Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jada syar2003, vi er alle i en eller annen kult. Helt greit. Det ble tidligere kalt "kunder", men endres vel nå til "kult". Det er vel kanskje bare noe som faller inn under språkutvikling...

Nei vi er ikke alle det. Og aller minst oss her til lands.

Ikke slik det defineres i denne artikkelen med opphav i USA. Hvor Apple har en helt spesiell mening for kontinentets innbyggere og befolkning.

Det kunne jeg godt tenkt var blitt diskutert rasjonelt i denne tråden.

Det kunne jo vært en interessant diskusjon, men (som jeg tror du allerede har sagt) så bør man vel aller helst bo i USA eller i det minste kjenne svært godt til væremåten og kulturen der, til å kunne ha en i nærheten rasjonell diskusjon.

I tillegg bygger ikke akkurat begreper som "sekt" og "lite kompetente" opp under ønsket om en rasjonell diskusjon, selv om ikke bruken av disse begrepene gjelder deg spesielt, men mer som et lite hjertesukk til de som bruker denne type unødvendige beskrivelser.

Sukk..

Artikkelen eksisterer under "diskuter artikler" og hvorfor du mener den ikke skal diskuteres on-topic kan jeg ikke forstå.

Man kan jo spørre seg hvorfor denne artikkelen i det hele ble postet på tek nettverket.

Det er ikke til å komme utenom (uansett hva du mener) at det er spesielt i apple sitt hjemmemarked og mye tilskrives historisk sett med utlandsproduserte varer (kompleks mot Japan) og derms innbyggeres omfavnelse av "american made" og patriotisme.

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

Sukk tilbake...

Du ber om en rasjonell diskusjon basert på noe vi er i Norge kan svært lite om, altså amerikansk kultur. Da får vi ikke en rasjonell diskusjon, men vi får i beste fall en meningsutveksling basert på synsing og følerier. Det kan ikke blir rasjonelt.

 

Man kan gjerne trekke Japan inn i dette også, men det blir nok ikke mer rasjonelt av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på elkjøp og si til betjeningen: "Du, jeg skulle hatt en telefon, tenkte litt på sånn smarttelefon som det går an å trykke på skjermen på."

 

...gjett hva de anbefaler! Gjett hva som er deres argument for deres anbefaling! Gjett om de er de eneste som anbefaler nettopp dette! Gjett om dette påvirker statistikkene!

 

 

 

Dette har jeg faktisk gjort i noen slike kjeder (Elkjøp, Expert og Euronics), så jeg vet litt om hva de anbefaler og iPhone/Apple er det ikke.

 

Hvorfor gjør de så ikke det, det kommer rett og slett av at de har fått beskjed fra ledelsen om hvilke merker/modeller de tjener best på (så lenge det ikke er bundet opp mot et abonnement selvfølgelig). 

Apple kjører en prispolitikk som gjør at de setter prisene (etter hva jeg har blitt fortalt av de som jobber der), og dermed er det svært lite å tjene på iPhone (Apple) for disse kjedene. Har de Apple produkter på tilbud, så er det noe kjedene må dekke selv (etter hva jeg har blitt fortalt av de som jobber der).

Dette er ikke noe jeg tar ut fra eget hode, men rett og slett fordi jeg kjenner flere (omgangsvenner) som jobber som selgere i de kjedene og noen avd.ledere som nettopp sier det jeg skrev her til selgerene sine som jobber der.

 

 

Og det samme gjelder for alle de andre produktene de selger, tv, data, vaskemaskiner, komfyrer etc., der ønsker de selvfølgelig å selge de produktene de tjener best på, og ikke nødvendigvis det produktet som kjøper er best tjent med.

 

 

Og bare så det er nevnt, jeg bruker ikke iPhone (lenger), og kommer heller aldri til å velge en igjen........

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jada syar2003, vi er alle i en eller annen kult. Helt greit. Det ble tidligere kalt "kunder", men endres vel nå til "kult". Det er vel kanskje bare noe som faller inn under språkutvikling...

Nei vi er ikke alle det. Og aller minst oss her til lands.

Ikke slik det defineres i denne artikkelen med opphav i USA. Hvor Apple har en helt spesiell mening for kontinentets innbyggere og befolkning.

Det kunne jeg godt tenkt var blitt diskutert rasjonelt i denne tråden.

Det kunne jo vært en interessant diskusjon, men (som jeg tror du allerede har sagt) så bør man vel aller helst bo i USA eller i det minste kjenne svært godt til væremåten og kulturen der, til å kunne ha en i nærheten rasjonell diskusjon.

I tillegg bygger ikke akkurat begreper som "sekt" og "lite kompetente" opp under ønsket om en rasjonell diskusjon, selv om ikke bruken av disse begrepene gjelder deg spesielt, men mer som et lite hjertesukk til de som bruker denne type unødvendige beskrivelser.

Sukk..

Artikkelen eksisterer under "diskuter artikler" og hvorfor du mener den ikke skal diskuteres on-topic kan jeg ikke forstå.

Man kan jo spørre seg hvorfor denne artikkelen i det hele ble postet på tek nettverket.

Det er ikke til å komme utenom (uansett hva du mener) at det er spesielt i apple sitt hjemmemarked og mye tilskrives historisk sett med utlandsproduserte varer (kompleks mot Japan) og derms innbyggeres omfavnelse av "american made" og patriotisme.

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

Sukk tilbake...

Du ber om en rasjonell diskusjon basert på noe vi er i Norge kan svært lite om, altså amerikansk kultur. Da får vi ikke en rasjonell diskusjon,

Nei - det ser jeg jo det ikke bidras til alt fra side 1-2 og utover.

 

men vi får i beste fall en meningsutveksling basert på synsing og følerier. Det kan ikke blir rasjonelt.

Ikke alle her på diskusjon faller inn I den kategorien .

 

Man kan gjerne trekke Japan inn i dette også, men det blir nok ikke mer rasjonelt av den grunn.

Det har med amerikansk folkesjel og tro på suverenitet og patriotisme å gjøre.

Hjemmemarkedet er Apples fokus nr 1 område så det er rasjonelt å diskutere alt med apple å gjøre opp i mot hjemmemarkedet og ikke lille Norge og dets apple meldlemmer på diskusjon.

 

 

 

Apropos kult medlemmer.

Her er et sted å henge :)

http://www.cultofmac.com/about/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

 

Denne videoen sier ingenting om blind tro på Apple, men handler om hvordan mennesker generelt reagerer i gitte situasjoner. Dessuten er nok ikke personene tilfeldig valgt. De har naturligvis snakket med mange, og så plukket ut de som best passer temaet i videoen.

 

Den som altså har blind tro her er deg. Så blind at du er villig til å tro hva som helst så lenge det stiller Apple i et dårlig lys.

Lenke til kommentar

 

 

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

Denne videoen sier ingenting om blind tro på Apple, men handler om hvordan mennesker generelt reagerer i gitte situasjoner. Dessuten er nok ikke personene tilfeldig valgt. De har naturligvis snakket med mange, og så plukket ut de som best passer temaet i videoen.

 

Den som altså har blind tro her er deg. Så blind at du er villig til å tro hva som helst så lenge det stiller Apple i et dårlig lys.

You don't get it :p

 

Og jeg har overhode ingen interesse av å stille Apple i et dårlig lys.

 

Bakgrunnen til at jeg la inn denne.Det handler om forbrukere ,marketing og psykologi. Og hvordan det lett kan oppstå kult liknende miljøer i kjølvannet.

 

Et objekt:

Spm

Are you considering purchasing this phone when it comes on sale in a couple of weeks ?

Svar

probably,probably.

Spm

Cause it's even better than before ?

Svar

Gotta' have it. Gotta' always have the new one.

Spm

Has Apple done it again.

Svar

Apple always does it again.

 

 

Ok - det er sikkert nok redigert inn et utvalg av spurte objekter. Men det forandrer ikke på at det er en ukjent viss andel forbrukere slik som disse. Stor eller liten er ikke poenget , men at de/det eksisterer .

Kommentarene til han ene referert over her beskriver det jeg sikter til med begrepet "Blind tro".

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

samtidig så glemmer du at Apple selv  hauser opp produktene i nte dimensjon . uten at det nødvendigvis er så mye bedre

 

Hvilken bedrift er det som ikke hausser opp produktene sine?

 

 

De aller fleste reklamerer for produktene sine , de lager ikke tilnærmet religiøse show ut av det som Apple

 

Hva legger du i "religiøse show"?

 

De fleste har jo kopiert måten Apple lanserer produkter på. Microsoft, Sony, Nintendo, Tesla, HTC, Samsung, osv. Hva gjør Apples show mer religiøse enn alle disse?

 

 

 

Da kan man også ta med det faktum at flere driver å veter i kø i flere dager på ny Iphone eller Ipad

 

Det gjør de da med andre produkter også. Jeg husker godt jeg gikk forbi en elektrobutikk i Oslo natten før Wii ble lansert. Massevis av folk i kø lenge før butikken åpnet.

 

 

Når showet har et preg av være religiøst , eller i det minste ligne på det så kan man vel ikke nekte for at det er slik  ?

Apple gjør også mere ut av showet  en andre

 

 

Her det stor forskjell å stå i kø noen timer før butikkene åpner og det å stå i kø i flere dager

Med få unnatak så er det kun Apple som har fått til noe slikt

Det vil jeg  definere som religiøse tilstander 

 

eller så finnes det masse påstander om at Apple er en religion

https://www.google.com/search?q=apple+religion&ie=utf-8&oe=utf-8

 

Samtidig så  virker det lit snodig når bedrifter tegner store alene avtaler med Apple  (direkte eller indirekte )  for produkter de ansatte skal bruke i forbindelse med arbeidet

Da er stort set andre produsenter utelukket

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple gjør også mere ut av showet  en andre

 

Alle velger sin strategi for hvordan de ønsker å markedsføre seg. Noen lager store show, andre gjør ting mer i det stille. Apple er flinke i sin markedsstrategi og har bestemt seg for å lage mye show rundt sine lanseringer.

 

Noe kan tyde på at det er en viss suksess...

Lenke til kommentar

... så  virker det lit snodig når bedrifter tegner store alene avtaler med Apple  (direkte eller indirekte )  for produkter de ansatte skal bruke i forbindelse med arbeidet

Da er stort set andre produsenter utelukket

Jeg har jobbet i og for mange bedrifter som har eksklusive avtaler med Microsoft eller andre. Bedrifter som dermed utelukker Apple. Som oftest skyldes dette et internt, strategisk valg på IT-plattform eller driftsutfordringer.

 

Eller andre bevisste valg.

 

Jeg jobber nå i en bedrift med en helt åpen IT-strategi der hver ansatt kan velge akkurat det som passer en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

Denne videoen sier ingenting om blind tro på Apple, men handler om hvordan mennesker generelt reagerer i gitte situasjoner. Dessuten er nok ikke personene tilfeldig valgt. De har naturligvis snakket med mange, og så plukket ut de som best passer temaet i videoen.

 

Den som altså har blind tro her er deg. Så blind at du er villig til å tro hva som helst så lenge det stiller Apple i et dårlig lys.

You don't get it :p

 

Og jeg har overhode ingen interesse av å stille Apple i et dårlig lys.

 

Bakgrunnen til at jeg la inn denne.Det handler om forbrukere ,marketing og psykologi. Og hvordan det lett kan oppstå kult liknende miljøer i kjølvannet.

 

Et objekt:

Spm

Are you considering purchasing this phone when it comes on sale in a couple of weeks ?

Svar

probably,probably.

Spm

Cause it's even better than before ?

Svar

Gotta' have it. Gotta' always have the new one.

Spm

Has Apple done it again.

Svar

Apple always does it again.

 

 

Ok - det er sikkert nok redigert inn et utvalg av spurte objekter. Men det forandrer ikke på at det er en ukjent viss andel forbrukere slik som disse. Stor eller liten er ikke poenget , men at de/det eksisterer .

Kommentarene til han ene referert over her beskriver det jeg sikter til med begrepet "Blind tro".

 

 

Det er ikke bare de at de har plukket ut noen få av mange de har snakket med, men det handler også generelt om psykologi. "Nytt er bedre"-fenomenet gjelder alt, ikke bare Apple. Forteller du en person at noe er nyere og bedre så tror han på det, og opplever det også slik selv. Selv om det kanskje ikke stemmer.

 

Dette har altså ikke noe med kulter å gjøre, eller Apple. Det har med mennesket generelt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når showet har et preg av være religiøst , eller i det minste ligne på det så kan man vel ikke nekte for at det er slik  ?

Apple gjør også mere ut av showet  en andre

 

Jeg spurte deg hva du mener med det. Nøyaktig på hvilken måte bærer det preg av å være religiøst?

 

På hvilken måte gjør Apple mer ut av showet enn andre? Og hva har det med religiøsitet å gjøre?

 

Er det alltid religiøst å legge mye tid og arbeid ned i noe, eller er det bare at Apple gjør det at det er galt?

 

Her det stor forskjell å stå i kø noen timer før butikkene åpner og det å stå i kø i flere dager. Med få unnatak så er det kun Apple som har fått til noe slikt. Det vil jeg  definere som religiøse tilstander

 

Så det er religiøst når folk står i kø for Apple, men ikke når de gjør det for andre ting?
 

eller så finnes det masse påstander om at Apple er en religion. https://www.google.com/search?q=apple+religion&ie=utf-8&oe=utf-8

 
Det finnes også masse påstander om at vi aldri har landet på månen. Hva så? Det er irrelevant hva folks synser om. Hvis de ikke kan begrunne det, slik du ikke kan, er påstanden verdiløs.
 

Samtidig så  virker det lit snodig når bedrifter tegner store alene avtaler med Apple  (direkte eller indirekte )  for produkter de ansatte skal bruke i forbindelse med arbeidet. Da er stort set andre produsenter utelukket

 

Hva mener du? Det er jo Windows og Office som pleier å være eneste mulige løsning i bedrifter.
Lenke til kommentar

 

 

 

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

 

Denne videoen sier ingenting om blind tro på Apple, men handler om hvordan mennesker generelt reagerer i gitte situasjoner. Dessuten er nok ikke personene tilfeldig valgt. De har naturligvis snakket med mange, og så plukket ut de som best passer temaet i videoen.

Den som altså har blind tro her er deg. Så blind at du er villig til å tro hva som helst så lenge det stiller Apple i et dårlig lys.

You don't get it :p

Og jeg har overhode ingen interesse av å stille Apple i et dårlig lys.

Bakgrunnen til at jeg la inn denne.Det handler om forbrukere ,marketing og psykologi. Og hvordan det lett kan oppstå kult liknende miljøer i kjølvannet.

Et objekt:

Spm

Are you considering purchasing this phone when it comes on sale in a couple of weeks ?

Svar

probably,probably.

Spm

Cause it's even better than before ?

Svar

Gotta' have it. Gotta' always have the new one.

Spm

Has Apple done it again.

Svar

Apple always does it again.

Ok - det er sikkert nok redigert inn et utvalg av spurte objekter. Men det forandrer ikke på at det er en ukjent viss andel forbrukere slik som disse. Stor eller liten er ikke poenget , men at de/det eksisterer .

Kommentarene til han ene referert over her beskriver det jeg sikter til med begrepet "Blind tro".

Det er ikke bare de at de har plukket ut noen få av mange de har snakket med, men det handler også generelt om psykologi. "Nytt er bedre"-fenomenet gjelder alt, ikke bare Apple. Forteller du en person at noe er nyere og bedre så tror han på det, og opplever det også slik selv. Selv om det kanskje ikke stemmer.

 

Dette har altså ikke noe med kulter å gjøre, eller Apple. Det har med mennesket generelt å gjøre.

Og kulter har ikke det med mennesker å gjøre og i hvilken grad de lar seg påvirke eller ikke ?

Forklar isteden artikkelen og professorens konklusjoner ... Ikke heng deg så mye opp i hva andre personer i tråden skriver.

"Jeg vet at Timmy Kimle intervju videoen ikke har med kulter å gjøre". Det viser bare hvor lett mennesker lar seg påvirke.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apple gjør også mere ut av showet  en andre

Alle velger sin strategi for hvordan de ønsker å markedsføre seg. Noen lager store show, andre gjør ting mer i det stille. Apple er flinke i sin markedsstrategi og har bestemt seg for å lage mye show rundt sine lanseringer.

 

Noe kan tyde på at det er en viss suksess...

 

 

Det har de, reklames eksistens og suksess er jo forøvrig noe som i seg selv motbeviser påstanden om at folk velger det som "passer deres behov best" automatisk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Apple gjør også mere ut av showet  en andre

 

Alle velger sin strategi for hvordan de ønsker å markedsføre seg. Noen lager store show, andre gjør ting mer i det stille. Apple er flinke i sin markedsstrategi og har bestemt seg for å lage mye show rundt sine lanseringer.

Noe kan tyde på at det er en viss suksess...

 

Det har de, reklames eksistens og suksess er jo forøvrig noe som i seg selv motbeviser påstanden om at folk velger det som "passer deres behov best" automatisk.

 

AtW

Det er mange ting som påvirker våre valg, reklame er selvsagt en av mange ting, men det er litt rart at flere hevder (og tror) at velger man Apple så gjør man det ut fra en ubevisst og nærmest religiøs handling, men hvis man velger noe fra hvilken som helst annen leverandør så gjør man en bevisst, gjennomtenkt og kompetent handling.

 

Jeg tror ikke dette er tilfelle. Alle leverandører forsøker å påvirke oss til å velge nettopp dem. Nå om dagen går det reklame på TV om Samsung sine nye mobiltelefoner. Jeg antar at det er for å forsøke å påvirke folk til å kjøpe de telefonene. Kan godt hende det fungerer også, selv om det ikke virker på meg...:-)

 

Over tid tror jeg likevel at folk flest velger å bruke de produktene som best løser deres behov.

Lenke til kommentar

Om folk valgte det som best løser deres behov, hadde ikke reklame virker. Dette er en forenklet måte å se virkeligheten på å hevde at det er slik.

 

AtW

La du merke til at jeg skrev "over tid"? Det er sikkert mange som har overilt kjøpt seg noe fordi de er påvirket av reklame, meg selv inkludert. Etter en stund opplever man at det man kjøpte ikke er noe særlig, og handler antagelig ikke der neste gang, uavhengig av reklame.

 

For min egen del kan kjøp av HTC med Android være et eksempel på skikkelig dårlig produkt som jeg handlet basert på reklame, men som nå gjør at jeg nok ikke handler det igjen...

 

 

Men altså, over tid, tror jeg de fleste velger å omgi seg med produkter som best løser sine egne behov.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Så da fungerer ikke reklame over tid? Når mener du det slutter å fungere da?

 

AtW

Jeg er litt usikker på om jeg skal orke å gå nedover den endeløse AtW-gata, men ok, forsøksvis et svar da...

 

Først og fremst tror jeg de fleste begynner å se etter andre ting, eventuelt påvirkes lettere av reklame, hvis de produktene man omgir seg med ikke lenger dekker behovet eller ikke fungerer like tilfredsstillende. Altså at man er på søken etter noe nytt.

 

Dermed ikke sagt at noen mennesker ikke lar seg påvirke uansett hvor fornøyd de er, rett og slett fordi noen alltid vil ha noe nytt og kjeder seg fort med det man eier akkurat nå.

 

Alder er nok til en viss grad et element. Det er ikke helt uten grunn at mye reklame henvender seg til unge, lett påvirkelige mennesker, også i den tro at hvis man først får de som kunde så blir de der en stund.

 

 

Men er du sånn at du hele tiden lar deg påvirke av reklame og til stadighet bytter ut de tingene du er fornøyd med til ting du syns ser finere ut på reklamen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...