Dragolar Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har støtt på et rart problem mens jeg overklokket min gamle maskin. Akkurat funnet maks BCLK og redusert den og økt multiplier og skal inn i Windows for å stressteste. CPUer forsåvidt på mer eller mindre stock clock. Med det samme Windows begynner å laste etter BIOS begynner D: disken å bråke, som om den søker, men høyere lyd. Og den kommer og går med autokjør poppende opp hver gang Win finner den, men disken spinner hele tiden. Den kommer og går med ca. 30 sekunders intervaller. Disk E: forsvant men den trengte bare å bli gitt ny stasjonsbokstav i diskbehandling. Men det rare er at både AIDA64 og diskbehandling finner disken selv om den kommer og går under Datamasin og autokjør popper opp. HDD funker fint i andre maskiner og med ekstern HDD kontroller med usb. Samme gjør E: disken. C: har ingen problemer. Eneste jeg vet er at den har strøm for den slutter ikke å spinne/søke. Lyden er veldig høy, nesten som coil whine konstant så lenge Windows går. Den funker helt fint i BIOS. Problemet er også konstant uansett hvilke SATA port jeg bruker og hvilke SATA kabel jeg bruker Og Windows er nyinstallert, kun oppdatert med win update og alle drivere. (Windows 7 Ultimate) HW er om det er av nytte: PSU: Corsair TX 750W 80PLUS MB: Gigabyte GA-P55-USB3 (BIOS F9) CPU: i7-870 GPU: GTX970 RAM: Corsair XMS3 1600MHz 4*2GB HDD: C: Intel SSD X25-M D: Western Digital Green 2TB Noen som har noe som helst ide om hva som kan være problemet? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Er det ikke akkurat den diskmodellen som har historikk med mange feil? Har du gjort noe annet med maskinen enn kun OC som eventuelt kan forklare høyere diskaktivitet? Redusert ram elns? Om det er et gammelt hovedkort kan det óg tenkes at du har kondensatorer på hovedkortet som har begynt å tørke ut, noe som i sin tur kan gi problemer med å holde spenninga stabil. Lenke til kommentar
Dragolar Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Takker for svar. Om den disken har mye feil har jeg ingen anelse om. Den funker fint i en annen maskin. Funker også fint med usb hdd kontroller. Jeg mistenker hovedkortet. For grunnen til at jeg overklokker den er fordi den etter å ha reinstallert Windows så hang den seg opp når jeg startet maskinen. Den lastet aldri forbi BIOS, så jeg resatte bios og den startet fint igjen, men måtte da overklokke på nytt. Maskinvaren er den samme som før jeg resatte BIOS. Det vil si at jeg byttet noen stock vifter i kabinettet med noctua vifter og en viftekontroller, men det er jo ikke koblet til hovedkortet i det hele tatt. Kun via molex. Hadde også noen mistenkelige bsod mens jeg prøvde å finne maks BCLK som ikke ga noe mening. Fikk bsod med høy VTT men ikke med lavere. Har nå vært på clasern og kjøpt en SATA kabel til, i ren desperasjon som jeg skal teste, men tviler veldig sterkt på at alle sata kablene mine skal slutte å funke samtidig. Men skal google modellnr. på den disken og skjekke om det er noe kjent feil, men ville jo være rart siden den funker fint i en annen maskin. Skal og teste om det kan hjelpe å ikke bruke 6GB/s sata kontakt, men finner det også rart. Også finner jeg det rart at det kun er i Windows at diskenhar problemer, og kun i Windows på det hovedkortet at disken skal streike. Som sagt, er mildt sagt forvirret hehe Edit: Okay, nå etter enda litt mer feilsøking er jeg, om mulig, enda mer forvirret. Nappet ut av SATA kabelen, plugget inn den nye, og starter opp, men da slutter tastaturet å funke. Null kontakt. Kom ikke inn i bios engang. Så, siden jeg allikevel var inni kabinettet så resatte jeg bios en gang til, og nå funker alt helt fint. Det må da altså være overklokkingen? Som tross alt var på det tidspungtet bare var på 9%? Den var jo tidligere veldig overklokket uten problemer, i åresvis. Men nå går den som en klokke med alle disker. Må da være hovedkortet som begynner å synge på siste verset? Forsåvidt skjekket jeg alle kondensatorene, og de er alle solide kondensatorer, så de skal da teknisk sett ikke kunne tørke ut, hvis jeg ikke husker helt feil fra min tid som brunevare reparatør. Men igjen, hvordan kan det ha seg at overklokking kan påvirke harddisken, og bare èn av de? Anyway, skal nå bare for morro skyld se om jeg klarer å gjenskape problemet, hehe. Ble nå rent nysgjerrig på hva som skjer her. Endret 28. september 2015 av Dragolar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå