Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg saksøke vaktene på stena line?


d00d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

Lenke til kommentar

Jeg legger bare merke til at trådstarter forduftet da det kom et press for å fortelle om foranledningen...

Rart det der. Husker Obiora-saken, f.eks. som fikk et tragisk utfall. Det var mye skriverier om pågripelsen. Men vi fikk ikke vite så mye om det som skjedde i FORKANT av pågripelsen. Jeg vil jo tro at politiet ikke bare tropper opp på et NAV-kontor og pågriper folk på måfå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

 

Fant ikke noe bedre men dette viser internasjonalt farvann

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Internationalwaters.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

 

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

 

Fant ikke noe bedre men dette viser internasjonalt farvann

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Internationalwaters.png

 

 

Nei, det inkluderer økonomiske soner. Her er et kart over Norge for eksempel. http://kartverket.no/globalassets/kart/grenser/norges-maritime-grenser_flater.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

 

Fant ikke noe bedre men dette viser internasjonalt farvann

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Internationalwaters.png

 

Det der viser den økonomiske sonen. Territorialfarvannet er som Kron sier mye smalere (12 nautiske mil vs. 200), og er så vidt jeg vet det relevante her.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

 

 

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

 

Fant ikke noe bedre men dette viser internasjonalt farvann

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Internationalwaters.png

 

Det der viser den økonomiske sonen. Territorialfarvannet er som Kron sier mye smalere (12 nautiske mil vs. 200), og er så vidt jeg vet det relevante her.

 

 

Du er vel litt inn i juss. Vil du si at å presse seg frem og ut av en ring av vektere kan klassifiseres som legemsfornærmelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

han dyttet ikke. se filmen. Han forsøker å presse seg ut.

"Han dyttet ikke. Han forsøker dytte seg ut."

 

:hmm:

 

 

Det er forskjell på å presse og dytte. Så jeg ser ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

 

Fant ikke noe bedre men dette viser internasjonalt farvann

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Internationalwaters.png

 

Det der viser den økonomiske sonen. Territorialfarvannet er som Kron sier mye smalere (12 nautiske mil vs. 200), og er så vidt jeg vet det relevante her.

 

Det er uansett ikke internasjonalt farvann

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

 

 

 

Tviler på at en kommer i internasjonalt farvann på den turen, med mindre ferjen tar en LANG omvei

 

territorialfarvannet strekker seg gjerne 22km fra land. Skipsruten på google maps viser at store deler av ruten er lengre enn 22km fra land.

 

Fant ikke noe bedre men dette viser internasjonalt farvann

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Internationalwaters.png

 

Det der viser den økonomiske sonen. Territorialfarvannet er som Kron sier mye smalere (12 nautiske mil vs. 200), og er så vidt jeg vet det relevante her.

 

Det er uansett ikke internasjonalt farvann

 

 

feil

 

"The difference between the territorial sea and the exclusive economic zone is that the first confers full sovereignty over the waters, whereas the second is merely a "sovereign right" which refers to the coastal state's rights below the surface of the sea. The surface waters, as can be seen in the map, are international waters."

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Exclusive_economic_zone

Lenke til kommentar

dette gjelder sikkert ikke for trådstarter. men et typisk scenario på stena line:

drita fulle ungdommer som har det gøy. plutselig tar en ungdom å klapser ei uskyldig jente på rumpa,oppfører seg dårlig mot andre uskyldige gjester på båten, raserer eller ødelegger noe. vektere på båten med begrenset politimyndighet vel og merke ber han ene eller de som oppfører seg uanstendig iforhold til stena lines regler eller "allmenne regler" bort til seg. vekteren ber ungdommen skjerpe seg, gir advarsler, ber de gå til lugaren etc. ungdommen klarer ikke å godta at det finnes regler eller liker ikke at noen snakker til han, ungdommen blir hissig/utagerende/voldlig?(ofte overstadig beruset). vekteren handler og prøver å få kontroll, ungdommen går mer til angrep blir så lagt i jern.  

 

for øvrig gjelder nødrett. føler du deg truet kan du handle med en passende handling til situasjonen.

nesten komisk å se ungdommer stå på oslo s eller andre steder stå opp i ansiktet på vektere og skrike, du kan ikke røre meg.

latterlig med denne myten at vektere ikke er mennesker som kan handle som alle andre. står en å skriker deg i ansiktet og oppfører seg aggressivt så kan du handle med en passende handling hvis du føler deg truet i den situasjonen. men så kommer erfaringen inn da og om handlingen passet med situasjonen. 

Lenke til kommentar

 

 

han dyttet ikke. se filmen. Han forsøker å presse seg ut.

"Han dyttet ikke. Han forsøker dytte seg ut."

 

:hmm:

 

 

Det er forskjell på å presse og dytte. Så jeg ser ikke poenget ditt.

 

Forskjellen er vel at pressing er en dytt som varer litt lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

 

 

han dyttet ikke. se filmen. Han forsøker å presse seg ut.

"Han dyttet ikke. Han forsøker dytte seg ut."

 

:hmm:

 

 

Det er forskjell på å presse og dytte. Så jeg ser ikke poenget ditt.

 

Forskjellen er vel at pressing er en dytt som varer litt lenger.

 

 

Ikke helt. Intensjonen med å dytte er å skade den du dytter. Gjerne at personen faller overende. Å presse seg ut som her, har ikke en slik intensjon. Det handler om flukt.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Men hvorfor skulle ikke resten av saken komme frem i media? Det er da ikke noen taushetsplikt fra NSB eller vekterne i denne saken? De kunne vel uttalt seg til media om de mente at saken ikke kom frem i sin helhet? Kan ikke du bare fortelle hva som skjedde? Mener du at du er under en taushetsplikt? Og hvorfor?

 

Den saken du linker til er også annerledes på mange måter. Her har man faktisk voldsutøvelse ved en som fysisk slår. Da stiller maktbruk under pågripelse seg litt annerledes.

Selvfølgelig har vektere taushetsplikt om hendelser som skjer på jobben. Regner med at du har det hvor enn du jobber og.

 

Det man kan si er at situasjonen på Oslo S startet lenge før VG sitt mobilopptak starter. Vaktselskapet/oppdragsgiver har egne videoopptak som viser hele hendelsen, de ble også levert politiet. Alt tydet på at vekterne har vurdert situasjonen riktig, og de fikk full støtte fra polititjenestemennene på stedet og oppdragsgiver.

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forskjellen er vel at pressing er en dytt som varer litt lenger.

 

Ikke helt. Intensjonen med å dytte er å skade den du dytter. Gjerne at personen faller overende. Å presse seg ut som her, har ikke en slik intensjon. Det handler om flukt.

 

Hvorfor handler dytting om å skade den som dyttes? Å dytte kan like gjerne handle om å få noen andre bort eller på avstand. Å dytte noen for å klare å flykte, f.eks. (altså det handler om flukt det også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er vel litt inn i juss. Vil du si at å presse seg frem og ut av en ring av vektere kan klassifiseres som legemsfornærmelse?

 

 

Hvorfor denne kveruleringen på begreper?

 

Vekterne hadde lovhjemlet rett til å sperre veien for ham. Han hadde ikke rett til å bruke noen som helst form for makt for å komme seg forbi - om du kaller det "dytting", "pressing", "kneging", "knuffing" spiller ingen rolle. Han hadde ikke rett til å ta seg forbi dem. Når han så prøver på det, blir det en eskalering.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det er en enkel måte å gjøre dette på. be om å få se videon, for alt blir filmet, da blir det ikke noen misforståelser, men for noen så husker de ikke selv hva de sier eller har gjort eller ser selv at det er nødvendig med bruk av makt. så kan du etter å ha sett denne filmen og rapporten vurdere selv hva du gjør. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...