Gå til innhold

Mottar et større beløp fra utlandet - skatt?

Cinemarxism

Anbefalte innlegg

Hei

Kjæresten min (snart kona mi) fikk i dag overført et større pengebeløp fra moren hennes. Moren bor i utlandet, beløpet ble sendt i hennes valuta, men antar det vil tilsvare rett under NOK 200 000,- når det kommer inn.

Jeg er usikker på hvorvidt jeg skal melde fra om dette til myndighetene, og hvorvidt det skal skattes av. Hadde spurt før overføringen, men dette kom helt bardust på oss begge. Det er en slags bryllupsgave fra moren.

Skatteetatens sider står det at "For gaver og arv i 2014 eller senere skal du ikke sende inn arvemelding eller gavemelding til Skatteetaten" - men gjelder det også gaver fra utlandet? Kan formueskatt komme inn i bildet? (Pengene dama har på bok etter at dette beløpet kommer inn vil være ca NOK 300 000,-)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteetatens sider står det at "For gaver og arv i 2014 eller senere skal du ikke sende inn arvemelding eller gavemelding til Skatteetaten" - men gjelder det også gaver fra utlandet? Kan formueskatt komme inn i bildet? (Pengene dama har på bok etter at dette beløpet kommer inn vil være ca NOK 300 000,-)

På forhånd takk!

Formueskatt vil fanges opp automatisk så det er ikke noe å tenke på. Man skal også ha en del midler før dette inntreffer. Ligningsverdi på bolig, bil  og bankinnskudd minus all gjeld (det som kalles nettoformue) må overstige 1 million før man får formueskatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...