Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

19 år, prolaps. What to do?

JaxSpacyyy

Anbefalte innlegg

Heisann.

Gutt/mann på 19 år her.

Var så heldig å dra på meg et prolaps i nederste skiva i korsryggen (L5/S1 for de som har peiling) 2 uker før jeg dimitterte fra militæret nå i slutten av juni i sommer.

Det skjedde på styrkerommet en kveld, da jeg var uforsiktig når jeg skulle legge fra meg manualene på stativet. Bøyde meg fremover og vridde meg til venstre, og dermed var det noe som kneppet til i korsryggen. Det var umiddelbart vondt, men til å begynne med trodde jeg det var en kink/akutt låsning (har hatt en del i midtryggen før, som kiropraktor som regel har løst opp i).

Dagen etterpå var det svært vondt å stå opp av senga, men grunnet tjenesten, og jeg trodde dette kom til å gå over ganske fort hastet jeg ikke til legen med en gang. Hadde vondt hele tiden, men aldri noe smerter/følelsestap ned i bein, kun smerter i ryggen.

Da jeg kom meg til legen kjørte han den vanlige testen ved å legge meg på ryggen og føre beina oppover, som jeg ikke slo ut på. Fikk dermed beskjed om at det sannsynligvis ville gå over og at jeg skulle holde meg i bevegelse.

Jeg fullførte de 2 siste ukene i militæret og kom hjem, og hadde stadig vondt i ryggen, og jeg kom meg til fastlegen som kjørte samme test og ikke trodde det var prolaps, men sendte meg på MR for å være sikker. Det gikk nesten en måned før jeg fikk time, og nesten en mnd til før jeg fikk svar fra legen pga han dro på sommerferie. Svarer fikk jeg til slutt i form av en relativt kort telefonsamtale der jeg ble fortalt at jeg hadde et lite prolaps i nederste mellomvirvelskive. Fikk beskjed om at det kom til å "gå seg til", og at jeg kom til å bli smertefri og fungere i dagliglivet som før.

Fikk ikke noe klart svar på hvor lang tid det kom til å ta.

I mellomtiden mens jeg ventet på svar fra MR undersøkelsen gikk jeg til kiropraktor som tok røntgen og utifra det kunne se at den nederste skiva var litt "tynn", og han trodde nok at det dreide seg om et påbegynt prolaps/skiveutglidning. Begynte på et behandlingsprogram der med 2 ganger i uka til å begynne med, men har nå trappet ned til 1 gang i måneden pga han mente bevegeligheten i korsryggen var blitt såppas bra. Mener selv jeg ble noe bedre av dette.

Da jeg begynte hos kiropraktor visste jeg som sagt ikke at det dreide seg om et ordentlig prolaps, det vet jeg nå.

Sitter her nå tre og en halv måned siden prolapset oppsto og har fortsatt daglig vondt i ryggen. Har ikke hatt noe beinsmerter eller nummenhet o.l i bein eller skritt. Men har fortsatt lokalt vondt i korsryggen. Og når jeg sitter rett opp og ned og bøyer hodet fremover hugger det til nedi ryggen, det samme hvis jeg prøver å føre begge beina helt rette, bakover samtidig. Det er rett og slett jævlig vondt. Men som sagt, ingen beinsmerter, svakheter eller nummenhet. Føler jeg har møtt veggen mtp forbedring nå i det siste. Har blitt en del bedre, men plages fortsatt daglig.

Da jeg ble diagnostisert med dette visste jeg omtrent ikke hva prolaps var fornoe, men har brukt MASSE tid på å lese og vet nå godt hva det dreier seg om og hvordan det oppstår. Det jeg imidlertid har en del spørsmål om, og som jeg ikke greier å finne noe konkret svar på, er om det er mulig å bli 100% frisk igjen fra prolaps, hvor lang tid det kan ta, og evt hva som kreves fra meg.

Har ikke spurt legen min, men regner vel ganske sikkert med at operasjon er utelukket når det dreier seg om kun et lite prolaps uten isjas.

Smertene er ikle veldig ille, men mer enn nok til at jeg plages hver dag med det. Jeg er veldig stiv om morgenen, og sitting/bilkjøring er noe drit i lengden uansett hva slags sittestillinger jeg forsøker.

Har også lyst til å komme meg tilbake på trening, trente mye styrke før, men blir så deprimert av dette at jeg greier ikke å motivere meg selv.

Har heller ingen jeg føler jeg kan snakke med om dette, og føler jeg begynner å bli lei av dette nå.

Dette ble et langt innlegg med mye informasjon, men alle innspill, tips, råd og egne historier mottas med stor takk :)

Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, prolapser kan gå over av seg selv og man må ta tiden til hjelp.

Det kan være en fordel å spise smertestillende som ibux og paracet for å se om det gir noen bedring. Det er slik at når man har prolaps vil musklene jobbe for å rette opp skaden og man får muskelsmerter i tillegg. 

Det at man ofte anbefaler trening er fordi det ikke finnes alternativer, men ofte gir smertestillende og hvile minst like god effekt.

Lenke til kommentar

Takk for det tipset.

Den verste smerten er jo borte nå, men kjenner fortsatt en slags stikking på venstre side av korsryggen. Opplever smerten som regel forskjellig gjennom en dag, men er stiv og sår om morgenen. Ønsker jo å bli helt symptomfri, hvis det i det hele tatt er mulig.

Har fått generelt lite informasjon av legen synes jeg, bare at det var et lite prolaps og at det kom til å gå seg til. Har ikke fått noe tilbud om fysioterapi e.l. Burde jeg ha fått det? Fikk generelt lite info i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det å spå om hvordan en prolaps utvikler seg er nesten umulig. De fleste har en eller annen form for prolaps uten å merke noe til det, mens andre har store plager. Noen ganger går de bort av seg selv og andre ganger ikke...

Du burde fått tilbud om fysio, men nå går du jo til kiropraktor. Andre mener manuelterapaut er bedre, eller healing for den sakens skyld.

Man kan gjøre kirurgiske inngrep også.

Nå har jo ikke du vært plaget mer enn noen måneder og smerten er på vei bort - det lover bra. Mange opplever lammelser og så store smerter at man knapt kan røre seg. Det står å lese side opp og ned på nettet så du finner informasjon - men ikke alt stemmer like bra da det er mange forskjellige meninger om det meste.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve litt forsiktig med denne øvelsen:

Det så ut som en fin øvelse. Så en annen video også der man tøysete ryggen andre veien - logikken der var visstnok å "dra prolapset" inn igjen ved å "strekke" ytterveggen av skiva. Men vet ikke helt om jeg støtter den ettersom man da også dytter nukleusen i skiva ut mot prolapset...

Det å spå om hvordan en prolaps utvikler seg er nesten umulig. De fleste har en eller annen form for prolaps uten å merke noe til det, mens andre har store plager. Noen ganger går de bort av seg selv og andre ganger ikke...

Du burde fått tilbud om fysio, men nå går du jo til kiropraktor. Andre mener manuelterapaut er bedre, eller healing for den sakens skyld.

Man kan gjøre kirurgiske inngrep også.

Nå har jo ikke du vært plaget mer enn noen måneder og smerten er på vei bort - det lover bra. Mange opplever lammelser og så store smerter at man knapt kan røre seg. Det står å lese side opp og ned på nettet så du finner informasjon - men ikke alt stemmer like bra da det er mange forskjellige meninger om det meste.

Har lest masse forskjellig ja. Noen steder at man burde være helt frisk etter 2-3 måneder, mens andre fortsatt har hatt smerter etter 2 år osv. Ettersom prolapset visstnok er ganske lite og jeg ikke har hatt noe isjas håper jeg jo på å bli relativt frisk, aller helst at ryggen blir som før...
Lenke til kommentar

Heisann. Les ryggartikkelen i signaturen min. Jeg jobber nesten bare med kunder som har ryggsmerter - du MÅ undersøke bekkenstillingen din. Dette er nøkkelen til å reetablere korrekt belastning av korsryggregionen.

Øvelsen i innlegget noe høyere oppe er inne på noe, men problemet er at de fleste har for mye svai i midtyrggen og for lite i lumbosacrum, som er bekkenregionen. Det som må gjøres er å heve beina, ikke brystet. Dette vil trene opp de lumbosacrale ryggstrekkerne, som stabiliserer området hvor nesten alle har problemer (mellom L4-S1).

Endret av Kjetil_4455
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Heisann. Les ryggartikkelen i signaturen min. Jeg jobber nesten bare med kunder som har ryggsmerter - du MÅ undersøke bekkenstillingen din. Dette er nøkkelen til å reetablere korrekt belastning av korsryggregionen.

Øvelsen i innlegget noe høyere oppe er inne på noe, men problemet er at de fleste har for mye svai i midtyrggen og for lite i lumbosacrum, som er bekkenregionen. Det som må gjøres er å heve beina, ikke brystet. Dette vil trene opp de lumbosacrale ryggstrekkerne, som stabiliserer området hvor nesten alle har problemer (mellom L4-S1).

Om dette hadde vært nøkkelen for de med prolaps så ville vel ingen gått rundt med akkurat denne typen prolaps, ikke sant? Jeg stiller meg undrende til alle slike påstander og har faktisk vært offer for noen selv, så jeg har lært leksa mi.

Ja, det kan hende noen har blitt bra av behandlingen - men mange hadde blitt bra uansett da tiden leger sår.

Lenke til kommentar

Takk for bra info. Det var en lang og omfattende artikkel, men fatter jeg riktig så blir det vel viktig å trene opp sete og korsryggmusklatur. Før militæret, for over et år siden dro jeg 130kg x12 i markløft, med det jeg ihvertfall tror var en grei teknikk. I løpet av militæret ble det mindre styrketrening på bein og korsrygg, kombinert med sikkert en del feil belastning av ryggen og slumsete løfting.

Vet ikke om det var en utløsende faktor, men det knakk som sagt i ryggen da jeg skulle legge fra meg manualene på styrkerommet. Men 1 uke i forkant hadde jeg gått 3 mila med sekk, og den siste mila hadde jeg så kramper at jeg hinket og haltet med relativt stive bein helt til mål. I tillegg var den siste mila omtrent bare nedoverbakke. Vet ikke om dette kan ha gjort at skiva var på bristepunktet, og at det som skjedde på styrkerommet en uke senere var den siste dråpen som fikk begeret til å renne over. Har vært mye sint på meg selv pga jeg vet jeg løftet med dårlig holdning da det smalt. Men det nytter vel ikke å tenke slik. Spørsmålet blir vel heller om akkurat det øyeblikket med uforsiktighet har hemmet ryggen for resten av livet...

Lenke til kommentar

Om dette hadde vært nøkkelen for de med prolaps så ville vel ingen gått rundt med akkurat denne typen prolaps, ikke sant? Jeg stiller meg undrende til alle slike påstander og har faktisk vært offer for noen selv, så jeg har lært leksa mi.

Ja, det kan hende noen har blitt bra av behandlingen - men mange hadde blitt bra uansett da tiden leger sår.

Skjønner skepsisen din. Det er ikke lett å bli syk i norge. Du får lese omtalene på siden min og artikkelen, som forsåvidt er godt dokumentert med forskning. God bedring!

Lenke til kommentar

Takk for bra info. Det var en lang og omfattende artikkel, men fatter jeg riktig så blir det vel viktig å trene opp sete og korsryggmusklatur. Før militæret, for over et år siden dro jeg 130kg x12 i markløft, med det jeg ihvertfall tror var en grei teknikk. I løpet av militæret ble det mindre styrketrening på bein og korsrygg, kombinert med sikkert en del feil belastning av ryggen og slumsete løfting.

Vet ikke om det var en utløsende faktor, men det knakk som sagt i ryggen da jeg skulle legge fra meg manualene på styrkerommet. Men 1 uke i forkant hadde jeg gått 3 mila med sekk, og den siste mila hadde jeg så kramper at jeg hinket og haltet med relativt stive bein helt til mål. I tillegg var den siste mila omtrent bare nedoverbakke. Vet ikke om dette kan ha gjort at skiva var på bristepunktet, og at det som skjedde på styrkerommet en uke senere var den siste dråpen som fikk begeret til å renne over. Har vært mye sint på meg selv pga jeg vet jeg løftet med dårlig holdning da det smalt. Men det nytter vel ikke å tenke slik. Spørsmålet blir vel heller om akkurat det øyeblikket med uforsiktighet har hemmet ryggen for resten av livet...

Hei igjen. Detter er veldig vanlig. Tampier, McGill og andre forskere har flere ganger vist at det forekommer en gradvis delaminering (degenerasjon) av ryggskiven, om den blir feilbelastet. Som biomekanisk detektiv må en derfor finne ut HVA som er årsaken til denne feilbelastningen. I min og mange andres erfaring, stammer dette fra bekkenposisjonen. I og med at nesten alle prolapser ligger mellom L4-S1, som er de ryggvirvlene aller mest affisert av bekkenets stilling, gir dette mening på alle plan.

Det handler i mindre grad om treningsøvelser, men i mye mye større grad om permanent endring av motorisk bekkenstabilisering og gjenopprettelse av den naturlige lordosen i lumbosacral region.

Her er en fin video fra min mentor

Endret av Kjetil_4455
Lenke til kommentar

Fikk selv prolaps når jeg var 20 år, over 3 år siden. Det har blitt mye bedre nå, men det er veldig stivt og lettere vondt til tider. 

Jeg er ingen ekspert på dette, men kan si det jeg har fått høre av forskjellige fysioterapeuter og kiropraktorer oppgjennom årene. 

Det er kun tiden som kan hjelpe deg. Operasjon er uaktuelt da det ikke er et såpass stort problem for deg, og kan gjøre mere vondt enn godt. 

Mange vil si at det vil hjelpe å gå turer på ulendt underlag, styrketrening osv. Dette er sant i den grad at det hjelper der å da, men vil ikke hjelpe mot å faktisk kurere prolapsen. 

Det er heller ikke farlig og begynne med styrketrening igjen, forutsett at du har teknikken i orden, men det er like farlig med eller uten prolaps. Selv om du kjenner smerte, forverrer du ikke tilstanden din. Jeg bli derimot bedt om å ikke hoppe for mye, da det kunne være hardt for ryggen ved landing. (Hopping er det eneste jeg har blitt bedt om å holde med unna)

Jeg vil anbefale deg å begynne å trene igjen snarest. Bygg opp kjernemuskelnaturen din, dette vil hjelpe. Det vil som sagt ikke helbrede prolapsen, men det vil kjennes slik ut, og det er jo egentlig kun det som trengs når det kommer til prolaps. 

Til slutt vil jeg bare si, jeg er ingen ekspert på noen som helst måte, dette har jeg som sagt blitt fortalt av andre som jobber med dette. 

Lenke til kommentar

Fikk selv prolaps når jeg var 20 år, over 3 år siden. Det har blitt mye bedre nå, men det er veldig stivt og lettere vondt til tider.

Jeg er ingen ekspert på dette, men kan si det jeg har fått høre av forskjellige fysioterapeuter og kiropraktorer oppgjennom årene.

Det er kun tiden som kan hjelpe deg. Operasjon er uaktuelt da det ikke er et såpass stort problem for deg, og kan gjøre mere vondt enn godt.

Mange vil si at det vil hjelpe å gå turer på ulendt underlag, styrketrening osv. Dette er sant i den grad at det hjelper der å da, men vil ikke hjelpe mot å faktisk kurere prolapsen.

Det er heller ikke farlig og begynne med styrketrening igjen, forutsett at du har teknikken i orden, men det er like farlig med eller uten prolaps. Selv om du kjenner smerte, forverrer du ikke tilstanden din. Jeg bli derimot bedt om å ikke hoppe for mye, da det kunne være hardt for ryggen ved landing. (Hopping er det eneste jeg har blitt bedt om å holde med unna)

Jeg vil anbefale deg å begynne å trene igjen snarest. Bygg opp kjernemuskelnaturen din, dette vil hjelpe. Det vil som sagt ikke helbrede prolapsen, men det vil kjennes slik ut, og det er jo egentlig kun det som trengs når det kommer til prolaps.

Til slutt vil jeg bare si, jeg er ingen ekspert på noen som helst måte, dette har jeg som sagt blitt fortalt av andre som jobber med dette.

Har svært lyst til å begynne å trene igjen, men sliter som sagt med motivasjonen. Har forsøkt meg et par ganger på rygghev på stativ, men da med full fokus på strak og tilbakelent rygg, slik at den eneste rotasjonen er i hofteleddene. Men hvis jeg mister litt holdning og får fleksjon i ryggen gjør det vondt med en gang. Akkurat under trening, så lenge jeg gjør øvelsene så jeg ikke får vondt, er jeg smertefri under hele treningsøkta. Men stikkingen og stivheten kommer tilbake så fort jeg setter meg i bilen på tur hjem igjen... Endret av JaxSpacyyy
Lenke til kommentar

Erfaringer fra andre rundt meg er at du bør gå mye, og unngå å sitte stille i lengre perioder. Hvis du jobber sittende bør du f.eks ta 20 min midt på dagen å gå deg en tur.

Det vil gjøre vondt etter du har gått, men det vil på sikt gi seg.

PS: Siden jeg ikke har hatt dette selv så bør du dobbeltsjekke mine råd med andre. Kan jo hende dette ikke gjelder 100% for ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Har svært lyst til å begynne å trene igjen, men sliter som sagt med motivasjonen. Har forsøkt meg et par ganger på rygghev på stativ, men da med full fokus på strak og tilbakelent rygg, slik at den eneste rotasjonen er i hofteleddene. Men hvis jeg mister litt holdning og får fleksjon i ryggen gjør det vondt med en gang. Akkurat under trening, så lenge jeg gjør øvelsene så jeg ikke får vondt, er jeg smertefri under hele treningsøkta. Men stikkingen og stivheten kommer tilbake så fort jeg setter meg i bilen på tur hjem igjen...

Du er helt inne på noe her, all bevegelse skal komme fra hofteleddet. Det problemet mange har, derimot, er å komme inn i korrekt ryggstilling i første omgang. Ved å trene og aktivere de helt nedre ryggstrekkerne, både ifbm holdning og bevegelse, kan du hengsle over hoften med korrekt utgangspunkt. Dette vil gi ryggen din rom for helbredelse.

Lenke til kommentar

Skjønner. Men det jeg fortsatt lurer på er hvorfor jeg ikke er blitt bedre enn jeg er nå, når prolapset jeg har fått er lite - og det står mange steder at man burde bli bra etter 2-3 måneder? Har holdt på i 3 og en halv mnd nå, så da har jeg vel strengt tatt kroniske ryggsmerter, som det så fint kalles.

I dag har btw ryggen vært mye verre enn i går - i går opplevde jeg det som en svak, pulserende stikking/varmefølelse nederst i venstre korsrygg, mens i dag har hele ryggen stivnet til igjen og er sår og vond. Er akkurat som om ryggstrekkermusklaturen er betent og fæl

Lenke til kommentar

Den første tiden da jeg virkelig slet med prolapsen var det helt jævlig og sette seg ned. 

Veldig vondt de første ~15 minuttene etter jeg hadde satt meg ned, før det "slapp". Når jeg reiste meg igjen å begynte å gå låste det seg på en måte, og det føltes som at jeg fikk strøm nedover venstre fot. 

Det er helt jævlig, og jeg vet hvordan du har det. Må nok bare ta tiden til hjelp dessverre. Som sagt, uansett hva du gjør vil du ikke forverre situasjonen din i større grad enn hvis du ikke hadde hatt problemet. Ingenting å være redd for for å si det sånn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...