Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

Blodfans er generelt en uting. Som forbruker er det ganske dumt da du har låst deg selv til ett merke og ikke har anelse om hva de andre driver med eller leverer.

Hva er det med deg/dere og disse påstandene om at man ikke aner hva de andre driver med, og dermed samtidig hinter til at man ikke har kjøpt "det beste"?

 

Holder det ikke at man har datadingser som løser behovene på en supergod måte?

 

Hva har du gjort for å gjøre deg skikkelig godt kjent med Apple sine produkter og løsninger da? For jeg antar at du ikke har låst til Windows eller Android sånn at du også handler Apple?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sekt eller ikke sekt, kjøper man et funksjonelt produkt for "opplevelsen" av å eie produktet, har man latt seg narre.

Jeg tror at folk skal få lov til å kjøpe sine dingser basert på sine egne vurderinger. Noen er kanskje ute etter "opplevelsen" (hva nå det måtte være), mens andre er ute etter tekniske spesifikasjoner eller andre ting. Jeg har ikke lyst til å si at det ene valget er å bli narret, de andre valgene er det ikke.

 

Hvis du med "opplevelsen" mener kun den opplevelsen man får når man holder produktet i henda, og altså ikke noe av det funksjonelle, så er det antagelig den opplevelsen disse kundene er ute etter. Så langt jeg klarer å oppfatte spiller alle produsentene innen mobiltelefoni på disse følelsene, kanskje aller mest Samsung med sin buede skjerm.

 

Hvis du med "opplevelse" mener den totale kundeopplevelsen fra man første gang er i kontakt med en produsent og frem til man har produkter og løsninger fra denne produsenten og kanskje trenger support og annen bistand, så er Apple en av de som legger stor vekt på dette. Det er ikke like viktig som at produkter og løsninger fungerer godt over tid, men det å oppleve at man har en god kundeopplevelse er også en del av helheten.

 

Men hvis du med "opplevelsen" også tar med en komplett datahverdag uten småproblemer og irritasjon, og det er forhåpentlig den opplevelsen de fleste er ute etter, så tror jeg nok vi alle er rimelig flinke til å ta våre bevisste valg (blant konkurrenter og reklame) til at vi over tid omgir oss med produkter og løsninger som gir oss en fin datahverdag.

Lenke til kommentar

Sekt eller ikke sekt, kjøper man et funksjonelt produkt for "opplevelsen" av å eie produktet, har man latt seg narre.

Nei, ikke nødvendigvis. men så vet ikke jeg hva du legger i "opplevelsen".

men siden dette er en iphone tråd så la oss sammenligne specs som et eksempel. 2 kjerner på 1,9ghz, 2GB med ram er jo ikke noe å rope hurra for når man ser på android toppmodellene, men opplevelsen er jo en kjapp telefon i praksis og en telefon som scorer godt på benchmarks. ofte kommer den ut som nr 1 eller 2.

Lenke til kommentar

 

Sekt eller ikke sekt, kjøper man et funksjonelt produkt for "opplevelsen" av å eie produktet, har man latt seg narre.

..

 

For noen bisarre spekulasjoner. Kanskje du skal lese en gang til? I et funksjonelt produkt er det funksjonen og evnen til å utføre dette som er det viktige. Flere her inne har ved flere anledninger beskrevet at "opplevelsen av å eie produktet i seg selv" er noe Apple satser på, og hvorfor flere kjøper og er trofast til merket. Dette er å la seg narre.

 

Det er rent overførbart til merkevarer i klessammenheng. Tåpelig, spør du meg.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

 

Sekt eller ikke sekt, kjøper man et funksjonelt produkt for "opplevelsen" av å eie produktet, har man latt seg narre.

..

 

For noen bisarre spekulasjoner. Kanskje du skal lese en gang til? I et funksjonelt produkt er det funksjonen og evnen til å utføre dette som er det viktige. Flere her inne har ved flere anledninger beskrevet at "opplevelsen av å eie produktet i seg selv" er noe Apple satser på, og hvorfor flere kjøper og er trofast til merket. Dette er å la seg narre.

 

Det er rent overførbart til merkevarer i klessammenheng. Tåpelig, spør du meg.

 

 

Hvis Apple sine produkter og tjenester ikke hadde vært godt funksjonelle, så kanskje jeg kunne gitt deg et poeng. Men de er jo svært gode på funksjoner også, det er lite man funksjonelt ikke kan løse med Apple som man kan løse med andre produkter.

 

Da blir det noe merkelig å bruke begrep som "å narre" noen...

 

Ja, Apple forsøker på samme måte som svært mange andre produsenter å gjøre totalopplevelse til noe bra, også det å eie produktet. Men skiller dette seg noe særlig fra andre dataleverandører? Annet enn at andre kanskje vektlegger dette noe lavere...?

Lenke til kommentar

Vektlegger det mye mindre*, og nei, jeg er ikke uten videre enig i at apple-produkter generelt er "svært gode på funksjoner". Noen apple-produkter er svært gode på noen funksjoner, men gjevnt over har produktene en lavere funksjonalitet enn tilsvarende produkter fra andre leverandører. Bare så det er klart: Plattformfrihet er en essensiell funksjon ved spille- og lagringsenheter.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vektlegger det mye mindre*, og nei, jeg er ikke uten videre enig i at apple-produkter generelt er "svært gode på funksjoner". Noen apple-produkter er svært gode på noen funksjoner, men gjevnt over har produktene en lavere funksjonalitet enn tilsvarende produkter fra andre leverandører. Bare så det er klart: Plattformfrihet er en essensiell funksjon ved spille- og lagringsenheter.

Riktig verktøy til riktig bruk bør antagelig ligge i bunn. Spille- og lagring legger kanskje noen føringer som gjør at man må velge noe spesielt.

 

For de fleste, uansett om det er bedrift eller privat, så vil nok de ulike datadingsene dekke de aller fleste behov på en god måte.

Lenke til kommentar

Hvis det nå er slik at Apple produkter kan side stilles med konkurrentene på softvare og programvare  ( at noen mener at Apple sine dingser er dårligere elle bedre stilt  kan man se bort fra i denne sammenhengen )  hva er det da som fremhever den  påståtte spesielle opplevelsen ?

 

Det er jo ingen god opplevelse hvis det funger dårligere en forventet ?

 

så hva er denne "opplevelsene" for noe ?

Lenke til kommentar

Hvis det nå er slik at Apple produkter kan side stilles med konkurrentene på softvare og programvare ( at noen mener at Apple sine dingser er dårligere elle bedre stilt kan man se bort fra i denne sammenhengen ) hva er det da som fremhever den påståtte spesielle opplevelsen ?

 

Det er jo ingen god opplevelse hvis det funger dårligere en forventet ?

 

så hva er denne "opplevelsene" for noe ?

Hver for seg er ikke nødvendigvis "opplevelsen" så veldig forskjellig, selv om grensesnittet mot brukeren er ulikt bygget opp.

 

Det er først når man går "all-in" at opplevelsen av de ulike systemene kommer til sin fulle rett. For meg gir altså Apple meg en betydelig bedre totalopplevelse enn Windows/Android ga meg. Det betyr mye mer for meg enn om et kamera har 8 eller 98 megapiksler, om det er 2 eller 200 kjerner i en prosessor eller om det er mulig å skru og justere på masse ulike innstillinger.

 

Dermed sier jeg ikke at Windows/Android ikke fungerer godt sammen. Det gjør det helt sikkert. Noe som er fint dor dem som har valgt dette, men som altså ikke betyr så mye for meg som har valgt Apple.

 

For noen er det nettopp de tingene med å finjustere på masse små innstillinger som betyr mye, og da velger man kanskje Windows og Android som gir disse mulighetene.

 

I tillegg til det ovennevnte gir Apple meg en helt annen kvalitetsopplevelse enn produkter fra andre leverandører. Det gjelder gjennomgående. Samtidig har jeg svært lite driftsproblemer. Det betyr mye.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Hvis det nå er slik at Apple produkter kan side stilles med konkurrentene på softvare og programvare ( at noen mener at Apple sine dingser er dårligere elle bedre stilt kan man se bort fra i denne sammenhengen ) hva er det da som fremhever den påståtte spesielle opplevelsen ?

 

Det er jo ingen god opplevelse hvis det funger dårligere en forventet ?

 

så hva er denne "opplevelsene" for noe ?

Hver for seg er ikke nødvendigvis "opplevelsen" så veldig forskjellig, selv om grensesnittet mot brukeren er ulikt bygget opp.

 

Det er først når man går "all-in" at opplevelsen av de ulike systemene kommer til sin fulle rett. For meg gir altså Apple meg en betydelig bedre totalopplevelse enn Windows/Android ga meg. Det betyr mye mer for meg enn om et kamera har 8 eller 98 megapiksler, om det er 2 eller 200 kjerner i en prosessor eller om det er mulig å skru og justere på masse ulike innstillinger.

 

Dermed sier jeg ikke at Windows/Android ikke fungerer godt sammen. Det gjør det helt sikkert. Noe som er fint dor dem som har valgt dette, men som altså ikke betyr så mye for meg som har valgt Apple.

 

For noen er det nettopp de tingene med å finjustere på masse små innstillinger som betyr mye, og da velger man kanskje Windows og Android som gir disse mulighetene.

 

I tillegg til det ovennevnte gir Apple meg en helt annen kvalitetsopplevelse enn produkter fra andre leverandører. Det gjelder gjennomgående. Samtidig har jeg svært lite driftsproblemer. Det betyr mye.

 

 

En behøver heller ikke gå ‹‹all in›› for å få en god totalopplevelse og noe som fungerer godt etter min mening.

 

For vår del så benytter hele familien Mac, mens min eldste datter og jeg benytter Android mobil/nettbrett, og fruen og yngste datteren benytter iPhone.

 

For min del så fungerer Macen meget godt sammen med Android ‹‹dingsene››, pga google kontoen som synker kalender, kontakter og mail, og så benytter jeg Dropbox til bilder og dokumenter. Der har jeg min løsning som fungerer helt optimalt for min del, og til de behovene jeg har.

 

Windows maskin blir aldri mer aktuelt for min del, ei heller iPhone/iPad på privat basis.

 

Mens andre får sette sammen sine egne ‹‹drømme-pakker›› og melde seg inn i den/dem ‹‹gruppen(e)›› de føler for, jeg klarer meg meget bra utenfor enhver gruppe.

Eller forresten, kanskje jeg har fått et litt vel godt øye til Fuji for tiden, men det skal jeg helt fint klare å leve med ;-)

Lenke til kommentar

Når jeg hører at noen blir beskrevet som å ha et religiøst forhold til Apple tenker jeg først og fremst på de (riktignok svært få) av brukerne som tilsynelatende ser på Apple som Veien, Lyset og Livet. Altså de som mener stor skjerm på mobiltelefon er fullstendig bortkastet helt til den dagen Apple kaster seg på "stor skjerm-bølgen", eller at NFC på mobile enheter er unyttig/ubrukelig helt til Apple velger å implementere det i sine egne enheter. DA er plutselig behovet der. Ikke før.

 

Jeg tror det er de samme brukerne som, uten å kunne forklare hvorfor, hevder at Mac er best på Photoshop eller Protools.

 

Fortsatt ser jeg folk anbefale iOS om du vil ha noe som "bare funker", eller om du vil ha det som er enklest i bruk, selv om jeg tror alle som har brukt en mobiltelefon tidligere, nå vil klare å både ringe og sende SMS uansett hvilket operativsystem de velger.

 

Om noen hadde gitt meg en Mac hadde jeg gjerne brukt den til all min daglige bruk, men da i visshet om at jeg ikke kan gjøre noe i OSX som jeg ikke kunne gjort i Windows (eller Linux, for den sags skyld).

 

Så - til alle dere Apple-fantaster der ute - Kos dere med dingsene deres, men ikke tro at de er BEST på noe som helst bare fordi Apple har logoen sin der.

 

(Dette gjelder selvfølgelig bare et fåtall av Apple-brukerne, men disse få gjør et såpass stort nummer ut av seg at de er vanskelig å overse der de kan poppe opp i en tråd om hvilket som helst tema bare for å anbefale Mac/iDings fordi det er BEST). 

 

Håper ikke dere normale brukere føler dere støtt av dette innlegget..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå virker det lit lite gjennomtenkt å bare sammenligne OS x og IOs med windows og android. det blir det same som sameligne epler og pærer med bananer og parika.

 

da må man sammenligne et pc os med et annet pc os og et telefon os med et annet telefon os.

her hadde det da passet best å sameligne OS X med windows versjonen 7 til og med 10 , og IOS med windows phone ( ikke android )

 

dog hvis man skal sammenligne det med android så bør vanlig windows holdes utenfor

 

selv føler jeg at jeg får en bedre opplevelse med windows en med linux .

om jeg føler noen bedre opplevelse med OSx er dog tvilsomt

 

Spørsmålet er om man kan koble til nøyaktig samme tingene og få gode opplever enten det er windows , linux eller OS X ?

til det er vi mennesker for forskjellige til at man vil få god opplevelser med random valg av OS 

 

edit:

der fik du det frem frohmage

jeg hadde (nesten) de samme tankene om den saken

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

selv føler jeg at jeg får en bedre opplevelse med windows en med linux .

om jeg føler noen bedre opplevelse med OSx er dog tvilsomt

 

Hvis Windows gir deg en bedre opplevelse, så bruk Windows. Det er da ikke noe galt med det.

Hvis du er i tvil om Apple med OSx gir deg en bedre opplevelse, så lar du være å bruke det.

 

 

Spørsmålet er om man kan koble til nøyaktig samme tingene og få gode opplever enten det er windows , linux eller OS X ?

til det er vi mennesker for forskjellige til at man vil få god opplevelser med random valg av OS 

 

Hvis du med å koble til mener periferi-utstyr som stort sett er standard produsert av en eller annen tredjepart, så bruker jeg nøyaktig de samme leverandørene nå som jeg har Apple som jeg brukte når jeg hadde Windows. De aller fleste seriøse produsenter av utstyr du kobler til støtter begge disse plattformene, i tillegg til sikkert andre plattformer også.

 

For meg er det enda enklere, og også bedre fra noen produsenter, å koble utstyret deres til Apple enn det jeg hadde med Windows. Det er mye mulig dette har endret seg nå da problemer med drivere og Plug&Play var en "pain-in-the-ass" under Windows for noen år tilbake. Jeg håper inderlig ikke det er sånn nå lenger.

 

 

For øvrig...

 

Fotonisse: det er sikkert mulig å få en god opplevelse selv om man blander og mikser produkter med ulike operativsystem. Det jeg skrev gjelder mer hvis man er ute etter å la systemene komme til sin fulle rett.

 

Frohmage: neida, jeg tror ingen blir støtt av innlegget ditt. Det er da lov å mene hva man vil.

Lenke til kommentar

Det er nokk ikke alle som forstår det , men med alt oppstyret rundt Apple. eller alle avtaler bedrifter har tegnet der kun Apple " er lov" ,

programmer som  kun funger med Apple fordi bedrifter ikke vil bruke resurser på konkurrentene der programmene som gjør samme jobben ikke  funger helt på samme måte o.s.v  føler man jo da et valget er tatt over hodet på en

 

i en periode var det jo ikke "lov" å drive med musikk eller videoredinger på ander pcer en mac

 

Alt dette henger igjen

og da føler man at andre har tatt valget før deg hvis man ønsker gjøre ting på pcen  ute å måtte bli "tvunget"  til et bestemt valg

 

Hvordan kan man da si at , som enkelte påstår  at mac er så mue bedre eller at du får en bedre opplevelse med å bruke Apple ?

Hvordan kan noen mene at også andre vil opplev den gode opplevelsen ute å kjenne vedkommende ?

Lenke til kommentar

Det er nokk ikke alle som forstår det , men med alt oppstyret rundt Apple. eller alle avtaler bedrifter har tegnet der kun Apple " er lov" ,

 

De fleste bedrifter jeg kjenner til har en strategi med KUN Windows, eventuelt Android. Altså ikke mulig å bruke noe fra Apple.

Syns du dette er bedre?

 

Nå er det heldigvis flere og flere bedrifter som har en mer åpen IT-strategi der ansatte kan velge det verktøyet som passer dem best.

Det er vel kanskje bedre?

 

 

programmer som  kun funger med Apple fordi bedrifter ikke vil bruke resurser på konkurrentene der programmene som gjør samme jobben ikke  funger helt på samme måte o.s.v  føler man jo da et valget er tatt over hodet på en

 

En utvikler av programvare må selv få beslutte hvilket marked de ønsker å utvikle for. Det er tross alt økonomiske betraktninger knyttet til dette.

 

i en periode var det jo ikke "lov" å drive med musikk eller videoredinger på ander pcer en mac

 

Enda godt du skriver "lov", for det er stort sett ingen lov som styrer dette. For noen år tilbake var Mac rett og slett bedre på grafiske arbeid, men det har ulike applikasjonsutviklere sørget for at nå er på omtrent sammen nivå.

 

Likevel er det jo sånn at noen foretrekker det ene fremfor det andre.

 

Hvordan kan man da si at , som enkelte påstår  at mac er så mue bedre eller at du får en bedre opplevelse med å bruke Apple ?

Hvordan kan noen mene at også andre vil opplev den gode opplevelsen ute å kjenne vedkommende ?

 

For det første må man i det minste ha prøvd det. Uten at du har hatt et Apple-produkt i henda over tid så kan du umulig få noe forhold til dette. Om det over tid gir DEG en bedre opplevelse eller ikke, det kan bare du selv svare på.

 

Ingen kan påstå at noe passer bedre for noen uten å kjenne vedkommende. Valg av produkter og tjenester tar alltid utgangspunkt i en behovsavklaring og en kjennskap til hva en person har som preferanser. Først da kan man si noe om hva vedkommende bør se etter.

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Fotonisse: det er sikkert mulig å få en god opplevelse selv om man blander og mikser produkter med ulike operativsystem. Det jeg skrev gjelder mer hvis man er ute etter å la systemene komme til sin fulle rett.

 

 

Det forstod jeg, men det er det som sagt fullt mulig og få til uten at alle ‹‹dingsene›› tilhører det samme OS (i dette tilfellet Apple sitt).

Jeg har hatt både iPhone og iPad som jeg har benyttet over flere år, men jeg synes rett og slett ikke noe om dem, men det er selvfølgelig en personlig oppfatning. Jeg likte i starten godt hvordan alle ‹‹dingsene›› ‹‹snakket sammen›› via iCloud, men det er ikke noe problem i det hele tatt og få gjort det samme på måten jeg har satt opp mine Samsung/Android produkter mot min Mac. Det som gjøres på en av delene skjer helt automatisk på de andre enten via at Google blir synket eller at det legges inn på Dropbox. Og mot Dropbox så gjøres det helt automatisk når det gjelder bl.a. bilder tatt med mobil eller nettbrett med en gang jeg kommer til wifi, eller så kan det gjøres manuelt via mobildata på enten mobil -og/eller nettbrett.

 

 

Noe annet du skrev i et annet innlegg er jeg helt enig med deg i, det var at det er synd enkelte arb.givere ikke kan la den enkelte selv bestemme hvilken ‹‹plattform›› de vil benytte, her tenker jeg på at det svært ofte (og dessverre) er låst til Windows. 

Lenke til kommentar

 

Fotonisse: det er sikkert mulig å få en god opplevelse selv om man blander og mikser produkter med ulike operativsystem. Det jeg skrev gjelder mer hvis man er ute etter å la systemene komme til sin fulle rett.

 

 

Det forstod jeg, men det er det som sagt fullt mulig og få til uten at alle ‹‹dingsene›› tilhører det samme OS (i dette tilfellet Apple sitt).

Jeg har hatt både iPhone og iPad som jeg har benyttet over flere år, men jeg synes rett og slett ikke noe om dem, men det er selvfølgelig en personlig oppfatning. Jeg likte i starten godt hvordan alle ‹‹dingsene›› ‹‹snakket sammen›› via iCloud, men det er ikke noe problem i det hele tatt og få gjort det samme på måten jeg har satt opp mine Samsung/Android produkter mot min Mac. Det som gjøres på en av delene skjer helt automatisk på de andre enten via at Google blir synket eller at det legges inn på Dropbox. Og mot Dropbox så gjøres det helt automatisk når det gjelder bl.a. bilder tatt med mobil eller nettbrett med en gang jeg kommer til wifi, eller så kan det gjøres manuelt via mobildata på enten mobil -og/eller nettbrett.

 

 

Noe annet du skrev i et annet innlegg er jeg helt enig med deg i, det var at det er synd enkelte arb.givere ikke kan la den enkelte selv bestemme hvilken ‹‹plattform›› de vil benytte, her tenker jeg på at det svært ofte (og dessverre) er låst til Windows.

Deling av filler via Dropbox, synkronisering av epost og kalender og tilsvarende ting er det helt greit å få til på tvers av plattformer. Men jeg syns ikke det blir like optimalt og gjennomarbeidet som når jeg har alle dingser, også nettverkskomponenter, fra Apple. Da kan jeg benytte meg av "interne" tjenester som AirPlay, AirPrint, AirDrop, Apple-v og tilsvarende, samt alle eksterne gjennom iCloud som iMessage, Bildestrøm, FaceTime og alle de andre tjenestene som er innenfor plattformen samt alle de kommende tjenestene vi enda ikke vet hva er.

 

Jeg liker det bedre enn å finne noen eksterne tjenester som er delt mellom ulike nettsteder. Selv om jeg også bruker disse som for eksempel Adobe Creative Cloud, Dropbox og Microsoft Office 365 når jeg må det eller det passer best fordi jeg må samkjøre noe med folk som har noe annet enn Apple.

 

Folk får ta de valgene de vil og som passer dem best.

Lenke til kommentar

 

De fleste bedrifter jeg kjenner til har en strategi med KUN Windows, eventuelt Android. Altså ikke mulig å bruke noe fra Apple.

Syns du dette er bedre?

i grunnen ikke

 

 

En utvikler av programvare må selv få beslutte hvilket marked de ønsker å utvikle for. Det er tross alt økonomiske betraktninger knyttet til dette.

Da blir det problemer når brukerne vil bruke 2 forskjellige programmer , som funger helt forskjellig for å gjøre den samme jobben

( de ene programmet funger bare på OSx mens det andre funger bare på windows )

 

brukerne ønsker å kunne velg selv , samtidig så kaper det en del problemer for bedriftene som da må kjøre 2 valg løsninger

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...