Tesshin Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Skal oppgradere pcen til xen fordi gutta spiller på den. Har forsøkt å forklare hu at vi tar vare på det hu vil på en minnepenn også legger vi inn windows på nytt på den nye SSD, men er helt håpløst. Tenkte derfor om det finnes en måte der jeg kan klone den nye SSD slik at det er bare starte opp fra den istedet så funker alt som før? Når jeg sier kloning så mener jeg i ordets strengeste forstand. Hver jævla byte skal klones. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvor stor er disken (regner med det er en HDD?) som står i maskinen nå? Kloning er relativt greit så lenge du går til et drev med større lagringskapasitet enn den gamle. Mange guider krever at du "trimmer" den gamle harddisken manuelt først - før du starter kloning til den nye SSD'n Her er en guide for eksempel http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state-drive-without-reinstalling-windows Det skal finnes software som gjør dette for deg (altså som gjør at du kan klone fra en stor HDD til en liten SSD) - men har ikke testet kloning så mye selv så jeg melder pass der. Det finnes "klonings kit" du kan kjøpe https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/installasjonogmodding/installasjonsmateriale/corsair-ssdhddcloningkit/188061.11122/ Eller som en pakke https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/oppgraderingspakker/harddiskogkloningskit/samsung-850evo250gbcloningkit/217186.11107/ Alternativt kan du kjøpe en Crucial SSD hvor Acronis kommer som en bundle med drevet mener jeg. Da kan du bruke Acronis True Image og klone med. Uansett hvilken metode du gjør: Ta backup - det er mange som har opplevd problemer med kloning - så sørg for at du har alle de viktige filene (bilder osv) trygt bevart på et helt annet medie før du begynner. PS: Ellers er jeg helt enig med deg. Ta manuell kopi og installer fra scratch. Kloning er litt bestemor imo, men det er jo veldig kjekt når alt fungerer som det er ment Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det følger software med en del SSD-er som gjør nettopp dette. Brukte det selv en gang. Fra en 500GB HDD til en 240GB SSD. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Det følger software med en del SSD-er som gjør nettopp dette. Brukte det selv en gang. Fra en 500GB HDD til en 240GB SSD. Ja akkurat - jeg regnet vel med de var kommet en del lenger mhp dette. Samsung Data Migration du brukte da eller? Endret 28. september 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Har brukt Macrium Reflect gratisversjon siste ggr - fungerer bedre enn tilsv Acronis True Image som var "kongen på haugen" tidligere. Spesielt utifra endrede størrelser på volumene i samme slengen, at jeg brukte Macrium. Men er vel over et år siden jeg brukte noe slikt sist gang, så det kan ha endret seg hva som er best. Godt mulig Samsung verktøyene som følger med diskene nå er gode nok. Endret 28. september 2015 av Rune_says Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg brukte en versjon av Acronis Trueimage som fulgte med en SSD. Tror det var en OCZ det fulgte med men det fungerer også på andre merker. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har mye brukt Miray HDClone og det har funket veldig fint selv fra f.eks 500GB til 128GB. Dog vil det skape problemer om du har mere data på HDD enn på SSD'en, men det skjønner sikkert de fleste. Når jeg kloner fra mindre til større eller 2 like disker bruker jeg en ICY docking stasjon som kloner for meg. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Har en ICY Dock selv - kjekk den der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå