secretx Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hei, Jeg lurte på deres tanker rundt den katolske kirken som ikke vil bli moderne, dvs de ønsker å holde på de gamle tradisjoner (bare menn blir paver, sølibat osv) og ikke endre seg etter samfunnet? Jeg vil gjerne høre hva dere tenker! Hvorfor er dette bra , dårlig? HVILKET UTFORDRINGER kan kirken møte? Jeg selv kommer frem til at i dagens samfunn er det mange som er uenig med kirken og ønsker forandring, for eksempel at menn og kvinner skal ha de samme rettighetene, at kvinner også kan bli prester Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Nå er jeg grunnleggende uenig med alle som lever livet sitt etter en rekke lover og regler fra en bok med sprøyt og kirkesamfunn(inkl. moskeer, synagoger, tempel osv.). Personlig mener jeg folk bør ta bibelen og tilsvarende med en god klype salt og heller finne en spirituell tro som kan hjelpe på håpet og behandle medmennesker på en god og respektfull måte, fremfor å drive offentlige seremonier og tilbedelse i frykt for å havne i det såkalte helvete etter døden. Uavhengig av det, så våkner flere og flere opp og innser at å dedikere livet sitt til tekster som gjerne kan være ren fantasi og et verktøy for massekontroll, er lite fornuftig. Det blir flere og flere agnostikere. Folk tar troen og håpet sitt til på et personlig nivå og i en mer spirituell form. Vi vil ikke bli kvitt den offentlige kirken med det første, i all hovedsak fordi den er så godt implementert i kulturen vår. Dåp, jul, konfirmasjon, giftemål osv. Flere og flere dropper kirkelig dåp, giftemål og konfirmasjon, men det vil fortsatt ta en tid å bli kvitt det. Rikere land blir mindre og mindre religiøse, mens i områder hvor det er konflikt, fattigdom og urettferdige utfordringer vil det nok finnes konstant. Mennesker som har tapt alt eller har lite, har ofte ikke noe annet valg enn å tro på noe konkret i håpet om at ting skal bli bedre. Inntil videre så ønsker jeg klart at kirken skal gi like rettigheter og muligheter til både kvinner og menn, men etterhvert som de "moderniserer" seg, dvs. stryke eller endre på ting de på dette tidspunktet hevder kommer direkte fra bibelen og Guds ønske, vil fremheve ytterligere hva for et slags vås den type religion er. Kirken har de siste par hundre årene blitt svekket kraftig og vil fortsette å bli svekket etterhvert som folk får bedre leveforhold. Det eneste som kan sette oss tilbake, er apokalyptiske tilstander ala enorme vulkanutbrudd eller en 3. verdenskrig som involverer atombomber. Men det også vil bare være midlertidig. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Siden vi er i "Skole og leksehjelp" - hvorfor spørsmålet ? Endret 1. oktober 2015 av akroev Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hei, Jeg lurte på deres tanker rundt den katolske kirken som ikke vil bli moderne, dvs de ønsker å holde på de gamle tradisjoner (bare menn blir paver, sølibat osv) og ikke endre seg etter samfunnet? Jeg vil gjerne høre hva dere tenker! Hvorfor er dette bra , dårlig? HVILKET UTFORDRINGER kan kirken møte? Jeg selv kommer frem til at i dagens samfunn er det mange som er uenig med kirken og ønsker forandring, for eksempel at menn og kvinner skal ha de samme rettighetene, at kvinner også kan bli prester Hvorfor skulle den bli moderne? Mange kirker prøver å bygge fundamentet sitt på en gammel bok. Selvfølgelig blir mye gammeldags. Hvorfor kan ikke de som vil ha en "moderne" kirke lage sin egen? Lage sin egen religion og slutte å klage? Hilsen ateist som tror guder er tullball. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå