Gå til innhold

Professor: – Apple er en kult


Anbefalte innlegg

 

Andre jeg føler blir litt «inhabile»i disse type diskusjonene er flesteparten av oss som får mobil betalt av arbeidgiver med eller uten en viss egenandel.

Da man velger mest utfra praktiske ting (i alle fall gjør jeg det)

Jeg er en slik bruker og jeg mener at rogkas også er av samme kategori.

Jeg prøver å forstå hvilken kategori du plasserer meg i, og hvis jeg forstår det rett så plasserer du meg i en kategori der jeg får telefon og data arbeidsgiver og tar mine valg basert på det.

...

Noen ganger lurer jeg på om du leser hva andre skriver. Jeg plasserer deg ikke noe som helst sted.

 

Eksempelvis:

Når både du og meg betaler - la oss si 2500 i egenandel for en ny iPhone 6s med f.eks 64GB som skal brukes i to eller tre år enten totalprisen er 6500,8500 eller 10.500,- er vi begge på sett og vis litt inhabile i diskusjoner om prisnivået på nye iPhones da det ikke rammer oss slik en privatbruker som betaler alt fullt ut av egen lommebok.

Det samme gjelder laptop/mac som benyttes både i arbeid og privat idag. Eller nettbrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk med litt vett i hodet klarer å pushe de rette produktene til bekjente. Selv har jeg anbefalt nexus telefoner til brodern, iphone til mormor, iphone til 2-3 eldre på jobb, samsung s4 active til modern, svigers windows telefon(men angrer litt fordi apputvalget var for dårlig) og 1 doro til en veldig gammel mann.

 

Om Apple noen gang har vært en sekt, så tror jeg dette var mer i tiden før iPhone. Husker selv hvordan man så på apple/mac brukere som en litt spesiell gruppe mennesker, men så hadde man heller ingen kunnskap om produktene. iPhone skulle jeg i allefall aldri ha, men etter et mislykket forsøk med HTC Touch pro 1 eller 2, så gikk jeg tilbake til en Sony Ericsson 902, for så å teste iPhone 3GS. Siden da har jeg likt iPhone såpass godt at jeg bare har hatt 3 androidtelefoner siden da.

I omgangskretsen har man også folk som ALDRI skal ha Apple, de kommer med sleivspark av å til, men nå har faktisk 1 av dem byttet over til iPhone 6 Pluss, etter å ha brukt Samsung note 1-2-3 de siste årene. Sitat "Aldri har jeg hatt en mobil som har fungert så smertefritt over tid." En av mine brodre har også vært veldig "skal ikke ha iPhone fordi de er så lukket", så han har kjørt på de 2 siste nexusene de siste 2-2 årene. Men nå lukter han faktisk på iPhone igjen, fordi måten han bruker telefonen på har endret seg, han trenger ikke de egenskapene som gjorde android best for han. Så får vi se om han går for 6S eller om han venter på iPhone 7.

 

Tror det smarteste man gjør er å ikke utelukke produkter/tjenester, men at man tar et bevisst valg ved vært veikryss. Behovet endrer seg og produktene endrer seg.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

 

 

samtidig så glemmer du at Apple selv  hauser opp produktene i nte dimensjon . uten at det nødvendigvis er så mye bedre

 

Hvilken bedrift er det som ikke hausser opp produktene sine?

 

De aller fleste reklamerer for produktene sine , de lager ikke tilnærmet religiøse show ut av det som Apple

 

Se de 2-3 siste iphone konferansene, se de 2-3 siste samsung konferansene, de 2-3 siste htc konferansene. De er da ganske like, bortsett fra at Apple fokuserer litt mer på programvare.

Lenke til kommentar

 

vi som er på utsiden ser dette mye tydeligere

da er det snakk om personer som har et unaturlig forhold til en produsent

Men elgen, du er jo såpass langt på utsiden at du faktisk går rundt og tror at Apple sine kunder befinner seg på innsiden av noe du antar er en sekt. Hadde du enda hatt bittelitt erfaring med et Apple-produkt, så hadde du kanskje hatt litt troverdighet i det du sier. Det er helt normale mennesker som handler Apple, akkurat som de som handler hva som helst annet.

 

Privat har jeg stort sett datamaskin-produkter fra Apple med unntak av et par Windows-PC. Det er ingen tvil om hvilke som løser mine databehov på best mulig måte, så når jeg kjøper nye dingser, så kjøper jeg de jeg syns passer best for meg. Periferiutstyr kjøper jeg fra de samme leverandørene som når jeg hadde Windows, og de fungerer minst like bra som før. Men jeg foretrekker altså Apple sine datadingser enn så lenge. Er det å ha et unaturlig forhold til en produsent?

 

I min private omgangskrets er det nok en overvekt av Apple, spesielt på mobiltelefoner, men mange har noe annet. Av datamaskiner er det mye større grad av blanding. Selvsagt har ingen noe som helst problem med dette, det ville jo mildt sagt vært merkelig om man skulle hengt seg opp i noe sånt. Det kan hende vi utveksler erfaringer rundt våre datadingser, men det er svært sjelden av vi snakker om sånne ting. Blant mine døtre og deres venner er det klar overvekt av iPhone, men også der er det enkelt som har valgt noe annet uten at noen reagerer på det i det hele tatt. Er det å ha et unaturlig forhold til en produsent?

 

På jobben har vi en åpen IT-strategi, folk kan velge akkurat hva de vil. Rundt halvparten velger noe fra Apple, den andre halvparten velger noe med Windows/Android der de velger selv fra hvilken produsent av maskinvare de ønsker. Noen få har valgt noe helt annet, og gjerne litt sært som for eksempel BlackBerry. Alle lever helt greit med dette og har null problem med at en annen har noe annet enn det en selv har. Er det å ha et unaturlig forhold til en produsent?

 

Alt vi som forbrukere kjøper er stort sett noe vi velger blant mange konkurrerende produkter og tjenester. Kanskje prøver vi mange ulike leverandører før vi endelig finner en vi syns er et hakk bedre enn de andre. De fleste av oss vil kanskje da senke skuldrene og være fornøyd med at vi har funnet noe vi syns er bra, selv om vi ikke har noe i mot de andre aktørene i markedet. Men vi har funnet "vår leverandør", og holder oss ganske trofast til denne eventuelt begynner å levere ting som ikke fungerer tilfredsstillende lenger. Er det å ha et unaturlig forhold til en produsent?

 

 

For meg blir det helt tullete å blande sektbregrepene inn i valg av datadingser. Jeg har en mistanke om at dette kun er et forsøk på å stigmatisere en stor gruppe mennesker, antagelig basert på sjalusi om at det man selv ikke har valgt har en mye større suksess.

 

Det er jo derfor jeg ser ting du ikke ser.

( og du ser nok ting jeg ikke ser )

 

Når det gjelder det med sekt her så er det mye som tyder på at en gruppe Apple brukerer har en religiøst forhold til Apple

Det gjelder selvfølgelig ikke alle .

Nå vil jeg jo anta at de aller fleste er fornuftige , men når en får psykotiske problemer ved å velge vekk Iphone så er det noe der

( en NRK  dokumentar for flere år siden )

 

Dette underbygges av Apple med de medieshowene de har på hver lansering 

Da er det en mani der ute som man ikke ser andre steder

Da kan man også ta med det faktum at flere driver å veter i kø i flere dager på ny Iphone eller Ipad

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Andre jeg føler blir litt «inhabile»i disse type diskusjonene er flesteparten av oss som får mobil betalt av arbeidgiver med eller uten en viss egenandel.

Da man velger mest utfra praktiske ting (i alle fall gjør jeg det)

Jeg er en slik bruker og jeg mener at rogkas også er av samme kategori.

Jeg prøver å forstå hvilken kategori du plasserer meg i, og hvis jeg forstår det rett så plasserer du meg i en kategori der jeg får telefon og data arbeidsgiver og tar mine valg basert på det.

...

Noen ganger lurer jeg på om du leser hva andre skriver. Jeg plasserer deg ikke noe som helst sted.

Eksempelvis:

Når både du og meg betaler - la oss si 2500 i egenandel for en ny iPhone 6s med f.eks 64GB som skal brukes i to eller tre år enten totalprisen er 6500,8500 eller 10.500,- er vi begge på sett og vis litt inhabile i diskusjoner om prisnivået på nye iPhones da det ikke rammer oss slik en privatbruker som betaler alt fullt ut av egen lommebok.

Det samme gjelder laptop/mac som benyttes både i arbeid og privat idag. Eller nettbrett.

Du skriver jo at du setter meg i en kategori...

 

Tja, jeg kunne kanskje vært ansett som inhabil hvis det kun hadde vært jobbrelatert utstyr jeg bruker, og det kun hadde vært meg selv i husholdningen, men jeg har tre til her som jeg handler datautstyr til. I tillegg til at jeg handler datautstyr til mitt eget private behov. Derfor vil jeg nok ikke anse meg selv som så veldig inhabil i forhold til å vurdere prisnivå på private datadingser...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

elgen elgen! hvem er det mener publikum i disse mediaeventene representerer?

salen er fulle av appleansatte som lager et helvetes liv!

De representerer nok bare salgs delen i Apple.

 

poenget var at de lager et helvetes oppstyr av nesten ingen ting for å lokke til seg kunder

dog er det ikke alle som er normale kunder , noen har et religiøst forhold til Apple .og det blir ikke mindre med slik oppstyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rogkas og woods: Kjenner dere ikke til fenomenet? Jeg trodde dere hadde en viss innsikt i bransjen, men det stemmer altså ikke?

Gå inn på elkjøp og si til betjeningen: "Du, jeg skulle hatt en telefon, tenkte litt på sånn smarttelefon som det går an å trykke på skjermen på."

 

...gjett hva de anbefaler! Gjett hva som er deres argument for deres anbefaling! Gjett om de er de eneste som anbefaler nettopp dette! Gjett om dette påvirker statistikkene!

 

Ellers har dere kanskje reflektert over hvorfor minst 80% av alle autocorrect SMS som er å finne rundt på nettet stammer fra en produsent med omkring 15% markedsandel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Andre jeg føler blir litt «inhabile»i disse type diskusjonene er flesteparten av oss som får mobil betalt av arbeidgiver med eller uten en viss egenandel.

Da man velger mest utfra praktiske ting (i alle fall gjør jeg det)

Jeg er en slik bruker og jeg mener at rogkas også er av samme kategori.

Jeg prøver å forstå hvilken kategori du plasserer meg i, og hvis jeg forstår det rett så plasserer du meg i en kategori der jeg får telefon og data arbeidsgiver og tar mine valg basert på det.

...

Noen ganger lurer jeg på om du leser hva andre skriver. Jeg plasserer deg ikke noe som helst sted.

Eksempelvis:

Når både du og meg betaler - la oss si 2500 i egenandel for en ny iPhone 6s med f.eks 64GB som skal brukes i to eller tre år enten totalprisen er 6500,8500 eller 10.500,- er vi begge på sett og vis litt inhabile i diskusjoner om prisnivået på nye iPhones da det ikke rammer oss slik en privatbruker som betaler alt fullt ut av egen lommebok.

Det samme gjelder laptop/mac som benyttes både i arbeid og privat idag. Eller nettbrett.

Du skriver jo at du setter meg i en kategori...

Tja, jeg kunne kanskje vært ansett som inhabil hvis det kun hadde vært jobbrelatert utstyr jeg bruker, og det kun hadde vært meg selv i husholdningen, men jeg har tre til her som jeg handler datautstyr til. I tillegg til at jeg handler datautstyr til mitt eget private behov. Derfor vil jeg nok ikke anse meg selv som så veldig inhabil i forhold til å vurdere prisnivå på private datadingser...

Da man velger mest utfra praktiske ting (i alle fall gjør jeg det)

^^

Jeg er en slik bruker og jeg mener at rogkas også er av samme kategori.

 

Skjønner du nå (et kompliment).

 

Og ... Og vurdere prisnivåer er rettet til iPhone 6S .

Forresten. Jeg har også en husholdning. Nettopp derfor er det i mitt innlegg skrevet vi er "litt inhabile". Og merket i anførselstegn.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Rogkas og woods: Kjenner dere ikke til fenomenet? Jeg trodde dere hadde en viss innsikt i bransjen, men det stemmer altså ikke?

Gå inn på elkjøp og si til betjeningen: "Du, jeg skulle hatt en telefon, tenkte litt på sånn smarttelefon som det går an å trykke på skjermen på."

 

...gjett hva de anbefaler! Gjett hva som er deres argument for deres anbefaling! Gjett om de er de eneste som anbefaler nettopp dette! Gjett om dette påvirker statistikkene!

 

Ellers har dere kanskje reflektert over hvorfor minst 80% av alle autocorrect SMS som er å finne rundt på nettet stammer fra en produsent med omkring 15% markedsandel?

Jeg er på ingen måte noen ekspert på bransjen, men ser jo omtrent det samme som vi andre får med oss.

 

For noen uker siden gikk jeg innom en Elkjøp for å se etter noe annet, men stoppet innom mobilavdelingen for å kikke litt. Det kom bort en selger og spurte om jeg var ute etter noe spesielt, noe jeg svarte nei til. Men han ville gjerne vise meg ting likevel, og anbefalte meg en ny Samsung. Helt uten å spørre meg om noen preferanser eller behov.

 

Går jeg innom Apple-avdelingen hos Elkjøp får jeg, kanskje ikke overraskende, anbefalt noe fra Apple.

 

Jeg aner ikke hvorfor den autocorrect-statistikken er som den er, eller hvor du får sånne statistikker fra. Men det skulle jo tyde på, hvis den er sann, at det er veldig mange iPhone-brukere som sender SMS...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Andre jeg føler blir litt «inhabile»i disse type diskusjonene er flesteparten av oss som får mobil betalt av arbeidgiver med eller uten en viss egenandel.

Da man velger mest utfra praktiske ting (i alle fall gjør jeg det)

Jeg er en slik bruker og jeg mener at rogkas også er av samme kategori.

Jeg prøver å forstå hvilken kategori du plasserer meg i, og hvis jeg forstår det rett så plasserer du meg i en kategori der jeg får telefon og data arbeidsgiver og tar mine valg basert på det.

...

Noen ganger lurer jeg på om du leser hva andre skriver. Jeg plasserer deg ikke noe som helst sted.

Eksempelvis:

Når både du og meg betaler - la oss si 2500 i egenandel for en ny iPhone 6s med f.eks 64GB som skal brukes i to eller tre år enten totalprisen er 6500,8500 eller 10.500,- er vi begge på sett og vis litt inhabile i diskusjoner om prisnivået på nye iPhones da det ikke rammer oss slik en privatbruker som betaler alt fullt ut av egen lommebok.

Det samme gjelder laptop/mac som benyttes både i arbeid og privat idag. Eller nettbrett.

Du skriver jo at du setter meg i en kategori...

Tja, jeg kunne kanskje vært ansett som inhabil hvis det kun hadde vært jobbrelatert utstyr jeg bruker, og det kun hadde vært meg selv i husholdningen, men jeg har tre til her som jeg handler datautstyr til. I tillegg til at jeg handler datautstyr til mitt eget private behov. Derfor vil jeg nok ikke anse meg selv som så veldig inhabil i forhold til å vurdere prisnivå på private datadingser...

Da man velger mest utfra praktiske ting (i alle fall gjør jeg det)

^^

Jeg er en slik bruker og jeg mener at rogkas også er av samme kategori.

Skjønner du nå (et kompliment).

Og ... Og vurdere prisnivåer er rettet til iPhone 6S .

Forresten. Jeg har også en husholdning. Nettopp derfor er det i mitt innlegg skrevet vi er "litt inhabile". Og merket i anførselstegn.

Det var også derfor jeg skrev "prøver å forstå..."

 

Prisnivået på 6s er jo det samme som på 6 i dollar, men har jo fått noe høyere pris i norske kroner med svak valuta. Det har vel vært samme pris på iPhone i dollar i flere generasjoner, hvis jeg ikke husker feil. Hvert fall har økningen vært marginal.

 

Jeg tror godt man kan vurdere pris på Apple-dingser over tid selv om det akkurat nå, på iPhone, skulle gjelde for 6s/6s+...

Lenke til kommentar

 

Rogkas og woods: Kjenner dere ikke til fenomenet? Jeg trodde dere hadde en viss innsikt i bransjen, men det stemmer altså ikke?

Gå inn på elkjøp og si til betjeningen: "Du, jeg skulle hatt en telefon, tenkte litt på sånn smarttelefon som det går an å trykke på skjermen på."

 

...gjett hva de anbefaler! Gjett hva som er deres argument for deres anbefaling! Gjett om de er de eneste som anbefaler nettopp dette! Gjett om dette påvirker statistikkene!

 

Ellers har dere kanskje reflektert over hvorfor minst 80% av alle autocorrect SMS som er å finne rundt på nettet stammer fra en produsent med omkring 15% markedsandel?

Jeg er på ingen måte noen ekspert på bransjen, men ser jo omtrent det samme som vi andre får med oss.

 

For noen uker siden gikk jeg innom en Elkjøp for å se etter noe annet, men stoppet innom mobilavdelingen for å kikke litt. Det kom bort en selger og spurte om jeg var ute etter noe spesielt, noe jeg svarte nei til. Men han ville gjerne vise meg ting likevel, og anbefalte meg en ny Samsung. Helt uten å spørre meg om noen preferanser eller behov.

 

Går jeg innom Apple-avdelingen hos Elkjøp får jeg, kanskje ikke overraskende, anbefalt noe fra Apple.

 

Jeg aner ikke hvorfor den autocorrect-statistikken er som den er, eller hvor du får sånne statistikker fra. Men det skulle jo tyde på, hvis den er sann, at det er veldig mange iPhone-brukere som sender SMS...

 

jeg har ikke sett at Elkjøp har egen Apple avdeling.

Derimot virker det som hver dings har hvert sitt område som så er delt inn hver sin plass for et bestemt merke.

F.eks at telefonen fra Apple er plassert sammen med andre telefoner , ikke andre dingser fra samme produsent 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Rogkas og woods: Kjenner dere ikke til fenomenet? Jeg trodde dere hadde en viss innsikt i bransjen, men det stemmer altså ikke?

Gå inn på elkjøp og si til betjeningen: "Du, jeg skulle hatt en telefon, tenkte litt på sånn smarttelefon som det går an å trykke på skjermen på."

 

...gjett hva de anbefaler! Gjett hva som er deres argument for deres anbefaling! Gjett om de er de eneste som anbefaler nettopp dette! Gjett om dette påvirker statistikkene!

 

Ellers har dere kanskje reflektert over hvorfor minst 80% av alle autocorrect SMS som er å finne rundt på nettet stammer fra en produsent med omkring 15% markedsandel?

 

Jeg er på ingen måte noen ekspert på bransjen, men ser jo omtrent det samme som vi andre får med oss.

For noen uker siden gikk jeg innom en Elkjøp for å se etter noe annet, men stoppet innom mobilavdelingen for å kikke litt. Det kom bort en selger og spurte om jeg var ute etter noe spesielt, noe jeg svarte nei til. Men han ville gjerne vise meg ting likevel, og anbefalte meg en ny Samsung. Helt uten å spørre meg om noen preferanser eller behov.

Går jeg innom Apple-avdelingen hos Elkjøp får jeg, kanskje ikke overraskende, anbefalt noe fra Apple.

Jeg aner ikke hvorfor den autocorrect-statistikken er som den er, eller hvor du får sånne statistikker fra. Men det skulle jo tyde på, hvis den er sann, at det er veldig mange iPhone-brukere som sender SMS...

jeg har ikke sett at Elkjøp har egen Apple avdeling.

Derimot virker det som hver dings har hvert sitt område som så er delt inn hver sin plass for et bestemt merke.

F.eks at telefonen fra Apple er plassert sammen med andre telefoner , ikke andre dingser fra samme produsent

Kommer nok litt an på hvor du bor i landet. De større butikkene rundt Oslo har egne Apple-avdelinger.

Lenke til kommentar

 

 

Faktumet at denne tråden snart får over 10 sider bekrefter hvor mye folk brenner for Apple. Jeg kommer til å sitere dette innlegget når jeg har rett.

 

Hva prøver du å oppnå her egentlig

 

At noe er unikt med Apple, siden ingen andre merker kan starte en diskusjon som garantert når 10 sider eller mer. For å ikke snakke om at Apple til og med klarer å bli dratt inn og kapre tråder om andre bilmerker.

 

Bevis på at Apple er en kult er det nok ikke. Men bevis for at folk har sterke følelser rundt Apple er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Faktumet at denne tråden snart får over 10 sider bekrefter hvor mye folk brenner for Apple. Jeg kommer til å sitere dette innlegget når jeg har rett.

Hva prøver du å oppnå her egentlig

At noe er unikt med Apple, siden ingen andre merker kan starte en diskusjon som garantert når 10 sider eller mer. For å ikke snakke om at Apple til og med klarer å bli dratt inn og kapre tråder om andre bilmerker.

 

Bevis på at Apple er en kult er det nok ikke. Men bevis for at folk har sterke følelser rundt Apple er det ingen tvil om.

Enig at det er mange med sterke følelser rundt apple, og tar man å ser rundt her på forumet så er det utrolig mange som har sterke følelser mot Apple. En ting er jo å like produktet man eier, hakket værre er det å mislike et produkt man ikke eier så sterkt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...