Gjest Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hvis jeg finner en nøkkel utenfor et hus, også tar jeg nøkkelen og låser meg inn i huset. Kan jeg da dømmes for innbrudd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hvis jeg finner en nøkkel utenfor et hus, også tar jeg nøkkelen og låser meg inn i huset. Kan jeg da dømmes for innbrudd? Selvfølgelig kan du det. Du eier ikke huset, og dermed bryter du deg inn dersom du ikke har fått tillatelse av eieren. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Men jeg bryter jo meg ikke inn. Hvis jeg låser opp med en nøkkel som noen har mistet, og ikke tar noen ting derfra, men bare går ut igjen, så kan jeg vel ikke straffes for innbrudd? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Kanskje ikke for innbrudd, men f.eks ulovlig ferdsel (eller tilsvarende). Eller kanskje som planlagt/påtenkt innbrudd. Det hele vil nok også koke ned til situasjonen i seg selv og rundt det. Blir du fersket når du går ut, eller mens du surrer rundt i leiligheten på natta. Det samme gjelder nok i like stor grad om det er en ulåst dør til et hus. Da du ikke har noe der å gjøre, det er privat, og ikke noe man gjør ved et uhell. Endret 29. september 2015 av Andrull Lenke til kommentar
skripis Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§268 § 268. Uberettiget adgang eller opphold Den som uberettiget skaffer seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig, eller som uberettiget forblir på et slikt sted, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Den som uberettiget oppholder seg på fremmed grunn til tross for oppfordring om å forlate stedet, straffes med bot. 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hva med åpen dør hvor man går rett inn , dvs døra er helt åpen , man tar ikke i noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Nei. du kan ikke oppholde deg på annens manns eiendom uten tillatelse. Selv om det er enkelt å skaffe seg tilgang. Du kan ikke ta noe andre eier heller, selv om det ligger rett foran nesa på deg. Det samme gjelder nok i like stor grad om det er en ulåst dør til et hus. Da du ikke har noe der å gjøre, det er privat, og ikke noe man gjør ved et uhell.Vel, jeg gikk inn i feil hybel en gang. Etter en noe fuktig kveld (ikke dyvått, men uansett). Etasjene var jo søkk like og jeg må ha rota det til i heisen. La ikke merke til nummeret på døra. Jeg ble minst like overrasket som hybelens beboer. Hun satt i sofaen når jeg kom snublende inn, over noen sko som var svært ugunstig plassert. To ting å bemerke til historien; a) Jeg (samt enkelte andre) hadde "master"-nøkkel til brakka. Disse passet til ganske mange av hyblene. Ble noe oppvask av akkurat det på et langt senere tidspunkt, men det er annen historie. Derfor fikk jeg låst meg inn feil dør. b) Jeg fikk min straff. Hybelens beboer og undertegnede blei gift noen år seinere. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Du har rett i at det etter gjeldende straffelov er et vilkår at man som utgangspunkt må beskadige noe, typisk en lås, for at det skal kunne være et innbrudd, (samt dirk, og ulovlig fravende nøkkel fra eier). På førstkommende torsdag trer imidlertid ny straffelov i kraft, og da gjelder den bestemmeslen som allerede er sitert inn her på handlinger begått fra og med den dag. Strafferammen øker samtidig til det dobbelte. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Litt rart at det skal være mindre straffbart å ta seg inn på andres eiendom med en nøkkel man har funnet, enn med en man har forfalsket. Er ikke akkurat en ærligere sak. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Litt rart at det skal være mindre straffbart å ta seg inn på andres eiendom med en nøkkel man har funnet, enn med en man har forfalsket. Er ikke akkurat en ærligere sak. Forskjellen ligger i at plassar der det står åpent (eller du har skaffa deg nøkkel til) er plassar der eigaren ikkje har gjort nok for å beskytte mot inntrengning, medan ein ved å bryte eller dirke opp låsen har aktivt gått inn for å øydelegge sikkerheitsinnrettninga. Det kokar vell også litt ut i at det ikkje skal være straffbart å ta seg inn ein plass dersom det skyldes eit uhell, då blir det fyrst straffbart dersom du blir bedt om å gå utan å gjere det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Ja, jeg mente hvis hensikten er like ond enten man dirker eller har funnet en nøkkel. Å finne en mistet nøkkel, lete opp eieren for så å låse seg inn og ta tingene hans, er da minst like ille som å dirke opp døren. En innbruddstyv har i hvert fall en viss arbeidsmoral, dette er tilfeldig ondskap. Endret 29. september 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Tjuveri er uansett straffbart sjølv om døra står åpen, men om du ikkje har forsøkt å låse døra igjen så kan du ikkje anklage dei som går inn for innbrudd. Lenke til kommentar
Mohdaw Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Hvis jeg finner en nøkkel utenfor et hus, også tar jeg nøkkelen og låser meg inn i huset. Kan jeg da dømmes for innbrudd? Ja. Det følger av straffeloven§ 268 "Den som uberettiget skaffer seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig, eller som uberettiget forblir på et slikt sted, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. Den som uberettiget oppholder seg på fremmed grunn til tross for oppfordring om å forlate stedet, straffes med bot." spørsmålet vil være om du uberettiget har skaffet deg adgang til en annens hus. Når du finner en nøkkel og bruker denne for å låse deg inn i en annen person sitt hus (uten eieren sitt samtykke) er du vel vitende, eller holder det for mest sannsynlig at du bryter loven. Du har således uberettiget skaffet deg adgang til huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå