jarmush Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Har vurdert å kjøpe en SSD til min 4 år gml Acer Aspire M3920 desktop. Sitter en i3-2100, 3.10Ghz prosessor i pc'n og har Windows 10. Pc'n fungerer utmerket. Vil en SSD disk med OS'et og programfiler installert gjøre pc'n noe kjappere til daglig bruk (ikke spilling) eller er det stort sett ved oppstart av maskin og programmer samt lavere støynivå man høster størst gevinst ved å installere SSD disker? Eller vil nytt hovedkort + kraftigere cpu ha større betydning for kjappere pc i daglig bruk? Endret 30. september 2015 av jarmush Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 SSD er absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 SSD er den aller beste måten å oppgradere en PC på. Trenger du mer kraft mhp spilling eller andre tunge oppgaver så ser du i retning CPU, GPU osv i tillegg. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Byttet nylig til SSD i min ca. 4 år gamle bærbare PC, og PC-en har før aldri vært i nærheten av så raskt som den er nå. Det gjelder oppstart/avslutning, men også åpning av programmer (alt i fra nettleser til photoshop, lightroom...) og generell søking/browsing av filer/programmer. Jeg har ikke målt forskjellen, men for første gang synes jeg PC-en er genuint raskt. Endret 30. september 2015 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Ok, da kan det se ut som jeg skal gå for en SSD disk da. Tenkte meg det nok. Har sett endel personer anbefaler Samsung disker, hva med Samsung 850 EVO 120Gb til 594,- på Lefdal/Elkjøp? Er det et greit valg? Jeg vet jeg kan migrere OS'et fra hdd til ssd med f.eks partisjons verktøyet MiniTool, men kan man flytte både OS'et og programmer/filer i én operasjon med med noe filbehandlingsverktøy? Nå er jeg på dypt vann. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Samsung 850 Evo er et godt valg absolutt. 120 GB er noe lite syntes jeg, så jeg vil anbefale en 250 GB utgave. Denne koster 890,- inkl. frakt fra netonnet. Når det gjelder kloning så må man tenke på noen ting. Det første er at du må selvsagt ha plass til alt på den nye SSD'n. Altså, hvis harddisken du har i dag inneholder mer enn det SSD rommer så må du slette innhold på harddisk før du begynner kloningen (mye mulig kloningsprogrammet kan ta hensyn til dette - altså at du kan velge hva du vil ta med deg). Videre må du passe på at kloningsprogrammet tar hensyn til forskjellen i partisjonsstørrelse. Samsung Magician Data Migration som du kan laste ned fra Samsung sine hjemmesider skal fungere fint til dette. Det finnes sikkert haugevis med andre alternativer også. Personlig foretrekker jeg "clean install" - altså installer alt fra scratch. Det er kjekt å få gjort av og til uansett. Men forsøk kloning du hvis du ønsker det. Bare pass på å ha backup i tilfelle noe uforutsett skjer. Og til slutt vil jeg påpeke at det ikke heter SSD disk, fordi det er ingen disk i den. Det heter Solid State Drive og Hard Disk Drive Men det er vel nesten blitt dagligtale å kalle en SSD en disk så kanskje man bare skal holde kjeft .. Endret 30. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Men det er vel nesten blitt dagligtale å kalle en SSD en disk så kanskje man bare skal holde kjeft .. Du har nok en tapt sak der ja Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Takker for svar. C:/ partisjonen er på ca 470Gb og OS'et og programfiler bruker ca 50Gb av disse. Så ved kloning av C:/ partisjonen, er det hele partisjoen på 470Gb som klones da eller kun de 50Gb som blir brukt av OS'et og programfilene? Da skal jeg ikke mase mere. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Du må nok kopiere ut alt det andre rælet først (og så slette det) slik at det er plass til alt. Dette er nok det enkleste. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Eller mente du at du kun har brukt 50 gb ? Lenke til kommentar
covah Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Takker for svar. C:/ partisjonen er på ca 470Gb og OS'et og programfiler bruker ca 50Gb av disse. Så ved kloning av C:/ partisjonen, er det hele partisjoen på 470Gb som klones da eller kun de 50Gb som blir brukt av OS'et og programfilene? Da skal jeg ikke mase mere. Når du kloner en disk/partisjon, vil ALT du har lagret bli klonet over, ikke bare selve OS'et. Har du feks. en 500GB disk du skal klone over til en 250GB SSD, kan det ikke være lagret over 250GB på originaldisken. Kloneprogrammet justerer selv ned størrelsen, men det kan altså ikke være lagret mer på originaldisken enn det SSD'en kan lagre. Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Kyrre S. Jeg mente at jeg kun har brukt 50Gb av c:/ partisjonen ja, til OS'et og programmer. Dvs jeg har ca 420Gb ledig på den partisjonen. covah Så da har jeg forstått det riktig da hvis jeg KAN klone c:/ partisjonen som består av kun 50Gb data (OS'et og programfiler) til en SSD på 120GB, selv om hele c:/ partisjonen er på 470Gb ( 420Gb ubrukt plass) Det er KUN mengden brukt plass/data som klones. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Ja det er riktig. Tidligere måtte man vel redusere selve partisjonen som skulle klones også (gjerne vba gparted e.l fordi man kunne ikke endre partisjonen som man "satt på" altså OS), men dette trenger man ikke lenger. Jeg er usikker på hvilke software som tar hensyn til dette av seg selv, men jeg har inntrykk at det er mange av de. EasyUS Partition Master ser jeg blir nevnt mange plasser. AOMEI Partition Assistant også. Men uansett: Ha backup av viktige filer (bilder osv)! Dette er alltid viktig. Endret 30. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
covah Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Stemmer det. I gamle dager fikk man problemer dersom disken/partisjonen på originaldisken var større enn den nye, men det tar dagens kloneprogram seg av automatisk. Har god erfaring med Samsung Data Migration, som du kan bruke gratis dersom en av diskene er produsert av Samsung. Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Flott Da var alt det teoretiske i boks. Da blir det til at jeg kjøper en Samsung SSD i morgen og begynner på den praktiske og morsomme delen. Tenkte å bruke programmet MiniTool til kloning, men så viste det seg at det kun var betalversjonen av programmet som hadde tilgang til kloning. Da får jeg laste ned EasyUS i steden evt Samsung Data Migration. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Lite hot tips på tampen. Clean install er alltid å foretrekke. Du får i samme sleng ryddet opp i registry og får bort rot du ikke visste du hadde. Om du installerer OS på den nye disken, kan du ha "dual boot", velge hvilket OS du vil starte opp med... Installer og sett opp nytt OS og maskin på den nye disken, flytt over mapper med bilder osv du vil ta vare på, for tilslutt å formatere gammel disk og bruke til annet.... Om du f.eks ikke har oppgradert til Win10 enda kan du jo gjøre det på nye disken Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 De fleste nevner at skrive/lese hastigheten er så mye bedre på en SSD. Men et annet viktig poeng er at den er mye raskere til å faktisk finne filer enn en tradisjonell HDD fordi du ikke må lete etter filen på en plate. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Lurer på om jeg skal hive meg på det samme. Har en 3 år gammel stasjonær som jeg tenkte å oppgradere til Windows 10.Bruker denne stort sett til nettbank, Office, import av foto/video fra speilrefleks og videokamera (legges på NAS og sky) og litt spill. Kona tar noen fag på HIST, og har tilgang på Win10, så vi kommer til å benytte oss av dette mens hun studerer dette halvåret.Utifra det jeg leser her tror jeg at jeg kommer ti å ta ut eksisterende snurredisk, sette inn en SSD og installere Windows 10 fra scratch. Har i grunn ikke filer liggende lokalt på maskina, så kan bli godt å installere de programmene jeg trenger på nytt også.Formatterer nok snurredisken etter en stund og setter i som disk nummer to til lagring, installasjon av spill osv. Endret 2. oktober 2015 av 1Dr.E Lenke til kommentar
jarmush Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 Da har jeg bestilt en Samsung EVO 850 120Gb. Får den over helga. Ettersom SSD'er er helt nytt for meg har jeg lest litt rundt dette og ser at det har vært endel problemer med at de taper seg i ytelse over tid, og noen allerede etter få måneder. Dette var artikler skrevet for 1-3 år siden, men har man fortsatt idag, litt av det samme problemet med SSD'er som taper seg i ytelse? Og gjelder dette for alle produsenter? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Det var for 840 evo. Det er tryggere å velge PRO serien siden disse er beregnet mot bedrifter. Ellers bør du ha ACHI aktivert i bios ha minst windows vista eller nyere som støtter trim. Problemet er kontrolleren har firmware som i noen tilfeller bør oppdateres, det er for å sikre best ytelse og stabilitet. Er for tidlig å si hvordan 850 evo vil være om noen år. Men tror du har lite å beskymre deg over nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå