Gå til innhold

[Løst] Trenger tips til innkjøp av server, liten bedrift, mamut og exchange


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har idag en gammel (2007/2008) Dell Poweredge 840 gående med

  • Xeon 2.13GHz 4 core, 2x4MB L2 Cache
  • 1x 146GB SAS-disker i hw-RAID 5
  • 4 GB RAM (DDR2)

 

Den har gått som ei klokke i vel mange år nå, og vi venter på harddisk kræsj når som helst. 

Serveren går 24/7 hele året og har primærfunksjon som

 

  • Mamut
  • Exchange server

Sekundærbehov er:

  • Filserver
  • DHCP, DNS, printserver

 

Det er EN ansatt som benytter serveren, og vi ser ikke for oss at det er store behov for maks 1-3 ansatte i fremtiden.

 

Derimot virker maskinvaren til å fungere greit ennå, så jeg har noen valg å ta:

  • Teste Windows Server (hvilken versjon anbefales?) på nåværende server
  • Installere kanskje mer RAM om nytt OS behøver det. 
  • Stå klar med 2x
  • Har tilgang til gratis lisens av Windows Server gjennom NTNU. Kan denne rettslig brukes?

 

EVT:

  • Kjøpe helt ny server (ferdigpakke) fra Dell (en Poweredge igjen kanskje)

 

Hva anbefales?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er raid 5 på serveren fra før. 3x 146 GB disker. Bør oppgradere fra win2k3 som vi har nå pga sikkerhet

 

 

Hvorfor rote med noe som fungerer?

Disk-kræsj kan man jo forvente etterhvert, men hvorfor ikke ta tiltak for å forhindre dette med raid i stedet for å bytte ut hele serveren?

 

if-it-ain-t-broke-don-t-fix-it-wal-stick

Lenke til kommentar

Jeg har oppgradert noen servere ikke helt ulik den serveren dere har idag. Har falt på 2 løsninger: Enten beholde det som er der, men oppgradere med så mye munne som er mulig, samt bytte ut diskene (evt til SSD, om RAID-kortet takler det). Bytter ut til redundant PSU (om det ikke alt står i den), inn med linjeinteraktiv UPS.
Eller ny maskin fra bunn av. F.eks kan Fujitsu TX140 eller  HP ML310 være noe å se på. Disse kommer i mange varianter, så her må en holde tungen beint i munnen når en plukker ut modellen. Personlig styrer jeg unna etter NSA-skandalen med Dell, hvor Dell ikke engang har unnskyldt seg skikkelig til kundene for at de har latt NSA bruke serverne deres til å spionere.
Poenget med ny server må være å få noe som er stabilt og varer, samt har oppgraderingsmulighet. Begge de overnevnte er maskiner med rimelig godt utvalg i PSU/RAID, har rimelig greie fjernbetjeningsløsninger, og kommer greit ut i tester. Personlig ville jeg hatt fokus på å få best mulig strømforsyning, og ikke minst backupløsninger som er så enkle at hvem som helst kan betjene den (om det er snakk om fysiske disker - ut av hus).
Personlig ville jeg ikke "oppgradert" fra Win2003 Server uten at det er en konkret grunn til det. Er det sikkerhet det er snakk om ville jeg heller (evt i tillegg) sett på bedre brannmurløsninger.

Lenke til kommentar

Er det noen konkrete sikkerhetsgrunner til at du vil oppgradere fra 2003?

Personlig er jeg mer fan av å gjøre oppgraderingen av konkrete grunn, i likhet med fikse.

 

Jeg har oppgradert en drøss av servere, men hatt en konkret, god og gjennomtenkt grunn til hver enkelt oppgradering, for å oppgradere er en risiko i seg selv, det er bedre å heller fikse de problemene man snart får eller har enn å oppgradere, så lenge serveren fortsatt fungerer.

 

Ellers sier du lite om hva du faktisk trenger av hardware og hvilke budsjett du har.

Hvilken behov for redundans har du?

Vurdert å viritualisere?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

En god grunn til å migrere fra 2003 er jo at den har nådd end of life nå, det blir ikke mange flere sikkerhetsoppdateringer å hente på det OS'et fremover. Kjøp gjerne en Dell Poweredge hvis det er det du har erfaring med, jeg hadde gått for en HP Proliant pizzaboks selv, men det er smak og behag. De fleste ordinære servere vil kunne møte behovet, det er bare snakk om å specce dem opp til det nivået du vil ha dem. Jeg vil imidlertid anbefale at du i alle fall vurderer å gå for skyløsninger i stedet for eget jern ut fra det du skriver over. Vi snakker 1 nåværende bruker og kanskje et par til på sikt, da ser jeg ikke helt behovet for et dedikert Windows domene med Windows-basert DHCP, DNS, egen Exchange server, samt fil og printserver, det er bare å over-komplisere miljøet. Lisensene er vel relativt dyre også med mindre du har en spesiell avtale?

 

Hva med et Office 365 abonnement og en lokal NAS med innebygget fil og printserver? En vanlig SMB router kan ta seg av DHCP og DNS. Mamut kan vel installeres på arbeidsstasjonen til brukern(e), så kjører du backup til NAS'en.

 

Hvis du nå likevel skal ha en ny server i dag vil jeg anbefale som aklla foreslår over, at du virtualiserer serverne.

Endret av Kjetil_hp
Lenke til kommentar

Takk for utrolig mange gode svar her. Har snudd vurderingene mine på hodet etter det jeg har lest.

 

  • Serveren stammer fra den gang det var 5+ ansatte her, derav Exchange og Mamut-serveren.
  • Vi har vurdert å kjøre Mamut lokal på PC, men backup i NAS bare ja. Det vil fungere godt.
  • Vi har ikke vurdert Office 365 ennå, men ser at det trolig er det mest gunstige her. Vil det være "Business Premium" eller bare "Business" som er mest gunstig basert på det jeg har beskrevet? Har noen av dere erfaring med Office 365 på bedriftsnivå?

Med 1TB cloud-backup er vi enda mer sikret enn med nåværende backup-løsning.

 

Situasjonen er den at det har vært av og på om hvorvidt bedriften skal fortsette eller ikke, og hvordan fremtiden ser ut. Det mest sparsommer og enkle her vil kanskje være Office 365. Eller har noen andre forslag?

 

Det har vært mye problem med å koble til Exchange pga gammel versjon mot mobil, nettbrett og lignende. Regner med hodebryet forsvinner om vi kjører skyløsning.

 

Kom gjerne med innslipp om det er noe spesielt negativt vi bør ta i betraktning vedrørende skyløsning :-)

 

Budsjettmessig: Gjerne så billig og enkelt som mulig. Driftsutgifter på IT skal være så lave som mulig. Realiteten er den at jeg kommer innom 1-3 ganger i året for å se at serveren tikker og går som den skal, noe den har gjort uten problem i 3 år nå siden siste store opprydding.

Endret av mogie
Lenke til kommentar

Office 365 virker å være den beste løsningen her, evt. sammen med Azure AD (og Windows 10) dersom man ønsker sentral brukeradministrasjon (free-versjonen av Azure AD vil antakelig holde i lange baner) for fremtidige ansatte. Enkelt å sette opp, "null" vedlikehold i praksis, og backup kan kjøres både lokalt til NAS og evt. til OneDrive for Business i tillegg.

Du trenger nok Business Premium for å få med epost. Merkostnaden er ca 40 kr/mnd, men er det en bedrift som faktisk tjener penger, er det jo ikke det helt store... Hvis dere har Office-lisenser i dag, evt ikke bruker Office i stor utstrekning, kan dere også vurdere Business Essentials...

https://products.office.com/en-us/business/compare-office-365-for-business-plans

 

Da trenger du ikke komme innom og se at serveren tikker og går heller :-)

Lenke til kommentar

Office 365 virker å være den beste løsningen her, evt. sammen med Azure AD (og Windows 10) dersom man ønsker sentral brukeradministrasjon (free-versjonen av Azure AD vil antakelig holde i lange baner) for fremtidige ansatte. Enkelt å sette opp, "null" vedlikehold i praksis, og backup kan kjøres både lokalt til NAS og evt. til OneDrive for Business i tillegg.

Du trenger nok Business Premium for å få med epost. Merkostnaden er ca 40 kr/mnd, men er det en bedrift som faktisk tjener penger, er det jo ikke det helt store... Hvis dere har Office-lisenser i dag, evt ikke bruker Office i stor utstrekning, kan dere også vurdere Business Essentials...

https://products.office.com/en-us/business/compare-office-365-for-business-plans

 

Da trenger du ikke komme innom og se at serveren tikker og går heller :-)

 

Delvis enig med deg her.

Office365 er definitivt den beste løsningen.

Azure AD er jeg ikke helt solgt på om bedriften skulle være uten nett grunnet diverse grunner, så må lokal profil evt benyttes/pålogges.

Backup til Onedrive for business har en begrensning på 2GB pr fil, så da må evt TS pakke ned filene i mange deler før den kan lastes opp.

Lenke til kommentar

 

Office 365 virker å være den beste løsningen her, evt. sammen med Azure AD (og Windows 10) dersom man ønsker sentral brukeradministrasjon (free-versjonen av Azure AD vil antakelig holde i lange baner) for fremtidige ansatte. Enkelt å sette opp, "null" vedlikehold i praksis, og backup kan kjøres både lokalt til NAS og evt. til OneDrive for Business i tillegg.

Du trenger nok Business Premium for å få med epost. Merkostnaden er ca 40 kr/mnd, men er det en bedrift som faktisk tjener penger, er det jo ikke det helt store... Hvis dere har Office-lisenser i dag, evt ikke bruker Office i stor utstrekning, kan dere også vurdere Business Essentials...

https://products.office.com/en-us/business/compare-office-365-for-business-plans

 

Da trenger du ikke komme innom og se at serveren tikker og går heller :-)

 

Delvis enig med deg her.

Office365 er definitivt den beste løsningen.

Azure AD er jeg ikke helt solgt på om bedriften skulle være uten nett grunnet diverse grunner, så må lokal profil evt benyttes/pålogges.

Backup til Onedrive for business har en begrensning på 2GB pr fil, så da må evt TS pakke ned filene i mange deler før den kan lastes opp.

 

Om du vet med ganske stor sannsynlighet at kunden skal få flere ansatte med tiden så ville jeg gått for en fysisk server mer ESXi (Vmware). Her ville jeg kjørt en server med 2012 Standard og kanskje Veeam Backup av server til NAS. 

http://www.veeam.com/vmware-esx-backup.html

 

Om du ønsker mer sikkerhet så skaffer du deg fil backup ut av lokalet også.

 

 

Jeg ville også fått kunden over på Office 365.

Om du trenger Exchange og Office pakke så går du får Plan E3

Om du trenger kun mail så går du for Plan 1

 

Med denne måten så kan man fort skaffe seg nytt serverjern uten å måtte sette opp OS på nytt. Bare dumpe det over på Vmware. 

Lett og sikkert! 

 

Edit* 

 

Angående SQL så burde det egentlig gå på et eget OS. Ikke anbefalt å kjøre DHCP, DNS, AD, fil og print sammen med SQL (Pgr av at SQL tar opp all RAM (Ikke hvis SQL Express) og gnager på harddisken). 

 

Så kanskje kjøre 2 stk Server 2012 Standard OS i VMware. 

Endret av Whitesp0t
Lenke til kommentar

Enig med Whitesp0t her.

Kjør på med Office365 til epost.

E3 om du trenger lokal Office pakke, ellers kan du gå for E1.

Også Exchange online plan 1 til kun de som skal sjekke epost.

 

Kjøp på med lokal server til det andre og virtualliser alt og kjør på med Veeam backup på VM host for å kjøre daglige backups til et NAS innad og utad hus så er du sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil Office 2007 pakken fungere godt med Business Essentials? Kan man koble seg opp mot Essentials i Outlook bare? 
Så vidt jeg ser er det dette vi trenger.

 

 

Må også undersøke om Mamut Backup programvaren kan partisjonere opp backupfilene i flere små for opplasting i Onedrive. Er noen kjent med at dette går i Mamut? Eller må jeg partisjonere/dele opp filene selv?

Endret av mogie
Lenke til kommentar

Om du går til en E3 lisens får du med Office pakken på kjøpet, kan være verdt å tenke på å oppgradere fra Office 2007 :)

Mamut kjører vel på en standard SQL Database, du kan få programmer som Nordic Backup til å manuelt kjøre daglige backups og sende til deres servere. 1GB koster vel noe slikt som 600 i året. 

Ellers må det nok en manuell backup til, om du ikke har fullversjon av SQL Server da kan du sette opp dette i SQL Agent, men zippingen må du nok gjøre selv :)

Lenke til kommentar

Vil Office 2007 pakken fungere godt med Business Essentials? Kan man koble seg opp mot Essentials i Outlook bare? 

Så vidt jeg ser er det dette vi trenger.

 

 

Må også undersøke om Mamut Backup programvaren kan partisjonere opp backupfilene i flere små for opplasting i Onedrive. Er noen kjent med at dette går i Mamut? Eller må jeg partisjonere/dele opp filene selv?

 

Office 2007 virker med 365, men hvis du kjøper E3 pakka så følger det med Office 2013/2016 til 5 maskiner per lisens. 

 

Jeg ville anbefale sterkt mot å prøve å kjøre Mamut backup over på OneDrive. 

Ikke spar penger på backup. 

Blir som å kjøpe de billigste dekka til den flotte nye bilen din. Du kan kanskje klare å komme deg i gjennom vinteren uten skader, men du kommer til å angre når det skjer noe.

 

Etter mine år med erfaring med OneDrive så fungerer den sånn passelig til documenter og bilder til en viss mengde (NB! Kommer ny OneDrive versjon som skal være bedre snart).

 

Backup ville jeg aldri kjørt på OneDrive da du burde kunne gå tilbake på på flere versjoner av backupen og du har ikke lyst til å splitte og zippe masse SQL database filer. 

 

Du kommer til å bruke 10 ganger så mye penger på å sy sammen SQL databasen hvis det går dårlig med serveren. 

Jeg hadde ikke sovet godt med den løsningen. 

Endret av Whitesp0t
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Beklager jeg tar opp en eldende tråd.. men må få konkludert litt for meg selv her:

  • Noe jeg ikke har poengtert godt nok: Det er og blir trolig en ansatt i en lang tid fremover, foruten om meg som kommer innom 1-2 ganger i året, slik det har vært 2-3 siste årene.
  • Velger Office 365 Plan 1
  • Tjenester som DHCP, DNS, AD blir fort overflødig. Ser SQL-server, fil og print vil fungere godt på nåværende server i en VMWare løsning som du nevner whitesp0t - men hva koster en enkel VMWare-lisens? Er lenge siden jeg var borti det.
  • Kjører jeg på RAID5 (4x 146GB SAS) helt til en disk kneler før jeg overfører vmware-imaget på nye disker? Bør jeg bare kjøpe 2x RAID1 disker (SATA) istedet i Dell-serveren og kjøre disse først som sist kanskje?
    • Det er fort gjort at det kan bli en løsning uten server her og om SQL-serveren kjøres lokalt på den ene desktopen som brukes. Er det noen tanker rundt det?
  • Mamut har og en Online backup løsning som inkrementelt oppdater databasen. Vi har brukt den tidligere, men vet den er inkludert i nåværende abonnement av Mamut E4. Slik sett holder det med lokal backup i ekstern harddisk.

Det eneste jeg kom på var at det er en post (postmaster) @ firma.no som brukes en del. Hvordan er det med slik løsning Office 365? Er det bare å lage aliaser, eller koster dette like mye som en ekstra konto?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...