Capitalist/Minimalist Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-forlag-destruerer-religionskritisk-bok/a/23532276/ “Where they have burned books, they will end in burning human beings.”- Heinrich Heine Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Så du er redd for at det lille tulleforlaget SpreDet skal begynne å brenne mennesker? Så lenge det ikke er staten (eller til nøds en mektig aktør) som gjør dette/påbyr det, så er kritikken fullstendig skivebom. 4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Første bokbrenning i Norge siden andre verdenskrig Sikker? Jeg trodde det var standard prosedyre at bøker som ikke blir solgt destrueres. Her har de ikke forsøkt å selge dem, men det er ikke uvanlig at bøker destrueres i Norge. Kanskje de resirkulerer dem istedenfor å brenne dem, men det blir det samme i min bok. 3 Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Så du er redd for at det lille tulleforlaget SpreDet skal begynne å brenne mennesker? Så lenge det ikke er staten (eller til nøds en mektig aktør) som gjør dette/påbyr det, så er kritikken fullstendig skivebom. Fascisme må nødvendigvis starte et sted. Det var ikke slik at Hitler plutselig stod der og heila og brant jøder i massiv skala. Dette er et aktuelt eksempel på at ytringsfriheten undermineres, og at enkelte med åpenbare fascistoide hodlninger, som deg, synes dette er helt greit og normalt. Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Første bokbrenning i Norge siden andre verdenskrig Sikker? Jeg trodde det var standard prosedyre at bøker som ikke blir solgt destrueres. Her har de ikke forsøkt å selge dem, men det er ikke uvanlig at bøker destrueres i Norge. Kanskje de resirkulerer dem istedenfor å brenne dem, men det blir det samme i min bok. Ja, bøker som ikke blir solgt fordi ingen vil kjøpe dem Det er ganske uvanlig at man brenner bøker fordi islamister har truet dem som publiserer dem med drap, og man etterkommer disse kravene Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Dette er da ikke et spørsmål om ytringsfrihet. De vil ikke gi ut boken etter å ha vurdert prosjektet skikkelig. Boken ble imidlertid trykket før den vurderingen var ferdig, fordi partene hadde det travelt med å få gitt den ut. Det stiller seg ikke noe annerledes enn om de hadde nektet å utgi den i utgangspunktet. Se ellers svaret fra Emancipate. 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Dette er da ikke et spørsmål om ytringsfrihet. De vil ikke gi ut boken etter å ha vurdert prosjektet skikkelig. Boken ble imidlertid trykket før den vurderingen var ferdig, fordi partene hadde det travelt med å få gitt den ut. Det stiller seg ikke noe annerledes enn om de hadde nektet å utgi den i utgangspunktet. Se ellers svaret fra Emancipate. Uansett, det er forsatt trist når bøker blir sensurert av religiøse grunner. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Jeg er enig i at sensur av religiøse grunner er trist. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Ser at artikkel I blabladåttno sier at boka rett og slett ikke holdt mål ... kanskje noen ser det opportunt å gjøre saken om til å handle om noe helt annet .. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Ser at artikkel I blabladåttno sier at boka rett og slett ikke holdt mål ... kanskje noen ser det opportunt å gjøre saken om til å handle om noe helt annet .. Jeg svarer som i den andre tråden dette diskuteres i, tilpasset ditt innlegg her: Hva du leser i Blabla vet jeg ikke (link gjerne), men i Aftenposten fremgår det at forleggeren som svar på kritiske spørsmål sier at han - og "noen" han viste den til - plutselig ikke synes den holder mål, etter at boken er ferdig trykket. Om den gjør det vet vi jo ikke før den kommer ut på nytt forlag. Der leser jeg også at han sier at "- Den tredje grunnen er at vi etter hvert forsto at vi har forskjellig standpunkt på det islamkritiske landskapet." Og at han senere i artikkelen sier at han ikke synes den er krenkende, men allikevel ikke "potensielt vil miste livet". Hvilket er ærlig nok. Geir P.S. Jeg har tipset mods om at det diskuteres to steder, så kanskje de slås sammen etterhvert. Endret 29. september 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Ser at artikkel I blabladåttno sier at boka rett og slett ikke holdt mål ... kanskje noen ser det opportunt å gjøre saken om til å handle om noe helt annet .. Jeg svarer som i den andre tråden dette diskuteres i, tilpasset ditt innlegg her: Hva du leser i Blabla vet jeg ikke (link gjerne), men i Aftenposten fremgår det at forleggeren som svar på kritiske spørsmål sier at han - og "noen" han viste den til - plutselig ikke synes den holder mål, etter at boken er ferdig trykket. Om den gjør det vet vi jo ikke før den kommer ut på nytt forlag. Der leser jeg også at han sier at "- Den tredje grunnen er at vi etter hvert forsto at vi har forskjellig standpunkt på det islamkritiske landskapet." Og at han senere i artikkelen sier at han ikke synes den er krenkende, men allikevel ikke "potensielt vil miste livet". Hvilket er ærlig nok. Geir P.S. Jeg har tipset mods om at det diskuteres to steder, så kanskje de slås sammen etterhvert. Jeg fikk med meg de andre opplysningene du nevner, men forstod det som "ikke holder mål", å være foreløpig offisiell (bort)forklaring. Ja, kunne vært greit med 1 tråd .. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det gjør det ekstra trist om religionskritikk ble til forfatterkritikk i frykt for represalier fra islamistiske miljøer. Men jeg har ikke lest boken og kan ikke si noe om kvaliteten. Kvaliteten på eventuelle represalier har vi vel sett mer til. Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Dette er da ikke et spørsmål om ytringsfrihet. De vil ikke gi ut boken etter å ha vurdert prosjektet skikkelig. Boken ble imidlertid trykket før den vurderingen var ferdig, fordi partene hadde det travelt med å få gitt den ut. Det stiller seg ikke noe annerledes enn om de hadde nektet å utgi den i utgangspunktet. Se ellers svaret fra Emancipate. De hadde jo planer om å gi den ut, hvorfor ellers hadde de trykket den opp i stort opplag? Hvorfor i alle dager ble boken trykket ferdig før vurderingen var ferdig? Tror du ikke heller det var slik at ... Vi skal selge boken "mottar trusler fra islamister" øhh..vi må vurdere litt mer..nei, boka sugde, la oss brenne den! fort! Vi vurderte det dithen at boka var for dårlig. Vi forhastet oss. Tror ikke det heller var slik det ble? Bare tilfeldig at de mottok trusler fra islamister? Hadde ingenting med bokbrenningen å gjøre det antakelig? Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Dette er sikkert bare snakk om genial markedsføring. Nå vil jo alle kjøpe boken. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Nå har forlegger og forfatter skiltes som venner, og forfatter er i samtaler med et par danske forlag om utgivelse. Så kanskje får vi anledning til å vurdere kvaliteten etterhvert. Begrunnelsen for å ikke gi den ut er jo forleggers egen, så der får vi enten tro ham på hans ord eller la det være... Geir Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (...) men det blir det samme i min bok. I see what you did there, sir. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Synes man heller burde lagd dasspapir av disse bøkene. For er der det hører hjemme, siden det kan sammenlignes med obskøne doskriblerier. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Synes man heller burde lagd dasspapir av disse bøkene. For er der det hører hjemme, siden det kan sammenlignes med obskøne doskriblerier. Hvordan vet du det? Har du sett boka? Mener du at karikaturer pr definisjon er å sammenligne med obskøniteter? Hva er galt med litt do-skriblerier, forresten...? Geir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hvordan vet du det? Har du sett boka? Jeg så forrige runde med karikaturer, dette blir bare mer av akkurat samme søplet. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Man kan finne mye visdom mens man er på dass også, veit du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå