at10 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Hei, jeg har et bilde på 1MB, fotografert med iPhone 5s. Jeg ønsker å fremkalle det i et større bilde enn standar (13x10) eller (15x10). Jeg lurer op hva de største målene på bildet evt. kan være, uten at det blir kornete og uklart. Endret 28. september 2015 av at10 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Du kan skalere et bilde opp digitalt FØR fremkalling, så unngår du at det fremstår som kornete. Det forutsetter at du velger en oppskaleringsmetode som ikke bare drar pikslene ut (sllik som med MS Paint). Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Hei, jeg har et bilde på 1MB, fotografert med iPhone 5s. Jeg ønsker å fremkalle det i et større bilde enn standar (13x10) eller (15x10). Jeg lurer op hva de største målene på bildet evt. kan være, uten at det blir kornete og uklart. Det spørs hvor mange piksler du har i utgangspunktet. Det er vanlig å regne 300 punkter per tomme (som er ca 2.5 cm) for en god utskrift, men du kan klare deg med litt mindre uten at det blir plagsomt soft. Særlig hvis bildet er perfekt skarpt tåler det litt ekstra forstørrelse. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Nå koster vel ikke en forstørrelse så veldig mange kronene, så er jo bare å prøve seg frem. Er jo portoen som koster... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Godt poeng. Få det kopiert opp i flere størrelser. Ut fra specs (iphone 5s og 1MB) regner jeg med det er jpeg i full 8 Mp oppløsning og 4:3-format. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd 30x20 og 40x30 cm eller deromkring. Priseksempel med matt papir hos japanphoto, 29 + 39 kr = 68 kr. Pluss 99 kr porto eller 49 ved henting i butikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå