Gå til innhold

NAV dagpenger - takke ja til alt?


Sebby

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål angående NAV. Har aldri gått på dagpenger før, men er nå arbeidsledig og har søkt dagpenger (får om en måned ca). En av kravene NAV har er at jeg må søke 5 jobber hver uke, og føre det i en logg på nav.no - greit nok. Men hvis jeg ikke finner noen jobb som er aktuell for meg/ går tomt for aktuelle jobber, så må jeg jo allikevel søke.

 

Så hvis jeg får tilbud om en slik jobb, som jeg egentlig ikke ønsker å ha, kan jeg takke nei uten at jeg risikerer å miste retten til dagpenger? Finner NAV ut at jeg har takket nei?

 

Bare så det er klart så er ikke målet mitt å "nave", vil jo jobbe selvfølgelig.

 

Takk for svar!

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapt spørsmål angående NAV. Har aldri gått på dagpenger før, men er nå arbeidsledig og har søkt dagpenger (får om en måned ca). En av kravene NAV har er at jeg må søke 5 jobber hver uke, og føre det i en logg på nav.no - greit nok. Men hvis jeg ikke finner noen jobb som er aktuell for meg/ går tomt for aktuelle jobber, så må jeg jo allikevel søke.

 

Så hvis jeg får tilbud om en slik jobb, som jeg egentlig ikke ønsker ha, kan jeg takke nei uten at jeg risikerer å miste retten til dagpenger? Finner NAV ut at jeg har takket nei?

 

Bare så det er klart så er ikke målet mitt å "nave", vil jo jobbe selvfølgelig.

 

Takk for svar!

 

Tror dette har blitt ganske strengt etterhvert, media påstår iallefall så. Men hvorfor ikke ta en jobb du ikke vill ha? er det ikke bedre å gjøre noe produktivt med dagen? Så søker en såklart etter ting man ønsker i mens.

Lenke til kommentar

Tidligere så måtte du være villig til å ta hvasomhelst egentlig. 

Da het det at du måtte ta en jobb gokkivold selv om du bodde på en annen kant av landet. 

 

Det høres jo drøyt ut at du må søke 5 jobber i uka? 

Jeg f.eks jobber som nettverkstekniker (har jobb) men skulle jeg ha blitt arbeidsledig i dag i stavanger så eksisterer det jo knapt jobber i mitt fagfelt etter at "oljekrisen" inntraff og halve byen her ble uten jobb. 

 

Hva skulle jeg søkt på ? Sykepleier? Barnehageassistent? verken kvalifisert eller hadde takla noen sånn jobb.

Ta en prat med veilederen du får.. må vel kunne svare deg. 

Lenke til kommentar

5 i uka?
Er ikke mye men i den korte tiden jeg gikk på dagpenger i fjor måtte jeg søke 5 på en måned fikk jeg beskjed om. Men de 5-6 månedene jeg var arbeidsledig søkte jeg 70-80 jobber uten å få et intervjue. Ble tilslutt veldig lei og fikk høre at de trengte en vikar et sted å fikk en bekjent til å gå god for meg så fikk jobb der med en gang.

Så ja søk på 5 i uken søk over hele landet, sjansen på å komme på intervjue er knøtt liten etter min erfaring. Ja du mister dagpenger hvis du mirakuløst får en jobb og takker nei.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Ja jeg må faktisk søke 5 jobber i uka, men ikke nå lengre.. Fikk nemlig tilbud om en kort vikarjobb jeg ikke hadde søkt på på mandag, gjennom et bemanningsbyrå jeg hadde søkt et par andre jobber i. Jeg takket ja, men det er bare fordi det da er større sannsynlighet for at jeg får jobben jeg egentlig vil ha - denne jobben er temmelig kjip men er ganske godt betalt.

 

Begynte tirsdag og skal jobbe til 16. Okt. Dere har rett, det er jo bedre enn å bare gå hjemme (selvom jeg liker det og), også er det mye større sjanse for at jeg får den jobben jeg egentlig vil ha hvis jeg gjør en god innsats med et godt inntrykk her.

Endret av Cou10nho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, drømmejobben er vanskelig å få når du er arbeidsledig. Arbeidsgivere foretrekker folk som allerede har en jobb og har oppsigelsestid i sin forrige jobb, da de ofte ikke er klare til å ansette nye på dagen. 

 

Pluss at du viser ikke veldig bra holdning til dem ved å daffe rundt hjemme.

Man er bl.a. vant til å stå opp tidlig og komme seg på jobb uten å ha en lang omstillingsprosess for å snu døgnrytme etc.

Jeg trodde jeg hadde et "trumfkort" når jeg søkte masse jobber som arbeidsledig. Men fikk knapt et eneste intervju. Sannsynligvis fordi jeg ikke var i jobb allerede.

 

Ble vikarbyrå for meg også, også havnet jeg der jeg har jobbet fast de siste 8 årene etter et par år i diverse Adecco-jobber. Fikk fastjobb etter vikariatet gikk ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

hvor står det at du må søke på 5 jobber i uka ? jeg går på dagpenger og har ikke hørt om dette i det hele tatt , og når jeg hadde en samtale om kurs så var de overasket over at jeg i det heletatt hadde skrevet noe i jobbbloggen ( da hadde jeg vært ledig 1,5 måneder .)

jeg har selv kun søkt på jobber i stavanger området som intreserer meg / jeg er kvalifisert til  uten at noen fra nav har klaget på dette .

Lenke til kommentar

Jepp, drømmejobben er vanskelig å få når du er arbeidsledig. Arbeidsgivere foretrekker folk som allerede har en jobb og har oppsigelsestid i sin forrige jobb, da de ofte ikke er klare til å ansette nye på dagen. 

 

Pluss at du viser ikke veldig bra holdning til dem ved å daffe rundt hjemme.

Man er bl.a. vant til å stå opp tidlig og komme seg på jobb uten å ha en lang omstillingsprosess for å snu døgnrytme etc.

Jeg trodde jeg hadde et "trumfkort" når jeg søkte masse jobber som arbeidsledig. Men fikk knapt et eneste intervju. Sannsynligvis fordi jeg ikke var i jobb allerede.

 

Ble vikarbyrå for meg også, også havnet jeg der jeg har jobbet fast de siste 8 årene etter et par år i diverse Adecco-jobber. Fikk fastjobb etter vikariatet gikk ut.

 

Høres logisk ut dette. Jeg ønsker å jobbe med detailing, altså bilpleie på høyt nivå (med proff maskinpolering osv), og jeg har søkt på en jobb for et firma som selger biler i millionklassen (Ferrari, Porsche, Bentley, etc.) - har inmari lyst på den jobben. Det bemanningsbyrået som jeg har søkt gjennom, sa det ville være mye større sjanse for meg å få jobben om jeg tok en vikarjobb som han tilbudte meg imens jeg ventet på søknadsprosessen. For han mente det blir lettere for han å 'selge meg inn' på den måten, selvom jeg allerede har jobbet 3 år for Volvo.

 

Men denne jobben var en skikkelig drittjobb! En skikkelig primitiv klargjørerjobb der jeg står for meg selv i en vaskehall dagen lang og vasker ørten biler pr dag. Haha! Er glad det bare er til 16. oktober, for dette var skikkelig kjipt! :p

 

 

hvor står det at du må søke på 5 jobber i uka ? jeg går på dagpenger og har ikke hørt om dette i det hele tatt , og når jeg hadde en samtale om kurs så var de overasket over at jeg i det heletatt hadde skrevet noe i jobbbloggen ( da hadde jeg vært ledig 1,5 måneder .)

 

jeg har selv kun søkt på jobber i stavanger området som intreserer meg / jeg er kvalifisert til  uten at noen fra nav har klaget på dette .

 

Jeg var på et sånt møte hos NAV der alle fikk utdelt 'aktiviteter' vi måtte gjøre fremover. Det jeg fikk var å abonnere på jobbmail, føre jobblogg og søke på minimum 5 jobber pr uker. Nå slipper jeg heldigvis sistnevnte fordi jeg har fått en midlertidig jobb. Håper jeg får jobb innen jeg er ferdig der, så slipper jeg det.

 

Synes det er litt urettferdig av NAV å forlange dette bare for noen utpekte kandidater? Er du sikker på at du ikke har fått en aktivitet med dette kravet? Jeg fikk beskjed om at jeg kunne miste retten på dagpenger om jeg ikke søkte 5 jobber i uka! Hvis det er slik at noen ikke trenger dette for å få dagpenger, skal jeg så absolutt klage til NAV!

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar

 

Jepp, drømmejobben er vanskelig å få når du er arbeidsledig. Arbeidsgivere foretrekker folk som allerede har en jobb og har oppsigelsestid i sin forrige jobb, da de ofte ikke er klare til å ansette nye på dagen. 

 

Pluss at du viser ikke veldig bra holdning til dem ved å daffe rundt hjemme.

Man er bl.a. vant til å stå opp tidlig og komme seg på jobb uten å ha en lang omstillingsprosess for å snu døgnrytme etc.

Jeg trodde jeg hadde et "trumfkort" når jeg søkte masse jobber som arbeidsledig. Men fikk knapt et eneste intervju. Sannsynligvis fordi jeg ikke var i jobb allerede.

 

Ble vikarbyrå for meg også, også havnet jeg der jeg har jobbet fast de siste 8 årene etter et par år i diverse Adecco-jobber. Fikk fastjobb etter vikariatet gikk ut.

 

Høres logisk ut dette. Jeg ønsker å jobbe med detailing, altså bilpleie på høyt nivå (med proff maskinpolering osv), og jeg har søkt på en jobb for et firma som selger biler i millionklassen (Ferrari, Porsche, Bentley, etc.) - har inmari lyst på den jobben. Det bemanningsbyrået som jeg har søkt gjennom, sa det ville være mye større sjanse for meg å få jobben om jeg tok en vikarjobb som han tilbudte meg imens jeg ventet på søknadsprosessen. For han mente det blir lettere for han å 'selge meg inn' på den måten, selvom jeg allerede har jobbet 3 år for Volvo.

 

Men denne jobben var en skikkelig drittjobb! En skikkelig primitiv klargjørerjobb der jeg står for meg selv i en vaskehall dagen lang og vasker ørten biler pr dag. Haha! Er glad det bare er til 16. oktober, for dette var skikkelig kjipt! :p

 

 

hvor står det at du må søke på 5 jobber i uka ? jeg går på dagpenger og har ikke hørt om dette i det hele tatt , og når jeg hadde en samtale om kurs så var de overasket over at jeg i det heletatt hadde skrevet noe i jobbbloggen ( da hadde jeg vært ledig 1,5 måneder .)

 

jeg har selv kun søkt på jobber i stavanger området som intreserer meg / jeg er kvalifisert til  uten at noen fra nav har klaget på dette .

Jeg var på et sånt møte hos NAV der alle fikk utdelt 'aktiviteter' vi måtte gjøre fremover. Det jeg fikk var å abonnere på jobbmail, føre jobblogg og søke på minimum 5 jobber pr uker. Nå slipper jeg heldigvis sistnevnte fordi jeg har fått en midlertidig jobb. Håper jeg får jobb innen jeg er ferdig der, så slipper jeg det.

 

Synes det er litt urettferdig av NAV å forlange dette bare for noen utpekte kandidater? Er du sikker på at du ikke har fått en aktivitet med dette kravet? Jeg fikk beskjed om at jeg kunne miste retten på dagpenger om jeg ikke søkte 5 jobber i uka! Hvis det er slik at noen ikke trenger dette for å få dagpenger, skal jeg så absolutt klage til NAV!

 

jeg søke om dagpenger på nett og de har aldrig kontaktet meg uten at jeg enten har sendt inn spørsmål via nettsiden eller møt opp selv for og prate med de , og de ble jeg sendt hjem og så ringte de meg senere på dagen. 

 

så nei har har aldrig fått noen oppgaver fra de , og når jeg spurte etter kurs fikk jeg beskjed om og pent holde meg hjemme og om jeg enda var ledig etter et år kunne jeg kontakte de igjen ......

Lenke til kommentar

Jeg går på dagpenger, men har ikke fått noen krav fra NAV. De gir meg heller ikke oppfølgning pga de anser det enkelt for meg å få meg ny jobb. Men hadde ei venninne som ikke hadde utdannelse og hun ble fulgt opp og satt krav til. I hennes tilfelle, så søkte hun på det som interesserte henne og fylte på med jobber hun ikke var kvalifisert til for å nå kvoten på søknader. 

 

Jeg husker når jeg gikk på NAV i 2-3 uker i 2009, da måtte jeg skrive en jobblogg. 

 

 

MEN, det står i reglementet for dagpenger at du må være villig til å ta hvilkensomhelst jobb, hvorsomhelst i Norge. Men tror de i mindre og mindre grad faktisk gjør noe for å finne deg en jobb. Det er opp til deg. 

 

 

Det at det er lettere å få jobb når man har jobb kan nok stemme, men det som uten tvil er tilfellet er at man ikke har mye å forhandle med når man står uten jobb. For min del, så har jeg 2-3 ekstrajobber + ENK som gjør at jeg holder meg litt i bevegelse også passer jeg på å holde døgnrytmen sånn noen lunde. Forstår ikke de som snur døgnet helt bare pga de ikke skal på jobb dagen etter.   

Lenke til kommentar

Okey. Takk for tilbakemeldinger folkens.

Angående døgnrytme er dette en dum ting, men det skjedde med meg også denne sommeren. På det verste var jeg oppe til 4-5 tiden og sov til 13-14 på dagen. Føles ikke helt riktig ut når man sitter og spiser frokost 14:30   :rofl:

Lenke til kommentar

Det er beinhard konkurranse nå så du vil neppe havne i en jobb du ikke vil ha. Eller for å se det fra den andre siden. En arbeidsgiver vil ikke ansette en uinterresert person når han/hun kan velge og vrake blandt andre arbeidstakere fra øverste hylle.

 

Unntaket er kanskje visse "drittjobber" og jeg vil påstå at selv det er bedre enn ingenting. Og er du i jobb er det enklere å finne ny jobb.

Lenke til kommentar

Fyy @%/#$&%!!! som jeg hater NAV!! Fikk meg en midlertidig fulltidsjobb for noen dager siden, som går frem til 16.Okt eller kanskje lengre. Jeg ringte NAV ca to dager etter jeg hadde fått jobben og forklarte dem at det blir vanskelig for meg å søke en jobb hver dag (5 ganger i uka) imens jeg jobber FULLT.

"Jada det forstår vi, du skal få slippe dette til du har jobbet ferdig vikariatet. Jeg skal skrive det på vedtaket ditt." sier hun, og alt er gode greier.

Logget nettopp inn på NAV og fikk nærmest hakeslepp. Idag hadde jeg fått en melding som låt slik: "Siden det bare er et kortvarig vikariat, gjelder fortsatt aktivitene du har fått. Du må derfor søke 5 stillinger i uken og føre jobblogg. Hvis du ikke gjør dette, får du ikke dagpenger når vikariatet er over."

Er det mulig!? Jeg sendte et svar tilbake og spurte om dette var en dårlig spøk. Makan! Nå angrer jeg på at jeg var sporty og tok vikariatet jeg ikke engang hadde søkt på.. Trodde NAV ville vi skulle ut i jobb jeg! Hadde jeg visst dette hadde jeg aldri takket ja til et slikt vikariat.

:realmad:  :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...