Gå til innhold

Forskjellen mellom vgs og universitet/ høyskole

biker91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste store forskjellen er vel at på VGS er man forpliktet til oppmøte, mens på høgskole/universitet har du totalt ansvar for egen læring. Så for å svare på spørsmålet ditt, vil jeg si at høyere nivå krever mer innsats på egenstudier. Om du er flink til å studere og lære ting på egenhånd, så kan du gjerne droppe forelesninger på høyere nivå da det ikke føres fravær.

Lenke til kommentar

Høgare utdanning er klart meir krevande enn vidaregåande opplæring.

Men det vil være store forskjellar alt etter kva fag du tar.

Kjem du frå vidaregåande med matte, fysikk, kjemi og biologi på VG2 nivå og går rett over i bachelor i samfunnsfag så vil det kanskje være motsatt, i alle fall om du tenker på realfag som krevande fag, og lesefag som lite krevande.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell ja .Hvor krevende det er avhenger jo av hvor mye du vil legge i studiene dine. Om du ikke ønsker å bruke noe energi på det kan du vel la være. Derfor viktig at du begynner der du har en interesse og er interessert i å lære mer.

Mange av retningene på universitet har dessuten obligatoriske oppgaver som skal innleveres i løpet av semesteret, men stort sett frivillig om du vil delta på forelesninger, kollokvier osv.

Uansett universitet eller høyskole er de rimelig teoretiske (selv for profesjonsstudier), så du bør ikke være redd for lesing, skriving eller regning. 

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, allmennfag kan være veldig krevende om du ikke interesserer deg for de fleste fagene som du "må" ha. Når du kommer på høyskole/uni så får du en mer spesialisering innenfor ett felt som gjør at du kanskje trives bedre med fagene(om du tar rett valg for deg) som igjen gjør det lettere å studere. 

Men som nevnt over er det mest selvstudie kontra vgs som går 7-8 timer til dagen(om jeg husker rett)?

Går selv første året på elektro ing. nå, det er kun 15 timer forelesning i uken, noen dager er det kanskje bare 2 timer på en hel dag. Altså latterlig lite timer å få med seg, resten handler om å gjøre oppgaver enten alene eller på arrangerte "regneverksteder" eller gruppetimer. 

Så kort fortalt handler det helt om hvordan du velger og hvordan du liker fagene, alt er vanskelig om en ikke interesserer seg eller hater det en driver på med. Også handler det om å bruke tid uten om forelesning, gjør en ikke dette blir det naturligvis vanskelig da en kun får ett fåtall med timer av info hver uke. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra IB (vgs), hvor det var mye lesing, korte leveringsfrister og hadde fag som biolgi, R matte, historie, økonomi osv...
Nå studerer jeg bachelor i journalistikk, samtidig som jeg studerer kinesisk og leser 1 avdeling juss. Jeg går 2 året nå da, så fra første året når jeg bare hadde bachelor, så syntes jeg det var mye lesing. 

i VGS får du mye på fatet fra læreren, men nå må du lese selv, noe som er vanskeligere enn jeg trodde. Men jeg prioriterer mye bedre nå og lager plan hver søndag for hvordan uka skal være.

Nothing is impossible!

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

dissertationwriter

Vanskelig å si, allmennfag kan være veldig krevende om du ikke interesserer deg for de fleste fagene som du "må" ha. Når du kommer på høyskole/uni så får du en mer spesialisering innenfor ett felt som gjør at du kanskje trives bedre med fagene(om du tar rett valg for deg) som igjen gjør det lettere å studere.

Veiledende prinsipp på videregående skole: Du vil vanligvis bli fortalt i klassen hva du trengte for å lære de tilordnede målingene. Mens du er på college: Det er opp til deg å lese og forstå det tildelte materialet; forelesninger og oppgaver går ut fra at du allerede har gjort det.

Endret av andreabaca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...