Maxmix Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 har et spørsmål om lcd skjermene på bærbare: er xga så sårlig med sine 1024*768 ? er jo bare en 15" det er snakk om.. driver og leter etter en billig pc, med sxga skjerm, men er det værdt det, er bildet mye bedre, eller er det bare oppløsninga på 1400*1050? finnes det noen lcd skjerm guide kanskje? Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 12. november 2003 Del Skrevet 12. november 2003 XGA = 1024x768 SXGA = 1280x1024 UXGA = 1600x1200 XGA er normalt på lcd skjermer i 15" størrelsen SXGA er normalt på lcd skjermer i 17-19" størrelsen UXGA er normalt på lcd skjermer over 19" dvs 20" og større. På bærbare kan dimmensjonen av pixels være litt annerledes som du selv beskrev (1400x1050) Oppløsningen på en skjerm såpass liten som 15" bør ikke være så altfor stor pga at jo større oppløsning jo mindre bilde får du (større av stand til alt du ser på) og plusser du dette på med en liten skjerm blir det da somsagt et lite bilde. Det som er normalt er 1024x768 pixels størrelsesorden på 15" skjerm. (hvordan dette deles opp på bærbar vet jeg ikke) Men du finner sikkert en størrelsesorden som passer deg best Håper dette var til noe hjelp :-) -slabbedasken- Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) XGA på en 15'' på en bærbar er ALT FOR LITE..minimum SXGA+! man får jo ikke arbeidsflate med XGA! Det er Sweet å kunne se 2 word sider side om side og fremdeles kunne lese teksten husk at du sitter en tastatur avstand fra skjermen i de fleste tilfeller...vil du da ha icon's som dekker 40% av skjermen i windows desktoppen? nei! de målene slabbedasken refererer til er fine til bruk på stasjonære skjermer, men til bærbare? fysjameg UXGA til 15'' og SXGA+ til 14''ere på bærbare, det er min mening, eller er jeg for kravstor? Endret 13. november 2003 av MrLee Lenke til kommentar
skjelsba Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 UXGA til 15'' og SXGA+ til 14''ere på bærbare, det er min mening, eller er jeg for kravstor? Litt kravstor vil jeg si du er. SXGA hadde vært perfekt på min thinkpad med 14.1", men det er det jo nesten ingen som leverer. Rart egentlig. det virker som det bare går i XGA og SXGA+ eller UXGA. Noen som vet hvorfor? På en 15" kunne jeg kanskje hatt SXGA+, men tror jeg hadde trivdes bedre med SXGA. en skal jo tross alt kunne sitte ca. 60 cm fra skjermen og lese uten problemer. Lenke til kommentar
Maxmix Skrevet 13. november 2003 Forfatter Del Skrevet 13. november 2003 (endret) er veldig i tvil på hva jeg skal gå for, er få eller ingen under 13000,- som leveres med sxga skjerm da? hadde egentligt veldigt lyst på pc med en gang, nå før jul, men lurer på og vente litt, dama får pctilbud, kanskje, de vet ikke når, men mest sannsynlig i vinter, og det er jo mye og spare på det, først og fremst på skatten, men også momsen.. og sist det var hjemme pc der så var det fra dell, og hadde vært greit med en inspiron 8600, med ALT det beste valgt, inkl 3 års complete care for 754,. i mnd, minus skattefordelen Endret 13. november 2003 av Maxmix Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Klart det går greit med 15" XGA! Enkelte har tydelegvis ein slags allergi mot dette, men det treng du ikkje leggja så mykje vekt på. Mange vil synast at ein 15" XGA er betre enn ein 12"-14" XGA-skjerm. (At 15" SXGA kunne ha vore endå litt betre, er i grunnen ikkje så viktig.) Det viktigaste er i grunnen å tilpassa oppsettet til ditt bruk. 8 punkts skrift på 15" XGA kan vera heilt greit, medan 8 punkts skrift på 15" UXGA kan vera vanskeleg å lesa. Då vil det vera naturleg å tilpassa innstillingane, slik at vanleg tekst får ein behageleg storleik. Det er òg klart at du får nok plass på skjermen med XGA, folk brukar jo XGA-skjermar på mindre bærbare og på stasjonære PC-ar. Du får ikkje mindre plass på ein bærbar 15" XGA enn på ein stasjonær 15" XGA. (Det burde vera unødvendig å seia noko så innlysande, men enkelte har som sagt ein allergi som botnar i heilt irrasjonelle argument.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Det er òg klart at du får nok plass på skjermen med XGA, folk brukar jo XGA-skjermar på mindre bærbare og på stasjonære PC-ar. Du får like mye plass på en 14" XGA som på en 15" XGA. På en 14" ser det helt greit ut, kanskje litt for stort, men på en 15" er det helt ubrukelig. Ikke vits å kjøpe en bærbar som ikke takler mer enn 1024x768. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Du får like mye plass på en 14" XGA som på en 15" XGA. Ja, det er jo heilt rett... På en 14" ser det helt greit ut, kanskje litt for stort, men på en 15" er det helt ubrukelig. ...og her styrer du beint ut i den irrasjonelle allergien eg prata om. Påstanden om at 15" XGA er "helt ubrukelig" er er jo totalt på jordet og beviseleg falsk. Det ville vore lettare å ta deg seriøst om du hadde brukt meir jordnære argument. Du meinte kanskje å seia at du sjølv ville føretrekt høgare oppløysning, eller at du synest 15" XGA er litt ekkelt? Heilt greitt det altså, men det er veldig subjektive oppfatningar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 ...og her styrer du beint ut i den irrasjonelle allergien eg prata om. Påstanden om at 15" XGA er "helt ubrukelig" er er jo totalt på jordet og beviseleg falsk. Det ville vore lettare å ta deg seriøst om du hadde brukt meir jordnære argument. Du meinte kanskje å seia at du sjølv ville føretrekt høgare oppløysning, eller at du synest 15" XGA er litt ekkelt? Heilt greitt det altså, men det er veldig subjektive oppfatningar. Uansett, jeg har min måte å uttrykke meg på og du har din. SXGA+ er å foretrekke uansett i alle sitasjoner sammenlignet med XGA. Du har nevnt at man får nok plass på skjermen med XGA. Kanskje du får det, men det er slettes ikke alle. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Uansett, jeg har min måte å uttrykke meg på og du har din. Eg syntest eg måtte advara mot "din" type argumentasjon, for den heng ikkje på greip. Det er fort gjort å sluka påstandar om at noko er ubrukeleg, men det ville vore synd om folk godtok påstandane utan å tenkja over dei. Du har nevnt at man får nok plass på skjermen med XGA. Kanskje du får det, men det er slettes ikke alle. Sjå der, det kom jo fram til slutt Ein god og gyldig grunn til å føretrekkja høgare oppløysning. For nokon. Av og til. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 ...og her styrer du beint ut i den irrasjonelle allergien eg prata om. Påstanden om at 15" XGA er "helt ubrukelig" er er jo totalt på jordet og beviseleg falsk. Det ville vore lettare å ta deg seriøst om du hadde brukt meir jordnære argument. Du meinte kanskje å seia at du sjølv ville føretrekt høgare oppløysning, eller at du synest 15" XGA er litt ekkelt? Heilt greitt det altså, men det er veldig subjektive oppfatningar. Uansett, jeg har min måte å uttrykke meg på og du har din. SXGA+ er å foretrekke uansett i alle sitasjoner sammenlignet med XGA Det er jo en talemåte. Man sier feks:"Det var det kjedeligste jeg har vært med på". Det betyr ikke nødvendigvis at det var det kjedeligste man har vært med på, men at det var ekstremt kjedelig. Blir det samme med:"Alle får lov til å dra, untatt meg...". Her er det heller nesten aldri at alle andre lov, men de fleste andre får lov. Man trenger ikke å ta alt bokstavelig Og jeg har enig med ham. 1024*768 er en forferdelig oppløsning på en 15 tommer. Dem som ønsker seg en ålright maskin må ikke finne på å kjøpe en med en slik filleskjerm. Søppel Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Man trenger ikke å ta alt bokstavelig Nei, eg prøvde jo å forstå kva han eigentleg meinte òg. Likevel viste det seg ikkje å vera substans i argumentasjonen utover subjektiv synsing. Og jeg har enig med ham. 1024*768 er en forferdelig oppløsning på en 15 tommer. Dem som ønsker seg en ålright maskin må ikke finne på å kjøpe en med en slik filleskjerm. Søppel Jaja, men forvent ikkje at andre legg særleg vekt på meininga di, så lenge ikkje du heller har nokon argument. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Man trenger ikke å ta alt bokstavelig Nei, eg prøvde jo å forstå kva han eigentleg meinte òg. Likevel viste det seg ikkje å vera substans i argumentasjonen utover subjektiv synsing. Og jeg har enig med ham. 1024*768 er en forferdelig oppløsning på en 15 tommer. Dem som ønsker seg en ålright maskin må ikke finne på å kjøpe en med en slik filleskjerm. Søppel Jaja, men forvent ikkje at andre legg særleg vekt på meininga di, så lenge ikkje du heller har nokon argument. Off topic! Jeg bare uttrykker meg litt negativt overfor XGA skjermer fordi folk bør så absolutt prioritere SXGA+ skjermer når de kjøper laptop. Det er stor forskjell på skjermene til bærbare. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Off topic! Mja, litt... Eg skal gi meg no Men det var for gale å la dei grunnlause påstandane stå utan svar. Folk kunne jo koma i skade for å stola meir på dei enn kva argumenta fortener. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) Xga skjerm = Dårlig skjermkvalitet. Bildet blir uskarpt og uklart. Svært mange ikoner ol. føles firkantede ved kantene. Alt blir dessuten for stort. Å spille spill i nevnt oppløsning er også meget ubehaglig. Kjøp xga hvis du vil ha en billig, men også elendig skjerm. Prøv en slik skjerm, og du vil skjønne meget godt hva jeg mener. Endret 13. november 2003 av It's me Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Det kom seg no ja, påstandane er ikkje heilt grunnlause lenger. Xga skjerm = Dårlig skjermkvalitet. Det har du ikkje grunnlag for å seia. Bildet blir uskarpt og uklart. Nei, skjermen er akkurat like sylskarp som andre LCD-skjermar. Svært mange ikoner ol. føles firkantede ved kantene. Du skal vera veldig, veldig kresen viss du let det plaga deg. Alt blir dessuten for stort. Ein bør bruka fem minutt på å stilla inn ting slik at det ser brukbart ut, uansett kva for ein skjerm ein har. Mange mislikar dessutan å ha ting for smått. Litt ekstra skjermplass til stor skrift eller litt større ikon kan visa seg å vera ei veldig god investering. Det er klart at høgare oppløysning vil gi deg endå større spelerom, men XGA er likevel fullt tilstrekkeleg. Å spille spill i nevnt oppløsning er også meget ubehaglig. Jaja, synsinga får stå for di rekning... Noko litt anna: Ut frå det eg har sett av PC-brukarar, er det lite som tyder på at folk sit så mykje nærare skjermen på ein bærbar enn på ein stasjonær. Bortsett frå enkelte horrible "PC-skrivebord" på skular og sånt, ser det faktisk ut til at folk gjerne har skjermen ganske nær tastaturet. Omtrent som på ein bærbar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå