Twinflower Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg synes forumet bør fokusere på å motivere til bedre fakta- og vitenskapelig funderte innlegg. Graden av fundament kan f.eks stå som et trafikklys-indikator ved siden hvert enkelt innlegg, altså et rødt, gult eller grønt lys. En måte å realisere dette på er å innføre en avkrysningsboks under inputfeltet når man skriver et innlegg i underforum hvor dette er aktuelt (teknologi, vitenskap, jus, osv). Der måtte man krysse av for en av følgende: jeg vet dette av egen erfaring/utdanning [utdyp] jeg har lest dette [kilde] jeg tror/synes dette Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Intensjonen er god, men forslaget ditt har jeg dessverre ingen tro på. De som ikke bryr seg om å sjekke kilder bryr seg heller ikke om å krysse av korrekt. De har et litt tilsvarende opplegg på khanacademy.org, der man attesterer at man har gjort det og det, før man sender inn til evaluering. Ikke skjelden er det attestert at ting er gjort som helt åpenbart ikke er det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det hadde bare blitt surr og selv om man hadde innført noe slik så kan folk som skriver de har erfaring (og har det) ha feil alikevel. Når man leser ting på fora og Internett generellt så bør man dobbeltsjekke hvis det ikke er helt åpenlyse fakta. Det er en grunn til at vi har det gode gamle ordtaket "Ikke tro alt du leser" Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Dere har gode poenger begge to. Også har vi jo brukere som f.eks Dr.Hawkins som i følge seg selv er et vitenskapelig og akademisk unikum - men fremdeles mener bestemt at lyd er små lyn i luften osv... Det hadde nok bare gått i surr. Et alternativ er jo om spesielt utdannede brukere (trygve f.eks) kunne fått et emblem eller liknende over avataren for å vise at han er fysiker og faktisk vet hva han snakker om. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvordan skulle et slikt emblem fungere? Det er flere brukere her som vet hva de snakker om på noen områder, men er på feil jorde på andre områder.. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Hvordan skulle et slikt emblem fungere? Det er flere brukere her som vet hva de snakker om på noen områder, men er på feil jorde på andre områder.. Tja, ta trygve- eller krikkert da. Begge er autoritetspersoner på hver sine felt (hhv fysikk og jus). Da kunne det kanskje vært en brukertittel som sier ha de er - Altså Fysiker eller Advokat. Dette er en forumfunksjon som er utrolig lite brukt (99,9% av oss har "bruker" stående over avataren). edit: Denne brukertittelen burde vært bekreftet av forum-admin, f.eks at man sender inn vitnemål. Jeg regner ikke med det er så veldig mange autoritetspersoner på forumet at det ville blitt en stor arbeidsbyrde for forumledelsen, men de vi har bør vi løfte opp og benytte oss av. Endret 28. september 2015 av Twinflower Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Sende inn vitnemål er litt kjipt kanskje, er det verdt det på en måte? Men en tittel som bekrefter et yrke eller liknende er en god idè i seg selv synes jeg. Ellers så får folk passe på å skrive/ innrømme når de ikke er 100% sikre på noe, jeg pleier å gjøre det i noen tilfeller. Andre ganger så tror jeg at jeg har rett, men det er alltid noen som retter på meg da Alt i alt så tror jeg forumet her er ganske seriøst og ting som er feil blir tatt tak i raskt, merker at det slenges ut kilder med en gang det er en alvorlig krangel om et tema der det er viktig at svaret er rett Ordner seg alltid. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. september 2015 Forfatter Del Skrevet 28. september 2015 Ja, jeg tror egentlig at de fleste autoritetspersoner er godt kjent av de som henger på de underforumene hvor de vanker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå