Gå til innhold

dual channel ddr i praksis

JKJK

Anbefalte innlegg

(denne posten passer kanskje også under minne?)

sitter her med et epox ep-8kra2+ og er rimelig fornøyd. dette er jo basert på kt600 chipsettet som ikke har støtte for dual channel ddr. ellers har det jo bortimot alt.

men spørsmålet:

er det noen merkbar forskjell i praksis på dual og single channel ddr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor stor ytelsesøkning det blir for Athlon-baserte systemer. For P4-systemer er det en fordel, da man med to 400 mHz-brikker kan oppnå samme busshastighet som prosessoren (800 mHz).

<-- Nr. 500 :D

Endret av aschj
Lenke til kommentar

venter spent på resultatene fra jondoe, men hvis det stemmer med teorien her, så er jeg faktisk glad jeg gikk for 8kra2+ kortet i stedet for 8rda+

liker dette kortet meget bra som sagt, bortsett fra nettverksbrikken på det (som er byttet ut med et intel pro/100s) :)

Lenke til kommentar
på amd xp merker man 0-0,2 % ytelse økning så det er bare et salgs triks.

Forsåvidt riktig... bortsett fra om brukeren benytter seg av onboard VGA... da vil han få en merkbar ytelsesøkning iom at grafikkbrikken ikke har eget minne og derfor benytter en del av hoved minnet :)

Så kan man jo spørre seg om hvor mange dette gjelder da... til min far og en kompis sin far benyttet jeg meg av dette ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjører mine TwinMos 3200, på 400MHz. Har Intel CPU 2.53GHz@3GHz. (Grunnen til at minnet ikke kjører raskere, er at kan bare kjøre 333MHz minne med min 533FSB CPU.

Jeg får litt over 8400 poeng på minnet i PcMark2002 (har 2x 512mb), mens en venn av meg har AMD. Han har også TwinMos 3200 i Dual (2x 256MB), og hans brikker kjører på 430MHz. Han får bare rundt 7000 poeng. Han har AMD 2600+@3100+

Edit: Han har Asus Nforce2, jeg har Asus P4C800-E.

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar

Vedrørenve ytelsen under Nforce2 kan du se her. Grunnen til at dual ram nok ikke gir samme ytelsesøkning under AMD er at FSB er 200, mens dual ddr vil gi bånbredden til 800mhz (2*2*200). Og resten av systemet har overhodet ikke bruk for den bånbredden som blir til overs når fsb har brukt sitt. Dermed er heller ikke Dual DDR nødvendig med socket A, men egentlig mer en salgsgimmik. Untakket er om man bruker det innebygde skjermkortet i Nforce2 hovedkortene. De vil da bruke hovedkortets ram siden de ikke har noe dedikert minne. Og det trenger all den bånbredden det har bruk for.

Lenke til kommentar
på amd xp merker man 0-0,2 % ytelse økning så det er bare et salgs triks.

Man merker faktisk endel mer enn det du sier. Vil heller si opptil 3% ,men det er en god del det. Jeg synes iallefall det er en god del. Nforce2 IGP tjener jo helt sjukt når man bytter til DC og da får man 40% økning. Var ialelfall det som skjedde for meg.

Det skal nevnes at KT600 har en meget god Singlechannel kontroller.

Lenke til kommentar

sitter her med et epox ep-8kra2+ og er rimelig fornøyd. dette er jo basert på kt600 chipsettet som ikke har støtte for dual channel ddr. ellers har det jo bortimot alt.

men spørsmålet:

Ikke stor forskjell men hvorfor kjøpe gårdagens teknologi når dagens teknologi koster det samme? :shrug:

VIA baserte HK har også en lei tendens til å rote til med IRQ rutinene og yter ikke det samme som nye gode chipsett gjør.

Sammenligner du med et nForce 2 basert HK så vil jeg tørre å påstå at nForce 2 er mere stabilt, yter mer i singlechannel-DDR og har både bedre og flere funksjoner intergrert, nForce 2 har også en meget god lyddel.

Alt i alt et mye bedre kjøp.

Lenke til kommentar
Jeg kjører mine TwinMos 3200, på 400MHz. Har Intel CPU 2.53GHz@3GHz. (Grunnen til at minnet ikke kjører raskere, er at kan bare kjøre 333MHz minne med min 533FSB CPU.

Jeg får litt over 8400 poeng på minnet i PcMark2002 (har 2x 512mb), mens en venn av meg har AMD. Han har også TwinMos 3200 i Dual (2x 256MB), og hans brikker kjører på 430MHz. Han får bare rundt 7000 poeng. Han har AMD 2600+@3100+

jeg får 11200 poeng på rammen i pcmark 02 :roll:

Lenke til kommentar

jeg får 11200 poeng på rammen i pcmark 02 :roll:

Ja... Men du har raskere ram og raskere fsb.

Lenke til kommentar

men spørsmålet:

Ikke stor forskjell men hvorfor kjøpe gårdagens teknologi når dagens teknologi koster det samme? :shrug:

VIA baserte HK har også en lei tendens til å rote til med IRQ rutinene og yter ikke det samme som nye gode chipsett gjør.

Sammenligner du med et nForce 2 basert HK så vil jeg tørre å påstå at nForce 2 er mere stabilt, yter mer i singlechannel-DDR og har både bedre og flere funksjoner intergrert, nForce 2 har også en meget god lyddel.

Alt i alt et mye bedre kjøp.

vell...

dette er mitt andre via kort, og har vært borti mange. Har ikke vært borti noe stabilitetsproblemer eller irq-bugs på noen, så jeg stiller meg litt skeptisk på denne påstanden... men er klar over at mange opplevde stabilitetsproblemer med eldre via chipset (har selv såvidt vært borti et sånt kort med problemer).

men vil nå ikke påstå at KT600 er "gårdagens teknologi" og et "dårlig chipet" !

har sett litt på tester på nett om disse chipsettene (kt600 og nforce2) og forskjellene var jo ikke all verdenl. Så bortsett fra onboard VGA ser jeg ikke poenget med dual channel.

hvilke argumenter har du for at nforce2 chipsettene er så mye bedre enn KT600 da? erfaringer? fortell! ;)

og hvilke funksjoner har nforce 2 som kt600 ikke har? (eneste jeg kan komme på er dual LAN, og at nettverksbiten på kt600 chipsettet er rimelig ute og sykler).

Lenke til kommentar
hvilke argumenter har du for at nforce2 chipsettene er så mye bedre enn KT600 da? erfaringer? fortell! ;)

og hvilke funksjoner har nforce 2 som kt600 ikke har? (eneste jeg kan komme på er dual LAN, og at nettverksbiten på kt600 chipsettet er rimelig ute og sykler).

Har ikke hatt mye med nForce 2 baserte å gjøre men de få som jeg har satt opp har vært ganske så mye raskere enn ViA baserte maskiner.

Se selv på hardocp http://www.hardocp.com/article.html?art=NTEw

Sitat Hard[OCP]:

Aggressive Ram timings are a mainstay in the enthusiast community. Even if the EPoX 8KRA2+ did not have another issue, it would still be beyond me to suggest this board to our readers, unless they wanted it for anything more than a stock box that was never going to be tweaked on. If you want to buy and EPoX board for a Socket A CPU, make sure you give their nForce2 solution a look.

Kan trekke frem ca. 25-30 andre tester som sier akkurat det samme.

Dette er gårdagens teknologi i ny innpakkning og jeg synes ikke at det er et brukbart alternativ sammenlignet med dagens teknologi.

ViA chipsettet har ekstremt mye problemer med minne og timings.

Videre sitat:

Much like our last KT600 board, we had tremendous stability issues caused by a lacking memory bus. My first reactions at having a board this unstable would be to guess that there were simply BIOS problems or problems with the board itself. While initially testing this board from EPoX, we had another KT600 board on the bench from another manufacturer that was showing some of the same exact problems. At that point you pretty much loose hope!

Igjen sitat fra samme test:

However, there are BIG negatives with this board. Its dysfunctional parallel IDE RAID, lack of the four-hole mounting solution for the CPU HSF, initial memory psychosis, the CPU hungry subsystems, poor sound, and the AGP/DIMM conflict are all big points against EPoX on what could otherwise be a good board. I would hope EPoX will address these issues in a possible Rev. 2 release, but I think I’ll skip this one when I’m in the market for my next AMD Socket A board.

Begynner jeg kansje å låte overbevisende??? :D

Neivel da får jeg fortsette litt til.

Ser du på tillegsbrikkene (firewire og andre dippedupper) så ser du at mange av de er produsert av ViA noe som betraktes som low-end produkter.

Elendig lyddelsom ikke kan sammenlignes med MCP2, bruker også mye av CPU kraften.

I noen tilfeller så er KT400A chipsettet bedre enn KT600! Sitat techwarelabs:

Dumbfounded were we to see the last generation EPoX 8K9A2+ KT400 motherboard scoring higher than the newest EPoX 8KRA2+ KT600 motherboard

Sitat X-bit:

VIA Technologies has been doing worse and worse in the Socket A chipset market throughout the last year.

Videre sitat:

However, VIA is not to be considered a total loser. A while ago, the company launched the new chipset – VIA KT600.

Passe skremmende og hvis man ikke får opp øya med denne advarselen så får man aldri opp øya!

Lenke til kommentar

Jeg får litt over 8400 poeng på minnet i PcMark2002 (har 2x 512mb),

Får rett over 7500 med SC ddr 414 med 2-2-2-5 timings, og cpu på 3.1Ghz.. ikke så stor forskjell på DC og SC da.. selv om jeg kjører høyere frekvens..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...