sirtommen Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg kjøpte meg en helt ny Kia i mars 2012. Denne bilen er kjørt 56 000km. For noen månder siden så hengte bremsene seg opp bak, slik at det begynte kvine noe veldig og felgen ble veldig varm. Hastet bilen på merkeverksted (for forøvrig har tatt alle servicer) og de "smørte opp" bremsene. Det hjalp litt, men jeg merket bilen lugget noe veldig når jeg løste den ut, og konkluderte igjen med at bremsene hang. Nå for en uke siden var jeg igjen innom vekstedet å fortalte om feilen, de konkluderte etter å ha sett på bilen at jeg måtte bytte ALLE bremseskivene, og 2 klosser. Er det normalt? Å bytte bremser etter så kort tid? Greit å bytte klosser først tenker jeg? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Bremsebytte på en 3 år gammel bil kjørt 56k er da ikke "kort tid" etter min mening. Men det blir dyrt om du skal gjøre det på verksted Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Høres normalt ut. Klosser framme f.eks. hver 25K og skiver ca hver 50K høres helt vanlig ut. Klossene/skivene bak slites vanligvis ikke like mye, pga at fordelingen av bremsekraft er mest på forhjulene, men hvis det her f.eks. har vært at klossene bak har ligget og subbet pga håndbrekkvaier som har satt seg fast (kan være det utifra forklaringen) så slites disse også. Kommer selvfølgelig an på individuell kjørestil om det kan bli kortere/lengre. Noen skiver kan i tillegg ruste mye pga saltlaken vi kjører i om vinteren - som kan nedsette levetiden. Endret 30. september 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Kommer veldig an på vedlikehold, kjørestil og -forhold. Langkjøring på tørre sommerveier sliter mye mindre enn bykjøring på saltede vinterveier. Også stor forskjell fra bil til bil, etter min erfaring: Min MB må ha nye klosser og skiver foran etter 50-60 k og bak etter 110, mens både klosser og skiver foran på min Opel holder ca 130k, og tromler og bånd bak på den holder 200k. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Ah, okei. Men da fikk jeg svar, da gidder jeg ikke klage på det heller. Tusen takk! Da var det bare klagen på at det er rusten oljepeilepinne, og det som virker som metallsplinter i oljen på pinnen, noe jeg er mer skeptisk til egentlig! Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Metallsplinter i oljen er aldri bra... kost på den et oljeskift hvis det er usikkerhet om hvor lenge siden forrige var - og be verkstedet se spesielt etter om det er noen metallpartikler som kan indikere noe problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Ville vært mye mer bekymret for metallspon i oljen enn slitne bremser. Dette kan oppstå ved feil herding av metallet i kamakslene, for eksempel. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hvis du må bytte alle skiver så bytter de vel samtlige klosser også håper jeg? Man bytter da ikke skiver uten å bytte klossene. Metallspon i olja er aldri bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå