Slatravi Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg har i mange år hatt en drøm om å bli et yrke og nå er muligheten her med tanke på karaktersnitt ( må ta opp realfag, men kommer nok til å bestå) Er det lurt å starte på et studie som man mest sannsynlig ikke vil klare å gjennomføre fordi det er faglig for vansklig? eller er det best å prøve og så slutte? problemet er at studiet er et 5 årig profesjonsstudium og da er det ikke bare å hoppe av etter 3 år Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg har i mange år hatt en drøm om å bli et yrke og nå er muligheten her med tanke på karaktersnitt ( må ta opp realfag, men kommer nok til å bestå) Er det lurt å starte på et studie som man mest sannsynlig ikke vil klare å gjennomføre fordi det er faglig for vansklig? eller er det best å prøve og så slutte? problemet er at studiet er et 5 årig profesjonsstudium og da er det ikke bare å hoppe av etter 3 år Man bør finne en balanse mellom å være ambisiøs og å være idiot. Dersom det er svært sannsynlig at du vil droppe ut, synes jeg det vil være å kaste bort både tid og penger. Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Jeg har i mange år hatt en drøm om å bli et yrke og nå er muligheten her med tanke på karaktersnitt ( må ta opp realfag, men kommer nok til å bestå) Er det lurt å starte på et studie som man mest sannsynlig ikke vil klare å gjennomføre fordi det er faglig for vansklig? eller er det best å prøve og så slutte? problemet er at studiet er et 5 årig profesjonsstudium og da er det ikke bare å hoppe av etter 3 år Man bør finne en balanse mellom å være ambisiøs og å være idiot. Dersom det er svært sannsynlig at du vil droppe ut, synes jeg det vil være å kaste bort både tid og penger. Det er sant, hadde vært lettere om det bare var 3 årig, men om du slutter etter 4 år så blir det jo litt dumt! spesielt med tanke på jeg startet på feil studie i år og vil ta realfagene til neste år. Sliter med engelsk og biologi problemet er da at mye av pensumet er på engelsk og handler om biologi. Samtidig så greide jeg å gå fra en SVAK 3er i naturfag i Vg1 til en klar 5er i Kjemi i Vg3 så lurer på om jeg vil klare mer realfag nå siden jeg er mer voksen! Skal eventuelt studere fiskehelse i Bergen og tror det er et krevende studie med MYE biologi Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Er du god nok til å komme inn, er du god nok til å fullføre. Og klarer du de tre første årene, bør du i hvert fall klare å fullføre. Det er ikke der kneika ligger. Du er garantert ikke den eneste som er svak i ett eller flere mer eller mindre sentrale fag når de begynner på et studium. Fordelen med studier kontra videregående er at du kun konsentrerer deg om noen få relaterte fag av gangen. Dermed er det mye lettere å bli god i faget. Engelsken din har nok fått et merkbart løft når du har lest 100 sider pensum og fått inn det relevante ordforrådet. Det er den erfaringen jeg og mange andre har hatt før deg. Selv om engelsk ikke var mitt svakeste fag, var fagspråket relativt nytt og vanskelig da jeg begynte å studere økonomi. Det går nok fint så lenge du legger inn tilstrekkelig innsats fra begynnelsen av. Klarer du det første året, er det ingen grunn til å tro at du ikke kan klare resten. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Er du god nok til å komme inn, er du god nok til å fullføre. Høyere utdannelse er som hovedregel betydelig mer krevende enn videregående skole, og i noen tilfeller svært mye mer krevende. Derfor holder ikke den logikken. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Er du god nok til å komme inn, er du god nok til å fullføre. Høyere utdannelse er som hovedregel betydelig mer krevende enn videregående skole, og i noen tilfeller svært mye mer krevende. Derfor holder ikke den logikken. Det er sant, men som Zarac ogsaa sier, saa ligger ikke kneiken paa 4 aaret. Den ligger paa 1 aaret. Har dessverre ingen statistikk som kan støtte meg, men gjennom mine 3 aar paa høgskole, saa slutter flesteparten etter 1.semester, noen etter 2.semester, og veldig faa etter dette. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Motivasjon og ansvar for egen læring er nøkkelordene. Med motivasjon vil det meste gå bra. Har ei venninne som i en alder av 24 startet på legestudie etter å ha arbeidet/studert og pusset på realfagskarakterene siden vgs. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Er du god nok til å komme inn, er du god nok til å fullføre. Høyere utdannelse er som hovedregel betydelig mer krevende enn videregående skole, og i noen tilfeller svært mye mer krevende. Derfor holder ikke den logikken. Les resten av innlegget mitt. Tilsvarende resultater vil riktignok kreve høyere innsats, men det er et spørsmål om innsatsvilje og ikke hva som er mulig. Når det gjelder fiskehelse på UiB, ser jeg på opptaksgrensen at alle kom inn i år. De svakeste studentene må kanskje legge inn en betydelig høyere innsats enn på videregående. Fordelen for de sterkere studentene er at de er relativt bedre, i hvert fall i begynnelsen, og at det vil være mindre konkurranse om de beste karakterene. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) En del «evige» studenter havner tidlig bak normert progresjon, og sliter med å hente seg inn igjen. Det er i seg selv ikke et problem om man bruker litt ekstra tid, kanskje med unntak av om man har studert i tre år før og ikke vil få støtte av Lånekassen til mer enn totalt åtte år, men om det er ett eller flere emner man rett og slett ikke klarer – til tross for mange forsøk – så kan det bli en ond sirkel der man fortsetter å ta emner på høyere trinn, samtidig som man forsøker å ta opp igjen emner man har strøket i. Noen steder, og kanskje snart ved NTNU (som fra 1. januar blir landets største universitet), er det dessuten et begrenset antall forsøk. I praksis risikerer du å bli kastet ut dersom du møter på noe du ikke klarer. Jeg sier ikke dette for å hindre at du starter på studiet du drømmer om, men fordi du selv mener det er lav sannsynlighet for at du vil fullføre. Er dette noe du virkelig ønsker, bør du selvsagt vurdere om det er verdt å prøve. På mange studier er det de første to årene som oppleves som de hardeste, selv om det egentlig kreves mer på høyere grads nivå – dette har sammenheng med økt spesialisering jo nærmere man kommer fullført master, og at man derfor får drive med det som interesserer en mest. Endret 1. oktober 2015 av Horrorbyte Lenke til kommentar
enjolras Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Jeg studerer fiskehelse ved UiB for øyeblikket, men jeg er ikke kommet så langt at jeg kan kommentere på hele studiet. Allikevel kan jeg jo fortelle litt! Karakterene mine fra VGS er stortsett gode, men karakterene mine i realfagene er ikke mye å skryte av. Dette var jeg overbevist om at ville endre seg når jeg startet på studiet og ble litt mer motivert. Å starte på drømmestudiet mitt gjorde meg dessverre ikke til det geniet jeg trodde det ble å gjøre, men jeg klarer meg. Når det er sagt har jeg hørt mye om studenter med 2 i realfag som gjør det strålende på universitetsnivå på grunn av motivasjon, og det kan selvfølgelig gjelde for deg. Det første året er generelt bare kjemi, biologi og matte, og det eneste som stiller formelle krav til forkunnskaper er matematikk. De aller fleste forelesningene er på norsk, og mange forelesere tar høyde for at pensum er på engelsk og er svært hjelpsomme med terminologi/o.l. Hele førsteåret har man forelesninger sammen med de aller fleste andre realfagsstudentene. Når det er sagt, har UiB fått masse støtte fra staten til å drive dette programmet videre (som er hvorfor alle kom inn i høst - flere studieplasser), og hele studiet kommer i revidert utgave fra og med neste høst. Utifra det jeg har fortstått, er det bl.a. snakk om mer relevante fag tidligere i studiet og fiskehelse-matematikk (en noe lettere variant). Ellers: I motsetning til for eksempel jus, hvor du skal ut i et veldig konkurransedyktig felt og trenger toppkarakterer for å ha sjangs til å søke på de beste jobbene, er du nærmest garantert jobb når du er ferdigutdannet fiskehelsebiolog. Jeg skal ikke påstå at karakterer ikke har noe å si for videre jobb, men med 15 nyutdannete fiskehelsebiologer i året i en stadig voksende næring, er det et langt mindre konkurransedyktig felt enn mange andre. I tillegg er det snakk om en integrert master, som betyr at når du har kommet inn, trenger du ikke å bekymre deg for å ha minst C i snitt for å få ta master. Føler du at 5 år er for mye og du er redd for at du ikke klarer å fullføre, kan du selvfølgelig søke deg inn på en bachelor i Bærekraftig havbruk istedet. Jeg tror egentlig at bachelorstudentene stortsett har de samme fagene som oss hele veien, og isåfall kan du søke deg inn på fiskehelse etterpå, få godkjent alle fag og begynne rett på 7. eller 8. semester. På denne måten vil du være sikret en bachelor uansett - med gode arbeidsmuliger attpåtil. Selvfølgelig vil det kreve en innsats, men ALLE studier krever en innsats. Om dette er drømmestudiet ditt og du velger å studere noe annet kun fordi du tror det er mindre krevende, kommer du til å angre. Endret 2. oktober 2015 av enjolras Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Jeg studerer fiskehelse ved UiB for øyeblikket, men jeg er ikke kommet så langt at jeg kan kommentere på hele studiet. Allikevel kan jeg jo fortelle litt! Karakterene mine fra VGS er stortsett gode, men karakterene mine i realfagene er ikke mye å skryte av. Dette var jeg overbevist om at ville endre seg når jeg startet på studiet og ble litt mer motivert. Å starte på drømmestudiet mitt gjorde meg dessverre ikke til det geniet jeg trodde det ble å gjøre, men jeg klarer meg. Når det er sagt har jeg hørt mye om studenter med 2 i realfag som gjør det strålende på universitetsnivå på grunn av motivasjon, og det kan selvfølgelig gjelde for deg. Det første året er generelt bare kjemi, biologi og matte, og det eneste som stiller formelle krav til forkunnskaper er matematikk. De aller fleste forelesningene er på norsk, og mange forelesere tar høyde for at pensum er på engelsk og er svært hjelpsomme med terminologi/o.l. Hele førsteåret har man forelesninger sammen med de aller fleste andre realfagsstudentene. Når det er sagt, har UiB fått masse støtte fra staten til å drive dette programmet videre (som er hvorfor alle kom inn i høst - flere studieplasser), og hele studiet kommer i revidert utgave fra og med neste høst. Utifra det jeg har fortstått, er det bl.a. snakk om mer relevante fag tidligere i studiet og fiskehelse-matematikk (en noe lettere variant). Ellers: I motsetning til for eksempel jus, hvor du skal ut i et veldig konkurransedyktig felt og trenger toppkarakterer for å ha sjangs til å søke på de beste jobbene, er du nærmest garantert jobb når du er ferdigutdannet fiskehelsebiolog. Jeg skal ikke påstå at karakterer ikke har noe å si for videre jobb, men med 15 nyutdannete fiskehelsebiologer i året i en stadig voksende næring, er det et langt mindre konkurransedyktig felt enn mange andre. I tillegg er det snakk om en integrert master, som betyr at når du har kommet inn, trenger du ikke å bekymre deg for å ha minst C i snitt for å få ta master. Føler du at 5 år er for mye og du er redd for at du ikke klarer å fullføre, kan du selvfølgelig søke deg inn på en bachelor i Bærekraftig havbruk istedet. Jeg tror egentlig at bachelorstudentene stortsett har de samme fagene som oss hele veien, og isåfall kan du søke deg inn på fiskehelse etterpå, få godkjent alle fag og begynne rett på 7. eller 8. semester. På denne måten vil du være sikret en bachelor uansett - med gode arbeidsmuliger attpåtil. Selvfølgelig vil det kreve en innsats, men ALLE studier krever en innsats. Om dette er drømmestudiet ditt og du velger å studere noe annet kun fordi du tror det er mindre krevende, kommer du til å angre. Takk for utfyllende svar håper studiet blir enda mer rettet mot fisk tidlegare i studiet! Har ikkje hatt anna enn Kjemi 1 av realfag på vgs. ( bestemte meg for det i 3 klasse) fikk 5er i første termin og etter litt klaging 5er i 2 semester og Det er fiskehelse eg vil gå på Er det veldig viktig å ha biologi fra vgs? Endret 2. oktober 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 Er du god nok til å komme inn, er du god nok til å fullføre. Og klarer du de tre første årene, bør du i hvert fall klare å fullføre. Det er ikke der kneika ligger. Du er garantert ikke den eneste som er svak i ett eller flere mer eller mindre sentrale fag når de begynner på et studium. Fordelen med studier kontra videregående er at du kun konsentrerer deg om noen få relaterte fag av gangen. Dermed er det mye lettere å bli god i faget. Engelsken din har nok fått et merkbart løft når du har lest 100 sider pensum og fått inn det relevante ordforrådet. Det er den erfaringen jeg og mange andre har hatt før deg. Selv om engelsk ikke var mitt svakeste fag, var fagspråket relativt nytt og vanskelig da jeg begynte å studere økonomi. Det går nok fint så lenge du legger inn tilstrekkelig innsats fra begynnelsen av. Klarer du det første året, er det ingen grunn til å tro at du ikke kan klare resten. Takk for svar, godt å høre at engelsken til andre har bedret seg når de har startet å lese Lenke til kommentar
enjolras Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Takk for utfyllende svar håper studiet blir enda mer rettet mot fisk tidlegare i studiet! Har ikkje hatt anna enn Kjemi 1 av realfag på vgs. ( bestemte meg for det i 3 klasse) fikk 5er i første termin og etter litt klaging 5er i 2 semester og Det er fiskehelse eg vil gå på Er det veldig viktig å ha biologi fra vgs? Bare hyggelig! Da regner jeg med at du tar noen eksamener i høst/til våren? Du må ha R1-matte+ett realfag til topps (kjemi 1+2, f.eks) for å komme inn. Du kan også ta R1+R2. Ikke egentlig - dere starter helt på scratch. Biologi 2 er dog ganske relevant i starten, og du har en grei fordel dersom du har tatt det før, men de færreste har det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Er du god nok til å komme inn, er du god nok til å fullføre. Høyere utdannelse er som hovedregel betydelig mer krevende enn videregående skole, og i noen tilfeller svært mye mer krevende. Derfor holder ikke den logikken. Les resten av innlegget mitt. Tilsvarende resultater vil riktignok kreve høyere innsats, men det er et spørsmål om innsatsvilje og ikke hva som er mulig. Når det gjelder fiskehelse på UiB, ser jeg på opptaksgrensen at alle kom inn i år. De svakeste studentene må kanskje legge inn en betydelig høyere innsats enn på videregående. Fordelen for de sterkere studentene er at de er relativt bedre, i hvert fall i begynnelsen, og at det vil være mindre konkurranse om de beste karakterene. Resten av innlegget ditt hindrer ikke at logikken din er dårlig, endel studier er MYE vanskeligere enn å få ok karakterer på VGS, å komme inn er ingen garanti for noe som helst. Når det er sagt synes jeg ikke nødvendigvis det er noen dårlig ide for trådstarter å begynne på studiet. Husk også at man ofte med litt ekstra fag kan få en godkjent bachelor om man hopper av i 3. fra et 5-års profesjonsstudium. AtW Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 VGS var ferie sammenlignet med studiet jeg gikk.... Lenke til kommentar
Slatravi Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Når det er sagt synes jeg ikke nødvendigvis det er noen dårlig ide for trådstarter å begynne på studiet. Husk også at man ofte med litt ekstra fag kan få en godkjent bachelor om man hopper av i 3. fra et 5-års profesjonsstudium. AtW Godt det er en mulighet for å hoppe av! Først må eg ta S1+S2/R1 og kjemi 2... Nokre som har erfaring med å gå opp til eksamen som privatist? har vurdert privatist på R1/S1 og å ta S2/Kjemi 2 på privat vgs. (vansklig med Kjemi 2 som privatist) Endret 2. oktober 2015 av Slatravi Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Når det er sagt synes jeg ikke nødvendigvis det er noen dårlig ide for trådstarter å begynne på studiet. Husk også at man ofte med litt ekstra fag kan få en godkjent bachelor om man hopper av i 3. fra et 5-års profesjonsstudium. AtW Godt det er en mulighet for å hoppe av! Først må eg ta S1+S2/R1 og kjemi 2... Nokre som har erfaring med å gå opp til eksamen som privatist? har vurdert privatist på R1/S1 og å ta S2/Kjemi 2 på privat vgs. (vansklig med Kjemi 2 som privatist) Du bør sjekke om dette gjelder deg konkret, bare fordi det ofte går, så betyr ikke det at det helt sikkert går i ditt konkrete tilfelle. AtW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Les resten av innlegget mitt. Tilsvarende resultater vil riktignok kreve høyere innsats, men det er et spørsmål om innsatsvilje og ikke hva som er mulig. Når det gjelder fiskehelse på UiB, ser jeg på opptaksgrensen at alle kom inn i år. De svakeste studentene må kanskje legge inn en betydelig høyere innsats enn på videregående. Fordelen for de sterkere studentene er at de er relativt bedre, i hvert fall i begynnelsen, og at det vil være mindre konkurranse om de beste karakterene. Resten av innlegget ditt hindrer ikke at logikken din er dårlig, endel studier er MYE vanskeligere enn å få ok karakterer på VGS, å komme inn er ingen garanti for noe som helst. Nå mistenker jeg at du kun forsøker å være spydig. Det er rimelig tydelig en generell og ikke en absolutt regel, uten at det må nevnes eksplisitt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Dette er et konkret tilfelle, der du gir dette rådet. Jeg synes ikke det er et godt råd å gi i et slikt konkret tilfelle. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå