BjørnÅgeS Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 Gin start på oktoberfesten. Øl hører med. Det jeg har likt best av disse bildene er portrettet av den gamle damen. Det er i slike bilder dette objektivet skinner. Det er ikke noe godt macroobjektiv men det er skarpt - noe du viser med frøene. Lenke til kommentar
Erlend R B Skrevet 7. oktober 2015 Del Skrevet 7. oktober 2015 JorunT jeg synes du hadde mye bra her, bilde 1 fikk fram lysten i meg til å reise på en gode ferie. Bilde 3 gjør at jeg kommer til å gå ned i kjelleren å hente meg en kald øl :-). Bilde 4 med hesten og hunden hadde en behagelig ro over seg. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Gin start på oktoberfesten. Øl hører med. Det jeg har likt best av disse bildene er portrettet av den gamle damen. Det er i slike bilder dette objektivet skinner. Det er ikke noe godt macroobjektiv men det er skarpt - noe du viser med frøene. Takker så mye. Er enig at objektivet nok er best egnet til portrettfotografering, men det er litt dårlig med modeller her, vi er omtrent alene i området, så jeg prøver meg på litt av hvert for å se hva som er mulig. JorunT jeg synes du hadde mye bra her, bilde 1 fikk fram lysten i meg til å reise på en gode ferie. Bilde 3 gjør at jeg kommer til å gå ned i kjelleren å hente meg en kald øl :-). Bilde 4 med hesten og hunden hadde en behagelig ro over seg. Mange takk for kommentaren. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 (endret) 8 oktober - Ikke badevær i dag Jeg følger opp oppfordringen om å vise utsikten fra dusjen, men ikke slik det vanligvis ser ut. Høstvær for fullt her, styrtregn i dag tidlig og vi så ikke sjøen (ca 150 m unna) pga skodde, det kom 60-70 mm nedbør i løpet av et par timer. Midt på dagen klarnet det litt, havet er ellers asurblått nær stranden, men nå er sanden virvlet opp av bølgene, slik har vi aldri sett før. PA080675 No swimming today.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr Ikke fullt så fristende å bade her nå PA080691 Stormy weather.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr Endret 9. oktober 2015 av JorunT Lenke til kommentar
Thebon Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Fin komposisjon på gulrotblosten med myk og dus bakgrunn Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Jeg forstår hvorfor du avsto fra bading i dag! Foruten dagens vær ser det flott ut der du er. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Helt klart ikke badevær. Også i år får vi fine miljøskildringer fra Hellas. Fortsett med det Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Fin komposisjon på gulrotblosten med myk og dus bakgrunn Tusen takk Jeg forstår hvorfor du avsto fra bading i dag! Foruten dagens vær ser det flott ut der du er. Takk, her er det fint uansett vær Helt klart ikke badevær. Også i år får vi fine miljøskildringer fra Hellas. Fortsett med det Jo takk, kan ikke annet enn fortsette her jeg er, har ikke så mye annet valg denne måneden Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 9. oktober - Blid fyr på markedet Det er en del afrikanere som er selgere på markedet i Nikiti, dette er den blideste, hilser på alle og synger gjerne. Han selger småeletronikk, billige klokker (som av og til går - en stund), paraplyer og briller. PA090731 Salesman at the market in Nikiti.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr Denne revesaksen var til salgs i husholdningsavdelingen på markedet, jeg håper den ikke blir solgt eller brukt.PA090727 Fox trap.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) 8. var sjeldent grått ja - 9. mer positivt med det blide portrettet - du har fått frem et naturlig uttrykk. Revesaksa var skikkelig skummel. Endret 9. oktober 2015 av RandiA Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Oops!, gårsdagens datio ble feil, har rettet til 8. oktober nå. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Mulig at den 45'n ikke er noe makroobjektiv, men den ser i alle fall særdeles bra ut på nærgrensen. Begge bildene er sylskarpe og fulle av smådetaljer. Som du har merket, er ikke autofokus det enkleste i nærområdet. Jeg vil derfor anbefale å sette fokus manuelt på nærgrensa og så heller bevege kameraet for å få motivet i fokus. Det er det som fungerer best for nærfoto. Ikke noe galt med hovedmotivet den 8. for så vidt, men spoileren var atskillig mer dramatisk da. Det fungerer ofte bra å komme nær motivet, og her var det jo action i tillegg. Forstår hvorfor du mener objektivet er egnet til portrettfotografering når vi ser den "blide fyren på markedet". Knivskarpt og silkemykt på samme tid. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 8. var sjeldent grått ja - 9. mer positivt med det blide portrettet - du har fått frem et naturlig uttrykk. Revesaksa var skikkelig skummel. Takk, selgeren var grei, han er sikkert vant til å bli fotografert. I en slik situasjon kan jeg ikke dirigere dem på noen måte, men det hjelper det å prate med dem en stund først. Det eneste jeg måtte passe på for at ikke ansiktet skulle bli en svart runding, var å bruke punktlysmåling. Mulig at den 45'n ikke er noe makroobjektiv, men den ser i alle fall særdeles bra ut på nærgrensen. Begge bildene er sylskarpe og fulle av smådetaljer. Som du har merket, er ikke autofokus det enkleste i nærområdet. Jeg vil derfor anbefale å sette fokus manuelt på nærgrensa og så heller bevege kameraet for å få motivet i fokus. Det er det som fungerer best for nærfoto. Ikke noe galt med hovedmotivet den 8. for så vidt, men spoileren var atskillig mer dramatisk da. Det fungerer ofte bra å komme nær motivet, og her var det jo action i tillegg. Forstår hvorfor du mener objektivet er egnet til portrettfotografering når vi ser den "blide fyren på markedet". Knivskarpt og silkemykt på samme tid. Takk så mye for kommentarene. Jeg har litt problem med å fokusere manuelt i nærgrensen når det blir så små detaljer og jeg ikke bruker stativ, som jeg vanligvis bruker ved makrofotografering, men litt utfordring skal det jo være. Tror nok at dette primært er et fint portrettobjektiv, og her har jeg mye å lære. Portrett av planter er ikke helt det samme som av folk Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 10. oktober - Høst her også Om sommeren er den en liten uteservering nær stranda, og de setter ut liggestoler og parasoller på et lite område (flott for oss, for da samler de fleste seg der). Nå står bare 'badehuset' igjen og har hele stranda for seg selv. PA100753 Summer is over.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr *Kantinaen' er stengt og blir snart fraktet til vinteropplag.PA100755 Closed for the winter.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr 1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Ja, nå så stranden forlatt ut ja - men det er verdt å dokumentere slikt også - tydelig høst-preg i bildet. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Flott portrett av den blide fyren. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Ja, nå så stranden forlatt ut ja - men det er verdt å dokumentere slikt også - tydelig høst-preg i bildet. Flott portrett av den blide fyren. Takk, Randi og BjørnÅgr Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) 11. okober - Festen (nesten) over I dag har jeg egentlig ikke noe å vise, det var øspøs regnvær og lite fristende å ta sjansen på å ta med kamera ut, så kom sola og middagsgjestene. Middagen var vellykket. PA110785 End of meal.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr Og mannen min tok oppvaskenPA110804-Edit After the party.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr Endret 12. oktober 2015 av JorunT Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Stemningsfullt med vinglass på bordet. (Trenger ikke oppvaskmaskin da.....) Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Blant de siste bildene her, så likte jeg spesielt godt portrettet av den blide karen og "borddekkingen"... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå