Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

 

 

 

Faktumet at denne tråden snart får over 10 sider bekrefter hvor mye folk brenner for Apple. Jeg kommer til å sitere dette innlegget når jeg har rett.

 

Hva prøver du å oppnå her egentlig

At noe er unikt med Apple, siden ingen andre merker kan starte en diskusjon som garantert når 10 sider eller mer. For å ikke snakke om at Apple til og med klarer å bli dratt inn og kapre tråder om andre bilmerker.

 

Bevis på at Apple er en kult er det nok ikke. Men bevis for at folk har sterke følelser rundt Apple er det ingen tvil om.

At folk har følelser for eller mot Apple er ikke noe stort problem. Men det er et mye større problem at noen henger ut de menneskene som foretrekker å handle med dem, tilsynelatende av en så enkel årsak som at vi foretrekker noe annet enn det de har valgt selv. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de er så opptatt av Apple og deres kunder at de henger rundt i diskusjoner om et tema de overhode ikke interesserer seg for. Ikke bare skal de henge i diskusjonene, men de skal latterliggjøre og stigmatisere en stor kundegruppe med å bruke barnslige kallenavn.

 

Jeg syns dette kanskje kunne vært en studie for noen som bedriver psykologi eller noe lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av årsaken er jo  at Apple oppfattes som en av få som styrer utviklingen.

Her er ikke problemet at noen foretrekker ting andre misliker, både på grunn av muligheter eller mangel sådan  , eller andre begrensinger

 

problemet er at Apple bli kopier også på de negative sidene , greit nokk for de som ikke bryr seg , men veldig iritirende for de som da får noe de ikke liker .

Da får man den samme diskusjon man har hatt hos Microsoft : for eller i mot moderrn UI med fliser

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Hvor finner dere hatet hen? Ikke alle som diskuterer er hatere. Er det ikke greit å ha noe å diskutere om?

Mye av grunnen til at tråder som denne blir så lange er jo at alle de pro-Apple folka alltid kommer med lange utredninger om ditt og datt og at det og det er så bra og gjør merket unikt. Mye av dette kommer jo fra egne følelser rundt merket og som ikke betyr noe som helst for de som ser merket utenfra. For den minste lille påpekning av ting som kunne vært gjort på en annen måte kommer det jo en utredning av en annen verden og deretter lange tirader som hevder at alle er hatere. Kanskje det er "dere" som mest av alt hater andre merker?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje det er "dere" som mest av alt hater andre merker?

Hehe...

 

Nei, på ingen måte. Hvorfor i all verden skulle jeg hate alt det jeg ikke velger å kjøpe?

 

Jeg har valgt Apple sine datadingser, det betyr ikke at jeg hater de andre.

Jeg har valgt det bilmerke jeg har, jeg har overhode ingenting i mot de andre bilmerkene.

Jeg har valgt et sted å bo, jeg har ingen grunn til å tro at det er dårlig å bo de andre stedene.

 

Osv osv osv...

 

Hvis folk bare kunne slutte å kalle "de andre" for barnslige kallenavn, slutte å sette "de andre" i en eller annen negativ bås som sekt eller lignende, ja, rett og slett ha respekt for "de andres" valg, så kanskje disse fordummende diskusjonene dør ut av seg selv.

 

Så hjelper det selvsagt å diskutere i tråder som faktisk handler om de tingene man har interesse for også da. Jeg forstår fortsatt ikke, og har heller ikke fått noen forklaring på, hvorfor de som ikke handler Apple-dingser er så opptatt av Apple at de til stadighet henger rundt i Apple-tråder. Hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og la meg legge til en liten ting...

 

Hvis jeg skulle finne på å ha noe i mot et eller annet produkt, så kunne det likevel ikke falle meg inn å ha noe i mot de menneskene som likevel velger å handle akkurat det produktet. Det er et valg de selv må få lov til å ta uten at jeg skal slenge dritt til eller om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

.... at de til stadighet henger rundt i Apple-tråder. Hvorfor?

Ikke lenge siden jeg så deg henge rundt og kommentere i en Samsung tråd.

Hvorfor ?

En sjelden gang er jeg innom andre tråder av nysgjerrighet. Da kan det hende jeg spør om noe eller kommenterer noe. Men jeg forsøker å unngå å være kritisk. Samsung, som eksempel, er tross alt noe jeg ikke har erfaring med, men kan jo tenke meg å lære. Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener altså på ramme alvor at du er nødt til å aktivt handle Apple dingser for å få lov å diskutere om det?

Nei, man er ikke nødt, men det gir litt mer troverdighet hvis man faktisk har litt personlig erfaring. Jeg kunne selvsagt hoppet inn i et Porsche-forum og kastet rundt meg med negativitet der, bare fordi jeg syns det er en "overpriset" bil jeg ikke skjønner at folk kjøper.

 

Men jeg gjør ikke det, for jeg har aldri eid en Porsche og vet lite om hva det handler om i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje det er "dere" som mest av alt hater andre merker?

Hehe...

 

Nei, på ingen måte. Hvorfor i all verden skulle jeg hate alt det jeg ikke velger å kjøpe?

 

Jeg har valgt Apple sine datadingser, det betyr ikke at jeg hater de andre.

Jeg har valgt det bilmerke jeg har, jeg har overhode ingenting i mot de andre bilmerkene.

Jeg har valgt et sted å bo, jeg har ingen grunn til å tro at det er dårlig å bo de andre stedene.

 

Osv osv osv...

 

Hvis folk bare kunne slutte å kalle "de andre" for barnslige kallenavn, slutte å sette "de andre" i en eller annen negativ bås som sekt eller lignende, ja, rett og slett ha respekt for "de andres" valg, så kanskje disse fordummende diskusjonene dør ut av seg selv.

 

Så hjelper det selvsagt å diskutere i tråder som faktisk handler om de tingene man har interesse for også da. Jeg forstår fortsatt ikke, og har heller ikke fått noen forklaring på, hvorfor de som ikke handler Apple-dingser er så opptatt av Apple at de til stadighet henger rundt i Apple-tråder. Hvorfor?

 

har du les det jeg skrev i det forrige innlegget mit ?

eller du har vel valgt å boikotte alle innleggingene mine

 

Der har du en delvis forklaring

Lenke til kommentar

 

 

.... at de til stadighet henger rundt i Apple-tråder. Hvorfor?

Ikke lenge siden jeg så deg henge rundt og kommentere i en Samsung tråd.

Hvorfor ?

En sjelden gang er jeg innom andre tråder av nysgjerrighet. Da kan det hende jeg spør om noe eller kommenterer noe. Men jeg forsøker å unngå å være kritisk. Samsung, som eksempel, er tross alt noe jeg ikke har erfaring med, men kan jo tenke meg å lære.
Ja og det samme kan sikkert gjelde mange andre når det gjelder produkter og tjenester fra Apple.

Det er gjerne også en sammenheng med oppildne diskusjoner og hvordan man blir møtt.

 

Men tilbake til topic.

Jeg er fremdeles undrende til at folk her ikke erkjenner at dette omtalte observerte kult sammenliknbare fenomenet kommer ifra en kultur professor i fra NewYork . Hvor der og nevnes en spesifikk butikk i soho . Midt i hipster senteret.

Observasjonene til denne professoren gjelder altså "ikke" oss på diskusjon eller vår omgangskrets i lille Norge.

Jeg finner det og merkelig at fenomenet "over there" fornektes å eksistere av enkelte her.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så åpenbart. Det har jo vist seg gang på gang at de minst kompetente kundene velger apple. Det kan derfor se ut som at mange av dem som velger apple ofte er dem som har minst oversikt over eget behov. De bare antar at apple har løst det på en ok måte og sjanser på at det er løsningen for dem.

 

Det er litt pussig dette her, for jeg kjenner mange som tidligere sverget til Linux/*nix og som nå har gått over til Mac. Det var nok ikke åpenheten som lokket dem til Linux, men div. teknologi i bunn som også nå er i bunn på Mac.

 

Skal si du kommer med mye aggressivt hat mot Apple og de som bruker produktene deres. Hvorfor er du stadig på banen med de sureste oppgulp mot Apple?

 

 

 

...gjett hva de anbefaler! Gjett hva som er deres argument for deres anbefaling! Gjett om de er de eneste som anbefaler nettopp dette! Gjett om dette påvirker statistikkene!

 

Har du en kilde som sier noe om dette?

 

Ellers har dere kanskje reflektert over hvorfor minst 80% av alle autocorrect SMS som er å finne rundt på nettet stammer fra en produsent med omkring 15% markedsandel?

 

Igjen, har du en kilde?

 

Forøvrig har jo undersøkelser visstnok vist at iPhone-brukere er mer aktive enn brukere av andre telefoner (de var i det minste det for noen år siden). Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

samtidig så glemmer du at Apple selv  hauser opp produktene i nte dimensjon . uten at det nødvendigvis er så mye bedre

 

Hvilken bedrift er det som ikke hausser opp produktene sine?

 

 

De aller fleste reklamerer for produktene sine , de lager ikke tilnærmet religiøse show ut av det som Apple

 

Hva legger du i "religiøse show"?

 

De fleste har jo kopiert måten Apple lanserer produkter på. Microsoft, Sony, Nintendo, Tesla, HTC, Samsung, osv. Hva gjør Apples show mer religiøse enn alle disse?

 

 

 

Da kan man også ta med det faktum at flere driver å veter i kø i flere dager på ny Iphone eller Ipad

 

Det gjør de da med andre produkter også. Jeg husker godt jeg gikk forbi en elektrobutikk i Oslo natten før Wii ble lansert. Massevis av folk i kø lenge før butikken åpnet.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor finner dere hatet hen? Ikke alle som diskuterer er hatere. Er det ikke greit å ha noe å diskutere om?

Mye av grunnen til at tråder som denne blir så lange er jo at alle de pro-Apple folka alltid kommer med lange utredninger om ditt og datt og at det og det er så bra og gjør merket unikt. Mye av dette kommer jo fra egne følelser rundt merket og som ikke betyr noe som helst for de som ser merket utenfra. For den minste lille påpekning av ting som kunne vært gjort på en annen måte kommer det jo en utredning av en annen verden og deretter lange tirader som hevder at alle er hatere. Kanskje det er "dere" som mest av alt hater andre merker?

 

Først spør du hvor man finner hatet, og så begynner du å angripe folk.

 

Jaja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja og det samme kan sikkert gjelde mange andre når det gjelder produkter og tjenester fra Apple.

 

Ingen nekter noen å være i andre diskusjoner enn der man hører "hjemme". Men det burde være mulig å delta i diskusjoner uten alle negative og unødvendige oppgulp og kalle folk negative ting bare fordi vi handler noe annet. Det blir ekstra spesielt å holde på med dette så ofte som enkelte gjør. Hadde de vært her for å lære og hatt respekt for at andre har andre preferanser enn dem selv, så er det null problem.

 

Jeg er fremdeles undrende til at folk her ikke erkjenner at dette omtalte observerte kult sammenliknbare fenomenet kommer ifra en kultur professor i fra NewYork . Hvor der og nevnes en spesifikk butikk i soho . Midt i hipster senteret.

Observasjonene til denne professoren gjelder altså "ikke" oss på diskusjon eller vår omgangskrets i lille Norge.

Jeg finner det og merkelig at fenomenet "over there" fornektes å eksistere av enkelte her.

Jeg kan ikke helt se at det er noen som fornekter at Apple bygger opp et markedsapparat som legger stor vekt på tilhørighet og kundeopplevelse. Det er heller ingen som fornekter at det er en professor "over there" som trekker sammenligninger til kult-bevegelser. For min del blir det problematisk når man deretter omtaler alle, absolutt alle, som handler produkter fra Apple til å tilhøre en sekt (negativt uttrykk) og til å være i en tilnærmet ubevisst, religiøs transe når man velger å handle med Apple. Noen mener faktisk at det også er lite kompetente mennesker som handler Apple, og at de dermed ikke vet bedre. Det er også noen her som mener at vi ikke har "det beste utstyret" fordi vi umulig kan vite noe om dette. Akkurat som om tekniske spesifikasjoner sier noe om at det vi har valgt ikke er godt nok. Dette kommer i tillegg ofte fra folk som aldri har holdt et produkt fra Apple i henda og har dermed hele deres grunnlag for å si noe om dette fra ting de har hørt eller lest på nettet. Altså ofte de samme som mener at manglende kompetanse er et problem for Apple-kunder...

 

Det er selvsagt helt greit å mene akkurat hva man vil om Apple og deres produkter og tjenester. Noen liker dem, noen liker dem ikke. Omtrent som med alle andre produsenter og leverandører. Men slutt å heng ut folk som handler disse produktene og tjenestene, det er helt unødvendige provokasjoner.

Lenke til kommentar

 

Ja og det samme kan sikkert gjelde mange andre når det gjelder produkter og tjenester fra Apple.

Ingen nekter noen å være i andre diskusjoner enn der man hører "hjemme". Men det burde være mulig å delta i diskusjoner uten alle negative og unødvendige oppgulp og kalle folk negative ting bare fordi vi handler noe annet. Det blir ekstra spesielt å holde på med dette så ofte som enkelte gjør. Hadde de vært her for å lære og hatt respekt for at andre har andre preferanser enn dem selv, så er det null problem.

Jeg er fremdeles undrende til at folk her ikke erkjenner at dette omtalte observerte kult sammenliknbare fenomenet kommer ifra en kultur professor i fra NewYork . Hvor der og nevnes en spesifikk butikk i soho . Midt i hipster senteret.

Observasjonene til denne professoren gjelder altså "ikke" oss på diskusjon eller vår omgangskrets i lille Norge.

Jeg finner det og merkelig at fenomenet "over there" fornektes å eksistere av enkelte her.

Jeg kan ikke helt se at det er noen som fornekter at Apple bygger opp et markedsapparat som legger stor vekt på tilhørighet og kundeopplevelse. Det er heller ingen som fornekter at det er en professor "over there" som trekker sammenligninger til kult-bevegelser. For min del blir det problematisk når man deretter omtaler alle, absolutt alle, som handler produkter fra Apple til å tilhøre en sekt (negativt uttrykk) og til å være i en tilnærmet ubevisst, religiøs transe når man velger å handle med Apple. Noen mener faktisk at det også er lite kompetente mennesker som handler Apple, og at de dermed ikke vet bedre. Det er også noen her som mener at vi ikke har "det beste utstyret" fordi vi umulig kan vite noe om dette. Akkurat som om tekniske spesifikasjoner sier noe om at det vi har valgt ikke er godt nok. Dette kommer i tillegg ofte fra folk som aldri har holdt et produkt fra Apple i henda og har dermed hele deres grunnlag for å si noe om dette fra ting de har hørt eller lest på nettet. Altså ofte de samme som mener at manglende kompetanse er et problem for Apple-kunder...

Det er selvsagt helt greit å mene akkurat hva man vil om Apple og deres produkter og tjenester. Noen liker dem, noen liker dem ikke. Omtrent som med alle andre produsenter og leverandører. Men slutt å heng ut folk som handler disse produktene og tjenestene, det er helt unødvendige provokasjoner.

Det er du og et par til i tråden som går inn i kjente spor. Og du fyrer jo på som vanlig og får ta det meste av skylden for trådens utvikling. Ikke diskuteres artikkelen og om det er kultlignende tilstander der opphavet til artikkelen er , men om dere/du er eller ikke i en kult. Lange forsvarstaler til tross om "valg av en data dings" så har du vel vært ganske så off topic siden 1ste side. Endret av syar2003
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jada syar2003, vi er alle i en eller annen kult. Helt greit. Det ble tidligere kalt "kunder", noe som selvsagt blir alt for kjedelig og lite stigmatiserende, men endres vel nå til "kult". Det er vel kanskje bare noe som faller inn under språkutvikling...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Jada syar2003, vi er alle i en eller annen kult. Helt greit. Det ble tidligere kalt "kunder", men endres vel nå til "kult". Det er vel kanskje bare noe som faller inn under språkutvikling...

Nei vi er ikke alle det. Og aller minst oss her til lands.

Ikke slik det defineres i denne artikkelen med opphav i USA. Hvor Apple har en helt spesiell mening for kontinentets innbyggere og befolkning.

Det kunne jeg godt tenkt var blitt diskutert rasjonelt i denne tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jada syar2003, vi er alle i en eller annen kult. Helt greit. Det ble tidligere kalt "kunder", men endres vel nå til "kult". Det er vel kanskje bare noe som faller inn under språkutvikling...

Nei vi er ikke alle det. Og aller minst oss her til lands.

Ikke slik det defineres i denne artikkelen med opphav i USA. Hvor Apple har en helt spesiell mening for kontinentets innbyggere og befolkning.

Det kunne jeg godt tenkt var blitt diskutert rasjonelt i denne tråden.

Det kunne jo vært en interessant diskusjon, men (som jeg tror du allerede har sagt) så bør man vel aller helst bo i USA eller i det minste kjenne svært godt til væremåten og kulturen der, til å kunne ha en i nærheten rasjonell diskusjon.

 

I tillegg bygger ikke akkurat begreper som "sekt" og "lite kompetente" opp under ønsket om en rasjonell diskusjon, selv om ikke bruken av disse begrepene gjelder deg spesielt, men mer som et lite hjertesukk til de som bruker denne type unødvendige beskrivelser.

Lenke til kommentar

 

 

Jada syar2003, vi er alle i en eller annen kult. Helt greit. Det ble tidligere kalt "kunder", men endres vel nå til "kult". Det er vel kanskje bare noe som faller inn under språkutvikling...

Nei vi er ikke alle det. Og aller minst oss her til lands.

Ikke slik det defineres i denne artikkelen med opphav i USA. Hvor Apple har en helt spesiell mening for kontinentets innbyggere og befolkning.

Det kunne jeg godt tenkt var blitt diskutert rasjonelt i denne tråden.

Det kunne jo vært en interessant diskusjon, men (som jeg tror du allerede har sagt) så bør man vel aller helst bo i USA eller i det minste kjenne svært godt til væremåten og kulturen der, til å kunne ha en i nærheten rasjonell diskusjon.

I tillegg bygger ikke akkurat begreper som "sekt" og "lite kompetente" opp under ønsket om en rasjonell diskusjon, selv om ikke bruken av disse begrepene gjelder deg spesielt, men mer som et lite hjertesukk til de som bruker denne type unødvendige beskrivelser.

Sukk..

Artikkelen eksisterer under "diskuter artikler" og hvorfor du mener den ikke skal diskuteres on-topic kan jeg ikke forstå.

Man kan jo spørre seg hvorfor denne artikkelen i det hele ble postet på tek nettverket.

Det er ikke til å komme utenom (uansett hva du mener) at det er spesielt i apple sitt hjemmemarked og mye tilskrives historisk sett med utlandsproduserte varer (kompleks mot Japan) og derms innbyggeres omfavnelse av "american made" og patriotisme.

Det kommer og frem "blind tro på apple" i denne som Mala postet i en annen tråd hvordan noen tilfeldig valgte amerikanske forbrukere er. Det var et interessant eksperiment .

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1626222&p=22758415

Endret av syar2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...