Gå til innhold

Oktoberfest 2015 – JorunT – 45 mm f/1,8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jommen gode portretter, Jorun. Du skulle stilt ut et galleri med portrettene der  :)

Tusen takk, ordentlige portretter er det vel ikke, det blir stjålne skudd mens jeg prater med folk og ikke alltid like lett å treffe.

Jeg synes det gir bedre ansiktsuttrykk enn når bildet er satt opp.

Artig lærdom om dagens planter. Pent utsnitt med rolig bakgrunn.

Lenke til kommentar

Vakkert og dekorativt mot himmelbakgrunnen.... :yes:

Takk, har planlagt dette bildet på en dag jeg ikke har noe annet

Jommen gode portretter, Jorun. Du skulle stilt ut et galleri med portrettene der  :)

Tusen takk, ordentlige portretter er det vel ikke, det blir stjålne skudd mens jeg prater med folk og ikke alltid like lett å treffe.

Jeg synes det gir bedre ansiktsuttrykk enn når bildet er satt opp.

Artig lærdom om dagens planter. Pent utsnitt med rolig bakgrunn.

Takk, fint at du liker at jeg skriver litt også (klarer ikke å la være)

Nok et fint portrett av funksjonæren. Likte også dagens, din lille historie om planten får man til å se etter en gang til.

Tusen takk.

Lenke til kommentar

25. oktober - Så er det på'n igjen

Endelig er vi i gang med oliveninnhøstingen, det er slutt på regnværet og vi kan på tørrskodd på jordet rundt oliventrærne. Jeg har brukt motivet før (med helt annen optikk), men i dag har det vært jobbing inntil solen gikk ned, så dette får duge. Vi er begge ganske slitne nå, det er ganske tungt og tar på armer, rygg og nakke. I morgen er vi forhåpentligvis ferdig.

22280895120_6395a61255.jpg

PA251608 Olive harvest.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Så flott - høstingen er i gang ja. Det var høye trær, de er noen år da? Har sett de mye lavere.

De fleste trærne er 70-80 år gamle, og høye nok. Det er en fordel at de ikke er så høye, det er vanskelig å å få høstet det som er i toppen. Vi bruker lange stenger, verga, som slås på grenene, på denne tiden av året hører du masse banke- og svusjlyder fra olivenlundene rundt oss. De nederste grenene kan høstes for hånd og med små raker, det er mye enklere.

Lenke til kommentar

Flott å se hvordan olivener bringes til bordet. Hvor mye får man typisk fra ett tre?

Likte også disse lange gressakene fra forrige side :)

Mange takk. Hvor mye oliven det blir, varierer enormt, noen år er det mye, andre år ingen ting. I år er det ikke spesielt mye her, men litt bedre enn i fjor. Mengden per tre ligger på fra 8-9 til 25 kg eller mer, det vil si på de trærne som har noe i det hele tatt. For tre år siden plukket vi 650 kg, i fjor 56 kg, i år blir det vel ca 175 kg, dvs ca 10 kg i gjennomsnitt på de det var noe å høste på, de fleste var tomme. Det skulle tilsi at vi får ca 20 kg olje, kanskje litt mer, får se i morgen.

Interessant bilde av olivenhøstingen, og stor kontrast til Norge på denne tiden av året.

Takk, vi synes det blir kjøligere her også nå, men det er vel 10-12 grader varmere enn i Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

27. oktober - Sluttresultatet

Etter mange timers venting slapp vi til med vår lille avling, litt vanskelig å hevde seg i køen med bønder som skulle levere flere tonn med oliven, vi hadde 163 kg. Vi ble stadig lovet at det nå var vår tur, men det kom stadig noen andre før oss. Men resultatet ble over all forventning, 33,2 kg førsteklasses olje (ca 40 liter).

21907703553_5da3bd3d57.jpg

PA271632 Olive oil!.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Jeg har lagt flere bilder fra olivenpressa i spoiler, om noen er interessert i prosessen. Det er mye digre maskiner og høyt støynivå, og lett kaotisk. Det er to parallelle løp, som hver av dem kan håndtere 7 kunder av gangen.

Olivene tømmes i et stort sluk i gulvet:

21906073724_b85a01c151.jpg

PA271623 First step at the olive press.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

og tar heisen opp til en diger vifte som blåser ut blader og rusk

22502795376_a33a6d7dfd.jpg

PA271622 Olive 'lift'.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Deretter vaskes olivene grundig

22340746760_763706e1f2.jpg

PA271618 Olive press - washing.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

og går videre til kverning. Den kvernede massen blandes med lunkent vann og behandles i en diger separator

21908060493_fe6f33c60b.jpg

PA271660 Olive separator.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Og til slutt flyter den grønngule oljen ut i en tank og tappes over på kanner.

21907764593_df521a7bd8.jpg

PA271636 Filling the olive containers.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Talende bilder alle. Veldig fin "reportasje" ble det. Også med de i spoileren. Sikkert bra sluttresultat, verd å vente på. Er det slikt som kalles kaldpresset det da.

Ja da, det er kaldpresset olje, det offisielle kravet er at vannet som blandes inn før separering skal holde under 50 oC, tror det var lavere her. 

Skybildet fra 21. okt var jo lekkert!

Maria, et hyggelig bekjentskap 23. okt...

25. okt - oliveninnhøstingen er artig å se..

Sluttresultatet 27.okt ble veldig fint - og spoilerreportasjen er alle tiders ..

Takk for kommentarene, syntes det var greit å forklare litt hva som skjer ved olivenpressingen. Det er ufattelig at det kan gå rundt for pressene, det er en enorm, kostbar og avansert maskinpark som er i bruk et par måneder i året, resten av året står de store hallene,  tomme. Jeg betalte ca 0,5 € pr kg olje jeg fikk.

Lenke til kommentar

28. oktober - Klar for vinteren

Det er OXI-dagen her i dag, nasjonaldag for å feire at grekerne sa nei til å samarbeide med Mussolini under andre verdenskrig. Vi har ikke tid til feiring, er travelt opptatt med å forberede avreise om to dager. Granateplene er høstet i dag, og oliven som har blitt vannet ut en måned er klar til å legges på glass i saltlake. Om to måneder er de klar til å spise.

22549542455_0d97281dd6.jpg

PA281702 Autumns harvest.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Og mannen min har hugget ved, den er tyngre å få delt opp enn norsk ved, mest oliven og kastanje.

22560639161_041b375d0b.jpg

PA281683 Splitting wood.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Flere fine olivenbilder her i det siste. Likte spesielt sluttresultatet fra den 27. Dagens var også pent presentert.

Mange takk

"Klar for vinteren" ser sunt og godt ut.- skal det bli med til Norge da, eller overvintre i syden...

Vedhoggeren i aksjon ble også et bra bilde. :yes:

Takk, Randi. Får nok ikke med alt, har gitt bort mange kilo med granatepler, de meste av olivenglass blir igjen her, men et par liter får være med til Norge. 

Lenke til kommentar

29. oktober - Med mamma på jobb

Den lille jenta så jeg i en liten butikk i Agios Nikolaos, hun satt bak disken og var veldig opptatt av å se på noe på PC-skjermen. Dette er siste hele dagen her, i morgen skal vi innom diverse flyplasser (Thessaloniki, Wien, Frankfurt og Oslo) før vi er hjemme ved midnatt.

22567251162_2954eca91c.jpg

PA291706 With mom at work.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...