Torstein Norum Bugge Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Spår en økning på 5 til 10 prosent hvert år.Elon Musk: – Om 5 år får Tesla en rekkevidde på opptil 1 200 kilometer Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Bare for å sette det i perspektiv: 800 km tilsvarer ca Grimstad-Trondheim og tar ca 10 timer i ren kjøretid 900 km tilsvarer ca Stockholm-Mosjøen og tar ca 11,5 timer i ren kjøretid 1200 km tilsvarer ca Berlin-Lillehammer og tar ca 14 timer i ren kjøretid Det kommer til å ta år mellom hver gang jeg har behov for å kjøre så langt uten overnatting og da kan jeg like gjerne enten leie bensin/diesel-bil eller legge inn en overnatting de uhyre få gangene. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 FrihetensRegn: Elbiler trenger ikke tanke opp på bensinstasjoner under veis. Kroppen trenger søvn og hvile og da kan like gjerne bilen stå på lading der man skal overnatte. 7 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Det går fint om man planlegger det skikkelig og ikke må ta omveier eller møter på andre hindringer langs veien. En kamerat av meg glemte faktisk å sette Leafen sin på lading før han gikk å la seg da han var på ferie :-) 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser. Man kan så klart trekke fram det ene punktet en teknologi ikke fungerer på og dømme den nord og ned på bakgrunn av dette. Ja, i ditt snevre scenario vil ikke en el-bil i dag kunne innfri dine behov. Men, hvis man tar utgangspunkt i at veldig, veldig, veldig mange av de som kjører bil ikke har campingvogn, eller at de gjerne har to biler uansett, så faller el-bilen med rekkevidden man kan oppnå med dagens Tesla og spesielt det som kommer, lett innenfor behovet til så og si alle privatpersoner. Det vil være enkeltunntak, og spesielt for de med bare en bil der man vil måtte vurdere behovet for trekkrok, men da får de heller kjøpe noe annet. For de med to biler, eller som ikke har behov for å trekke henger, vil til og med de billigere bilene som leaf og golf etc. lett kunne fungere som primærkjøretøy. Det er kun snakk om andre vaner. 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser. Hvor ofte er dette aktuelt? Det er nok økonomisk gunstig å låne bil de dagene i året slik elbil fordelene er nå. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Spørsmålet blir vel om Tesla'en vil koste 2,5 mill om 5 år også... hvis kronekursen fortsetter nedover... 120 mil er topp - rundt 70-80 mil er mitt krav for å kunne erstatte en bensin- eller hybrid-bil. Spørsmålet blir også hvor lenge Musk tillater gratis lading. Allerede har de modifisert denne uttalelsen og gratis lading skal etterhvert kun gjelde langtur. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Synes Tesla har hatt en spesiell utvikling siden bilene først kom på markedet, istedenfor å gjøre bilen mer tilgjengelig har de heller fokusert på å gjøre bilen hakket raskere og hakket dyrere (i tillegg til en kjedelig utvikling pga dollar kurs) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Synes Tesla har hatt en spesiell utvikling siden bilene først kom på markedet, istedenfor å gjøre bilen mer tilgjengelig har de heller fokusert på å gjøre bilen hakket raskere og hakket dyrere (i tillegg til en kjedelig utvikling pga dollar kurs) Hva mener du med mer tilgjengelig? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kan dem ikke bare lage en helt vanlig bil med det største Tesla batteriet? 120hk 0-100 på 10 sek 150 i topphastighet OSV. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Bare for å sette det i perspektiv: 800 km tilsvarer ca Grimstad-Trondheim og tar ca 10 timer i ren kjøretid 900 km tilsvarer ca Stockholm-Mosjøen og tar ca 11,5 timer i ren kjøretid 1200 km tilsvarer ca Berlin-Lillehammer og tar ca 14 timer i ren kjøretid Det kommer til å ta år mellom hver gang jeg har behov for å kjøre så langt uten overnatting og da kan jeg like gjerne enten leie bensin/diesel-bil eller legge inn en overnatting de uhyre få gangene. Ja, men dette er jo samme type argumentasjon som folk bruker for å si at de "må" ha en SUV, folk tar ekstremeksempler som skjer en gang i skuddåret og baserer kjøpet sitt på det, en lite hensiktsmessig måte å kjøpe bil på enn så lenge leie er lett tilgjengelig. AtW 2 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 En arbetskamrat har precis köpt sig en ny xc60 och han bor i byn i trondheim och kör varje helg till hytta på surnadal. Hans körmönster har egentligen inget behov för annat än en Tesla. Laddning hemma, på jobb eller hytta är allt han behöver. Vi räknade ut att han minst skulle spara 100,000 per år som det ser ut idag. Nu tror jag bomsystem och en del avgifter kommer ändras, men per idag skulle han spara minst 100,000. Tesla och xc60 har ca samma pris ny. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) I går kjørte jeg Kristiansand-Oslo i ett strekk med Model S, uten stopp. Det var egentlig i lengste laget å kjøre sammenhengende, ideelt sett skulle jeg tatt en liten stopp et sted. Da kunne jeg valgt en av de tre superladerne til Tesla som var tilgjengelige på strekningen. På veien ned før helga gjorde jeg akkurat det - stoppa i Porsgrunn og kjøpte kaffe og banan, samt strakk litt på beina. På den tida hadde bilen lada seg 25% (200A ved 400V er en del) Dette med ekstrem rekkevidde og ladeangst er noe folk som ikke har elbil maser om, ikke et tema for oss som bruker bilene daglig. Selvsagt finnes det use cases som ikke dekkes av en elbil. Og det vil det alltid gjøre. Akkurat som det finnes masse use cases som ikke dekkes av en dieselbil. Som andre i tråden sier: Leiebiler er lett tilgjengelig. Jeg har heller en bil som passer meg perfekt 99% av tiden og leier en gang i året enn å hele tiden kjøre noe som er spekket for unntakstilfellene. Endret 28. september 2015 av Audun_K 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Når det er sagt forstår jeg folk som velger bil av andre grunner, mitt kjøretøy går på bensin, og det er mer spennende kjøreteknisk som oppsett enn om det hadde vært en elektrisk variant. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Finnes mange gode grunner til å velge noe annet enn Tesla. Rekkevidde er ikke en av dem for de aller fleste. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Finnes mange gode grunner til å velge noe annet enn Tesla. Rekkevidde er ikke en av dem for de aller fleste. Hvilke andre enn manglende tilhengerfeste tenker du på? Om jeg ikke husker feil har du vell en selv og har nok bra med innsyn til hva som kan være problematisk Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Kan dem ikke bare lage en helt vanlig bil med det største Tesla batteriet? 120hk 0-100 på 10 sek 150 i topphastighet OSV. Maksrekkevidden blir den samme uansett med redusert effekt på motoren. Blir enklere å oppnå maksrekkevidde slik da, som noen kanskje synes er positivt. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Litt misvisende er det. Du kan kjøre mye lenger enn det produsenten oppgir allerede i dag med de fleste biler dersom du leker økonomiløp. Det betyr ikke at gjennomsnittssjåføren vil oppleve det lave forbruket. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Litt misvisende er det. Du kan kjøre mye lenger enn det produsenten oppgir allerede i dag med de fleste biler dersom du leker økonomiløp. Det betyr ikke at gjennomsnittssjåføren vil oppleve det lave forbruket. Det kan du med Tesla også ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå