Gå til innhold

FOS og den ugjennomtrengelige vegg.

Thomazen

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig me fsgt i sommeren 2014. Da hadde jeg søkt på FOS sommer, å fikk avslag pågrunn av for lave karakterer. Søkte også FOS vinter samme året, å fikk avslag da også med samme begrunnelse. I år, så søkte jeg igjen, FOS sommer, å fikk avslag nok en gang. Da tok jeg tak, å sendte inn en ordentlig klage. 

1. Tok kontakt med min gammle batterisjef, å han sa han skulle få lagt inn en anbefaling fra Artbn.

2. Fikk min daværende troppsjef til å skrive en anbefaling (Innsatsstyrkene) der han anbefalte meg til BS. 

3. Tok et lagførerkurs å fikk meg selv gradert til Korporal. (HV-Kurs 10 dagers)

4. Fikk Kapteinen som var veilederen min på kurset, til å skrive en utbredt anbefaling om BS.

5. Skrev en 5 siders klage der jeg forklarte hele livsituasjonen min å mine karriereønsker og mål. 

6. La ved tjenesteuttalelsen min (mesteparten var "over forventet")

Igjen, fikk avslag. 

En annen grunn til at jeg også fikk avslag var at jeg ikke hadde bestått "allmennstesten" med en karakter 5 eller mer. På sesjon del 2 i 2012 låg jeg og halvsåv å visste ikke om jeg ville noe i forsvaret. 

Har hørt at grenaderer har fått ta denne testen på nytt når de vil begynne BS utdanning, så jeg ringte inn til FOS og spurte om det samme. Ble da bedt om å sende en mail videre, så skulle de se inn i saken. 

Nå til vinteren tenker jeg å gjøre akkuratt det samme, men jeg lurte bare på om det var noen her som hadde noen tips til noe mer jeg kan gjøre? 

Er usikker på om det å bare løfte vgs karakterene vil hjelpe, å dette koster jo et par 1000kr.. 
Hun jeg snakket med på FOS sa det kunne hjelpe, men hun kunne ikke garantere noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FOS har karakterkrav. Hjelper ikke å sende inn klage hvis du ikke består minstekravene. 

Jeg kjenner til personer som hadde 4 på allmenntesten. De fikk lov til å prøve å ta den på nytt når de kom på FOS. De hadde selvfølgelig de alt det andre i orden. Klarer du så får du fortsette, hvis ikke er du ferdig. 

Som jeg har skjønt så tar du allmenntesten sammen med de som søker KS (tror det kanskje var de som søker 4årig KS) tar. Har hørt den er litt vanskeligere enn den man får på sesjon. Blant annet matte delen skal være noe tyngre. Så det må du ha i baktankene. 

Lenke til kommentar

FOS har karakterkrav. Hjelper ikke å sende inn klage hvis du ikke består minstekravene. 

Jeg kjenner til personer som hadde 4 på allmenntesten. De fikk lov til å prøve å ta den på nytt når de kom på FOS. De hadde selvfølgelig de alt det andre i orden. Klarer du så får du fortsette, hvis ikke er du ferdig. 

Som jeg har skjønt så tar du allmenntesten sammen med de som søker KS (tror det kanskje var de som søker 4årig KS) tar. Har hørt den er litt vanskeligere enn den man får på sesjon. Blant annet matte delen skal være noe tyngre. Så det må du ha i baktankene. 

Det står jo ingen plass at du må ha minst karakter 3 i norsk? Hadde vært greit å visst minstekravene, så jeg evt. kunne jobbet mot dem. Leste en annen plass, at de som har realfag har et stort forsprang foran de som ikke har? 

Har fullført 3 år på vgs, men det var 2 år med vg1 og 1 år med vg2, å dette var industrifag, ikke norsk og matte..

Har vært klar i 2 år nå for å ta den prøven igjen, så er ikke noe redd for å ikke bestå. Har tatt lignende prøver nylig med veldig bra resultater. 

Det som var problemet i 2012, var at jeg var en stor slask som ikke visste hva han ville i livet, å ikke fikk noe søvn dagen før del 2. Når jeg skulle ta prøvene hadde jeg vært våken i rundt 24t, å det å dyppe av å bomme på halve prøven var ikke helt hva jeg hadde planlagt.. 

Lenke til kommentar

Det står jo ingen plass at du må ha minst karakter 3 i norsk? Hadde vært greit å visst minstekravene, så jeg evt. kunne jobbet mot dem. Leste en annen plass, at de som har realfag har et stort forsprang foran de som ikke har? 

Har fullført 3 år på vgs, men det var 2 år med vg1 og 1 år med vg2, å dette var industrifag, ikke norsk og matte..

Har vært klar i 2 år nå for å ta den prøven igjen, så er ikke noe redd for å ikke bestå. Har tatt lignende prøver nylig med veldig bra resultater. 

Det som var problemet i 2012, var at jeg var en stor slask som ikke visste hva han ville i livet, å ikke fikk noe søvn dagen før del 2. Når jeg skulle ta prøvene hadde jeg vært våken i rundt 24t, å det å dyppe av å bomme på halve prøven var ikke helt hva jeg hadde planlagt.. 

Hvor har du hørt minste karakter 3 i norsk? Jeg prøvd å lete litt, men finner ikke noe om karakterkrav på FOS. Men når jeg søkte for noen år siden, mener jeg at det var et eller annet krav når det kom til karakterer. Siden til FOS var utrolig dårlig. 

Men det er en helhets vurdering. Hvis man gjør det bra på de andre testen kan man komme gjennom med dårligere snitt enn gjennomsnittet. 

Men lurer på en ting, har du generell studiekompetanse? Jeg vet nesten 100% sikkert at det er et krav for å komme inn på FOS. 

Tror matten handlet om rekker (men dette var for noen år siden). At du skal gjette hvilke tall som er neste. Men hvis du sier du har kontroll så tror jeg på deg. 

Lenke til kommentar

Hvor har du hørt minste karakter 3 i norsk? Jeg prøvd å lete litt, men finner ikke noe om karakterkrav på FOS. Men når jeg søkte for noen år siden, mener jeg at det var et eller annet krav når det kom til karakterer. Siden til FOS var utrolig dårlig. 

Men det er en helhets vurdering. Hvis man gjør det bra på de andre testen kan man komme gjennom med dårligere snitt enn gjennomsnittet. 

Men lurer på en ting, har du generell studiekompetanse? Jeg vet nesten 100% sikkert at det er et krav for å komme inn på FOS. 

Tror matten handlet om rekker (men dette var for noen år siden). At du skal gjette hvilke tall som er neste. Men hvis du sier du har kontroll så tror jeg på deg. 

Nei det var det jeg mente. Trodde du påsto i første innlegg at en trengte et visst snitt i karakterer. Det tviler jeg jo på. M

Men det som er værst, er jo at jeg ikke kommer inn på FOS engang. Jeg vet godt at jeg hadde klart testene fint, og feltøvelsen ville vært piece of cake. Føler meg så psykisk klar at jeg nesten kunne meldt meg på marinejegeropptak. 

Tror ikke jeg har generell studiekompetanse nei? Gikk jo yrkesfag, byggfag vg1, tip vg1 og så mekanisk vg2. Forstår ikke hvorfor en som kan historie og regne prosent bedre enn meg skal ha en så stor fordel. Det å kunne fikse en lastebil i bushen burde jo vært mer relevant. 

Ja, allmennstesten skal nok gå greit. Får prøve å ta en tlf til dem i morgen å høre mer med hva som er de konkrete kravene angående utdanning. 

Lenke til kommentar

Nei det var det jeg mente. Trodde du påsto i første innlegg at en trengte et visst snitt i karakterer. Det tviler jeg jo på. M

Men det som er værst, er jo at jeg ikke kommer inn på FOS engang. Jeg vet godt at jeg hadde klart testene fint, og feltøvelsen ville vært piece of cake. Føler meg så psykisk klar at jeg nesten kunne meldt meg på marinejegeropptak. 

Tror ikke jeg har generell studiekompetanse nei? Gikk jo yrkesfag, byggfag vg1, tip vg1 og så mekanisk vg2. Forstår ikke hvorfor en som kan historie og regne prosent bedre enn meg skal ha en så stor fordel. Det å kunne fikse en lastebil i bushen burde jo vært mer relevant. 

Ja, allmennstesten skal nok gå greit. Får prøve å ta en tlf til dem i morgen å høre mer med hva som er de konkrete kravene angående utdanning. 

Da tror jeg vi har funnet problemet. Mener at du må ha generell studiekompetanse for å komme inn på FOS. Det er derfor du har fått avslag på avslag. Selvfølgelig er det nesten umulig svar på det på FOS sine sider. Men tar du en telefon vil du helt sikkert få svar på det.

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi har funnet problemet. Mener at du må ha generell studiekompetanse for å komme inn på FOS. Det er derfor du har fått avslag på avslag. Selvfølgelig er det nesten umulig svar på det på FOS sine sider. Men tar du en telefon vil du helt sikkert få svar på det.

Jepp. Ringte de inn nå, å de sa at det ikke var et krav om generell studiekompetanse, men du fikk automatisk avslag om du ikkje hadde det.. 

Utrolig tåpelig, at alle skal bli dratt under samme kam, når noen har 1 fullt år med haugevis av erfaring som ingen ferske skoleelever har. 

Lenke til kommentar

Jepp. Ringte de inn nå, å de sa at det ikke var et krav om generell studiekompetanse, men du fikk automatisk avslag om du ikkje hadde det.. 

Utrolig tåpelig, at alle skal bli dratt under samme kam, når noen har 1 fullt år med haugevis av erfaring som ingen ferske skoleelever har. 

Merkelig av de å si at det ikke er et krav, men at man får avslag hvis man ikke har det. 

Men det er bra at du endelig har fått et svar på avslagene. Lykke til videre ! 

Lenke til kommentar

Merkelig av de å si at det ikke er et krav, men at man får avslag hvis man ikke har det. 

Men det er bra at du endelig har fått et svar på avslagene. Lykke til videre ! 

Veldig merkelig ja.. det var pågrunn av konkurransen sa hun. 

Jeg har ikke gidd opp enda, så jeg ringte skolen direkte å spurte. Nå som jeg vil på Fos Vinter, ringte jeg HV-skolen, for Innsats. 

Forklarte at jeg var i Innsats og hadde lagførerkurs og diverse, å da sa han det ikke skulle være et problem for meg å komme inn. 

Før hadde de fokusert veldig mye på teoretikere (freshman's) å de hadde erfart at mesteparten av de bare gikk forsvaret 1-2 år før de gikk tilbake i det sivile for å studere. 

Han sa derfor at i år ville de skifte fokuset over til de som faktisk har vært inne før, er mer praktikere og som faktisk sier de vil være over lenger tid i forsvaret. 

De eneste problemet er at dette ønsket har ikke kommet fram til FPVS enda, så når jeg forklarte dette til dem var de sta som geiter, å svarte bare med at jeg hadde for lave karakterer og jeg kom til å få avslag. 

Veldig frustrerende å se forsvaret satse på de skoleflinke som ofte ikke har planer om å være der, enn de som er flinkere praktisk, har tidligere erfaring, og faktisk vil være i Forsvaret over lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du vil være i forsvaret, koffer ikke bare bli grenader?? 

Gjør en god jobb der så blir du sendt på GBK som tilsvare BS bare at du har fått lønn hele tiden..

Er ikke alltid så lett å få jobb som grenader. Og det er ofte flere som står i kø for å gå GBK (som har lenger erfaring enn en ny ansatt)

Så befalskolen gjennom FOS er den mest sikre veien å gå.

Endret av toy_man
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjør en god jobb der så blir du sendt på GBK som tilsvare BS bare at du har fått lønn hele tiden..

Etter at jeg begynte i forsvaret, ville jeg etter bare en uke inne, være en leder. Jeg ble utnevnt til troppskommandant (fancy tittel ikke sant?) som hadde ansvar for å sjekke at alle i troppen hadde hva de trengte, melde inn de som skulle til sykestuen/tannlegen, å rapportere hvordan stemningen var. Dette var i rekrutten, og etter det gjorde jeg alt jeg kunne for å få mer ansvarsoppgaver. 

Når jeg hadde tatt lagførerkurset og fått tilbakemelding fra veilederen min om at jeg var en "naturlig leder", så var det ingen tvil om at det var bare dette jeg ville. 

Derfor er desverre Grenader, ikke noe jeg vil bli.

Lenke til kommentar

Er ikke alltid så lett å få jobb som grenader. Og det er ofte flere som står i kø for å gå GBK (som har lenger erfaring enn en ny ansatt)

Så befalskolen gjennom FOS er den mest sikre veien å gå.

Enig i det, men kommer man ikke inn på FOS og vil jobbe i forsvaret så  er jo grenader en fin jobb. Du vil også få mye lederansvar hvis du drar til en vernepliktig bataljon på setermoen/skjold/bardufoss. 

Men etter min erfaring så er det slik at de som har gjort en god jobb og har vist potensialet for å bli en god leder så blir de sendt på GBK. Er også flere grenaderer som har blitt midlertidige lagførere/vognkommandører for så ha gått på GBK. 

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvor man er grenader hvorvidt de blir testet eller ikke. Uansett må man til pers på FOS for GBK og vise at man greier kravene den dagen testen går. AE for opptak på befalsskole er minimum 5. Man blir testet på sesjon og FOS. Det er de to sjansene man får. Kroppen din kan trenes og resultatene kan forandre seg. Når det gjelder evnenivå kan det i liten grad trenes så der er det genene dine som rår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hvor man er grenader hvorvidt de blir testet eller ikke. Uansett må man til pers på FOS for GBK og vise at man greier kravene den dagen testen går. AE for opptak på befalsskole er minimum 5. Man blir testet på sesjon og FOS. Det er de to sjansene man får. Kroppen din kan trenes og resultatene kan forandre seg. Når det gjelder evnenivå kan det i liten grad trenes så der er det genene dine som rår.

Alle grenaderer blir testet årlig på lik linje med befal og offiserer. 

Det er som regel slik at når en grenader har gjort en god jobb og trsjef samt kompani/esksjef tar en vurdering av soldaten og finner ut at de vil sende han på GBK så innehar han så og si alltids minimumskravene. 

Lenke til kommentar

Det er som regel slik at når en grenader har gjort en god jobb og trsjef samt kompani/esksjef tar en vurdering av soldaten og finner ut at de vil sende han på GBK så innehar han så og si alltids minimumskravene. 

Kravet til årlig fysisk test for befal har ikke samme krav som til FOS. Ikke trenger årlig prøve å være 3000m heller.

Bare for å nevne det så sender man ikke grenaderer til GBK ene og alene fordi at de har gjort en god jobb. Det må finnes avdelingsbefalshjemler å ansette de i etter endt GBK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kravet til årlig fysisk test for befal har ikke samme krav som til FOS. Ikke trenger årlig prøve å være 3000m heller.

Bare for å nevne det så sender man ikke grenaderer til GBK ene og alene fordi at de har gjort en god jobb. Det må finnes avdelingsbefalshjemler å ansette de i etter endt GBK.

Det stemmer. Men som oftest når man sender grenaderer på GBK så er det fordi det har åpnet seg en stilling som lagfører innad i egen tropp. 

Der jeg jobbet før så var blant annet flertallet av lagførerne i troppen tidligere grenaderer.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...