Gå til innhold

Diesel-jukset har vært kjent i flere år hos Volkswagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Forundrer meg ikke. I moderne bilmotorer finnes det programmer som justerer effekt, forbruk og utslipp etter behov. Hvis du leter etter brytere i en ny bil finner du innstillinger for sport, vinter, økonomi og komfort, pluss et skjult program for lave utslipp. Det siste er tilgjengelig fra en skjult meny og aktiveres før turen går til biltilsynet.

Lenke til kommentar

Når et bilkonsern har gått til det skrittet å lage en egen "juksemodus" for testformål i koden sin så har det vært et bevisst valg fra noen oppover i hierarkiet. At dette skal være noen form for en "glipp" som ledelsen er uvitende om er omtrent like troverdig som en tyv som sier han ranet en bank med "uhell".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med alt dette så får det meg til å lure på en ting.

Er det slik at utslipskraven er urealistiekse , siden de jukser eller går det kunn på at man skal tjene penger på en litt letvindt måte ?

Nei, du må ikke tro at utslippskravene er urealistiske og at alle motorer er like ille. Det er ikke dieselmotorer som helhet som er problemet, men spesifikke produsent(er)/motorer.

 

I dagens marked handler det stort sett om å ha de beste tallene når en bil skal selges. Drivstoff-forbruk, motoreffekt, CO2-utslipp/km, NOx/km, osv. påvirker avgiftsberegningen i ulike land, og verdiene her kan dermed avgjøre hvor godt en bilmodell kan konkurrere i et marked.

 

Det er stor forskjell hvor gode de ulike motorprodusentene er, og det er en kjent sak at forbrenningen kan f.eks. justeres for å prioritere drivstoff-forbruk og/eller CO2-utslipp på bekostning av andre faktorer. Så det VAG har gjort her er at de har slitt i konkurranse med bedre motorer og har valgt å kalibrere sine motorer slik at de ser bedre ut på "papiret" enn konkurransen. Dermed har reelle NOx-utslipp faktisk økt fra tidligere modeller.

 

Urelatert til denne saken kan det nevnes at flere bilprodusenter selger spesialtunede motorer til bestemte markeder som Belgia og Norge pga. avgiftsmodellene. Dagens motorer kan kalibreres veldig mye etter ulike bruksforhold osv., så mye som produsenten bare tar seg tid og ressurser til, og det er en bra ting så lenge de ikke lager juksemodi for å unngå avgifter. Det er også en kjent sak at eldre motorer kan oppgraderes med tredjeparts deler og programvare som i visse tilfeller faktisk får ned forbruk og utslipp, hvis det er ønskelig. Det er faktisk større forskjeller på bilprodusenter enn mange tror. Og det kan være "små detaljer" som utgjør forskjell, f.eks. hvor presis borringen på motorblokken og sylindrene er og hvilken oljemiks motoren er bygd for. Faktorer som påvirker friksjonen kan være viktigere enn motorens masse. Selv når du sitter å ser på "sammenlignbare" motorer som har f.eks. oppgitt 2.0 TDI I4 ~163hp ~350-380NM ~0.5 l/10km så kan det være store forskjeller på motorene. Hvis du har tilgang på moment- og effektkurver over turtall så klarer du å se mer om motorens reelle karakteristikk, for det er momentet over et bredt register du er ute etter. Få vet at dieselmotorer faktisk er momentbegrenset for å redusere jojo-kjøring, men enkelte bilmotorer har flatere moment enn andre selv om de oppgir cirka samme maksimale effekt og moment (flatere men høyt moment er ønskelig). Alt for få produsenter oppgir eksakte detaljer om dette, og du skal heller aldri stole 100% på tallene fra produsentene. Tallene er alltid bare estimater, og noen produsenter er kjent for å være optimistiske og andre mer pessimistiske. En ekte bilkjenner vil være i stand til å merke hvor godt motoren presterer på landeveien, så ta alltid ut testbilen på en kjøretur og se hvordan motoren reagerer på mellomakselerasjon, i bratte bakker, hvordan eventuell turbo fungerer over registeret osv. (hvis det er automatkasse i bilen bør den helst opereres i manuell modus for å finne ut hvordan motoren egentlig presterer, dersom det er mulig)

 

Et annet kronisk problem er norsk avgiftsmodell og hvordan testprosedyrene bruker urealistiske kjøremodeller som favoriserer små motorer. Det er klart at en "liten" motor kjørt ideelt bruker mindre drivstoff enn en "unødvendig" stor motor, men så kjører heller ikke folk flest ideelt. De fleste (med unntak av umodne ungdommer) følger samme kjøremøster enten de har en liten hissig 1.4l eller en stor brummende V8 under panseret, og ender derfor opp med å kjøre små motorer mye hardere enn det som gjøres under testprosedyrene. Over tid vil derfor for små motorer i forhold til bilstørrelse medføre større forbruk og dårlig forbrenning. I Norge har vi også et problem med en gammel bilpark, for det hjelper lite at nye biler er miljøvennlige når alt for mange kjører gamle ihelkjørte biler. Løsningen er faktisk ganske enkel; erstatt engangsavgiften med en diffrensiert årsavgift som er basert på utslippsklasse og kjørelengd(f.eks. x kr per 1.000 km for Euro6). Slik det er i dag er det ofte slik at de som er presset økonomisk men som er avhengige av bil ender opp med å kjøpe alt for gamle biler til daglig bruk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...