Nimrad Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.Tja, hva hvis du kan skifte batteri fortere enn du kan fylle tanken? Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Lurer på om det hadde vært noe for seg i tilhengere med elmotor til å bruke i lag med elbiler. Da kunne bremsene på tilhengeren også bidratt til regenerering, og man hadde ikke tapt like mye rekkevidde. Kanskje ikke aktuelt på de aller minste og billigste tilhengerene, men kanskje i en campingvogn? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 29. september 2015 Del Skrevet 29. september 2015 Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet. Livsløps analyser av elbiler har vist til at de jevnt over forurenser like mye som biler som slipper ut 0,2 - 0,4 liter pr mil. Det er ganske miljøvennlig spør du meg. Tesla er ikke mye tyngre enn sammenlignbare biler.. Analyser viser også at Telsa Model S forurenser like mye som svære suver som sluker godt over 1 liter på mila. Disse må du nesten linke til/utdype mer om. http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324128504578346913994914472 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet. Livsløps analyser av elbiler har vist til at de jevnt over forurenser like mye som biler som slipper ut 0,2 - 0,4 liter pr mil. Det er ganske miljøvennlig spør du meg. Tesla er ikke mye tyngre enn sammenlignbare biler.. Analyser viser også at Telsa Model S forurenser like mye som svære suver som sluker godt over 1 liter på mila. Disse må du nesten linke til/utdype mer om. http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece http://www.wsj.com/articles/SB10001424127887324128504578346913994914472 Hva med å lese skikkelige vitenskaplige analyser og ikke slik elbil hater analyser. De har satt kjørelengde til 150 000. Hvorfor i alle dager skulle noen ha kassert en elbil etter 150 000 kilometer? Nei tar en miljøforskning nyheter fra side3 så gidder jeg ikke å diskutere med deg en gang, det blir for latterlig... 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Hva med å lese skikkelige vitenskaplige analyser og ikke slik elbil hater analyser. De har satt kjørelengde til 150 000. Hvorfor i alle dager skulle noen ha kassert en elbil etter 150 000 kilometer? Nei tar en miljøforskning nyheter fra side3 så gidder jeg ikke å diskutere med deg en gang, det blir for latterlig... Leste du artiklene, eller sluttet du å lese etter at overskriftene ikke falt i smak? Et batteri må skiftes ut etter noen år og da batteriet er den skitneste delen av elbilen, så er dette et ganske stort medvirkende på totalutslippet til elbilen. Når strømmen i Europa også hovedsaklig kommer fra kull, så resulterer det i en ganske så forurensende levetid, noe Side 3 artikkelen viser ganske greit. Elbiler er faktisk så forurensende at de burde beskattes mer enn bensin og dieselbiler. Endret 30. september 2015 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hva med å lese skikkelige vitenskaplige analyser og ikke slik elbil hater analyser. De har satt kjørelengde til 150 000. Hvorfor i alle dager skulle noen ha kassert en elbil etter 150 000 kilometer? Nei tar en miljøforskning nyheter fra side3 så gidder jeg ikke å diskutere med deg en gang, det blir for latterlig... Leste du artiklene, eller sluttet du å lese etter at overskriftene ikke falt i smak? Et batteri må skiftes ut etter noen år og da batteriet er den skitneste delen av elbilen, så er dette et ganske stort medvirkende på totalutslippet til elbilen. Når strømmen i Europa også hovedsaklig kommer fra kull, så resulterer det i en ganske så forurensende levetid, noe Side 3 artikkelen viser ganske greit. Elbiler er faktisk så forurensende at de burde beskattes mer enn bensin og dieselbiler. Strømmen i europa kommer ikke "hovedsaklig fra kull". AtW Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 (endret) Den billigste strømmen blir solgt uansett om AtW kobler elbilen sin til eller ikke. Han er ikke priviligert nok til å få kjøpe den billigste strømmen, den har storkonsumentene i industrien for lengst kjøpt med store rabatter. All kullkraft som er lov å produsere, blir produsert uansett. Det er de dyre formene for strøm som stopper opp når strømforbruket går ned. Elbilen til AtW går på dansk vindkraft. Når han parkerer elbilen, er det en vindmølle som tas ned til vedlikehold, for det er den som lager dyrest strøm. Tar her en forutsetning om at AtW faktisk har en elbil, som jeg mener å huske. Endret 30. september 2015 av tommyb Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Må nok skuffe og si at jeg ikke har elbil (eller bil i det hele tatt for den saks skyld, holder meg til tohjulinger) AtW Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Hva med å lese skikkelige vitenskaplige analyser og ikke slik elbil hater analyser. De har satt kjørelengde til 150 000. Hvorfor i alle dager skulle noen ha kassert en elbil etter 150 000 kilometer? Nei tar en miljøforskning nyheter fra side3 så gidder jeg ikke å diskutere med deg en gang, det blir for latterlig... Leste du artiklene, eller sluttet du å lese etter at overskriftene ikke falt i smak? Et batteri må skiftes ut etter noen år og da batteriet er den skitneste delen av elbilen, så er dette et ganske stort medvirkende på totalutslippet til elbilen. Når strømmen i Europa også hovedsaklig kommer fra kull, så resulterer det i en ganske så forurensende levetid, noe Side 3 artikkelen viser ganske greit. Elbiler er faktisk så forurensende at de burde beskattes mer enn bensin og dieselbiler. Viser hvor liten innsikt du har i faktiske vitenskaplige undersøkelser på dette, og hvor lite kritisk du er til media. Anbefaler deg kurset Miljøkjemi og MHS(KJE100_1) med Malcolm Kjelland, kanskje du kan få litt real informasjon for en gangs skyld... Er forøvrig ferdig med diskutere med deg på grunnlag av dette. 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Må nok skuffe og si at jeg ikke har elbil (eller bil i det hele tatt for den saks skyld, holder meg til tohjulinger) AtW Ah, da står nok den vindmølla til vedlikehold i dag, da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser. Du om det.Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime. Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden. I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen. Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg. Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene Nå vet jeg ikke om noen andre har svart på dette, men jeg mener å ha lest at tesla har gått bortifra batteribytte konseptet ettersom de mener hurtiglading er veien å gå. Det ble vel bygget en batteribytte stasjon som skulle være et prøveprosjekt før de skrinla ideen. Eneste problemet jeg kan se med hurtiglading er nå populariteten har blitt såpass stor at alle hurtiglade stasjonene er allerede opptatt og en må vente i kø for å få lade. Da tar det plutselig mye lengre tid enn 30min. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser. Man kan så klart trekke fram det ene punktet en teknologi ikke fungerer på og dømme den nord og ned på bakgrunn av dette. Ja, i ditt snevre scenario vil ikke en el-bil i dag kunne innfri dine behov. Men, hvis man tar utgangspunkt i at veldig, veldig, veldig mange av de som kjører bil ikke har campingvogn, eller at de gjerne har to biler uansett, så faller el-bilen med rekkevidden man kan oppnå med dagens Tesla og spesielt det som kommer, lett innenfor behovet til så og si alle privatpersoner. Det vil være enkeltunntak, og spesielt for de med bare en bil der man vil måtte vurdere behovet for trekkrok, men da får de heller kjøpe noe annet. For de med to biler, eller som ikke har behov for å trekke henger, vil til og med de billigere bilene som leaf og golf etc. lett kunne fungere som primærkjøretøy. Det er kun snakk om andre vaner. Har hatt Leaf i ett år nå og er kjempefornøyd. Har beholdt gamle Stinky (Sharan 4wd), men Leaf'en står for omtrent 90% av kjørte kilometer det siste året. Med drivstoffkostnad på ca 1 kr på mila har jeg spart ca 25000,- i forhold til diesel på ett år. Ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe bensin/diesel igjen. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 30. september 2015 Del Skrevet 30. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.Du om det.Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime. Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden. I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen. Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg. Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde. Kjører på kull faktisk... Hjelp og trøste... 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.Du om det.Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime. Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden. I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen. Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg. Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde. Kjører på kull faktisk... Hjelp og trøste... Hvor tror du mesteparten av verdens strøm kommer fra? Og nei, det er ikke sol, vind eller englestøv. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hva med å lese skikkelige vitenskaplige analyser og ikke slik elbil hater analyser. De har satt kjørelengde til 150 000. Hvorfor i alle dager skulle noen ha kassert en elbil etter 150 000 kilometer? Nei tar en miljøforskning nyheter fra side3 så gidder jeg ikke å diskutere med deg en gang, det blir for latterlig... Leste du artiklene, eller sluttet du å lese etter at overskriftene ikke falt i smak? Et batteri må skiftes ut etter noen år og da batteriet er den skitneste delen av elbilen, så er dette et ganske stort medvirkende på totalutslippet til elbilen. Når strømmen i Europa også hovedsaklig kommer fra kull, så resulterer det i en ganske så forurensende levetid, noe Side 3 artikkelen viser ganske greit. Elbiler er faktisk så forurensende at de burde beskattes mer enn bensin og dieselbiler. Viser hvor liten innsikt du har i faktiske vitenskaplige undersøkelser på dette, og hvor lite kritisk du er til media. Anbefaler deg kurset Miljøkjemi og MHS(KJE100_1) med Malcolm Kjelland, kanskje du kan få litt real informasjon for en gangs skyld... Er forøvrig ferdig med diskutere med deg på grunnlag av dette. Hvorfor skal jeg stole på miljøfreaks som får mer økonomisk støtte jo mer de spyr ut konspirasjonsteorier som global oppvarming og tilber Al Gore? Jeg er forresten vant med at miljøfanatiskere gjemmer seg når det kommer til å diskutere fakta, så jeg er ikke overrasket. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hva med å lese skikkelige vitenskaplige analyser og ikke slik elbil hater analyser. De har satt kjørelengde til 150 000. Hvorfor i alle dager skulle noen ha kassert en elbil etter 150 000 kilometer? Nei tar en miljøforskning nyheter fra side3 så gidder jeg ikke å diskutere med deg en gang, det blir for latterlig... Leste du artiklene, eller sluttet du å lese etter at overskriftene ikke falt i smak? Et batteri må skiftes ut etter noen år og da batteriet er den skitneste delen av elbilen, så er dette et ganske stort medvirkende på totalutslippet til elbilen. Når strømmen i Europa også hovedsaklig kommer fra kull, så resulterer det i en ganske så forurensende levetid, noe Side 3 artikkelen viser ganske greit. Elbiler er faktisk så forurensende at de burde beskattes mer enn bensin og dieselbiler. Strømmen i europa kommer ikke "hovedsaklig fra kull". AtW Det er desidert mest som kommer fra kull, utenom enkelte land som Frankrike som får mesteparten fra uraium. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Kull står for ca 25% av produksjonen i europa. AtW 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Det er helt fair å regne totalutslipp fra elbil. De er åpenbart ikke 0, og utslipp ved produksjon av energien man bruker skal og må være med. Dog kan man ikke da snu seg rundt og sammenlikne det tallet man får med utslippene fra eksosrøret til en fossilbil - man må ta med utslipp til utvinning av olje, transport av olje, raffinering og transport av drivstoff også. Bare det å raffinere en liter bensin bruker masse strøm - og hvor kommer den strømmen fra? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hvorfor skal jeg stole på miljøfreaks som får mer økonomisk støtte jo mer de spyr ut konspirasjonsteorier som global oppvarming og tilber Al Gore? . Jeg er forresten vant med at miljøfanatiskere gjemmer seg når det kommer til å diskutere fakta, så jeg er ikke overrasket. Ja foreleseren min som forsker på produkter til oljeindustrien er en real miljøfreak altså. Jeg kan godt diskutere med deg jeg, men da må du henvise til skikkelig forskning, ikke synsing fra bil journalister og annet skrammel... Som sagt, du bør få ett mer kritisk syn på miljøartikler og heller lese forskningsrapportene, da får du kanskje et annet syn på saken Kurset jeg tar er flink til å åpne øynene for slikt, så det anbefales. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Frihetsregn messer om å "diskutere fakta", men er ikke så veldig opptatt av fakta når alt kommer til alt. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå