Galexon Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Heisann! Håper noen vet hva dette dreier seg om. Jeg kjøpte i vår det som skulle være en billig studentbil en Opel Corsa C 2004-mod 1.0 liter, som viste seg å ha masse feil og mangler som selger hadde unnlatt å informere om. Mye av det er rettet opp i, men det er fremdeles problemer med bilen. Blant annet har det en stund vært en knirkelyd som rett og slett hører ut som den kommer fra karosseriet på venstre side. Denne har blitt verre, og kommer helst når bilen krenger som følger av kjøring i sving og rundkjøring eller på ujevnt underlag. Jeg og en kamerat har hatt bilen opp på bukk flere ganger for å inspisere, men har ikke funnet noe unormalt. Bilen knirker ikke ved vanlig kjæring på strak veg. Knirker svært lite, faktisk som regel ikke i det hele tatt når jeg står i døra og gynger bilen med kroppsvekta. Det andre problemet med bilen er at den av og til rister veldig ved igangsetting. Ristingen gir seg når bilen er kommet opp i fart, og forekommer ikke i girskifte fra 2. gir til og med 5. gir. I 1. gir hender det deimot sporadisk. Det skal sies at foringene i bærebruene fremme er slitt, og disse skal skiftes så snart delene er kommet til postkontoret. Vet ikke om dette har noen innvirkning på det aktuelle problemet. Har brukt en del tusenlapper på bilen allerede, krysser fingrene for at det er problemer som kan løses selv! Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Drivaksel? Hjullager? Foringer? Fjør? Støtdemper? Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Drivaksel venstre side ble byttet i sommer da mansjetten over indre drivledd var slitt og dritt hadde slitt ut leddet. Jeg skal snart bytte ut bærebruene fremme pga slitte foringer. Fjærene foran er helt nye. Da vil jeg tro eventuelle problemer med forstilling er eliminert, med mindre høyre drivaksel er slitt også, noe jeg tviler litt på ettersom bilen bare er gått 60.000. Vi kan muligens sjekke drivakselen som ble satt inn i sommer om det er noe som er feil der. For meg virker det som at lyden kommer fra midt på bilen, altså fra karosseriet. Jeg skal prøve å få tatt et lydopptak av lydene og få lagt det ut her. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Du må få noen som har peiling på bil til å sjekke det ut for deg, evt en NAF-test. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 30. september 2015 Forfatter Del Skrevet 30. september 2015 Har en kamerat som har skrudd Opel siden han var liten, men selv ikke han finner ut hva som lager lyden og ristingen. NAF-testene er gull verdt, men de koster en del for en fattig student! Skal ta en slik neste år når studiene er tilbakelagt og bilen skal selges til fordel for noe større. Vi får bytte bærebruene og ta en titt på drivakslingen. Tenkte bare å høre på forumet om det er noen som har erfaring med lignende problemer. Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Sjekk fjærbeinslager og/eller lenkarmer til stabstag foran. Endret 30. september 2015 av burgertyv Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Takk for tips! Skal få bilen opp på bukk igjen når kompisen min har tid og gå grundig over med brekkjern og lykt! Fjærene måtte byttes kort tid etter overtagelse av bilen, så det virker ikke som forrige eier har kjørt særlig forsiktig. I tillegg var selger, en bruktbilformidler som sådan, en særdeles uærlig type. Spørs om det ikke bør byttes omtrent alt av foringer i for- og bakstilling. Endret 1. oktober 2015 av Galexon Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Foringer til stabilisatorstag (tverrstag?) kan ofte lage knirkelyder når foringene blir gamle. Det kan også være andre ting som feks. eksosoppheng. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Få den opp på bukk og dra og vri i alt, se om du får frem knirkelyden da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå