Gå til innhold

Penge-premie til den som klarer å fixe problemet...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg ny HD. En 80GB WD 7200rmp med UDMA-100. Jeg har en gammel disk på 20GB som funker helt fint. Hovedkortet mitt er et MS-6156 (www.msi.com.tw). Nå til problemet: Problemet mitt er at jeg ikke får startet/formatert den nye harddisken. Viss jeg setter den nye disken på primary slave og den gamle på primary master, finner den begge diskene når jeg starter helt på nytt så kommer det opp et nytt bilde en Award system konfigurasjon. Der henger data'en seg opp. Hva kan problemet mitt være? Håper på rask svar.

Den som klarer å finne ut av hva som er galt/fixe problemet skal få en 200-lapp overført til konto. Dette er jo ikke stort men det er penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp....slenger meg på BIOS-forklaringa....

Sjekk om du har versjon VA2.2 av award-bios..... De tidligere versjoner av BIOS støtter ikke UDMA66 og bedre.

(¯`·.¸ The Unique One ¸.·´¯)

Whatever you do, be good at it....

[ Denne Melding var redigert av: unique på 2002-02-23 22:28 ]

Lenke til kommentar

Koble av den nye disken din, enter bios, sjekk at

primær/sekundær ide kontroller står på auto.

Sett den nye disken din som master, bruk oppstart disket, bruk fdisk lag partisjon/partisjoner gjør

c: aktiv (menyen på fdisk) restart maskinen

formater c:

Skal du bruke disken til en partisjon er det ikke sikkert du får opp hele disken din når du formaterer, det skal du ikke bru deg om, den er på 80 g når den er ferdig formatert.

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at du må ta ut jumperen på WD diskene.

Onkelen min hadde samme problem med sin disk.

Vi prøvde alt. Som slave funket den.

Men som Master stoppet maskinen opp veldig ofte ellers så fant maskinen ikke harddisken.

Lenke til kommentar

Jeg mener my av det som blir sagt.

A: Flash BIOSen til den nyeste versjonen, husk å bruk en oppstarts diskett uten minnebehandlings programmer. Altså: Les det som står i tekstfilen som følger med BIOSen så går det sikkert fint.

B: Jeg har også selv erfart at enkelte harddisker er vriene når det gjelder hvor jumperen skal stå. Her må du bare prøve deg frem: Av og til virker det å har den på Cable-Select, prøv den på begge plassene på IDE kabelen. Ellers så går det vel å bare ta ut jumperen som en sa (dette har sikker og en funksjon (master,slave,cableselect) Det siste blir da å prøve master, og slave på begge plassene på ide kabelen.

Hvis ikke dette nytter så aner ikke jeg.

Lenke til kommentar

Det som kan være problemet ditt (Som ikke alltid biosoppdatering kan fikse) er at det er en sperre på litt eldre hovedkort, og jeg ser at hovedkortet ikke er helt i det "nyeste" laget, men det kan være at det fikses med en bios oppdatering eller at du bruker en såkalt "Virtual BIOS" til hardisken.. det måtte jeg bruke på min MSI 6167 kort (Slot A) og installerte en 75gb IBM disk, og da måtte jeg bruke en såkalt virtuell bios, og da funket alt.. Prøv dette programmet (Ultra ATA Mananger fra WD) http://ctweb01.wdc.com/datalifeguard/lifeg...dlg/dlgudma.zip til å ativere ATA66, og eventuelt DATA Lifegualrd v2.8 http://ctweb01.wdc.com/datalifeguard/lifeg...lg/dlgmaker.exe som skal inneholde en såkalt virtuell BIOS. prøv ut disse alternativene..

MVH.

Morten Kiil Finsås

aka. Red Dog

[email protected]

http://red-dog17.myftpsite.net

Lenke til kommentar

Visst du tar vekk begge jumperane so er den master, men da med ingen andre disker "i kretsen", visst du skal bruke 2 disker så må du ha inne på en jumper, kor den skal stå ser du på forklaringa som er på disken... Visst dette ikkje funker, så prøv å bytt på ken som skal vere slave/master på diskene. ette d veit eg ikkje heilt... kor langt kjem du? e de ette der du skal ha oppstartsdiskett eller før? Visst det er før så må det vere noke kabler/jumper som er gale

Good Luck my friend :smile:

Lenke til kommentar

..Det første jeg ville ha gjort (dette er jo bare meg dah).

JEg ville ha koblet ut den gamle HD`` en, for å bare koble til den nye disken.

Sett den nye disken til Master disk, når du booter går du inn i bios`en, her har du jo mulighet til å søke etter disker og CD-ROM`er(?). Dette kan være lurt for å se om BIOS`en din detekter HD`en.

Hvis BIOS`en klarer å detekte HD`en, så er det bare å lagre bios instillingene, og boote opp med en boot disk, slik at du kan kjøre igang fdisk, her er det jo bare å lage en eller 2 partisjoner, husk å sett den Aktiv da :smile:

Så må det rebbotes igjen, og formatering av den nye disken.

Men slik det ble nevnt tidligere, oppdater bios`en. Kan være en løsning det òg

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Hei! Takk for mange gode svar. Til skybiz: Viss jeg setter inn en oppstartsdiskett "henger" dataen seg opp før det kommer noen komandolinje eller disketten begynner å jobbe. Jumperene er riktig satt inn. Såpass har jeg skjekket. Prøvd mange alternativ men ingen går (noen kombinasjonen får biosen til å ikke detecte noen HD i det hele tatt).

Kabelen er en ATA-66. Harddisken er UDMA-100 men det skal vel ikke ha noen stor betydning. Eller? Jeg har lastet ned en .exe fil som skal oppdatere BIOS'en til VA2.2 men er usikker på hvordan jeg skal installere den. Og hva om det skjer noe galt?!?

Er de noen med erfaring om å oppdatere BIOS'en? Tror dere at dette hjelper?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 22:35, Bose skrev:

Jeg har erfart at du må ta ut jumperen på WD diskene.

Onkelen min hadde samme problem med sin disk.

Vi prøvde alt. Som slave funket den.

Men som Master stoppet maskinen opp veldig ofte ellers så fant maskinen ikke harddisken.

Takk for svar men jeg har også prøvd dette. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 22:44, Red Dog skrev:

Det som kan være problemet ditt (Som ikke alltid biosoppdatering kan fikse) er at det er en sperre på litt eldre hovedkort, og jeg ser at hovedkortet ikke er helt i det "nyeste" laget, men det kan være at det fikses med en bios oppdatering eller at du bruker en såkalt "Virtual BIOS" til hardisken.. det måtte jeg bruke på min MSI 6167 kort (Slot A) og installerte en 75gb IBM disk, og da måtte jeg bruke en såkalt virtuell bios, og da funket alt.. Prøv dette programmet (Ultra ATA Mananger fra WD)
til å ativere ATA66, og eventuelt DATA Lifegualrd v2.8
som skal inneholde en såkalt virtuell BIOS. prøv ut disse alternativene..

MVH.

Morten Kiil Finsås

aka. Red Dog

Dette kunne være redningen min. :sad: Men jeg tror ikke det funker. Jeg valgte den første linken din å lastet ned programmet. Jeg kjørte den i DOS og alt gikk bra inntil jeg skulle velge harddisk. Der stod bare min gammle. Jeg har ikke koblet i min nye harddisk for hvis jeg gjør det vill ikke dos/windows starte han bare henger seg opp. Uansett om den står på primary master eller slave.

Hva vil virtuell BIOS si? Da flasher du vel ikke BIOSen?

Lenke til kommentar

Hei

Du finner ikke disken i DOS sier du...vil det si i fdisk? I såfall må du ha en ny fdisk...den som følger siste verson av 98se eller me.(det er, tror jeg begrensninger på eldre fdisk på diskstørrelsen)Win vil ikke finne disken før den er formatert..og jeg forstår at du ikke har gjort dette...?

Jeg er usikker men tror ikke du trenger virutuel bios når hovedkortet ditt ser og kan bruke 20g disk..

Lykke til

Roger

[ Denne Melding var redigert av: walestr på 2002-02-24 00:34 ]

Lenke til kommentar

Uansett, det jeg ville ha gjordt er følgende

- Laste ned siste BIOS update fra din levrandør, legg dette inn på en diskett. Husk å boot opp i DOS.

- Husk å sett i BIOS`en at du skal boote fra diskett først, feks. A,C,CD-Rom

- Har du problemer med å detecte den nye HD`en isammen med den gamle, prøv å koble ifra den gamle HD`en (så lenge du har en boot diskett så kan du boote inn i DOS og kjøre fdisk og formateringen fra der (husk å kopier format.com til disketten c:windowscommand)

- Med bare den nye disket tilkoblet, som eventuelt Master, gå inn i BIOS`en, se om den kan bli detected der.

Hvis den nye HD`ene fremdeles ikke virker eller du ikke får kontakt, så ville jeg har prøvd med en annen kabel, f.eks en vanlig IDE kabel (skader ikke å prøve)

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar

Paradoxx, jeg vet hva som er galt.

Sett in penga på konto: 5188.... Så kan vi prate.. Neida, bare kødder... :wink:

Har du fått fiksa det enda? Eller så kan jeg nok hjelpe deg :smile:

BTW, så har jeg sedt deg en privat melding :razz:

[ Denne Melding var redigert av: Stratos på 2002-02-24 02:23 ]

Lenke til kommentar

Jeg har forsatt ikke fått fikset det. Jeg prøvde å installere en virtuell bios. Men jeg har funnet ut at jeg først må starte opp med den gammle HD'en får å så sette ledningene på den nye. Da først kan jeg installere den viruelle bios'en. Etter jeg hadde gjort dette prøvde jeg å starte oppp på nytt for å se om jeg kunne formatere og partisjonere den. Men neida... :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...