.) rett i eksosen. Men programvaren var laget for å detektere når bilen ble testet og da ble en del motorparametre nedjustert for å få mindre utslipp. f.eks: IF drivhjul = i_fart AND ikkedrivhjul = ikke_i_fart THEN reduce_power_output Har også hørt at det var problemer med juksinga på 4wd-modellene. Muligens pga. dette. Ja mulig det finnes aktverdige grunner, men mest renhårige ville vært å målt utslipp i eksos uten å koble seg til softwaren på biler som skal testes. Da "vet" heller ikke bilen at den testes, for å si det sånn. Men det går kanskje ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 For å være helt sikre måtte de målt mens de var ute og kjørte på veien. For alt vi vet kan VW ha lest av bl.a. GPS-data for å finne ut om bilen er i bevegelse eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Ja mulig det finnes aktverdige grunner, men mest renhårige ville vært å målt utslipp i eksos uten å koble seg til softwaren på biler som skal testes. Da "vet" heller ikke bilen at den testes, for å si det sånn. Men det går kanskje ikke. Tipper bilene vil ikke starte en gang.. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Ja mulig det finnes aktverdige grunner, men mest renhårige ville vært å målt utslipp i eksos uten å koble seg til softwaren på biler som skal testes. Da "vet" heller ikke bilen at den testes, for å si det sånn. Men det går kanskje ikke. Tipper bilene vil ikke starte en gang.. "...Since 2009, we now know, Volkswagen had been inserting intricate code into its vehicle software that tracked steering and pedal movements. When those movements suggested that the car was being tested for nitrogen oxide emissions in a lab, the car automatically turned its pollution controls on. The rest of the time, the pollution controls switched off. Regulators didn't notice this ruse for years. The problem was only uncovered by an independent group, the International Council on Clean Transportation, which wanted to investigate why there was such a discrepancy between laboratory tests and real-road performance for several of VW's diesel cars in Europe. So they worked with researchers at West Virginia University, who stuck a probe up the exhaust pipe of VW's clean diesel cars and drove them from San Diego to Seattle..." http://www.vox.com/2015/9/21/9365667/volkswagen-clean-diesel-recall-passenger-cars 3 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Får faktisk enkelte ny motor? Ja, det er snakk om at litt under halvparten får ny motor. Viser til kilde nederst i innlegget. Kan dere vise til kilder? Jeg har bare hørt at grunnen til at de måtte jukse var at det var for dyrt å gi alle bilene et ordentlig eksosannlegg, og at det rett og slett var billigere å "jukse". Men dette har jeg ingen kilder på. Dere som snakker om programvareoppdateringer og bytte av en del, hvor finner jeg mer informasjon om dette? Det høres bare veldig usannsynlig ut at en kunde får mindre effekt i bilen på grunn av at Volkswagen tullet. VW har lovet å ikke endre antall hestekrefter, så det er nok ingen fare for at du sitter igjen med en dårligere bil. Spørsmålet mitt er bare hvorfor i alle dager de ikke gjorde dette til å begynne med, når de uansett har en motor som visstnok holder seg innenfor kravene og yter like bra? "– Det er ikke slik at bilen vil få færre hestekrefter. Man skal ikke få igjen noen dårligere bil en den man hadde, sier Male til NRK." Kilde: http://www.nrk.no/norge/vw-om-retting-av-juksebiler_-hestekreftene-skal-ikke-endres-1.12579570 Kilde: http://www.nrk.no/norge/har-vw-jukset-med-din-bil_-dette-ma-du-vite-1.12579061 Så vidt jeg kan se står det ingenting om motorbytte. Men andre aviser sier at det skal byttes noen deler der software oppgradering ikke er tilstrekkelig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå