Tomsto Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Heisann har et spørsmål jeg ikke kunne finne noen andre steder. Var her om dagen med og skulle koble opp et stereo anlegg fra en forsterker til noen høyttallere. Jeg koblet på forsterkeren først uten at jeg så at den sto på, når jeg skulle koble inn i høyttalerene tok jeg på enden av kabelen og følte at jeg fikk et støt. Er det så sterk strøm at det er mulig og merke og eventuelt er det noen farlige strømmer ? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Og hvilken ende tok du på? Er det skade på strømkabel? Har du jordfeil i huset? Hvilken forsterker drier det seg om her? Lenke til kommentar
Tomsto Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Vet ikke helt hvilke forsterker det er. Men det jeg tok på var høyttaler kabelen som var koblet til forsterkeren i ene ende og så skulle den andre enden i høyttaleren og når jeg skulle putte den inn i høyttallere, så jeg tok og avmantlet kabelen og syntes at jeg fikk et støt. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hvis du ikke er sikker på om du har fått støt så er det a) ikke farlig og b) sikkert ikke et støt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Det er ikke dødelig. Men det er ikke direkte snilt ovenfor forsterkeren da. Det er fintfølende elektronikk, og bør behandles deretter. Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Er man i tvil om man faktisk har fått støt, så er det eventuelle støtet milevis unna det nivået som er farlig. 220V i én hånd overlever de fleste av oss, og det kjenner du som en ordentlig karamell. Lenke til kommentar
Bjfi123 Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Det pleier ikke å være farlig det er jo amper som dreper og lydsignal fra forsterker består for det meste av watt og volt Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. november 2015 Del Skrevet 22. november 2015 Strøm igjennom en hånd er ikke spesielt ille, men du bør helst ikke få den gjennom hjertet. Som regel går det helt fint. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 Det pleier ikke å være farlig det er jo amper som dreper og lydsignal fra forsterker består for det meste av watt og volt Dette er en grisetypisk misforståelse av typen "jeg-har-nettopp-lært-ohms-lov-men-ikke-helt-forstått-den-enda-og-læreren-min-sier-at-det-er-strømmen-som-dreper". 1: Det blir ikke strøm uten spenning. Spenning er den som trykker strømmen gjennom en krets. 2: I tillegg er det et ikke-lineært forhold mellom påtrykket spenning og kroppens impedans. Med andre ord: Desto høyere spenning kroppen din utsettes for, desto lavere blir impedansen og desto mer strøm får du per volt. Se forøvrig denne posten hvor jeg har skrevet litt om dette. For litt info om farene ved strømgjennomgang så kan du se denne posten også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå