Donkey Kong Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Laderen til min trofaste Acer Aspire V3 571G-laptop tok kvelden i helgen. Den bruker en 90w-lader. Tilfeldigvis har jeg en 65 w-lader liggende, og jeg har noen spørsmål. 1: Kan denne maskinen skades dersom jeg bruker 65w-laderen? Jeg leser litt motstridende meldinger på nettet om dette. 2: Enkelte på ulike forum skriver at den eneste forskjellen (på å lade med 65 og ikke 90) er at laptopen lades opp tregere. Andre mener at ytelsen vil gå ned og at gaming derfor er uaktuelt. Hva er korrekt her? Jeg har selv vanskelig for å forstå hvordan ytelsen skal gå ned dersom laptopen har strømmen den trenger. Takker på forhånd for svar. Endret 29. september 2015 av Donkey Kong Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hva er Volt og amper på de? Altså den gamle og den andre. Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Nei nei nei!!! Hvis det er feil spenning kan du ødelegge veldig mye. Har du for lite strøm så kan det ikke være nok til at pc'en drives. Sjekk spenninga på laderen, er den samme? Sjekk strømmen på laderen, hvor stor forskjell? Du kan fint bruke en lader med mindre, men det krever at du vet litt om din pc. Normalt så drar en bærbar kun maks effekt med batteri og cpu på 100% samtidig. eksempel. Bærbar med 60% batteri og full cpu = 60w Bærbar med 100% batteri og full cpu = 25w Bærbar med 98% batteri og full cpu = 60w Bærbar Uten batteri og full cpu = 25w Jeg har ikke sjekket det, men det kan hende at avslått bærbar, med batteri i for lading ikke trekker 60w, men noe mindre. Endret 29. september 2015 av kjeita Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Polaritet kan også være feil, pluss og minus. Lenke til kommentar
kjeita Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Du har rett i det, men det har vært standard veldig lenge, så jeg håper virkelig ikke det er feil. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 men det har vært standard veldig lenge, Jepp, men vi vet ikke hva TS har.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) 1. Går ut fra korrekt spenning, da dette som nevnt over må stemme mer eller mindre. Man kan ha flaks at en liten forskjell kan godtas, men det er risky. 2. Det er et par ting som KAN skje. Akkurat nøyaktig vil variere med hvordan hvert strømadapter er laget, og hvilken PC det er snakk om. Det er tvilsomt noen god oversikt over hva som skjer på forskjelloge laptoper. Alternativ 1: Laptopen trekker mer enn 65W (høyt sannsynlig/helt sikkert) ved gitte situasjoner. Typisk hard gaming. 1.1: Dette gjør enten at adapteret jobber overtid deluxe. Og følgelig blir svært varmt. -1.1.1: Best case er da at du forringer levetiden kraftig. Samtidig som strømmen blir støyete og også kan forringe laptopens levetid noe. -1.1.2: Sikringen i adapteret går -1.1.3: Worst case er brann. 1.2 Eller så har adapteret strømbegrenser, som skrur ned spenningen. Dette vil da kunne få maskinen ( om den er smart) til å reagere med at den: - 1.2.1 Jekker ned ytelsen - 1.2.2 Skru av lading - 1.2.3 Velger å kompensere med økt strømtrekk, som igjen sender oss til punkt 1.1. Alternativ 2: PCen bruker ikke hele kapasiteten til adapteret. Dette er nok dog svært situasjonbestemt. At den bruker under 65W er å forvente under lett/middels lett bruk. Men kan øke noe under lading. Jeg forventer i grunn hovedsakelig 65W+ trekk, enten under bruk + lading, eller tung spilling/bruk. Ville jeg gjort det? Nja. Kanskje under kontrollerte omgivelser, og da kun til nødlading. Noe jeg altså også har gjort, nettopp med 65W adapter på en 90W acer. Skulle jeg spillt, så ville jeg gjort det kun på batteri, og så bare brukt adapteret til å lade senere. Uansett ikke en varig løsning, og med mindre du faktisk gjør målinger/ holder den under oppsyn med måledata på effekttrekk, så ville jeg begrenset meg til svært lett arbeid. Endret 29. september 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 men det har vært standard veldig lenge, Jepp, men vi vet ikke hva TS har.. Sjansen for at noen går bort fra en universell standard, og generelt fornuftig ingeniørkonst, kombinert med å bruke en plugg som er identisk med en som HAR fulgt normal logikk, er forsvinnende liten. Jord/isolasjon er alltids ytterkappa på slike hurtigkoblinger, da det beskytter deg og utstyret fra kortslutning/støt. Det beskytter også noe mot støy, og vært vanlig i elektronikkindustrien siden PC ble skapt, og sikkert før det og. Sannsynlig det minste problemet her. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Heh! Har sett bl.a at folk har klippet av plugger fra andre strømforsyninger og skøytet kablene feil, shit happens Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Snakker vi på det premisset at ting er heimsnekra eller modifisert, så gjør vel det hele diskusjonen meningsløs. Da kan alt skje. Ja, det kan jo hende noen har satt inn utstyr som leverer flere titusen volt og dermed kan skade deg om du forsøker å måle det... Skal vi spore oss inn på infoen man sitter ved? Selv om det altså er HELT ok å sjekke polaritet, så er det å nevne det som en feil, bare å få ting til å bli virke unødvendig problematisk for "young players". Endret 29. september 2015 av Andrull Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det skader jo ikke laptop, men kan ødelegge laderen. Om laderen er N-merket, så har den termisk sikring, og skal ikke brenne selv om den belastes mer enn spec. En god lader vil ikke engang ta skade, men kun begrense output til ca 3.5 A (jeg har kun erfaring med IBM og Fujitsu-ladere, men de er sikkert generiske...?) Ville ikke hatt noe problem med å bruke den selv, men kun om jeg kunne se den hele tiden, og den ikke lå direkte på eikeparketten... Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Hva er Volt og amper på de? Altså den gamle og den andre. Jeg har begrenset kunnskap om volt, ampere osv, men kan liste opp det som står på etikettene. På 90W-laderen står det blant annet: 100-240V-1,5(1,5A). 50-60 Hz. 19V= 4,74A (4,74A) På 65W-laderen står det blant annet 100-240V-1,6 (1,6A) 50-60 Hz. 19V=3,42A (3,42A) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Du har jo riktig spenning på laderen så om polariteten er riktig er det nok rimelig safe å bruke den til å lade batteri og bruke maskinen enkelt. Det jeg ville gjort er å lade maskinen og spille kun på batteri. Noe annet ville være risky. Endret 29. september 2015 av vidor Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 1. Går ut fra korrekt spenning, da dette som nevnt over må stemme mer eller mindre. Man kan ha flaks at en liten forskjell kan godtas, men det er risky. 2. Det er et par ting som KAN skje. Akkurat nøyaktig vil variere med hvordan hvert strømadapter er laget, og hvilken PC det er snakk om. Det er tvilsomt noen god oversikt over hva som skjer på forskjelloge laptoper. Alternativ 1: Laptopen trekker mer enn 65W (høyt sannsynlig/helt sikkert) ved gitte situasjoner. Typisk hard gaming. 1.1: Dette gjør enten at adapteret jobber overtid deluxe. Og følgelig blir svært varmt. -1.1.1: Best case er da at du forringer levetiden kraftig. Samtidig som strømmen blir støyete og også kan forringe laptopens levetid noe. -1.1.2: Sikringen i adapteret går -1.1.3: Worst case er brann. 1.2 Eller så har adapteret strømbegrenser, som skrur ned spenningen. Dette vil da kunne få maskinen ( om den er smart) til å reagere med at den: - 1.2.1 Jekker ned ytelsen - 1.2.2 Skru av lading - 1.2.3 Velger å kompensere med økt strømtrekk, som igjen sender oss til punkt 1.1. Alternativ 2: PCen bruker ikke hele kapasiteten til adapteret. Dette er nok dog svært situasjonbestemt. At den bruker under 65W er å forvente under lett/middels lett bruk. Men kan øke noe under lading. Jeg forventer i grunn hovedsakelig 65W+ trekk, enten under bruk + lading, eller tung spilling/bruk. Ville jeg gjort det? Nja. Kanskje under kontrollerte omgivelser, og da kun til nødlading. Noe jeg altså også har gjort, nettopp med 65W adapter på en 90W acer. Skulle jeg spillt, så ville jeg gjort det kun på batteri, og så bare brukt adapteret til å lade senere. Uansett ikke en varig løsning, og med mindre du faktisk gjør målinger/ holder den under oppsyn med måledata på effekttrekk, så ville jeg begrenset meg til svært lett arbeid. Takk for veldig bra svar. Jeg våget å lade litt mens maskinen var avslått. Tok deretter ut lader og slo på laptop. Virker som den ladet litt opp, men tror jeg heller går til innkjøp av ny, korrekt lader. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det finnes mange varianter av den maskinen. Hvordan skal vi vite hvilken du har, og følgelig hvor mye strøm den bruker? De selger ladere med 65 watt, så det kan være trygt. http://www.batteryupgrade.no/shopBrowser.php?assortmentProductId=17984554&shopGroupId=92038293&tracker=adwords_no_GP-pla_Notebook_ADPT_adpt&gdataKwd=&gdataType=pla&gclid=CMz01uXSnMgCFaXNcgodszYFTw#/assortmentProductId/17984554/shopGroupId/92038293 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Står vanligvis under maskinen eller i batterirom hvilken type lader ang. volt og amper. På 90W-laderen står det blant annet: 100-240V-1,5(1,5A). 50-60 Hz. 19V= 4,74A (4,74A) Denne er original. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå