Gå til innhold

Nexus 6P - Googles nye toppmodell er nå tilgjengelig fra Google Store

Peppep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et raw format er et raw-format, akkurat som på DSLR. Det gir deg det komplette ubehandlete bildet som bildebrikken har fanget opp. Hvor mye lys/skygge man kan hente inn kommer an på din kompetanse som fotograf og bildebrikkens kvalitet. Du vil som regel ha mye mer å rutte med på det planet på et raw-bildet fra en diger bildebrikke på et DSLR.

Har bare brukt RAW på DSLR før. Var bare nysgjerrig på hvor mye mer et raw-format på en mobilsensor klarer å hente inn. Blir det bare "jalla" eller er det faktisk verdt det? Store forskjeller i bildestørrelse (MB)?

Bruker 100% raw på DSLR, og blir sikkert å skru på det på 6Pen også på alt som ikke er snapshots.

Det er som sagt bildesensoren som bestemmer kvaliteten på raw-fila. Det vil alltid være mer å hente ut av den kontra en jpg-fil. Men hvor mye bedre kvalitet man vil sitte igjen vil nok variere sterkt og ikke nødvendigvis være verd bryet for folk flest. Jeg er en av dem som er glad for muligheten. 6P lager gode jpg's av det jeg kan se, så kommer nok også sjeldent til å styre med raw.  Sony Z5, f.eks,  ser derimot ut til å radbrekke jpg'sene og jeg skulle virkelig likt å sett en raw-fil fra den for å se hva kameraet egentlig er godt for.

Edit: RAW-filene blir ca. 10 ganger større kontra jpg. Rundt 23 MB.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Jeg hater cases selv, men den er så glatt at jeg må nesten ha noe på baksiden

fant denne: http://www.toastmade.com/products/nexus-6p.html

synes den var ganske stilig, byttet om på fargene, slik at ebony dekker det meste (passer bedre med graphite synes jeg)

fant den her: https://m.reddit.com/r/Nexus6P/comments/3s6mt0/nexus_6p_getting_toasted_this_week/

(der står det også hvordan man bestiller nexus etching; legge inn i ordre kommentarer)

Takk for tipset, denne falt jeg for.

Bestilte walnut med ebony kamera samt nexus etching. Har aluminium.

toast-nexus-6p-13.jpg?resize=455%2C256

Lenke til kommentar

synes den var ganske stilig, byttet om på fargene, slik at ebony dekker det meste (passer bedre med graphite synes jeg)

fant den her: https://m.reddit.com/r/Nexus6P/comments/3s6mt0/nexus_6p_getting_toasted_this_week/

(der står det også hvordan man bestiller nexus etching; legge inn i ordre kommentarer)

Gikk inn på nettsiden, hvordan bestille jeg med nexus etching/logo?

Lenke til kommentar

Gikk inn på nettsiden, hvordan bestille jeg med nexus etching/logo?

When placing the order, select any etching from the drop down menu and enter "Nexus etching" in the order notes at the end of checkout. Rest assured, we will etch the Nexus logo just as it appears on the back of the 6P.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte å teste Doze i natt og ble temmelig skuffet, ser ut til at det ikke fungerer på min telefon... La meg med 80% kl. 2 i natt, og sto opp med 40% kl. 10... Sett litt rundt på nettet, men ingen som har kommet med en tydelig forklaring/fix. Noen forslag, andre som opplever det samme? Syns å huske at det ble diskutert i denne tråden for en tid tilbake.

Skal nevnes at WiFi, Blutooth, GPS, synkronisering, etc. er på, samt at en smartklokke (Moto 360 (2nd gen)) er koblet til.

post-266850-0-26192900-1449393887_thumb.png

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

fant denne: http://www.toastmade.com/products/nexus-6p.html

fant den her: https://m.reddit.com/r/Nexus6P/comments/3s6mt0/nexus_6p_getting_toasted_this_week/

Klarte noen av dere å få dette ned under 350,- kroner inkludert frakt?

Lenke til kommentar

Tenkte å teste Doze i natt og ble temmelig skuffet, ser ut til at det ikke fungerer på min telefon... La meg med 80% kl. 2 i natt, og sto opp med 40% kl. 10... Sett litt rundt på nettet, men ingen som har kommet med en tydelig forklaring/fix. Noen forslag, andre som opplever det samme? Syns å huske at det ble diskutert i denne tråden for en tid tilbake.

Skal nevnes at WiFi, Blutooth, GPS, synkronisering, etc. er på, samt at en smartklokke (Moto 360 (2nd gen)) er koblet til.

attachicon.gifScreenshot_20151206-102252.png

Har på alt jeg også, inkludert en smartklokke (Polar v800). Falt 2% på 8 timer i natt. 

Hos meg så er mobilnettverksignalbaren oransje, hos deg så er den knall grønn hele natta. Ikke vet jeg! Kanskje du rett og slett må prøve en tilbakestilling om ingen andre har noen gode forslag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har på alt jeg også, inkludert en smartklokke (Polar v800). Falt 2% på 8 timer i natt. 

Hos meg så er mobilnettverksignalbaren oransje, hos deg så er den knall grønn hele natta. Ikke vet jeg! Kanskje du rett og slett må prøve en tilbakestilling om ingen andre har noen gode forslag?

Har du mulighet til å sende screenshot? Rare greier... :p

Fargen på "Mobilnettverkssigal" sier vel bare hvor bra signal man har, og sånn sett burde jeg jo miste mindre batteri enn deg da grønn er bedre enn oransje.

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar

Fargen på "Mobilnettverkssigal" sier vel bare hvor bra signal man har, og sånn sett burde jeg jo miste mindre batteri enn deg da grønn er bedre enn oransje.

Ja kanskje det du :) Nå har jeg fortsatt ganske fullt batteri så grafen blir litt komprimert..

edit: tok telefonen ut av laderen på 100% når jeg la meg i 01-tida. Sto opp ca 09.

N3A1T2RT.jpeg

Endret av Spanders
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe holder mobilen din våken når skjermen din er av, se på aktiv baren der når skjerm er av. Slik skal det ikke være

test ut wakelock detector, evt greenify. evt fabrikkresett. men beste hadde vært å finne ut hva som forårsaker wakelock'ene

edit: evt sjekk ut denne appen, Trepn Power Profiler ser ut som Qualcomm som har laget den:

https://developer.qualcomm.com/forum/qdn-forums/increase-app-performance/trepn-profiler/27704

Endret av madmats
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som legitime apper alle de der. Problemet er at en app kan forårsake CPU wakelock på din mobil, men fungere fint på andre. Test ut wakelock detector eller trepn power profiler (glem eclipse plugin fra linken min i forrige post, den er discontinued).

Dette er apper som analyserer CPU/strømforbruk og må kjøres over tid. Prøv en og en om gangen. Det som er vanskelig er at noen ganger ser du en prosess som forårsaker wakelock, men du vet ikke hvor den stammer fra feks. Vet ikke hvem av de 2 jeg nevner som er best, kanskje noen andre har mer erfaring enn meg eller vet om bedre verktøy?

Lenke til kommentar

Flere som merker at skjermen har et veldig gulaktig skjær? Merker det spesielt godt når man sammenligner med andre telefoner at hvit har en veldig gulfarge. Ser på bilder tatt med telefonen at de ser mye mer naturlige/bedre ut på andre telefonskjermer eller på PCen.

Det er også farge forandringer på skjermen når man ser på den fra en vinkel. Når man vrir skjermen både vertikalt og horisontalt får man først et grønt skjær så går det over i rosa. Sammenligner med en Nexus 5x som jeg også har der er det ingen forbrenning av farger. Den har også en mye mer naturlige fargetemperatur og hvitt ser hvitere ut.

Også når dere dunker lett oppe på høyre overkant av skjermen får dere en skranglete da? Høres ut som noe er løst der inne.

Og en siste ting. :D Hvis dere filmer noe uten særlig bakgrunnslyd merker dere en lett tikke/murrelyd når man tar telefonen/linsen nærmere ting. Kan nesten sammenlignes med en katt som murrer.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

NP!

men skulle ønske jeg kunne mer om det her, Virker som den første appen jeg foreslo krever root (eller at du kun får begrenset funksjonalitet uten):

https://www.reddit.com/r/MotoX/comments/3t775i/how_to_diagnose_whats_causing_wakelocks/

men prøv den til Qualcomm, skulle tro de kan mest om sin egen CPU :p

finnes og en adb kommando du kan bruke uten root, sjekk denne:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2424455

Lenke til kommentar

Flere som merker at skjermen har et veldig gulaktig skjær? Merker det spesielt godt når man sammenligner med andre telefoner at hvit har en veldig gulfarge. Ser på bilder tatt med telefonen at de ser mye mer naturlige/bedre ut på andre telefonskjermer eller på PCen.

Også når dere dunker lett oppe på høyre overkant av skjermen får dere en skranglete da? Høres ut som noe er løst der inne.

Og en siste ting. :D Hvis dere filmer noe uten særlig bakgrunnslyd merker dere en lett tikke/murrelyd når man tar telefonen/linsen nærmere ting. Kan nesten sammenlignes med en katt som murrer.

Er usikker på om du er seriøs eller ironisk... det er type 20 sider med diskusjon rundt disse tingene i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...