Gå til innhold

Carola lar flyktninger bo i sitt eget hjem - et eksempel til etterfølgelse!

Anbefalte innlegg

Skole er obligatorisk og ingen i Norge er direkte rasende over å betale skatt til det formålet.

Din interesse er flyktninger. Jeg vil ikke betale for din interesse.

Ok, la oss se om jeg har forstått deg riktig:

- Det er ikke umoralsk for deg å tvinge dine interesser på andre fordi det er mange på din side.

- Det er umoralsk for meg å tvinge mine interesser på andre. Jeg antar derfor at det er fordi det ikke er mange nok som er enig med meg.

Hvor stor andel av befolkningen må være enig før det ikke er umoralsk å tvinge sine interesser på andre?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stråmann?

Hvor har jeg påtvunget mine interesser? Skole? Det er det norske storting som har vedtatt at skole er obligatorisk og så lenge det er det er skole alles interesse. 

"Hvor stor andel av befolkningen må være enig før det ikke er umoralsk å tvinge sine interesser på andre?"

Ja det er det interessante spørsmålet. Jeg mener staten bør være liten. På den måten reduserer man problemstillingen i spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Nei, ingen stråmann. Du må gjerne påpeke hvorfor du mener det.

Ja, du - og andre - har påtvunget andre deres interesser ved å gjøre skole obligatorisk og finansiert over skatteseddelen. Hvis dette ikke teller fordi Stortinget har vedtatt det, da teller det heller ikke for denne saken.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet er nærest mulig 100% som mulig. Og for å klare det må staten være liten. 

Andre folk skal ikke betale for mine interesser(hvis de ikke har lyst) og jeg skal heller ikke betale for deres(hvis jeg ikke har lyst).

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg er ikke enig i at det eneste som teller er negativ frihet, og i enkelte tilfeller synes jeg derfor tvang er legitimt. For eksempel synes jeg ikke det er moralsk galt å stjele en brødskive for å redde et liv.

Det er det ene. Jeg er heller ikke enig i at tvang plutselig blir greit av at det er mange som tvinger få.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Hva hvis du stjeler en brødskive for å redde et liv og personen(e) du stjeler fra vil dø hvis de ikke får den samme brødskiva? Hvorfor skal vi velge hvem som lever og dør, hvor er moralen i det?

Moral er tillært, moralen deres kan være veldig på jordet i forhold til det som egentlig er riktig og rettferdig. Jeg har en lett blanding av hva dere begge sier, dere har rett begge to til en viss grad. Å stå på sitt uten å kunne ta lærdom fra andre er helt borti natta. Man må klare å se ting fra begge sider på en objektiv måte og argumentere derfra, dere bare krangler uten å faktisk komme frem til noe fornuftig i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva hvis du stjeler en brødskive for å redde et liv og personen(e) du stjeler fra vil dø hvis de ikke får den samme brødskiva? Hvorfor skal vi velge hvem som lever og dør, hvor er moralen i det?

Moral er tillært, moralen deres kan være veldig på jordet i forhold til det som egentlig er riktig og rettferdig. Jeg har en lett blanding av hva dere begge sier, dere har rett begge to til en viss grad. Å stå på sitt uten å kunne ta lærdom fra andre er helt borti natta. Man må klare å se ting fra begge sider på en objektiv måte og argumentere derfra, dere bare krangler uten å faktisk komme frem til noe fornuftig i det hele tatt.

Det var vel ganske implisitt at de jeg stjeler brødskiven fra ikke vil dø? Hvis ikke så sier jeg det eksplisitt nå: de jeg stjeler brødskiver fra vil ikke dø.

Med all respekt så forstår jeg ikke hva du snakker om. Bortsett fra det siste innlegget, hvor jeg sier at tvang ikke er den enste relevante beslutningsvariabelen i moralske spørsmål, så har ikke jeg argumentert for noe som helst. Jeg har bare brukt blinc sitt argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...