Gå til innhold

Problemer med hydrauliske skivebremser


MelohnJohn

Anbefalte innlegg

Hjulet på sykkelen til broren min var skeivt så vi tok det av og satte det på igjen. Men mens vi jobbet med det kan det ha skjedd at bremsen ble trykket inn. Bremseklossene var da stuck i bremseposisjon og de gikk ikke inn igjen. Vi greide såvidt å få lirket skiven nedi igjen etter å ha brukt kraft for å presse klossene fra hverandre. Dette ha skjedd før og da kostet det over 1000kr for reparasjon. Jeg har googlet rundt og det virker som om ingen andre har dette problemet. Så jeg lurer på om noen av dere har opplevd dette og om det er en måte å fikse dette selv.

 

På forhånd takk for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  For det første bør du skaffe deg en "spacer" som du putter inn , etter at hjulet er fjernet.

 

Kommer i flere varianter , og jeg bruker den røde til venstre :

 

1411526234122-x5w1esxupyyu-960-540.jpg

 

 

 

Her er den puttet på plass :

 

New-DEORE-XT-BL-BR-M785-Hydraulic-Disc-B

 

 

 

____________

 

 

 

Så jeg lurer på om noen av dere har opplevd dette

 

Jeg har opplevd det mange ganger , stort sett når jeg skal shifte utslitte klosser med nye.

 

Min løsning som helt sikkert ikke er helt etter boka , er å først prøve å presse spaceren imellom som vist på bildet ovenfor.

Hvis ikke dette funker helt tilfredstillende går jeg litt mere brutalt til verks.

Da presser jeg et slik verktøy imellom :

 

81kaQ9utlcL._SX355_.jpg

 

 

Den er ca 1 mm tykkere enn spaceren.

Lar den så stå slik en times tid eller noe slikt.

Lenke til kommentar

ta ut klossene og press stemplene tilbake med egnet verktøy. Hva det er varierer med typen bremsekalipper, men en 10mm fastnøkkel funker ofte.

 

Så lenge hendelen ikke er dradd til presser du da bremsevæsken tilbake til reservoaret i hendelen og resetter stempelets posisjon.

 

Obs, greier du å dytte stemplene helt ut (kjennetegnes av mase svineri på gulvet ettersom bremsevæsken da renner ut) må kalipperen gjerne strippes helt ned og gjenoppbygges med nye segl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...