[email protected] Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg venter på en kattunge som flytter inn i midten av november og som tittelen beskriver ønsker jeg å introdusere han til en hund, men greia er at hunden ikke bor hos meg, det tilhører mine foreldre. Vi bor i samme by og når de reiser bort pleier vi å passe på hunden, og av og til er vi selvsagt på besøk - tenker mest på jula da vi ofte bor hos dem i noen par dager. Så da hadde det vært fint om de kunne bli vant med hverandre. Hunden er snill og grei, aldri sett henne bli aggressiv mot mennesker, men hun har aldri gått spesielt over ens med andre dyr og har sett henne jage etter uttalige andre dyr inkludert katter... men alle de var løse/ville og jeg tenker at det kan bli annerledes ved en kontrollert introdusering. Nå har jeg lest utallige artikler og tips om å introdusere en katt til en hund men alle antar at det er din hund som bor hos deg. Spesielt de stegene ved å introdusere dem sakte ved og mate dem på hver sin side av døra osv. kan bli vanskelig å oppnå. Vi bor jo ikke sammens og jobbtidene våre går ikke helt overens heller (foreldrene jobber fra morgen til ettermiddag og jeg fra ettermiddag til kveld). Men det må da være mulig og få dem vant til hverandre likevel? Noen som har erfaring? Takk. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Dersom det er en voksen hund som ikke er katterein så kan det nok by på problemer og da spesielt siden hunden ikke bor hos deg slik at det blir lange perioder i strekk. En ide kunne vært at du passet hunden i noen uker. Det er ikke en selvfølge at hund og katt går sammen. Noen hunder er bare å gi opp. Jeg tabba meg ut med min hund ved å ikke gjøre ham katterein når han var liten og nå er det umulig. Jeg har introdusert flere hunder og katter og i noen tilfeller er det veldig enkelt mens andre er vanskelige. Min nåværende hund blir 100% fokusert på katt skjelver og stivner helt i musklene. Ettersom jeg har kustus på ham så kan jeg holde ham i ro men han er totalt ute av stand til å høre kommando eller reagere på mat eller røring. (Dette skjer ikke ute. Bare dersom katt kommer nært nok på). Katten bør ikke være noe problem. Den vil godta hunden sålenge hunden er rolig. Den har sannsynligvis ingen grunn til å være redd hunder enda. Min metode har alltid vært å la et rom stå med åpen dør og gitter men ett dyr på hver side med hver sin seng, mat og vann. Ca hver time bytter jeg plass på dem og holder på slik i en uke eller to før jeg lar dem være i samme rom. Innen den tid så har alle hundene jeg har introdusert kunne holde seg rolig og kattene har aksepter at hunden kommer bort og lukter men det bør nok gå enda noen uker eller måneder før du lar dem være tett på hverandre uten at du er i nærheten til å kommandere rolig eller kunne ta tak i hunden. Dersom du er avhengig av at disse to MÅ gå isammen og alternativet blir å kvitte deg med katten etter en kort periode bør du ikke skaffe deg katt før du har testet hunden med en annen katt. Da kan du se hvordan hunden reagerer. Dersom hunden ikke bryr seg noe særlig så er det nok verdt et forsøk men dersom hunden blir voldsom og overfokusert (f.eks om han totalt ignorerer et klyp som normalt ville gitt en kraftig reaksjon) så er det nok usannsynlig at du vil klare å få ham rein uten veldig mye arbeid der han fordelsmessig bor hos deg. Min femmer, iallefall Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2015 Tusen takk for svar! Kan vel prøve å ha hunden på besøk med katta i noen uker, skal høre om jeg får låne et gittter. Det er ikke så viktig at de absolutt MÅ gå overens men hadde vært beleilig. Ikke snakk om jeg blir kvitt katta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå