Audi s4 q Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hei! Holder da på å lese meg opp på dette faget som privatist, og henger litt fast i styrestrømskjemaer! Legger ved 2 bilder! Jeg kan komponentene, men skjønner ikke hvordan skjemaet fungerer! Kan noen forklare meg? Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Her er teksten som hører til bildet! Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Kanskje jeg hadde forstått d om noen gadd å trenge dette som et vanlig koplingsskjema? Er vanskelig å skjønne sammenhengen når L1 og L2 er så langt fra hverandre! Og hvor er motoren? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kanskje jeg hadde forstått d om noen gadd å trenge dette som et vanlig koplingsskjema? Er vanskelig å skjønne sammenhengen når L1 og L2 er så langt fra hverandre! Og hvor er motoren? Tror du må gå litt bakover og forstå "basicen", les om forskjellen på hovedstrøm og styrestrøm først. Da vill du forstå hvor motoren "er" i dette skjemaet. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Grunnen til at det tegnes slik er fordi at det ikke er så mye lettere måte å tegne det på, det er ikke slik at skjemaet er vanskelig bare på trass. Men jeg forstår frustrasjonen og henger meg på det Salvesen sier, du bør ta et par skritt tilbake og begynne med det grunnleggende igjen istedet for å hoppe ut i dypenden og spørre hvordan dette funker. Se i læreboka på de aller første skjemaene på motorkoblinger, helt enkle hovedstrøm- og styrestrømskjemaer. Legg merke til komponentmerkingen av kontaktorer, motorer og knapper og lignende og prøv å se om du ser sammenhengen mellom de to, de skal tross alt fungere parallellt. Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Tusen takk for svar! Joda, jeg tror jeg har god greie på hovedstrøm og styrestrøm! En lysbryter blir bestyrt av en hånd, men hadde vi erstattet hånda med en kontaktor, er d styrestrømmen som styrer om bryteren skal være av eller på! Hovedstrømmen får lys i pæra:) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 (endret) Tusen takk for svar! Joda, jeg tror jeg har god greie på hovedstrøm og styrestrøm! En lysbryter blir bestyrt av en hånd, men hadde vi erstattet hånda med en kontaktor, er d styrestrømmen som styrer om bryteren skal være av eller på! Hovedstrømmen får lys i pæra:) Men da vet du jo at motoren befinner seg i? Forøvrig en rar måte å se på det. Ville heller sagt det slik: Lyspæren blir byttet ut med en kontaktor. Så får lyspæren en egen forsyning som går igjennom kontaktoren. Når du trykker på bryteren blir kontaktoren "aktiv" og lyspæren får strøm via kontaktoren. Endret 29. september 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Bare for å røre litt mer i samme grøten kan jeg komme med min egen versjon: Ser man på hovedstrømskjemaet så er motoren lyspæra og kontaktoren tilsvarer lysbryteren (vel å merke en lysbryter som vil slippe så lenge man ikke holder den inne). Styrestrømskjemaet så er spolen på kontaktoren (A1/A2) fingeren som trykker, og alt som foregår før strømmen når A1-klemma er premissene for hvordan/når fingeren skal holde bryteren inne. Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Tusen takk for svar! Joda, jeg tror jeg har god greie på hovedstrøm og styrestrøm! En lysbryter blir bestyrt av en hånd, men hadde vi erstattet hånda med en kontaktor, er d styrestrømmen som styrer om bryteren skal være av eller på! Hovedstrømmen får lys i pæra:) Men da vet du jo at motoren befinner seg i? Forøvrig en rar måte å se på det. Ville heller sagt det slik: Lyspæren blir byttet ut med en kontaktor. Så får lyspæren en egen forsyning som går igjennom kontaktoren. Når du trykker på bryteren blir kontaktoren "aktiv" og lyspæren får strøm via kontaktoren. Vil jo tro at motoren ikke er på skjemet! At den er før sikringen? Bare å komme med avslørende info asså, gjerne forklar meg, har lest endel nå, og boka mangler evnen til å forklare godt? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Motoren er ikke en del av styringen, så den eksisterer ikke på styrestrømsskjemaet. Det er eget hovedstrømsskjema hvor man tegner alle tre faser gjennom kontaktor-kontaktene, motorvern og til slutt til motorterminaler. Dette er slikt man lærer den første uken på skolen, så jeg anbefaler deg å begynne og lese relativt tidlig i pensumliteraturen din. Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Dette er starten av pensumet:) Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Dette er starten av pensumet:) Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Da får du la bla litt fremover til du finner et eksempel på hovedstrøm. De er lett gjenkjennlige fordi de som regel er trefasede og ikke splittet i en "øvre og nedre"-rad slik som enfasede styreskjema Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 29. september 2015 Forfatter Del Skrevet 29. september 2015 Hovedstrømskjema skjønner jeg godt, da er d mye lettere å "følge" strømmen fra sikring og helt frem til motor! Mens skjønner ikke strømveien til et styrestrømskjema! Får vel bare Google litt rundt! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Strømmen går fra L1 (den horisontale streken øverst på arket) til L2 (den nederste streken). Den går igjennom litt snacks på veien dog, det er der moroa begynner. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Grunnen til at hovedstrøm og styrestrøm er delt i to ulike deler er fordi de a) ofte foregår på ulike spenningsnivå (styrestrøm på 24 eller 230V, hovestrøm på 400V) og b) fordi de er helt uavhengige kretser. (Merk at man noen ganger kobler det sammen hvis både styre- og hovedstrøm er 230V) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Anbefaler også at duleser om kontaktoren, hvordan den fungerer og hva den brukes til. Da vill du kanskje få en bedre forståelse sånn totaltsett Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Hei igjen! Da har jeg tatt til meg gode tips, og lest Grundig gjennom alt på nytt, og skjønt mye mer! Bare kom med spm, hehe! Nå har jeg kommet til PLS systemer... Som vist på bildet så ser jeg at d er koplet til 4 sensorer til inngangen 2 startbrytere, og på utgangen har vi to kontaktorer! Men hva er de to blå firkantene? Likerettere? Og jeg skjønner ikke tegninga helt, hvorfor er nødstoppen koplet til utgangen ? Lenke til kommentar
Audi s4 q Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Her her bildet! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Men hva er de to blå firkantene? Likerettere? Og jeg skjønner ikke tegninga helt, hvorfor er nødstoppen koplet til utgangen ? Ja det er likerettere/omformere. Sannsynligvis fra 230VAC til 24VDC. Nødstopp skal bryte "elektrisk" og ikke logisk. Derfor er den koblet i forsyningen til kontaktoren. Slik at når du trykker inn nødstopp er en sikker på at motoren eller hva de styrer stopper, kobler man til inngang kan PLS'en ha bugs i logikken eller bare ikke virke skikkelig og kontaktorene blir inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå