Thomazen Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Leste opp på disse artiklene for en stund siden: http://www.tu.no/bygg/2014/09/23/containere-blir-hybler-for-studenter-og-oljearbeidere http://www.dn.no/talent/2013/09/13/containerhybel-i-boks "De seks containerne som er rigget til her ved innkjørselen til Universitetet i Stavanger er riktignok blitt en del dyrere enn prisen studentene håper å komme ned i på sikt. Prislappen er på 3,6 millioner kroner" "Ressursdirektør Rolf Ljøner Ringdahl, som har betalt for kalaset, sier til DN at månedsleien må ligge på 4000 kroner for å betjene byggekostnaden." Så sjekker jeg det Kinesiske markedet, å finner ut at de produserer hundrevis av disse, med en vesentlig lavere pris: http://www.alibaba.com/product-detail/NO-1-Sale-Luxury-Living-Prefab_60288225831.html?spm=a2700.7724857.35.1.36qTCv&s=p Såklart, dette holder ikke opp til norsk standard, men det viser seg jo at Kineserene kan lage de også. Det må jo være mulig å få byggekravene fra Sintef (eller hvem enn som setter kravene), å få laget noe med en Norsk standard, i Kina? Olje-rigger produseres jo der, så hvorfor de ikke skal "klare" å sette opp noen vegger, isolering og elektriske annlegg? For meg så virker det litt slik at Mybox har laget alt i Norge, med norske varer, norsk arbeidskraft og tatt imot norske priser. Skal en prøve å være "grønn" og "innovativ", men på samme tid så billig som mulig, føler jeg ikke at det å utelukke det asiatiske markedet er den rette løsningen. Vil for all del ikke slå ned på denne ideen, for jeg ser på dette som en utrolig bra løsning, å det virker som det kan være en god fortjeneste i det. Ser nå at dette innlegget ble 10 ganger lengre enn jeg ville, så dropper en god del jeg ville sagt, å spørr heller bare rett ut: Har Mybox tatt over hele det norske markedet angående container leilighet, eller er det mulighet for å gni seg inn i dette markedet med en enda billigere løsning? Lenke til kommentar
Thomazen Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Såg forresten etter at jeg hadde skrevet tråden, at det kanskje kunne vært i "økonomisk" istedenfor, men det får være opp til en moderator om h*n vil flytte det (y) Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Kravene finner du i Tek10. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Du trenger ikke dra så langt som til Kina, finnes flere land i Europa med vesentlig lavere lønnsnivå. Ferdighus/modulhus har jeg hørt produseres i Latvia, Litauen osv og så fraktes hit og settes sammen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det skal ikkje være noke som hindrer deg i å få bygd modulhus i utlandet så lenge dei tilfredsstiller dei norske byggereglane. Litt av utfordringane som skipsindustrien har hatt med produksjon i Asia er at det kan være vanskelig å oppnå god nok kvalitet på utføringa då dei har ein anna måte å jobbe på. Ein har derfor i dag godt meir over på at ein får produsert det arbeidskrevande grovarbeidet i utlandet, men at ein tar sjølve monteringa og etterarbeidet i Norge. Ein anna ting er at ein del av det som drar opp byggeprisane på slike container-hus er tomteprisane og monteringa. Det er ikkje alt som kan ferdigproduserast på fabrikk. I tillegg ser eg for meg at den som må ta på seg reklamasjonsansvaret nok skal ha ein del for risikoen ved å selge ein slik bolig som kan ha skjulte feil som tilfredsstiller kinesisk standard, men som ikkje er godkjent i Norge. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det viktigste punktet vil nok kanskje være det med garantier/reklamasjoner og ansvar. Vet ikke hvor flinke f.eks. Kina er på det med dokumentasjon, men man er jo avhengig av at de som eventuelt monterer i Norge tar på seg reklamasjonsansvaret. Og det er det kanskje ikke så mange som er interessert i. Det er flere grunner til at slikt er dyrt i Norge. Ja, arbeidskraften koster mye og materialene også. Men også det med kvalitetssikring, testing og dokumentasjon koster i form av kroner da det både tar noe tid samt at man får utlevert det som på mange måter er et verdipapir i dagens samfunn. Dette knyttes også opp mot det med den dyre arbeidskraften; høyere kompetanse koster mer. Lenke til kommentar
Thomazen Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Du trenger ikke dra så langt som til Kina, finnes flere land i Europa med vesentlig lavere lønnsnivå. Ferdighus/modulhus har jeg hørt produseres i Latvia, Litauen osv og så fraktes hit og settes sammen. Akkuratt ja! Å jeg antar prisene er ca de samme som over i Asia? Det skal ikkje være noke som hindrer deg i å få bygd modulhus i utlandet så lenge dei tilfredsstiller dei norske byggereglane. Litt av utfordringane som skipsindustrien har hatt med produksjon i Asia er at det kan være vanskelig å oppnå god nok kvalitet på utføringa då dei har ein anna måte å jobbe på. Ein har derfor i dag godt meir over på at ein får produsert det arbeidskrevande grovarbeidet i utlandet, men at ein tar sjølve monteringa og etterarbeidet i Norge. Ein anna ting er at ein del av det som drar opp byggeprisane på slike container-hus er tomteprisane og monteringa. Det er ikkje alt som kan ferdigproduserast på fabrikk. I tillegg ser eg for meg at den som må ta på seg reklamasjonsansvaret nok skal ha ein del for risikoen ved å selge ein slik bolig som kan ha skjulte feil som tilfredsstiller kinesisk standard, men som ikkje er godkjent i Norge. Så dette grovarbeidet kan foreksempel gjøres i Litauen/Latvia, som "andreasn" sier, å så kan resterende arbeid gjøres her? "Grovarbeidet" går vell som isolering og tildekking av ytre veggene antar jeg? For hvis det er tilfellet ville det vell vært best å reist ned og oversitt at de følgte reglemangene og standaren som er satt? Men viss jeg kjøper å leier inn et firma til å montere, blir da reklamasjonsansvaret satt over på de, når det er jeg som eier bygget? Det viktigste punktet vil nok kanskje være det med garantier/reklamasjoner og ansvar. Vet ikke hvor flinke f.eks. Kina er på det med dokumentasjon, men man er jo avhengig av at de som eventuelt monterer i Norge tar på seg reklamasjonsansvaret. Og det er det kanskje ikke så mange som er interessert i. Det er flere grunner til at slikt er dyrt i Norge. Ja, arbeidskraften koster mye og materialene også. Men også det med kvalitetssikring, testing og dokumentasjon koster i form av kroner da det både tar noe tid samt at man får utlevert det som på mange måter er et verdipapir i dagens samfunn. Dette knyttes også opp mot det med den dyre arbeidskraften; høyere kompetanse koster mer. Spurte samme spørsmålet ovenfor, men virker som du bekrefter at montøren "må" ta på seg reklamasjonsansvaret? Hvis jeg personlig ser over at alt blir dokumentert, er det da godt nok? Tenker da at jeg tar en prat med en montør som evt. kan ta på seg reklamasjonsansvaret, tar med kravene han vil ha til de som skal ta grovarbeidet, å overser prosessen derfra? Så det vil si, at hvis en får materialene og mesteparten av arbeidskraften fra utlandet, der kvaliteten er like høy, så blir det vesentlig billigere? Er det da sånn at kvalitetssikring, testing og dokumentasjon for 2-3 container leiligheter koster opp mot et par 100.000kr? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Spurte samme spørsmålet ovenfor, men virker som du bekrefter at montøren "må" ta på seg reklamasjonsansvaret? Hvis jeg personlig ser over at alt blir dokumentert, er det da godt nok? Tenker da at jeg tar en prat med en montør som evt. kan ta på seg reklamasjonsansvaret, tar med kravene han vil ha til de som skal ta grovarbeidet, å overser prosessen derfra? Så det vil si, at hvis en får materialene og mesteparten av arbeidskraften fra utlandet, der kvaliteten er like høy, så blir det vesentlig billigere? Er det da sånn at kvalitetssikring, testing og dokumentasjon for 2-3 container leiligheter koster opp mot et par 100.000kr? Montøren har i hvert fall reklamasjonsansvaret på den utførte jobben. Dersom du kjøper i Kina og det er noe feil på selve produktet og ikke montasjen så rettes reklamasjoner mot de (og lykke til i det scenariet). Det kan godt hende at montør også tar på seg dette ansvaret og heller krangler med leverandør på dine vegne, slik at du kun får én aktør å forholde deg til. Altså at montør tar på seg reklamasjonsansvaret og du retter reklamasjoner mot de, og så sender de bare sin regning til Kina. Nå er jeg kun fagmann på elektro, så jeg kan ikke uttale meg noe særlig om de andre fagene, men i ettertid er det ikke noe problem å få en fullverdig el-sjekk av en bolig. Så det med kvalitetssikring og dokumentering er nok ikke så store hinderet, mulig at entreprenør vil ha en representant i arbeidslaget til å ha overordnet kontroll på utførelsen. Så alt er jo mulig helt juridisk, det største hinderet ditt er å finne en entreprenør som er villig til å ta på seg oppgaven. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det jeg enda ikke skjønner er hva man egentlig sparer på å bygge huset rundt en kontainer. Lenke til kommentar
Thomazen Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Spurte samme spørsmålet ovenfor, men virker som du bekrefter at montøren "må" ta på seg reklamasjonsansvaret? Hvis jeg personlig ser over at alt blir dokumentert, er det da godt nok? Tenker da at jeg tar en prat med en montør som evt. kan ta på seg reklamasjonsansvaret, tar med kravene han vil ha til de som skal ta grovarbeidet, å overser prosessen derfra? Så det vil si, at hvis en får materialene og mesteparten av arbeidskraften fra utlandet, der kvaliteten er like høy, så blir det vesentlig billigere? Er det da sånn at kvalitetssikring, testing og dokumentasjon for 2-3 container leiligheter koster opp mot et par 100.000kr? Montøren har i hvert fall reklamasjonsansvaret på den utførte jobben. Dersom du kjøper i Kina og det er noe feil på selve produktet og ikke montasjen så rettes reklamasjoner mot de (og lykke til i det scenariet). Det kan godt hende at montør også tar på seg dette ansvaret og heller krangler med leverandør på dine vegne, slik at du kun får én aktør å forholde deg til. Altså at montør tar på seg reklamasjonsansvaret og du retter reklamasjoner mot de, og så sender de bare sin regning til Kina. Nå er jeg kun fagmann på elektro, så jeg kan ikke uttale meg noe særlig om de andre fagene, men i ettertid er det ikke noe problem å få en fullverdig el-sjekk av en bolig. Så det med kvalitetssikring og dokumentering er nok ikke så store hinderet, mulig at entreprenør vil ha en representant i arbeidslaget til å ha overordnet kontroll på utførelsen. Så alt er jo mulig helt juridisk, det største hinderet ditt er å finne en entreprenør som er villig til å ta på seg oppgaven. Så den beste løsningen blir da å få montøren til å ta på seg reklamasjonsansvaret, å så håpe på at det ikke viser seg noe feil med produktet da. Tror kanskje det blir best å bestille container og grovarbeidet nærme her da. Godt å høre at den største utfordringen bare blir det å finne den rette entreprenøren da ivertfall! Må nok ha en prat med et par rundt omkring her lokalt først. Takker så mye for flotte svar! :-) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Nå må du ikke ta alt jeg sier for helt god fisk, jeg er ingen jurist på noe vis, men jeg gir bare min innsynsvinkel og forståelse av saken. Men ja, ta kontakt med en eller flere entreprenører og forhør deg om muligheter/fremgangsmåte. Lenke til kommentar
Thomazen Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Det jeg enda ikke skjønner er hva man egentlig sparer på å bygge huset rundt en kontainer. Jeg tenker på det å bygge en container om til en liten hybel, evt. sette sammen 2 containere siden av hverandre å lage det større. Plassen det tar og kostnaden blir jo vesentlig billigere, i teorien ivertfall. Lenke til kommentar
Thomazen Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Nå må du ikke ta alt jeg sier for helt god fisk, jeg er ingen jurist på noe vis, men jeg gir bare min innsynsvinkel og forståelse av saken. Men ja, ta kontakt med en eller flere entreprenører og forhør deg om muligheter/fremgangsmåte. Neida, jeg tar det som veivisende informasjon å går ut derifra :-) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Det jeg enda ikke skjønner er hva man egentlig sparer på å bygge huset rundt en kontainer. Jeg tenker på det å bygge en container om til en liten hybel, evt. sette sammen 2 containere siden av hverandre å lage det større. Plassen det tar og kostnaden blir jo vesentlig billigere, i teorien ivertfall. Greit nok i utlandet, hvor de ikke legger isolasjon utenpå. Men i Norge, der vi har isolasjon på må det da bli billigere med reisverk i tre? Det kan ikke komme på mer enn 5000 kroner for tilsvarende størrelse. Selve fordelen med container forsvinner når man dekker til både inn og utside. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Jeg var ikke klar over at isolasjon var et fullstendig særnorsk fenomen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Jeg var ikke klar over at isolasjon var et fullstendig særnorsk fenomen. De legger kanskje på 5-10 cm isolasjon på innsiden. Men de opprinnelige containerhusene i utlandet ble bygget uten isolasjon på utsiden. Det er liksom hele poenget, man har allerede en vegg. Når man må bygge en vegg utenpå er man like langt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Jeg var ikke klar over at isolasjon var et fullstendig særnorsk fenomen. De legger kanskje på 5-10 cm isolasjon på innsiden. Men de opprinnelige containerhusene i utlandet ble bygget uten isolasjon på utsiden. Det er liksom hele poenget, man har allerede en vegg. Når man må bygge en vegg utenpå er man like langt. Men, man gjør jo dette i nye hus også, bygger en vegg på utsiden, isolerer så bygger en vegg på innsiden. Fordelen med container er jo at veggen på utsiden allerede er bygget, at vindpappen, bærebjelkene og at det er vanntett allerede i orden ettersom det er metall. Bygger man hus støper man grunnmur, noe man jo egentlig må uansett, så reisverk(slipper med container), så utvendig fasade(slipper med container) så tak(slipper med container), så starter man inni med isolasjon, gulv(slipper lage selve gulvet med container, kun evt isolasjon og overflaten. Man slipper altså: - tak - yttervegger - alt bærende(gulv, vegger, tak) - alt fokus på vind- og vanntetthet. At man har har en eller flere kraftige bokser man setter sammen som i seg selv både er bærende og grunnlag for tak, vegger og gulv hjelper nok en hel del. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Fordelen med container er jo at veggen på utsiden allerede er bygget Fikk du i det hele tatt med deg at huset i artikkelen har isolasjon på utsiden av containerveggen? Containere er alt for små til å få plass til optimal norsk isolasjon (40-50 cm) på innsiden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Om man har det på utsiden så har man fortsatt en del fordeler mtp. bæring, vindtetthet, gulv og tak, samt at man har noe å bygge veggen på. Den bærende konstruksjonen og reisverket er altså allerede på plass. Det sparer de for mye jobb ihvertfall, en dag med containere og kran så er det alt reisverk og slikt på plass Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 jeg ser for meg at du lett kan få gjort grov byggingen i feks polen , og så skippet det hit og motert av samme firma i Norge , jeg vet selskaper som Odin Group driver med bygging mot båt industrien der nede sikkert kunne bygget dette og siden de har personell her hjemme montert det for deg i samme slengen , om du ender med og spare på dette er usikkert for meg .http://www.odingroup.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå