Gå til innhold

Er det trådstarter eller diskusjon.no som eier tråden?

Anbefalte innlegg

En har mulighet for å ignorere noen, blokkere innlegg og skjule innlegg. Men da blir innleggene kun skjult for den som ignorerer. De du ønsker å blokkere blir egentlig ikke skjult eller blokkert.

En ting til... hvem eier tråden... er det diskusjon.no eller trådstarter. De kunne gjort det enkelt og latt deg slette innlegg. Enhver tråd har en ID som er unik for akkurat den tråden.

Med en sql-setning "DELETE FROM table_name WHERE ID=some_value;" og hvis man trenger å slette fra flere tabeller, så inkluderes bare de i "table_name".

Men det kan være grunner for at de ikke gjør dette og ikke lar deg slette. Men det er litt uforståelig for meg. Jeg mener at jeg eier en tråd og har da retten til å slette tråden og alle innlegg i tråden.

Ta f.ex Facebook. Der kan du slette tråder og du kan slette innlegg i tråden, selv om de ikke er dine trådsvar.

Hvis moderator har gode grunner så la meg gjerne vite det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra retningslinjene:

• Gjennom dine debattinnlegg sier du ikke ifra deg opphavsretten, men gir tillatelse til spredning og eksemplarfremstilling. Denne tillatelse gjelder også om tjeneste tilbys i annen mediekanal enn den opprinnelige, med mindre annet er angitt. Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted, og kan derfor ikke på noe tidspunkt kreve vederlag eller kompensasjon for slikt materiale. Opplastet vedlegg (Bilder, musikk, film o.l.) vil ikke bli brukt av andre tjenester enn Diskusjon.no uten tillatelse fra opphavsmann. Spørsmål angående tillatelse til å bruke vedlegg på andre steder enn Diskusjon.no gjøres mot den enkelte bruker og ikke Diskusjon.no.
Lenke til kommentar

Og alt det du skriver er sikkert helt riktig...

Jeg har lagd en del databaser og har skrevet en del lange sql-setninger. Og når man starter en tråd, så er det den som skriver tråden som eier innholdet. Det vil si at hvis jeg ønsker å slette tråden så har jeg rett til det.

Det kan hende jeg angrer å ha startet en tråd og har fått noen negative meldinger. Istedenfor å kontakte moderator, så kan man løse det hele ved å legge inn en sql-setning som sletter alle tråder og innlegg som har en unik ID. Sånn det er nå, så er det sikkert mange som sender moderator en melding og ber om å få slettet tråden.

Hvis moderator ikke tillater at tråder ikke skal slettes, så kan man sette et slettemerke på alle tråder og innlegg som har den unike ID'en.

Facebook lar brukere slette meldinger. Jeg er usikker på om meldingene virkelig blir slettet eller om de bare setter et slettemerke på tråd-ID. Uansett så blir tråden enten slettet eller skjult for alle. Jeg tror ikke at diskusjon.no behøver å gjøre det anderledes.

Konklusjon: Jeg eier mine skrevne ord. Moderator har ingen  rett til nekte meg å slette tråder. Hvis tråden inneholder sjikane skrevet av trådstarter eller andre, så kan man bruke slettemerke.

En annen ting som jeg finner litt rart er at moderator lar meg ignorere, blokkere og skjule innlegg skrevet av visse personer. Men innleggene blir bare skjult for trådstarter. Den som blir blokkert kan fortsatt skrive innlegg og alle andre kan lese hva den personen skriver. Her kan man referere til Facebook igjen. På facebook kan man blokkere andre brukere og da kan ikke den brukeren lese eller skrive i mine innlegg og tråder. Så denne funksjonen har egentlig ingen mening i diskusjon.no. Når en ønsker å blokkere en bruker så vil man gjerne at den brukeren ikke skal fortsette å skrive svar eller lese mine innlegg.

Hvis moderator har grunner for å gjøre det slik, så la meg gjerne få vite det.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

"Bruker kan selv velge om publisering av opphavsrettslig materiale på tjenesten skal finne sted"...

Her svarer du egentlig på spørsmålet mitt. Jeg kan selv velge om materialet på tjenesten skal finne sted. Dvs. jeg kan velge om det jeg skriver skal stå der eller slettes....

Lenke til kommentar

Argumentasjonen din er så langt på viddene at jeg knapt nok vet hvor jeg skal starte.

Det er kun to ting som er relevant her. Det ene er retningslinjene til Diskusjon.no, og det andre er norsk lov. Nærmere bestemt er det åndsverkloven som gjelder. Dersom Diskusjon.no sine retningslinjer er innenfor lovens rammer, er det disse retningslinjene som gjelder. Jeg er ikke jurist, men så vidt jeg kan se er det ingenting galt med dem. Du beholder dine ideelle rettigheter, men gir til en viss grad økonomiske rettigheter til Diskusjon.no.

Diskusjon.no er et offentlig forum, og har et ganske annet konsept enn Facebook. Diskusjonene her er offentlige, og når du selv har gitt Diskusjon.no tillatelse til å publisere informasjon er dette noe du i utgangspunktet ikke kan trekke tilbake. Det finnes unntak – personopplysningsloven gir deg rett til å få personopplysninger slettet, men dette er primært snakk om informasjon knyttet til din profil og ikke til de enkelte trådene eller innleggene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man eier ikke sine egne ord når man har sendt de til noen andre.

For å lage et banalt eksempel: Du sender et brev til noen. Da kan du ikke med loven i hånd kreve at vedkommende skal brenne brevet. Du har gitt det fra deg. 

På diskusjon.no har du ved å opprette bruker, sagt deg enig i vilkårene som sier at du gir fra deg en del rettigheter.

Forøvrig har SQL ingenting med saken å gjøre, men fint at du har lært deg ord og uttrykk om databaser.

Lenke til kommentar

Diskusjonene her er offentlige, og når du selv har gitt Diskusjon.no tillatelse til å publisere informasjon er dette noe du i utgangspunktet ikke kan trekke tilbake. Det finnes unntak – personopplysningsloven gir deg rett til å få personopplysninger slettet, men dette er primært snakk om informasjon knyttet til din profil og ikke til de enkelte trådene eller innleggene.

Man kan enkelt redigere sine egne innlegg, sågar slette alt man har skrevet.

Det er ikke det TS er ute etter, slik jeg forstår det. Han ønsker å kunne slette sine egne og andres poster i tråder han selv har startet, sågar slette hele  tråden dersom han finner det for godt. Dette er ikke mulig i dag. Og greit er det, synes jeg.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at man da enda oftere får tråder som dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1686725

Altså, tråder uten mening fordi trådstarter fant ut at han ikke lenger ville ha postene der.

Ellers er du nok underlagt rettningslinjene her. Forumet kan strengt tatt, innenfor lovverket, gjøre hva de vil. Å kunne slette tidligere publisert innhold er neppe ett krav etter lovverket. Etter det jeg vet har forumet stor frihet til å gjøre stort sett hva de vil med visse begrensninger. Du eier ikke trådene mer enn hva forumet lar deg eie.

Diskusjon.no er et offentlig forum

Privat forum :)

Dette er heller ikke lov og det man skriver blir ofte gjenopprettet og tråden stengt for å hindre ny ødeleggelse.

Merk. jeg svarer definitivt som privatperson, ikke på noen måte på vegne av forumet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg avslutter innlegget mitt i starten at jeg ønsker å bli opplyst hvis moderator har grunner. Du har gitt meg mange grunner som gjør at jeg forstår nå hvorfor og vil ikke argumentere mot det.

Det jeg skulle ha gjort er å ha lest hva jeg trykket "Godta" på... men som de fleste andre så er jeg ikke flink til å lese slikt, jeg bare trykker "Godta" og godtar da alt hva Diskusjon.no skriver. Det er jo så enkelt som det.

Jeg er ikke jurist jeg heller. Og de databasene jeg har laget har ikke vært offentlige.

Takk for informasjonen. Men jeg håper allivel at moderator kan slette tråden jeg henviser til. Men se dette som et ønske og ikke et krav.

Ha en fin dag alle sammen.

Endret av GamEpaL
Lenke til kommentar

Diskusjon.no er et offentlig forum

Privat forum :) 

Privat eid, men like fullt offentlig:

offentlig a2 (fra ty. av offen 'åpen')
1 som alle har adgang til, for åpne dører
(fra Bokmålsordboka)

Det er mot retningslinjene.

• Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.
Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

<klipp>

Det er mot retningslinjene.

• Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.

Ja, da lærte jeg noe i dag også.

(Men hvis man med "kan ikke" mener "har ikke lov til", så burde det vel heller stått det. For rent teknisk så "kan" man.)

edit: Fjernet en ordveksling som ikke var relatert til mitt innlegg.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...