Gå til innhold

Problemer med ekstern harddisk

Kjøleskap

Anbefalte innlegg

Plutselig vil ikke laptopen starte den eksterne harddisken. Det er en WD My Book Essential 3 TB. Den dukker opp i eksplorer, men bare slik:

5Fp5BVL.jpg

Hvis jeg trykker på den slutter explorer å fungere. I Device Manager får jeg følgende beskjed:

RZfKTIV.jpg

Går jeg inn på selve greia på Disc Drives får jeg beskjed om at den fungerer som den skal. Det er bare maskina som ikke vil starte den. 

Det største problemet er at maskina får noia når jeg trykker på noe som helst relatert til den eksterne discen, som "troubleshoot" og "update driver". Prosessene fryser og blir ikke fullført. Maskina generelt får også ganske noia, og det skjer for eksempel ingenting når jeg trykker "skru av" eller "restart".

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd en linux distribusjon f.eks ubuntu og se om du får tilgang til harddisken derfra?

Siden mistenker enten er det noe feil i operativsystemet og du må reinstallere, ellers er harddisken muligens defekt.

Ut fra feilmeldingene høres det ut som problemet ligger i operativsystemet eller en driver, kanskje du har lagt til en feil driver til usb kontrolleren på en måte.

Lenke til kommentar

Det høres ut for meg som om kontrolleren inni kabinettet til den eksterne disken er ødelagt. Jeg har hatt samme problem 2-3 ganger og jeg bare skrudde (les; brukte makt) for å åpne klumpen opp og brukte en dockingstasjon for å få ut filene som lå der.

Edit; Det var ingenting galt med diskene, satt dem inn i stasjonær etterpå eller brukte dem som backup via dockingstasjonen. De lever i beste velgående enda og den eldste er vel 7-8 år nå :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Er ikke så sikkert at det er USB kontrolleren i disk kabinettet som er ødelagt. Jeg hadde akkurat samme problemet med mobilen min for en stund siden, en Galaxy S6. Dessverre så husker jeg ikke hva jeg gjorde for å fikse det, men alt funker normalt nå igjen.

Bare søk etter WPD filesystem volume driver this device cannot start. (code 10) via Google, så finner du sikkert mye om dette.

WPD er Windows Portable Device driveren.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ser ut til at de fleste andre som får denne erroren bare trenger å angi en bokstav for den eksterne disken, men det er jo ikke problemet her. Disk Management klarer ikke engang å åpne når den er plugga i.

Det virker heller ikke som det er noe galt med selve disken. Lydmessig oppfører den seg akkurat som før, men jeg vet ikke om man hører noe forskjell om den kontrolleren er gåen.

Endret av Kjøleskap
Lenke til kommentar

Hører ikke noe forskjell hvis kontrolleren er gåen, muligens at disken spinner mye uten at man gjør noe eller at den ikke spinner i det hele tatt. Stort sett så spinner den ikke, blir død :p

Hvis det går å skru opp kabinettet eller åpne det uten å bruke makt så hadde jeg bare gjort det og testet i en annen PC, hvis det ikke går så feilsøk litt til :p

Min søsters WD passport (?) sluttet å funke og da var det kontrolleren som var gåen. Plastkabinettet måtte jeg brekke opp, ble ødelagt, men det hadde jo ikke noe å si når kontrolleren var ødelagt også. Etter mine erfaringer så er det ikke uvanlig at kontrollerne blir ødelagte, HDD'en tåler en del og så lenge den ikke har falt i gulvet så er det lite sannsynlig for at HDD'en er gåen.

Prøv selvfølgelig alt annet først hvis du er skeptisk til å skru opp saken :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Prøv en annen usb kabel og rett i hovedkortet og ikke via noen ubs hub eller noe slikt...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...