Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

235/40- 18 som vinterdekk?

Gerber

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Volvo V60. Denne har nå sommerdekk med dimensjonen 235/40 -18, disse vurderer jeg å bytte ut med 235/40-19 (også en godkjent dimensjon for bilen).

Tanken er da å bruke 18" felgene som vinterfelger med samme dimensjon.

Orginalt er det vel 215/50-17 som brukes som vinterdekk på denne.

Spørsmålet mitt er om det vil være noen forskjell på feste og sikkerhet generelt for disse eller om det er relativt likt.

Jeg kjører stort sett i Oslo men med turer til diverse skisentere og lignende gjennom vinteren.

Bilen har forhjulstrekk og vil gå på piggfrie dekk.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større diameter på hjulene er generelt fordelaktig for offroad-grus - så ingen ulempe å gå opp fra 17 til 18 tommer felg. (Men hvis gummien bygger tilsvarende laver så gjør det ingen forskjell. (40 vs 50)

Større bredde gir mer areal under dekket, bortsett fra at areal avhenger av trykk, dvs vekten av bilen som er den samme.  Dermed fordeles trykket over litt større areal.  Dekkene vil da få litt mindre trykk per kvadratcentimeter og "flyte" litt bedre på nysnø og slaps (tenk deg tankeeksperiment at dekkene var like brede som bilen - du ville få svært lav "vannplanings" - eller "snøplanings" hastighet da.  (Tenk også på mengden vann eller snø som må flyttes på - selv det beste dekkmønster klarer ikke å skyfle alt ut til siden).  Har dekkene godt grep ift underlaget (bar asfalt eller genialt mønster så de sitter godt i snøen, eller pigger på is)  kan bildet endres til fordel for de bredere dekkene. (Større flate med friksjon).

Med smalere dekk vil du få samme vekt fordelt på litt mindre kontaktflate - dvs høyere trykk som gjør at dekkene vil komme seg bedre ned til asfalten i slaps f.eks.

Beste er nok å stole på at standardmålene er valgt med omhu av bilfabrikanten for beste kombinasjon av egenskaper for hhv sommer og vinterdekk.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Har vært litt usikker på om det er noe særlig tanke bak standardmålet. Bilia selger ferdigmonterte vinterdekk på alt fra 16" til 19" på denne bilen og eneste argumentet selgeren hadde for å velge mindre felger og dermed høyere profil var kjørekomfort.

Så vil tro at standardmålet er det "folk flest" velger, men du har noen interessante poeng.

Lenke til kommentar

Standarddimensjonen har i dag også betydning for engangsavgiftene rundt om kring i europa, lavest mulig forbruk gir lavest mulig utslipp som igjen gir lavere avgifter.

På bilen min gadd de ikke bry seg så mye om sånt, den hadde 245/45-17 som standarddimensjon og det er samme dimensjon som jeg bruker om vinteren..

Om sommeren er det samme bredde, men med lavere profil (245/40-18)

245/45-17 funker fint på min bil, men hva som funker på din bil er det vanskelig å uttale seg om uten å ha erfaring med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...